• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för märkning av husbilar över 3,5 ton i Frankrike

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Slugt, har du provkört med dem rätt monterade och i hög hastighet , jag är lite orolig för när man möter en lastbil på en smal väg? Då känner man att det skaka till!
Har testat på ett fönster och då sitter den väldigt hårt Kommer inte att testa på bilen förrän man är i Frankrike, förhoppningsvis till hösten
 
F

F.d. 22252

Guest
År det någon som sett de här skyltarna på bilar hemma, det kommer väl bilfrakt från frankrike?
Sen så undrar man om de inte är godkända i eu blir de knappast godkända i frankrike som är en av del ledande länderna i eu. Hade jag en firma som sålde dekaler skulle jag lobba intensivt för en sån lag och göra mej en hacka. Tror dom att resten av eu talar franska själv vet jag inte vad som står på dekalen, ska det vara någon nytta ska den väl passa hela eu är ju tät trafik hela vägen inom eu.
Man kan väl knappast lagföra någon innan eu sagt sitt det är ju dom som bestämmer. Än har jag inte sett något sånt borde ju finnas i nyheterna på tv i sånt fall. Min bil väger 2,8t och har hur mycket döda vinklar som helst, undviker att backa så mycket jag kan. Finns en liten larvig trafikdelare en meter hög i frankrike som fick lida av det Hur kan man sätta upp sånt?? Min bil fick inga synliga märken.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Funderar på plasta in den och sätta fast med målartejp, den borde vara lätt att ta bort.
Har den bara på plats när man åker igenom Frankrike.
Sedan kan man ha några i reserv ifall att...
Om du menar maskeringstejp så är det inte att rekommendera. Efter några dagar i solsken så sitter den fastbränd i lacken. Fast då vet man ju var den ska sitta nästa gång den ska upp...
 
F

F.d. 22252

Guest
Knepigt lim i maskeringstejp det verkar härda och det är väldigt jobbigt att få bort bara för målning där man tar bort tejpen när man målat ganska omgående, Kanske bäst att vänta tills vi vet hur det blir med skyltarna kanske kommer det andra varianter, det är ju inte väder att sätta på dekaler i minusgrader det kommer säkert se illa ut när plasten sträcker sej i plusgrader.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Knepigt lim i maskeringstejp det verkar härda och det är väldigt jobbigt att få bort bara för målning där man tar bort tejpen när man målat ganska omgående, Kanske bäst att vänta tills vi vet hur det blir med skyltarna kanske kommer det andra varianter, det är ju inte väder att sätta på dekaler i minusgrader det kommer säkert se illa ut när plasten sträcker sej i plusgrader.
Upp till 8 veckor utomhus på denna tejp.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Knepigt lim i maskeringstejp det verkar härda och det är väldigt jobbigt att få bort bara för målning där man tar bort tejpen när man målat ganska omgående, Kanske bäst att vänta tills vi vet hur det blir med skyltarna kanske kommer det andra varianter, det är ju inte väder att sätta på dekaler i minusgrader det kommer säkert se illa ut när plasten sträcker sej i plusgrader.
Tänkte Inte använda maskeringstejp och bara ha dem på under genomresa genom Frankrike, x antal dagar samt vi åker under hösten och då är det troligtvis frostfritt
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Glömmer aldrig när jag körde tv service och parkerade inne på en gård full med stojiga barn, det var ett "sånt" område.
När jag åkte var jag tvungen att backa split folkabussen bakrutan sitter väldigt högt upp fick en konstig känsla och hoppade ur bussen. Det var ett antal barn som hade valt att vara bakom bussen 1m ifrån så jag fick rensa innan jag kom därifrån mycket otäckt.
Under middagsrasten hade ett gäng elever varit till centrum kom tillbaka chockade när en lastbil kört rakt över en kvinna dödsfall såklart. När jag gick på skola i Malmö fick jag reda på att bilspedition hade folk som åkte runt och hämtade upp gods till tradarna och flera av dom hade kört ihjäl folk i stan.
Fast klisterlappar lär inte hjälpa i praktiken. En tutsignal när man backar som sopbilar brukar ha är en bättre lösning och blinkande lampor bak, själv brukar jag slå på varningsblinkersen. och sen sitter det en pipgrej i backlampan.
Tommy om du bli åksjuk av skärmen har den en spegelvänd eller rättvänd bild på skärmen för man kan inte ha en spegelvänd bild på spegeln och en rättvänd på kameran det är nog inte många som klarar det går förmodligen att ställa om i inställningar.
jag har satt två gula blixtljus nedanför bakljusen som startar så fort backen ligger i, väldigt effektivt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det blev väl som med miljömärkena som infördes i Frankrike, ingen bryr sig.
Vi stod på en camping i Spanien, omgiven av flera franska husbilar. Ingen av dom hade miljömärket i vindrutan.
En fransman gick förbi vår bil och liksom hajade till (han såg kanske sitt eget vilda tungomål i vindrutan på en svensk husbil). Han gick fram och läste på märket, skrattade till, ruskade på huvudet och gick vidare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Verkar som att det är officielt lagstadgat nu
Läser man texten i ovanstående så kan man konstatera att det gäller i "urban areas", är du på genomresa och kör stora vägar borde det gå att klara sig utan skylt,vidare kan man läsa att främre placeringen på sidorna innebär att man borde kunna placera dom innanför sidorutorna, visserligen står det glass surfaces...

Vehicles already fitted with side cameras are not exempt.
All vehicles and trailers must have signs that must be between 0.9m-1.5m above ground level fitted:

  • On the rear, on the right-hand side (French kerbside)
  • On each side (left and right) between 0m-1m of the front, excluding glass surfaces
 
F

F.d. 22252

Guest
Står inget om ett eugodkännande i texten vilket borde finnas för att gälla. Kan inte få vara så att respektive land kan göra egna regler som sen inte gäller i andra länder. kommer ihåg när gasolbesiktningen som var obligatorisk i sverige togs bort över en natt samma med lastförskjutningskyddet i skåpbilar som ställde till så mycket besvär för de som byggde husbilar.
Skulle det gå igenom i eu skulle vi också behöva samma skylt på franska eftersom det måste vara samma regelverk. Man lär behöva göra en ny skylt som kan förstås av alla.
Det där är inte klart på långa vägar och fransmännen är väl knappast de som gjort sej kända för att följa regler.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Står inget om ett eugodkännande i texten vilket borde finnas för att gälla. Kan inte få vara så att respektive land kan göra egna regler som sen inte gäller i andra länder. kommer ihåg när gasolbesiktningen som var obligatorisk i sverige togs bort över en natt samma med lastförskjutningskyddet i skåpbilar som ställde till så mycket besvär för de som byggde husbilar.
Skulle det gå igenom i eu skulle vi också behöva samma skylt på franska eftersom det måste vara samma regelverk. Man lär behöva göra en ny skylt som kan förstås av alla.
Det där är inte klart på långa vägar och fransmännen är väl knappast de som gjort sej kända för att följa regler.
Det är nog inte så, vi har reglerna som inte gäller inom EU. Reglerna är nog att Eu länderna har lovat att acceptera var andras regler utan att föra in dem i egna landets trafik regler.
PB II är nog ett exempel på det.
 
F

F.d. 22252

Guest
I så fall skulle ju inte reglerna gälla för husbilar från sverige som du skriver.
Om varje land fritt kunde införa egna regler att gälla för andra är vi tillbaka till tiden före eu och det är knappast tanken. Bara att att invänta vad som händer det är ju en övergångstid på ett år som det framkommer.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I inlägg nr 6 i den här tråden kopierade jag in en officiell fransk text, som informerade att det franska beslutet om skyltningen skulle vidimeras av EU i Bryssel under januari, det är väl det som skett nu och bekräftas.

Vad jag inte såg i det franska dokumentet var att det bara gällde i ”Urban areas” som det står i den engelska texten i inlägg 74.

Tommy
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Du förstod inte, inget annat land har infört PBII i sin lagstiftning. Men vi får köra för på B körkort. Men vi får köra i Eu länder, det innebär ju ändå att vi måste följa landets regler och är då lastbil.
Omvänt måste vi följa de regler som länderna inför typ dessa markeringar, miljözoner mm mm.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Du förstod inte, inget annat land har infört PBII i sin lagstiftning. Men vi får köra för på B körkort. Men vi får köra i Eu länder, det innebär ju ändå att vi måste följa landets regler och är då lastbil.
Omvänt måste vi följa de regler som länderna inför typ dessa markeringar, miljözoner mm mm.
PB2 och rätt att köra fordon tyngre än 3,5 ton har inget med varandra att göra. När det gäller äldre svenska B-körkort så var det en rätt vi hade innan vi ens gick med i EU. Det fransmännen gör nu är att alla som kör i frankrike måste ha skyltar med fransk text, det kommer att bli fint med de 26 andra nationernas varianter som kommer att krävas på fordonen (inte). Min egen HB, 6.99m lång med tot-vikt 3,85t är ett bra exempel på att denna lag inte har så bra anknytning till verkligheten...
 
Toppen