• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Om du vill vara garderad är det nog bara att "slanta upp" och välja 180Hk. När man tittar på vridmomentskurvan på det tror jag knappast att det är så enkelt som att den är en chippad 150hk, troligen har den ett helt annat turboaggregat, eventuellt ett dubbelt. För att sedan få långsiktig hållbarhet är förmodligen ett antal komponenter förstärkta eller av högre kvalitet för att tåla den högre effekten. Smakar det så kostar det. :)

Amen. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Där står bara "turbokompressor med variabel geometri" på alla, men det finns många varianter av sådana också. :)
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Vilken gammal motor ?

Jag har en 3,0 multijet på 157 hk från 2010 , hur gammal
är inte den då ?

Typ 6år äldre än de nya euro6 motorerna på 2,3l och 150/180hk som kommer nu och vilka tråden handlar om.

Men din motor är ju ny jämfört med min 2,8L iDTd motor som är 16år gammal...

//Peter
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Är som jag nämnt i tidigare trådar i begrepp att beställa ny bil, och jag lyckas inte hitta nåt vettigt underlag för huruvida det är värt de extra ca 22000:- det kostar att få 180hk istället för 150hk. Det skiljer i verkligheten ca 27hk. Vad jag förstår så bygger de nya motorerna på samma block, är det nån som vet om skillnaden enbart består i chip-trimning och om man i så fall kan optimera den senare med samma resultat?

Är det dessutom någon som har egen erfarenhet av att köra bägge alternativen och kan säga om det är stor skillnad?

Motorn kommer att sitta i en 7,50 lång 4400kg-bil med AL-KO heavy-chassi med enkel bakaxel och troligen robot-automat.

Vi har beställt en Pilote med största motorn, och robotlåda.
7,49 med ALKO-chassi 4,5 ton.

Fast vi hade tur vid beställningen så vi fick betala 0 SEK för 180-hästaren.
Vete F-n hur det gick till.
Våra vänner som valde samma längd och chassi sommar vi,
fick betala ca 22.000 för att uppgradera.
Vet inte om det kan bli problem med garanti om man chiptrimmar under garantitiden.
Kan i värsta fall bli betydligt dyrare.
Lycka till med köpet!!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Vi har beställt en Pilote med största motorn, och robotlåda.
7,49 med ALKO-chassi 4,5 ton.

Fast vi hade tur vid beställningen så vi fick betala 0 SEK för 180-hästaren.
Vete F-n hur det gick till.
Våra vänner som valde samma längd och chassi sommar vi,
fick betala ca 22.000 för att uppgradera.
Vet inte om det kan bli problem med garanti om man chiptrimmar under garantitiden.
Kan i värsta fall bli betydligt dyrare.
Lycka till med köpet!!

Man ska ha tur ibland också! :)
Tackar!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Att köpa nytt idag så skulle jag se till att få Euro6 på motorn.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Eftersom påbyggarna kan ha chassien stående så ska du nog inte vara säker på vad du får just nu i övergången. Men det borde inte vara några problem för en säljare att kontrollera det.
Är säker på att om man inte skyddar sig vid kontraktskrivningen så kanske man kan bli besviken.
Har varit med och själv sett en bil levererad ny som inte hade faceliftmodellen. Alltså gammal modell.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Man ska tänka på att det körmässigt är större skillnad mellan 130-150 än vad det är mellan 150-180hk. 130hk är aldrig rätt val i en husbil, den är för tunn men billig. Välj alltid 150 - 180hk så blir ni nöjda.

Håller inte med dig alls, fungerar säkert bra för ganska många med 130 hk motorn som t.ex. vi har. Skulle jag ta ut husbilen på motorbanan eller åka ut på någon slingrande landsväg för att jag gillar att köra bil kanske det vore bra med mer effekt, men det gör jag inte.

Har inga problem att köra på 6:an uppför Göteborgsbacken i Jönköping och öka farten i övre delen eller ta Hallandsåsen söderut på högsta växel. Kan också accelerera så att det mesta välter i köksskåpen om jag vill. Nu kör vi med en bil som väger ca. 2 900 kg, förstår mycket väl att tyngre husbilar behöver med vrid. Men att påstå att 130 hk alltid är fel val ät så fel!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

400hk är mer än 75hkr! Det är vi nog överens om
Men min första husbil hade bara 75hkr och den funkade bra i alperna, minsan.
Resten handlar om pengar, större motor och mer i driftskostnader. Så jag tycker det är upp till var och en att välja motor efter ekonomi.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Prioriterar man hög fart i uppförslut,
goda omkörningsegenskaper,
samt kunna dra tungt släp efter husbilen,
ja då är det bara att slå till på största motorn,

Kan man dock acceptera nerväxling i uppförslut, inte ska köra fortare än alla andra, samt inte dra släpfordon, ja då duger i princip vad som helst.

Vi väger 5990kg husbilen hade 157hk när den var ny.
Den orkar varva ut till maxvarv på högsta växeln, ca. 140km/h.
Har ännu inte stött på ett uppförsparti där jag inte kunnat hålla 80,eller >80km/h, självklart med gasen i botten och nerväxling.

Men vi åker för tusan husbil, då har man inte bråttom, isåfall har man valt fel fordon, så tycker jag:cool:
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Prioriterar man hög fart i uppförslut,
goda omkörningsegenskaper,
samt kunna dra tungt släp efter husbilen,
ja då är det bara att slå till på största motorn,

Kan man dock acceptera nerväxling i uppförslut, inte ska köra fortare än alla andra, samt inte dra släpfordon, ja då duger i princip vad som helst.

Vi väger 5990kg husbilen hade 157hk när den var ny.
Den orkar varva ut till maxvarv på högsta växeln, ca. 140km/h.
Har ännu inte stött på ett uppförsparti där jag inte kunnat hålla 80,eller >80km/h, självklart med gasen i botten och nerväxling.

Men vi åker för tusan husbil, då har man inte bråttom, isåfall har man valt fel fordon, så tycker jag:cool:

Visst räcker det med en motor med lägre effekt,
men om jag får den utan extra kostnad så är det bara att tacka och bocka.
Går säker att köra snålt med den stora motorn.
Om inte annat så bör det vara lite extra "vrid" i den.
Som sagt vi har inte speciellt bråttom,
men det kan kanske vara bra med lite extra kraft ibland.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

2,3 l och 3,0 l har inte samma block! 3,0 l har kamkedja och 2,3 l har kamrem som måste bytas!. 3,0 l har 8,5 l oljemängd mot ca 5,5 l i 150 hk motorn, 3,0 l är gjord för tuffare körning!
 
Toppen