• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya körkortsdirektiv - sjunker priserna på 3.5-tonnare?

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
44
Kommun
Karlskrona
Hej alla kloka.
Hur kommer de nya direktiven påverka prisbilden på husbilar?
Kommer 3.5-tonnare bli mindre värda när alla kan köra större bilar eller vad tror ni?
Jag är i köptagen på en plåtis men som alltid finns något som oroar. Jag får bara köra 3.5T så frågan är om man ska avvakta nya kraven.
Tacksam för tips
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Räkna med att det tar lång tid innan det finns ett beslut i Sverige
Bro och vägavgifter är väsentligt lägre för 3,5 ton, vilket alltid kommer att göra dem atraktiva
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Hej alla kloka.
Hur kommer de nya direktiven påverka prisbilden på husbilar?
Kommer 3.5-tonnare bli mindre värda när alla kan köra större bilar eller vad tror ni?
Jag är i köptagen på en plåtis men som alltid finns något som oroar. Jag får bara köra 3.5T så frågan är om man ska avvakta nya kraven.
Tacksam för tips
Om det absolut är en Plåtis du söker så har inte körkortsdirektivet så stor inverkan eftersom det inte finns så många plåtisar som har en högre totalvikt än 3500 kg
 
Senast ändrad:

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027

Det kommer att dröja ett tag innan alla med B-körkort kan köra tyngre husbilar.

Tyngre fordon ska kunna köras med behörighet B
Den som har haft B-kort i två år kommer kunna köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på 4 250 kg om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen. Dessutom kommer släpvagn med totalvikt på 750 kg kunna dras vilket ger en sammanlagd totalvikt på 5 000 kg.


Länk till artikel på transportstyrelsen.se
Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.757
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Det kommer att dröja ett tag innan alla med B-körkort kan köra tyngre husbilar.

Tyngre fordon ska kunna köras med behörighet B
Den som har haft B-kort i två år kommer kunna köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på 4 250 kg om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen. Dessutom kommer släpvagn med totalvikt på 750 kg kunna dras vilket ger en sammanlagd totalvikt på 5 000 kg.


Länk till artikel på transportstyrelsen.se
Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång
Det skall införas ett nytt körkort B99, där man får köra fordon upp till 4250 kg,inte tillåtet med släp, hur detta skall genomföras är inte klart,kan bli i form av enklare uppkörning enligt dagen B 96.
Detta är altså två olika saker nytt B samt B99
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Hej alla kloka.
Hur kommer de nya direktiven påverka prisbilden på husbilar?
Kommer 3.5-tonnare bli mindre värda när alla kan köra större bilar eller vad tror ni?
Jag är i köptagen på en plåtis men som alltid finns något som oroar. Jag får bara köra 3.5T så frågan är om man ska avvakta nya kraven.
Tacksam för tips
Ta C 1 kort. Då är det inge bekymmer. Lätt för mig o säga som har alla behörigheterna. Men jag får betala 2500 kr vart 5:e år…….
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej alla kloka.
Hur kommer de nya direktiven påverka prisbilden på husbilar?
Kommer 3.5-tonnare bli mindre värda när alla kan köra större bilar eller vad tror ni?
Jag är i köptagen på en plåtis men som alltid finns något som oroar. Jag får bara köra 3.5T så frågan är om man ska avvakta nya kraven.
Tacksam för tips
är det inte så att det är bara bilar med annat drivmedel än diesel som det skulle gälla
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
är det inte så att det är bara bilar med annat drivmedel än diesel som det skulle gälla
Nej det är det inte.
EU inför en ny körkortsklass kallad B99. Den innebär att man får köra en husbil med 4 250 kg totalvikt. Men man får inte koppla ett släp till husbilen. Tidigare gällde som bekant 3 500 kg och att man kunde koppla på ett 750 kg släp. Det ger en tågvikt på 4 250 kg. Man kan lite förenklat säga att man likställt tågvikt och totalvikt i det nya direktivet.
När B99 träder i kraft är också upp till varje medlemsland. De har 36 månader på sig att införa regelverket.
 

MatsD

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2025
Det kanske inte är givet att alla vill köra en tyngre bil än 3.5T bara för att man får göra det så jag tror inte att det finns ett direkt samband. Att ha en mindre bil kan definitivt även ha sina fördelar beroende på t ex rese vanor och nyttjande.

Ett C1 körkort har andra fördelar, skulle jag tro, dvs ger dig en grundläggande behörighet till yrkestrafik för tunga fordon därav hälsokravet och förnyelse vart 5 år. Jag förmodar dock att inte alla HB förare har den ambitionen :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.870
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Om viktgränsen flyttas uppåt blir utbudet större för den gruppen förare. Det innebär ju samtidigt att intresset för bilar absolut under 3500kg då minskar och det kan ju givetvis påverka hur lättsåld bilen blir och i slutänden priset. I alla fall teoretiskt.
Förmodligen marginellt men ändå
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.757
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det kan ju också vara en fördel att ha laglig vikt på bilen genom att väga upp den ,idag kör väldigt många 3,5T bilar med övervikt inte minst plåtisar.
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Plåtis-fan, jag kör sedan förra året en 3,5 tonnare, inte en plåtis utan en ”vanlig” liten Hymer husbil.
Det är inte bara smidighet och lägre bro- och färjeavgifter som är är fördelaktiga med en mindre 3,5 tonnare.
Jag märkte vid våran europa-rund-resa i vintras att det var flera andra fördelar. T ex när man åker efter mindre landsvägar och kommer till en del samhällen så finns det ibland en förbudsskylt för fordon (lastbilar) över 3,5t. (Jag antar att det även gäller husbilar över3,5t.) Så i dessa fall måste tyngre husbilar följa andra större vägar runt små pittoreska byar. Detsamma gäller även i en del större städer, tyngre fordon får inte köra genom de centrala delarna. De måste då köra runt och missar då kanske fina platser som man med 3,5 tonnare kan köra in i, parkera och ”utforska”. Och på motorvägar är det ibland skyltning med omkörningsförbud för fordon över 3,5 ton och även hastighetsbegränsning till 80 km/tim för fordon över 3,5 ton. Då måste tyngre husbilar lägga sig i ledet med långtradare medans vi med 3,5 tonnare lungt kan rulla på i den lite högre fart man tycker är lagomt på långkörningar. En annan fördel som vi märkte var att när man på sena eftermiddagar svängde in på en del campingplatser var att vi med våran lilla 3,5 tonnare alltid fick en plats medans tyngre (större) husbilar ofta inte gjorde det, de fick då antingen ställa sig på en vänteplats eller åka vidare. Så det verkar vara bättre tillgång på platser för mindre husbilar - eller för många som har för stora husbilar ;=) Sanningen är nog att många äldre campingplatser är byggda mest för mindre husbilar.
Andra fördelar med en 3,5 tonnare är ju det alla vet, lägre skatt, billigare försäkring och mindre bränsleförbrukning.
Största begränsningen med en 3,5 tonnare är ju den relativt låga lastvikten vilket gör att man måste packa med omsorg och bara ta med det man verkligen behöver. Alla ”bra att ha grejjer” måste man lämna hemma. Större husbilar har inte denna last-begränsning, de är också rymligare och kan utrustas efter allehanda önskemål.
Så det finns nog kvar många fördelar med en 3,5 tonnare även om körkortsbehörigheten kan höjas till 4.250kg.
Och i många fall kan man väga upp en 3,5 tonnare till 4.250kg om man vill det. Jag kan väga upp min Hymer om jag vill det. Och jag har en bekant som vägde upp sin 3,5 t Adria-plåtis till 4250 kg. Antar att det går att göra på fler modeller?
Om den nya 4.250 kg körkotsbehörigheten kommer påverka beg-priset negativt på 3,5 tonnare, som du Plåtis-fan frågade om, så tror jag det blir marginellt i så fall. Men att tro är att inte veta! Jag oroar mig i alla fall inte över detta.
Jag har sedan tidigare behörighet för tyngre fordon men nöjer mig nu, sedan senaste förnyelsen, med vanligt B-körkort.
Men jag har ju möjligheten att med läkarundersökning och synkontroll få tillbaka C-kortet om jag skulle ändra mig …
//J-S
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
T ex när man åker efter mindre landsvägar och kommer till en del samhällen så finns det ibland en förbudsskylt för fordon (lastbilar) över 3,5t. (Jag antar att det även gäller husbilar över3,5t.) Så i dessa fall måste tyngre husbilar följa andra större vägar runt små pittoreska byar.
//J-S

Stämmer inte. Husbilar är just "bil" och ej lastbil. Så skylten du nämner gäller ej husbil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.088
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Angående uppvägning så måste man vara väldigt observant på max.axelbelastning, alltså hur en ev. högre belastning är fördelad på axlarna.
Det finns fall där man redan har överlast på framaxeln, gjort en uppvägning, men all extra lastförmåga hamnat på bakaxeln, inte alltid så lyckat.
 

MatsD

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2025
Om viktgränsen flyttas uppåt blir utbudet större för den gruppen förare. Det innebär ju samtidigt att intresset för bilar absolut under 3500kg då minskar och det kan ju givetvis påverka hur lättsåld bilen blir och i slutänden priset. I alla fall teoretiskt.
Förmodligen marginellt men ändå
Intressant observation. Men, om priset minskar initialt på 3.5T dvs fler potentiella HB ägare kommer att ha råd med en liten bil - Vad händer då med priset (igen) :)
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Stämmer inte. Husbilar är just "bil" och ej lastbil. Så skylten du nämner gäller ej husbil.
Var hittar du belägg för det påståendet ?

Husbil i Tyskland som väger mer än 3,5 ton likställs med lastbil.

So gilt es, sich mit einem schwereren Reisemobil im Straßenverkehr an alle Schilder mit dem Lkw-Symbol zu halten – denn das bedeutet eigentlich nicht "Lkw", sondern "alle Fahrzeuge über 3,5 t zGG".

PerS
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.088
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Var hittar du belägg för det påståendet ?

Husbil i Tyskland som väger mer än 3,5 ton likställs med lastbil.

So gilt es, sich mit einem schwereren Reisemobil im Straßenverkehr an alle Schilder mit dem Lkw-Symbol zu halten – denn das bedeutet eigentlich nicht "Lkw", sondern "alle Fahrzeuge über 3,5 t zGG".

PerS
Gäller det även personbilar över 3500kg?
 
Toppen