• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya tystare däck

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Det verkar vara lite tunt med erfarenheter mellan olika däck så jag gjorde en enkel sammanställning med de däck som placerat sig på topp 5 i Promobils tester de senaste 5 åren. Jag hittade inte all information då jag inte har hela testerna med det ger ju iaf en fingervisning.

Det lutar nu åt Continental Vanco Camper eller Hankook RA08.

Vanco Camper har placerat sig i topp i 5 år i rad och har även fått bra kritik för att det är tyst.
Hankook RA 08 verkar också bra och har även ett bra pris.

Är det någon som har några erfarenheter av just dessa däck?
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    171,6 KB · Visningar: 257

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya tystare däck

Det ser ut som att det är blandat C-däck och CP-däck, kanske något man bör ta med i jämförelsen? Särskilt om man har bilen stående still långa perioder?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Ja det är nog bra att väga in det om man vill ha CP däck. De däck som heter Camping eller Camper i listan är CP däck.
För min del är det inte så viktigt och det verkar inte som att Promobil har vägt in det i testresultaten heller.

Jag skall väl förtydliga att jag bara har varit ute efter att hitta ett bra däck som är tyst och bekvämt och passar mig. Listan är inte på något sätt en komplett lista över alla de bästa däcken för alla.
Den visar ju egentligen bara placeringen i Promobils tester. I brist på egna praktiska erfarenheter så kan det ju vara av nytta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Jaha

Då har jag beställt däck . Nu kan våren komma.

Det bidde Continental VancoCamper från däckonline.se

Intressant prisutveckling på däcken hos Däckonline.
För ett par veckor sedan när jag gjorde min sammanställning här ovan kostade de 1628:- st.
I morse när jag kollade var priset 1545:- st. Nu på kvällen kostade exakt samma däck (225/75/16CP) 1298:-. Det måste ju vara ett ruskigt bra pris. Snacka om prisfall.

Jag tänkte att det är väl bara att passa på nu innan de blir helt gratis och jag blir tvungen att betala frakt:D
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Då säger den tyvärr inte mycket om de däck vi behöver, C och CP- däck är helt andra konstruktioner. Synd, men Promobil testar ju ibland! :)
Vad är det för skillnad mellan C och CP. Det står ju i instrumentet att det skall vara CP men de är ju svårare att få tag på samt även dyrare. Är det någon som vet? Tacksam för svar. //Benny
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Camping eller Camper =CP ..... jag har för mig att dom är förstärkta på sidorna att dom inte blir ovala när man stå stilla längre tider. jag valde skälv vanlika C däck och tycker att dom fungerar bar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nya tystare däck

Jag satte på Nokian (heter dom kanske Nokia) vinterdäck förra året och för några dagar sedan var det dags att byta framdäcken. Dom slits alltså ner snabbt med dom går väldigt mjukt, tyst och fint! Nästa år blir det väl dags att byta runtom och då blir det Michelin!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.894
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nya tystare däck

C är lätta lastbilsdäck och CP är campingdäck. Den största skillnaden är nog att CP däcken dessutom ska klara att stå stilla länge utan att bli ovala.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Jag ställde frågan till min däckhandlare vad det var för skillnad på C och Campingdäck och fick svaret att det var större krav på rundhet, tystare gång och förstärkning för att inte få en platt sula om bilen står länge.

Jag mejlade senare till två däckkedjor med samma fråga och fick följande svar

Svar från däckkedja 1
Hej
Det är ingen skilnad,vissa kallar
sina däck för Camping men är
ett C däck i alla fall.Dom är och så märkta C däck.

Svar från däckkedja 2
Bästa Herr Karlsson,
tack för ert e-mail.
C-däck används oftast till lätt lastbil.
Med tanken på att ni skall köpa däck till en husbil så
kan det vara bra att titta på C-däck.
Hoppas att vi har varit till någon hjälp.
Kind regards / Med Vänlig Hälsning,
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Jag satte på Nokian (heter dom kanske Nokia) vinterdäck förra året och för några dagar sedan var det dags att byta framdäcken. Dom slits alltså ner snabbt med dom går väldigt mjukt, tyst och fint! Nästa år blir det väl dags att byta runtom och då blir det Michelin!

Jappe

En gummi verkstad rekommenderade Asien tillverkade vinterdäck om man åker ner till Spanien....dom är mycket hårdare och slits mindre men jag har inte provat om detta stämmer.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nya tystare däck

Det låter rimligt, tycker jag! De skulle ju kunna fungera bra som åretruntdäck, kanske. Frågan är hur dom bär sig åt i besvärligt vinterväglag!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Nya tystare däck

ja har däck som heter "semper",,åretruntdäck,,har aldrig haft bättre däck,,o då har ja ändå ett par hundra tusen mil i karriären,,

en fantastisk förmåga att ta sej loss,,ock håller undan vatten på ett makalöst sätt,, ja har haft husbilen i 5 år,,dom tar aldrig slut:D

påminner om haakapelitta,, dom satt på bilen när ja köpte den,,

priset?? har ingen aning,,men ja ska kolla,,för ja kanske får byta dom om fem år till,,

men,, dom e inte tysta,,men säkerheten sätts i första led,,dom skriker lite grann,,ock då har man större möjlighet att hålla sej vaken,,plus att dom överröstar tanten:D hej teddi,,
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya tystare däck

Jag satte på Nokian (heter dom kanske Nokia) vinterdäck förra året och för några dagar sedan var det dags att byta framdäcken. Dom slits alltså ner snabbt med dom går väldigt mjukt, tyst och fint! Nästa år blir det väl dags att byta runtom och då blir det Michelin!
Jappe

Nokias däck har en mycket "bløt" gummiblanding.Det gör att
dom har et suverent grepp,men slits otroligt fort,om man jämför
med andra däck.

Ottar
 
F

F.d. 53692

Guest
Sv: Nya tystare däck

Finns det inga senare inlägg än de från 2011 angående däck till husbilar?
Jag ska byta 2 däck i april 2016. Vill gärna ha prisuppgift.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nya tystare däck

Hämtade ut fyra Hakka dubbdäck från Däckonline.se till min Volvo XC70 i torsdag, 910:-/st tutti kompletti. 150:-/däck för montering = Totalt 1060:-/st.
Inte konstigt att däckhandlarna har problem att sälja däck. Mina levererades på fyra dagar. Har köpt fem gånger tidigare och lika nöjd alla gångerna.:twitcy:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Vi har beställt nya däck hos VIANOR.Där har klubben en bra rabatt 32% på däcken inte på arbetet.Finns under rabatter.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nya tystare däck

Rent generellt kan man säga att däck som har ett mönster med många tvärgående "ribbor" väsnas mer än däck med längsgående "ribbor".
I moderna däck försöker man kombinera deras egenskaper genom att däckmönstret får ett V-format utseende för tysta däck med bra fäste i längs och sidled.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Jag åker också på Michelin Agilis och är inne på den andra omgången. Jag tycker att de är tystare än Continentals sommardäck. Dessutom är Agilis mycket bra utan dubb i vinterväglag både blött och kallt. Den något högre kostnaden vägs upp av slitstyrkan och att man slipper byta mellan sommar och vinter. Som vinterdäck verkar de ut att rulla lätt - ingen högre förbrukning
Jag åker alltid med något lägre tryck än vad fabriken rekommenderar, det dundrar inte lika hårt då på dåliga sydländska asfaltvägar.

"Bytt fjädrar fram" -- bara fjädrar inte hela fjäderbenet? Den nya fjädern, mjukare / hårdare / längre / kortare än original?
Hälsningar
Jan
 
Toppen