• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya tystare däck

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej

Jag tänkte jag skulle byta ut mina framdäck nu till våren och då till ett par tystare och mjukare om det går att få tag på.
Jag har ett par 8-10 år gamla Michelin Camping XC på idag och de är i nyskick mönstermässigt men jag har fått för mig att de inte är de tystaste och komfortablaste däcken precis.

Är det någon där ute som har konkreta erfarenheter av olika märken och modeller?

Jag tänker då på direkta konkreta erfarenheter från byten och då kanske direkta jämförelser mellan olika däck på samma bil.
Erfarenheter som att däcken som är på idag ” funkar kanon och är tysta” är ju liksom svåra att jämföra...

Som sagt så står ljudnivå och komfort högst på listan. Säkerhet och pris är givetvis viktigt men det kommer i andra hand..

Tack på förhand
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nya tystare däck

Hänger gärna på Rogers tråd. Ska också byta däck till våren. Uppskattar också hög komfort och låg ljudnivå.

Krister N
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nya tystare däck

Hej Roger,
det där med ljudnivån och buller blir ju alltid en subjektiv bedömning och för det mesta så blir upplevelsen tystare däck när de är purfärska i jämförelse med t.ex. dina 8-10 år gamla däck. Förmodar att du avser att satsa på odubbade däck som du kan använda året runt. Jag valde senast Michelin Agilis X-ICE North och tycker att dessa däck är behagliga och tysta.

Tidningen "Motor" hade en bra däcksammanställning i nr 08.10. Där ligger flertalet medtagna däck inom spannet 8 - 10 beträffande buller. Bästa däcket "Goodyear ultra grip ICE fick 6.0 poäng sammanvägt. Flera märken som Continental, Nokian, Bridgestone, Yokohama och Mechelin Agilis X-ICE hamnade på bullervärdet 9.

Däcket "Continental Contiwintercontact TS830" hade bästa bullervärdet på 10 men den sammanvägda poängen var bara 4,9. Michelin Agilis X-ICE hamnade på det sammanvägda värdet av 5,9.
V-backen :wink:

PS
Det blev ännu tystare efter det att vi installerade innerskärmar och bytte ut fjädrarna på framhjulen. /DS
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya tystare däck

Var det en test på husbilsdäck, och i så fall, var får man tag på den? :)
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nya tystare däck

Samtliga däck som testades hade dimensionen 205/55 16.
Säkert mycket svårt att hitta ett test för enbart husbilsdäck.
Testet finns bara i tidningen "Motor" nr 08.10. Kolla på närmaste Bibliotek eller hos en däcksverkstad som kanske sparar på olika tidningar med däcktester.
Här går i och för sig att kolla olika däcktester Testrapporter däck för lätt lastbil, van eller pickup men tyvärr inte jämförande.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Jag var väl egentligen ute efter rena sommardäck då jag kör dubbat på vintern men om året-runt däcken är tystare så kan de självklart vara ett alternativ.

Det blir ju tyvärr lite svårt att värdera poängen i en test eller bullertabell om den bara jämför mellan olika vinterdäck.

Jag bytte de 4 i bak till Hankook RA14 i somras efter att ha läst ett test om att de var tysta och prisvärda. Jag tyckte det blev en klar skillnad i vägljud men tyvärr finns de inte i 75 profil som jag behöver ha i fram för att hålla upp nosen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya tystare däck

Samtliga däck som testades hade dimensionen 205/55 16.
Säkert mycket svårt att hitta ett test för enbart husbilsdäck.
Testet finns bara i tidningen "Motor" nr 08.10. Kolla på närmaste Bibliotek eller hos en däcksverkstad som kanske sparar på olika tidningar med däcktester.
Här går i och för sig att kolla olika däcktester Testrapporter däck för lätt lastbil, van eller pickup men tyvärr inte jämförande.
V-backen :wink:

Då säger den tyvärr inte mycket om de däck vi behöver, C och CP- däck är helt andra konstruktioner. Synd, men Promobil testar ju ibland! :)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Klistrar in en enkel sammanställning jag gjorde i våras.
Jag minns att jag läste 2 tyska tester varav en var i Promobil men den andra minns jag inte. Jag tror inte man kan jämföra betygen mellan test 1 och 2.

Jag tror ochså att jag bara tog med de däck som kunde vara av intresse för mig då och tyvärr verkar man inte alltid mäta komfort och ljudnivå.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    60,9 KB · Visningar: 176
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Nya tystare däck

Continental utökar produktprogrammet med nya Vanco Eco, som sägs ha 30 procent
lägre rullmotstånd mot sina föregångare.Däcket,anpassat för skåpbilar som
Mercedes Sprinter, Ford Transit, är enligt Continental byggt för att uppföra sig som
ett vanligt personbilsdäck.
/Rune N.
 
F

F.d. 24494

Guest
Sv: Nya tystare däck

Blev lite intresserad av att köra med odubbade däck åter runt istället för att byta till sommar däck. Men hur blir det med bränsle ekonomin?
Drar inte Husbilen mer bränsle med odubbade året runt däck än sommardäck?
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Nya tystare däck

Hej
Vi använer åretruntdäck sedan 2006 och jag kan bara se fördelar. Slippa byta däck
år bara vad däckshandlarna tjänar på.
Dock skall man INTE köpa GOODYEAR. De kan inte ange rätt däckstryck vilket i
vårt fall resulterade i tre separationer pga varmgång och en explosion pga
felaktig ventil. Så tro inte för mycket på tester.
Nu har vi skaffat Nokia som är ett mycket bättre däck. Bränsleförbrukningen har
sjunkit med dessa nya däck. Nokia är också ett sk allrounddäck 215/60R17C.
Tilläggas kan att Goodyear aldrig erkänner ett fel, i Sverige, trots att de i Tyskalnd
ersatt andra husbilsägare upptill 80 %.
mvh
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nya tystare däck

Jag instämmer helt med Sven-Eric! Åretruntdäck gäller om man kör med husbilen året runt och ang. GoodYear så har jag också väldigt dåliga erfarenheter av deras däck! Jag kör på Nokian året runt. Tidigare hade jag Michelin Agilis, också bra däck!

Jappe
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Nya tystare däck

Jag tror inte att ökad bränsleförbrukning är det som avgör. Om friktions däcken drar lite mer så blir ju inte den totala kostnaden för ett år så mycket högre. Däremot så kanske man ska väga in att man med friktions däck på sommaren får längre bromssträcka, sämre våtgrepp, sämre styrrespons mm.
Jag fick vara med på ett test i höstats där man hade satt tre olika däck på tre volvo v50. Vi körde i 90Km/h ut på en bevattnad sträcka.
bil 1 premium sommardäck = 30m
bil 2 kinesiskt sommardäck = 38m
bil 3 premium nordisk friktionsdäck = 50m

Måtte är ca. men vi körde flera gånger och alla fick samma ungefärliga mått.
Nu är det ju inte rätt att jämföra däck till en personbil med däck till husbilar men alla som var med och fick göra detta test var helt överens med att vinterdäck använder man på vintern och inte på sommaren.
Vad det gäller det billiga däcket så kan 7-8m vara rätt långt.

Tobbe
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

"helårs piggfrie dekk" er frarådet som sommerdekk i Norge iallfall, nettopp pga det Tobbe skriver.

Det vil jo si at når man med sommerdekk står stille etter 30 meter full brems, stanser kanskje 1 meter unna barnet som løp ut i veien.
Så passerer samme kjøretøyet forbi med piggfrie helårdekk fortsatt på full brems kanskje fortsatt hele 50 km/t forbi................. og 20 meter ekstra... Og hvordan det da går med "hindringen" sier seg selv....


Og jeg antar problemet forsterkes med enda større bobil masse i bevegelse, enn en personbil.

Rusken
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Jag tror inte att ökad bränsleförbrukning är det som avgör. Om friktions däcken drar lite mer så blir ju inte den totala kostnaden för ett år så mycket högre. Däremot så kanske man ska väga in att man med friktions däck på sommaren får längre bromssträcka, sämre våtgrepp, sämre styrrespons mm.
Jag fick vara med på ett test i höstats där man hade satt tre olika däck på tre volvo v50. Vi körde i 90Km/h ut på en bevattnad sträcka.
bil 1 premium sommardäck = 30m
bil 2 kinesiskt sommardäck = 38m
bil 3 premium nordisk friktionsdäck = 50m

Måtte är ca. men vi körde flera gånger och alla fick samma ungefärliga mått.
Nu är det ju inte rätt att jämföra däck till en personbil med däck till husbilar men alla som var med och fick göra detta test var helt överens med att vinterdäck använder man på vintern och inte på sommaren.
Vad det gäller det billiga däcket så kan 7-8m vara rätt långt.

Tobbe

Sen får ni ju även se lite skillnad på friktionsdäcken som har en massa sajpningar som viker sig då man bromsar och jämfört med dubbfria vinterdäck som inte har alla dessa sajpningar dom viker sig ju inte som friktionsdäcken .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Håller helt med Tobbejj, har liknande insikter från däcksutvärderingar (på Volvo)!
Vill dock tillägga att skillnaden mellan vinter sommardäck inte bara består av mönster, sajpning, mm ... utan framförallt skiljer sig däcken åt med gummiblandning/kvalitet = helt olika för vinter/sommarbruk, sommardäcksgummi blir hårt vintertid.
Betr året runt däck, det blir kanske ett billigare (däcks-) ägande men inte säkraste val av däck. Kompromisser är aldrig bäst mer än som just kompromiss!
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Nya tystare däck

Sen får ni ju även se lite skillnad på friktionsdäcken som har en massa sajpningar som viker sig då man bromsar och jämfört med dubbfria vinterdäck som inte har alla dessa sajpningar dom viker sig ju inte som friktionsdäcken .
Jag vet inte om jag är med på vad du menar med dubbfria vinterdäck?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Då har jag varit ute och tagit ett kort på mina dubbfria vinterdäck utan sajpningar som viker sig vid inbromsningar .

Det är ju då Michelin Agilis och det står snow samt märkt med snöflinga .

Visst är det bästa att köra med dubbdäck på vintern och sommardäck på sommaren men dessa har fungerat utmärkt både sommar (+40) och vintertid (-30) .
Skulle jag köpa nya dubbdäck och köra 100 mil / år så är dom ju kass enligt "kunnigt folk" efter 5 år / 500 mil , däcken har ju annars kapacitet till att gå 4000-5000 mil .



Är mönstret "konstigt" ? Det är ju inga Kinadäck .

Man ser ju även hålen som är förmodligen förberedda för dubbning.
 

Bilagor

  • P1090568 (Medium).JPG
    P1090568 (Medium).JPG
    82,4 KB · Visningar: 16
  • P1090570 (Medium).JPG
    P1090570 (Medium).JPG
    59,7 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
T

Tobbejj

Guest
Sv: Nya tystare däck

Det däcket du har på din bil är ett dubbdäck som dom inte har satt i dubben.
Skillnaden på ett dubbdäck och ett friktionsdäck är bland annat sajpningen, dom sparar en yta där dubben ska sitta i övrigt är det sajpningar även i dubbdäcken annars hade man inte fått något vidare bra grepp i snö. Jag lägger med bilder på Michelins dubb och friktionsdäck
 

Bilagor

  • michelin dubb.jpg
    michelin dubb.jpg
    140,4 KB · Visningar: 22
  • michelin friktion.jpg
    michelin friktion.jpg
    141,8 KB · Visningar: 20

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nya tystare däck

Stämmer och man ser ju att sajpningarna är större och bredare än på däcket som dubbats , det däcket som jag har på bilen sitter originalmonterat från fabrik och jag har ett likadant däck på reserven .

Det jag har viker sig inte alls som ett däck med alla dessa sajpningar .
 
Toppen