• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya körkortsdirektiv - sjunker priserna på 3.5-tonnare?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Plåtis-fan, jag kör sedan förra året en 3,5 tonnare, inte en plåtis utan en ”vanlig” liten Hymer husbil.
Det är inte bara smidighet och lägre bro- och färjeavgifter som är är fördelaktiga med en mindre 3,5 tonnare.
Jag märkte vid våran europa-rund-resa i vintras att det var flera andra fördelar. T ex när man åker efter mindre landsvägar och kommer till en del samhällen så finns det ibland en förbudsskylt för fordon (lastbilar) över 3,5t. (Jag antar att det även gäller husbilar över3,5t.) Så i dessa fall måste tyngre husbilar följa andra större vägar runt små pittoreska byar. Detsamma gäller även i en del större städer, tyngre fordon får inte köra genom de centrala delarna. De måste då köra runt och missar då kanske fina platser som man med 3,5 tonnare kan köra in i, parkera och ”utforska”. Och på motorvägar är det ibland skyltning med omkörningsförbud för fordon över 3,5 ton och även hastighetsbegränsning till 80 km/tim för fordon över 3,5 ton. Då måste tyngre husbilar lägga sig i ledet med långtradare medans vi med 3,5 tonnare lungt kan rulla på i den lite högre fart man tycker är lagomt på långkörningar. En annan fördel som vi märkte var att när man på sena eftermiddagar svängde in på en del campingplatser var att vi med våran lilla 3,5 tonnare alltid fick en plats medans tyngre (större) husbilar ofta inte gjorde det, de fick då antingen ställa sig på en vänteplats eller åka vidare. Så det verkar vara bättre tillgång på platser för mindre husbilar - eller för många som har för stora husbilar ;=) Sanningen är nog att många äldre campingplatser är byggda mest för mindre husbilar.
Andra fördelar med en 3,5 tonnare är ju det alla vet, lägre skatt, billigare försäkring och mindre bränsleförbrukning.
Största begränsningen med en 3,5 tonnare är ju den relativt låga lastvikten vilket gör att man måste packa med omsorg och bara ta med det man verkligen behöver. Alla ”bra att ha grejjer” måste man lämna hemma. Större husbilar har inte denna last-begränsning, de är också rymligare och kan utrustas efter allehanda önskemål.
Så det finns nog kvar många fördelar med en 3,5 tonnare även om körkortsbehörigheten kan höjas till 4.250kg.
Och i många fall kan man väga upp en 3,5 tonnare till 4.250kg om man vill det. Jag kan väga upp min Hymer om jag vill det. Och jag har en bekant som vägde upp sin 3,5 t Adria-plåtis till 4250 kg. Antar att det går att göra på fler modeller?
Om den nya 4.250 kg körkotsbehörigheten kommer påverka beg-priset negativt på 3,5 tonnare, som du Plåtis-fan frågade om, så tror jag det blir marginellt i så fall. Men att tro är att inte veta! Jag oroar mig i alla fall inte över detta.
Jag har sedan tidigare behörighet för tyngre fordon men nöjer mig nu, sedan senaste förnyelsen, med vanligt B-körkort.
Men jag har ju möjligheten att med läkarundersökning och synkontroll få tillbaka C-kortet om jag skulle ändra mig …
//J-S
Du räknar upp en massa saker som inte har med vikt att göra, tex. bro,färjeavgifter, två likadana bilar kan ha olika vikter tung/lätt, campingar bryr sig inte om vikten,försäkringar varierar mellan bolag vikt är oftast inte en begränsning 3500/4250.
Jag har haft både lätt och tung bil,enda nackdelen är vägavgifter i vissa länder Österrike,Tjeckien,Polen.
Att jag måste lägga mig i lastbilsfilen på autobahn när det ör omkörningsförbud ser jag inte som problem.
Den stora fördelen med tung bil är att du kan lasta vad du vill, vikt på min bil är aldrig ett problem

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag har inte läst igenom "hela" regelverket men grundsatsen innebär alla fordon med totalvikt över 3,5 ton.
Det handlar väl om belastningsnivåer för den enskilda vägen och då spelar det inte någon roll om fordonet
är personbil eller lastbil. (mitt antagande)
Jag gör samma bedömning, och jag skulle då inte chansa på att köra över den bron om jag hade ett fordon som var viktad till över 3,5 ton.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du räknar upp en massa saker som inte har med vikt att göra, tex. bro,färjeavgifter, två likadana bilar kan ha olika vikter tung/lätt, campingar bryr sig inte om vikten,försäkringar varierar mellan bolag vikt är oftast inte en begränsning 3500/4250.
Jag har haft både lätt och tung bil,enda nackdelen är vägavgifter i vissa länder Österrike,Tjeckien,Polen.
Att jag måste lägga mig i lastbilsfilen på autobahn när det ör omkörningsförbud ser jag inte som problem.
Den stora fördelen med tung bil är att du kan lasta vad du vill, vikt på min bil är aldrig ett problem
I något slags genomsnitt kan man väl ändå hålla med om att lättare bilar oftast är mindre, och därigenom smidigare att köra i städer och byar, på småvägar och har lättare att få plats på campingar och ställplatser. Infartsförbuden över 3,5 ton liksom vägar och broar med samma begränsning är ju också en realitet. För min del tycker jag också att det är en fördel att slippa ligga i tradarköerna på autobahn, och istället köra om lagligt.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har inte läst igenom "hela" regelverket men grundsatsen innebär alla fordon med totalvikt över 3,5 ton.
Det handlar väl om belastningsnivåer för den enskilda vägen och då spelar det inte någon roll om fordonet
är personbil eller lastbil. (mitt antagande)
Då verkar det skilja mot Sverige, här gäller förbud mot tung lastbil just det.
Gäller förbudet mot en viss bruttovikt eller axelvikt så är det värdet skyltat istället här.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
De gånger vi varit i Tyskland så väljer jag bort autobahn i naven, men kan inte påminna mej om att jag sett skylten "förbud mot tung lastbil" på småvägar och i små byar, däremot kör även tunga lastbilar på dessa vägar, och minns jag rätt så får de bara köra max. 60kmh på dessa vägar, ifall det även gäller husbilar över 3500kg vet jag inte.

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Kanske lite av ett elefanten-i-rummet-inlägg:

De som har B-körkort tagna innan mitten på 1996 blir färre och jag tror inte de kompenseras av de som tar ett C-körkort för att komma in i husbilsvärlden. Därför skulle jag tro att det är husbilar över 4.25 ton som mer och mer kommer att förlora i värde.

För oss var det inte ett alternativ att skaffa en (helintegrerad) husbil med 3.5 ton totalvikt och med en tjänstevikt strax under det; det går inte att lasta det man vill ha med sig på semestern eller hem efter den. Men med en husbil på 4.25 ton som kan köras av alla i familjen och som kan lastas utan problem, så var det faktiskt ett alternativ. Jag skulle nog även tro att de som tidigare tyckt att en 3.5-tonnare var för liten och därför funderade på en 5-tonnare, framöver istället nöjer med en på 4.25 ton för att enklare kunna sälja den om 10 år. Om jag vore en spekulant på en 4.25-tonnare, skulle jag nog köpt en sådan innan de relativt sett stiger i pris.

Vi själva gick dock åt andra hållet, och valde en mindre bil och fick då göra lite kompromisser. Det var OK, vi får med oss vad vi vill både på utresan och hemresan, och vi kan plocka på solpaneler och annat utan att behöva tänka på vikt.

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Kanske lite av ett elefanten-i-rummet-inlägg:

De som har B-körkort tagna innan mitten på 1996 blir färre och jag tror inte de kompenseras av de som tar ett C-körkort för att komma in i husbilsvärlden. Därför skulle jag tro att det är husbilar över 4.25 ton som mer och mer kommer att förlora i värde.

För oss var det inte ett alternativ att skaffa en (helintegrerad) husbil med 3.5 ton totalvikt och med en tjänstevikt strax under det; det går inte att lasta det man vill ha med sig på semestern eller hem efter den. Men med en husbil på 4.25 ton som kan köras av alla i familjen och som kan lastas utan problem, så var det faktiskt ett alternativ. Jag skulle nog även tro att det som tidigare tyckt att en 3.5-tonnnare var för liten och därför funderade på en 5-tonnare, framöver istället nöjer med en på c för att enklare kunna sälja den om 10 år. Om jag vore en spekulant på en 4.25-tonnare, skulle jag nog köpt en sådan innan de relativt sett stiger i pris.

Vi själva gick dock åt andra hållet, och valde en mindre bil och fick då göra lite kompromisser. Det var OK, vi får med oss vad vi vill både på utresan och hemresan, och vi kan plocka på solpaneler och annat utan att behöva tänka på vikt.
Jag har spekulationer åt samma håll.
Även om jag har utökat kort så håller jag mig under 3.5 ton.
Det är faktiskt en av de få gånger som "Villhöver" fick vika ner sig. Och med facit i hand så kan jag inte säga att jag ångrat mig. Jag tror att det är fler fördelar än nackdelar om man inte skall bo i den en längre tid.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
De gånger vi varit i Tyskland så väljer jag bort autobahn i naven, men kan inte påminna mej om att jag sett skylten "förbud mot tung lastbil" på småvägar och i små byar, däremot kör även tunga lastbilar på dessa vägar, och minns jag rätt så får de bara köra max. 60kmh på dessa vägar, ifall det även gäller husbilar över 3500kg vet jag inte.
Det är riktigt 60 för lastbil över 7,5T på mindre vägar i Tyskland

Toppen