Sv: Nya Sundsvallsbron
Aake !
Du måste ha läst mellan raderna när du läste vårt inlägg...
Vi har inte påstått att vi ska komma upp i Tysklands storlek på motorvägsnät för det tycker vi inte heller är rimligt mot bakgrund av befolkningsmängden och trafikintensiteten.
Om vi under de sista 50 åren haft regeringar som infört en vägpolitik, så hade vi i Sverige idag haft betydligt större motorvägsnät.
Än idag finns det ingen uttalad vägpolitik i detta land och det får vi bilister samt yrkestrafiken lida för !
Hade man börjat bygga ut motorvägsnätet i långsam takt för 40-50 år sedan, så hade vi i Sverige idag haft ett bra vägnät i stora delar av landet. En fördelning av kostnaderna under en mycket lång tid.
Det går t.ex. inte att få reda på idag när och om det kommer att börja byggas en motorväg mellan Norrköping och Skåne utefter ostkusten (E22) - dödens väg...
= avsaknad av vägpolitik !!!
Ett minimikrav måste väl ändå vara att vi har motorväg mellan t.ex. Stockholm och Göteborg, Norrköping och Skåne utefter ostkusten, mellan Stockholm och Härnösand (norr om Härnösand avtar trafikintensiteten), mellan Stockholm och norska gränsen mot Oslo (via Örebro-Karlskoga-Karlstad) och mellan Stockholm resp. Göteborg och Sälen och mellan Jönköping och Göteborg med flera sträckor i södra Sverige.
Vajervägar är absolut bra för säkerheten, men dessa hör hemma på mindre riksvägar och även på mindre vägar där trafikintensiteten är hög.
På stora riksvägar och på Europavägar hör dom absolut inte hemma - det är ett fattigdomsbevis utan dess like att vi i Sverige åker omkring på dessa vägar i stället för på motorvägar.
Inget annat land bygger på det "ryckiga" sätt som vi gör i Sverige - ta t.ex. sträckan mellan Enköping och Västerås vid det tillfälle när man byggde ny motorväg från Enköping mot Västeråshållet (en motorväg som borde ha byggts för 40 år sedan).
Med alla maskiner på plats, så avslutas bygget och man lämnar en sträcka mellan den gamla motorvägen från Västeråshållet och det avslutade nya bygget från Enköpingshållet.
Döm av allas förvåning när man i fjol helt plötsligt inser att det är läge att även ersätta den relativt nybyggda vajervägen med en ny motorväg - hur mycket pengar hade staten sparat om man fortsatt bygga motorvägen hela sträckan när man hade alla maskiner på plats...!
Det finns åtskilliga liknande exempel - vi behöver inte gå längre än tillbaka till just Västerås när man plötsligt insåg att vajervägen måste byggas om till motorväg och det bara några år efter det att man byggt om vanlig landsväg till vajerväg (p.g.a. trafikintensiteten) mellan Västerås och bort mot Köpingshållet.
Ännu en kapitalförstöring av stora mått = obefintlig vägpolitik !!!
Det är läge att vi bilister agerar på ett eller annat sätt - Motormännens riksförbund gör i mångt och mycket vad dom kan och försöker sätta press på våra regeringar, men deras åtgärder räcker bevisligen inte !
Tack för ordet !