• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Jämför man effekt o vridmoment på nya 2,3 150-180 så är det väldigt stor skillnad mellan 2000-3000 rpm/min. Det är ju mellan dessa varv du kör 90% av tiden. Jag hade valt 180 HK utan att tveka vid köp av nybil. Robotlådan är givetvis rätt val på en ny husbil. Dessutom 29% snålare än din gamla Eu4 motor vilket man alltid ska ta med en nypa salt men. Inget att fundera över:spinny:

https://www.fiatcamper.com/se/produkt/motorer
 
Senast ändrad:

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Vi har precis bytt bil från 2,3 130 hk med chipstrim teroretiskt 140-150 hk.
Till en 4250 med 2,3 150 hk.
Har kört med samma totalvikt ca 3700-3800 kg
(jo det var lite överlass då o då) .
Måste säga att den nya är bra mycket piggare.
Funderade på trim innan köp, men nu när vi vet, kommer vi att vänta o se
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Att man skippat 3-litersmotorn tror jag helt och hållet är av ekonomiska skäl.
Kommer man över 2,3 liter i slagvolym måste det till balansaxlar för att motorn skall gå vibrationsfritt.
Balansaxlar kostar pengar. Då är det billigare att trimma en 2,3-litersmotor till samma effekt.
Frågan är -hur länge håller den med detta effektuttag??
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Man ska tänka på att det körmässigt är större skillnad mellan 130-150 än vad det är mellan 150-180hk. 130hk är aldrig rätt val i en husbil, den är för tunn men billig. Välj alltid 150 - 180hk så blir ni nöjda.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Finns ingen husbil som säljs idag med totalvikt under 3500kg, dessutom är det oftast lite mer luftmotstånd en på en skåpbil. Men det är klart att i en plåtis utan något extra på taket så kan det räcka med 130 HK motorn, du kan även ha den i en större bil men kör du samma bil med 150hk så förstår du att den är ett bättre val. Men ekonomiskt är 130 bättre helt klart, men inte körmässigt eller bränslemässigt. Dom flesta ser bara en skillnad på 20hk, men det är inte det det handlar om. Variabel turbo är det som gör skillnaden, det körbara varvtalsregistret blir så mycket större och motorn känns mkt starkare och skillnaden i körglädje mm blir mkt större. Detta gäller ju inta bara Fiat utan är lika på alla dieselmotorer. Desto tyngre bil desto mer nytta får du av ett större varvtalsområde. Man får alltid vad man betalar för, en chippad 130hk blir aldrig lika bra som en original 150 HK med variabel turbo. Det är inte effekten utan det användbara vridmomentet det handlar om.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

En husbil på 3500Kg klarar sig alldeles utmärkt med 130 Hk möjligen undantaget alkovbilar med deras stora frontarea, förutsatt att föraren växlar ibland. En 3500 Kg bil med 130 hk har f.ö. ganska exakt samma antal kg/hk som en 5000Kg bil med 180Hk. När det gäller vridmoment /Kg är det t.om. till 130 Hk motorns fördel. Men självklart är det trevligt med mycket effekt och vridmoment, men kanske inte nödvändigt i alla sammanhang och till varje pris? Alla har ju olika preferenser. :)
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

En husbil på 3500Kg klarar sig alldeles utmärkt med 130 Hk möjligen undantaget alkovbilar med deras stora frontarea, förutsatt att föraren växlar ibland. En 3500 Kg bil med 130 hk har f.ö. ganska exakt samma antal kg/hk som en 5000Kg bil med 180Hk. När det gäller vridmoment /Kg är det t.om. till 130 Hk motorns fördel. Men självklart är det trevligt med mycket effekt och vridmoment, men kanske inte nödvändigt i alla sammanhang och till varje pris? Alla har ju olika preferenser. :)


Det är precis min erfarenhet. Har bytt från 130 3500 till 180 5000. 130 kändes piggare.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Som jag sa så handlar det inte om toppeffekt eller Max vridmoment. Utan körbarheten en 130 hk bil har max vridmoment under 700 rpm/min, 150
HK under 1250rpm/min 180hk under 1500 rpm/min en skillnad på över 100% mellan 130-180. Det är körbarheten som räknas när du kör, inte antalet hästkrafter. Men visst 130hk funkar det med. Jag bara säger 150 är så mkt mer än 130 än antalet hästkrafter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Som jag sa så handlar det inte om toppeffekt eller Max vridmoment. Utan körbarheten en 130 hk bil har max vridmoment under 700 rpm/min, 150
HK under 1250rpm/min 180hk under 1500 rpm/min en skillnad på över 100% mellan 130-180. Det är körbarheten som räknas när du kör, inte antalet hästkrafter. Men visst 130hk funkar det med. Jag bara säger 150 är så mkt mer än 130 än antalet hästkrafter.

Som du säkert noterade relaterade jag inte jämförelsen bara till antalet hästkrafter, utan också till vridmomentet. Sedan har ju vridmomentskurvans bredd relativt liten betydelse om man har lämpligt antal växlar, och använder dom. :)
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Kan nämna att vi åker en Sunlight T68 med 130Hk motorn och det fungerar alldeles utmärkt har inga problem med att hänga med trafikrytmen . Har haft mina funderingar att ev.chip trimma men som jag ser det behövs det inte .
Att det skulle vara en sådan stor skillnad tycker jag inte att det är . Har provat samma bil med 150Hk och jag tyckte skillnaden var markant. Möjligtvis att du kanske har lite mer kraft i backarna . Men ser du till och använda vxl lådan är det som helst inga problem .

/Noy Noy
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

130hk blir det nu inte tal om.
Jag har som sagt 3,0L 156hk i min nuvarande 3500kg-bil, och jag vill ha så nära det som möjligt, frågan är om det räcker med 150hk i min nya 4400kg-bil eller om jag måste upp i 180hk.

Sen undrar jag fortfarande om man kan chippa upp 150hk till 180hk med fabrikschip på märkesverkstad? Jag har ingen lust att behöva sätta i en tex KCR senare.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Hej Lasse
Vi skall byte nästa år till en helintegrerad och då kommer vi att välja 150Hk
vikten på den är 3850 Kg . Sedan tycker jag att man skall ställa sig frågan kör man mycket då menar jag längre sträckor i Europa . Många i mitt tycke använder bilen väldigt lite och då kanske inte behovet är lika stort att ha en större motor . Självklart kan du chippa din bil i stället för att sätta dit en box . Man går in via motorns "Hjärna" eller huvuddator dvs den så kallade motorstyrenheten . En sådan åtgärd ger alltid bättre gång .


/Noy Noy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.729
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Som du säkert noterade relaterade jag inte jämförelsen bara till antalet hästkrafter, utan också till vridmomentet. Sedan har ju vridmomentskurvans bredd relativt liten betydelse om man har lämpligt antal växlar, och använder dom. :)

Jag tycker tvärtom att en plan och hög vridmomentskurvan är just det man uppskattar så att man slipper växla hela tiden.

Jag upplever en enorm skillnad när jag mappade en MB 3,0L diesel
Streckad kurva original mappning,
heldragen kurva ny mappning
 

Bilagor

  • vridmoment.JPG
    vridmoment.JPG
    141,7 KB · Visningar: 3

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Farligt att uttala sig kategoriskt.

Volkswagen California klassas som husbil, och har en totalvikt på 3.000 kg. Det finns säkert föer exempel.
Finns den med Fiats nya Eu6 motor? Det var liksom det denna tråd handlade om. Det finns så klart undantag, jag skriver vad jag anser, tror o tycker. För att ev hjälpa till att svara på trådskaparens fråga.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Jag tycker tvärtom att en plan och hög vridmomentskurvan är just det man uppskattar så att man slipper växla hela tiden.

Jag upplever en enorm skillnad när jag mappade en MB 3,0L diesel
Streckad kurva original mappning,
heldragen kurva ny mappning

Det är säkert olika från person till person, jag tycker fortfarande att det är kul köra ett fordon aktivt, så att växla lite är snarast en bonus. Att bara åka, som med automat tycker jag bara är tråkigt. :)
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.950
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Finns den med Fiats nya Eu6 motor? Det var liksom det denna tråd handlade om.

Och hittills är det nästan inte något inlägg som handlat om de NYA motorerna, som ju frågan gäller, eftersom dessa ännu inte har börjat levereras till kund.
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Det är ju just det som är mitt problem. Eftersom de nya motorerna nästan bara finns i visningsex så är det inte lätt att hitta nån med faktisk erfarenhet av att köra dem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Om du vill vara garderad är det nog bara att "slanta upp" och välja 180Hk. När man tittar på vridmomentskurvan på det tror jag knappast att det är så enkelt som att den är en chippad 150hk, troligen har den ett helt annat turboaggregat, eventuellt ett dubbelt. För att sedan få långsiktig hållbarhet är förmodligen ett antal komponenter förstärkta eller av högre kvalitet för att tåla den högre effekten. Smakar det så kostar det. :)
 
Toppen