• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny fjädring för Fiat framaxel

S

Sören-6830

Guest
I nyaste numret av Reisemobil finns en artikel om en ny fjädring för framaxeln, framtagen av Alko.
Till artikeln har man monterat fjädringen i en Carthago som man kört "jämsides" med en originalfjädrad likadan bil.
Komfortskillnaden var avsevärd och priset inkl montering är ca €1 400. Finns till nybeställning men även för eftermontage.
Enligt artikeln nästan lika bra som luftfjädring men till ett betydligt humanare pris.

F

F.d. 55349

Guest
Sv: Ny fjädring för Fiat framaxel

Ok,nu förstår jag att detta kan bli borttaget pga reklam, men man behöver inte åka till Tyskland för att få en anpassad framfjädring. Det finns en firma, inte helt obekant i Husbilsklubben, i Linköping som anpassar framfjädringen till ett pris som väl kan konkurrera med detta. Eller hur Bossing?

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024

och i Kylinge strax utanför Karlshamn finns ytterligare en firma, medlem i HBK, som har ett mycket förmånligt pris på fjäderbyte fram på Fiat-chassie
ring o hör med Peter så blir ni sannolikt positivt överraskade

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Tycker det är vansinnigt att man inte kan få tipsa och hjälpa varandra genom att skriva ut företagen det gäller i klartext:mad:

Det är ju inte så att de konkurrerar med HBK på något sätt, skillnad vore om det var ett forum underordnat en handlare/webbutik (vilket det är där jag är Admin och där får man inte posta off site länkar till konkurrenter som säljer liknande varor. Däremot får man posta länkar om varor som företaget inte säljer eller andra relaterade länkar relaterade till hobbyn. Det "lilla" forumet har 103,944 medlemmar).

Peter :(

Senast ändrad:

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024

Alko's "nya" fjädring består av helt nya fjäderben d.v.s. inkl anpassade stötdämpare vilket torde vara det optimala för få högre komfort.
Jag tycker detta verkar vara mycket intressant

/ Bengt

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tycker det är vansinnigt att man inte kan få tipsa och hjälpa varandra genom att skriva ut företagen det gäller i klartext:mad:

Det är ju inte så att de konkurrerar med HBK på något sätt, skillnad vore om det var ett forum underordnat en handlare/webbutik (vilket det är där jag är Admin och där får man inte posta off site länkar till konkurrenter som säljer liknande varor. Däremot får man posta länkar om varor som företaget inte säljer eller andra relaterade länkar relaterade till hobbyn. Det "lilla" forumet har 103,944 medlemmar).

Peter :(

Men läs forumregler så ser du att det är helt ok att tipsa om företag bara du inte har något eget intresse i företaget.
Så varför hitta på egna strängare regler när det du efterfrågar är tillåtet......

S

Sören-6830

Guest

Ok,nu förstår jag att detta kan bli borttaget pga reklam, men man behöver inte åka till Tyskland för att få en anpassad framfjädring. Det finns en firma, inte helt obekant i Husbilsklubben, i Linköping som anpassar framfjädringen till ett pris som väl kan konkurrera med detta. Eller hur Bossing?
Ledsen, men du och någon till har totalt missuppfattat detta. Att byta fjädrar som Bossing m fl har gjort en längre tid är inte jämförbart med Alkos nya fjädring som är mer sofistikerad.
Kanske kan ni vid tillfälle skaffa egen info om Alkos komfortfjädring, finns säkert att få på Elmia.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det ene er å tilpasse fjæringen til den gøye aksellasten som husbilene har på forakselen, dette alene øker komforten mye. Men støtdemperene er fortsatt optimalisert for en lavere aksellast, om ALKO nå også oppgraderer støtdemperene så blir komforten et godt steg bedre.

Om fjæringen er optimalisert så spiller det mindre rolle om det er stål eller luft så lenge lasten ikke varierer for mye - så en husbil burde være enkel å optimalisere, med en relativt lav lastvikt. Luftfjæring justerer seg dynamisk etter lasten og er ikke like følsom for variasjoner i aksellasten.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Men läs forumregler så ser du att det är helt ok att tipsa om företag bara du inte har något eget intresse i företaget.
Så varför hitta på egna strängare regler när det du efterfrågar är tillåtet......

Det är ju helt lysande. Dock tror jag inte att alla vet det efter att ha läst de första posterna.
Länkar raderas i andra delar av forumet då och då, kan kanske bero på vem som modererar ? (har inget exempel just nu).

Peter :)

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Nej det beror inte på vem som modererar utan på vilken anknytning den person har till de länkar/företag som läggs in. Egna annonser raderas givetvis om de läggs i vanliga forum.

Så återigen läs forumregler så är det glasklart vad som gäller.

S

Sören-6830

Guest

Nu var ju inte min avsikt med infon om den nya komforthöjande Alkofjädringen att sätta igång en diskussion om reklam, moderering el dyl utan meningen var att, för de som kanske inte läser Reisemobil (nyaste numret 270 sid), tipsa om något som gör den stötiga Fiatfjädringen mjukare och mer komfortabel.
Till skillnad mot den gamla metoden att byta enbart fjäder byts här hela fjäderbenet ut.
Kanske intressant att veta för de som vill ha en behagligare färd och slippa de hårda stötarna vid passage av brunnar och vägskarvar......

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024

Alko's "nya" fjädring består av helt nya fjäderben d.v.s. inkl anpassade stötdämpare vilket torde vara det optimala för få högre komfort.
Jag tycker detta verkar vara mycket intressant

/ Bengt
Hej Javisst jag vill gärna veta mer om dessa ACS stödben som nu introduceras, vore intressant om det finns någon HBK'are som har monterat
dylika.

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025

På senaste Elmiamässan passade jag på att ta ett ord med Fiats representanter. Man kommenterade just fjädring. Det påpekades nogsamt att den enda, av Fiat, ackrideterade partnern man hade på fjädringssidan var just Al-Ko.
Alla andra lösningar satte ev garantier ur spel och, som nämndes i tidigare inlägg av Knut (tror jag), innebär ett byte av enbart fjädrar ofta bekymmer med stötdämpares verkningsgrad.

Talar för att Al-Ko:s lösning med kompletta fjäderben är värt att titta närmare på.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024

Hej, Firman ifråga kommer att ställa ut på Bananpiren I samband med vår årsmötesträff 2014. Ska bli intressant.

M

MatsFo

Guest

Jag har en husbil med boogie, helintegrerad med en vikt fram på 2-2,3 ton de gånger jag vägt den. Jag har just köpt den begagnad (det är en -09) och fjädringen känns helt slut fram, den lutar ganska kraftigt framåt också så det känns som att jag behöver byta rätt omgående.

Var i Sverige kan man få kontakt med någon som kan byta till den AL-KO-fjädring det skrivs om i den här tråden? Helst runt Stockholm men jag kan också åka en bit för bytet. Det viktiga är väl att de man åker till vet vad de håller på med så att man får det rätt!

tack /Mats

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Jag frågade Al-Ko kober i Gøteborg,ock de hadde et
par ställen Västra Varla Bil i Kungsbacka ock Lastvagn-
senteret i Uddevalla som gjør det här i Västra Götaland.

Räkna med 15-16000 kr inklusive framvagns och ljusinställning.

Ottar

F

F.d. 50069

Guest

Om man har en "framtung" bil så är det helt OK att få dit styvare mera anpassade fjädrar.
FAST skall det bli helt optimalt så bör stötdämparna anpassas till de nya fjädrarna och det är inte helt lätt:oops:

Dock så är det en stor skillnad med bara ett fjäderbyte, inte minst utseendemässigt sett. Samt att man kanske slipper nivåklotsar vid de flesta övernattningarna:p:

I våran halvintegrerade med lång rumpa så sitter problemet i andra änden;),
Så där fick våra gode Bossing klämma dit Dunlops luftfjädring, som blev en klockren investering.

M

MatsFo

Guest

Tack för hjälpen. Det blev Bossings då jag inte hittade något närmare Stockholm. Skall dit i morgon får vi se vad det blir för jag är tvungen att göra något ganska snabbt med fjädringen.

/Mats

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Funderar att åka till Tyskland för att få monterat in ALKO,s nya fjäderben på vår bil. Någon som kan tipsa om husbilsverkstäder i norra Tyskland.
// Tommy

Toppen