Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!
Roland & Viola, visst har jag testat det och det är förföriskt gott, liksom knäckebröd med god dansk leverpastej och rödbetor. Kruxet för mig är att just med den sortens läckerheter att begränsa mängden. Om jag exempelvis har Laptoppen fram medans jag äter, så kan jag lätt komma i "autonomfas" där huvudet är konsentrerad på skärmen och smakupplevelser medans händerna sysslar med att breda nya mackor. Till slut undrar jag vart tog all ost vägen? Jag blir tjock av osten. Just rågbrödets sälta och konsistens med kaviar och god ost garanterar en ohämmad frosseri som det är svårt att sätta P för.
Vi hade för några veckor sedan en "Seinfeld debatt" om just knäckebrödet här hemma, det dividerares om de olika sorter som finns och varför finns inte knäckebrödet någon annanstans i världen? Kärnpunkten i detta pseudo debatt blev varjefall om frågan på vilken sida av knäckebrödet skall man smeta smöret?
Den slätare sidan är ju botten av brödet, samma sida som legat mot ugnens botten vilken aldrig i andra brödsorter används som smöryta. Mina Karelska förfäder menade att en felvänd bröd var ren hädelse och framkallande alla framtida olyckor. De hade ju ett speciellt förhållande med bröd. Ett direkt arvegods av Vikingarna som hade sina viktigaste baser där. Piroger med kött på var deras specialitet. Allt serverades i högar på det fyra meter långa bordet i storstugan och mitt i bordet var köttgrytan.
Frun tycker och känner starkt att smöret på knäckebrödet skall bredas på den släta sidan, medans jag tycker att den buckliga sidan är bättre och logiskt mer rätt, dessutom kan man få mer smör på brödet på detta sätt, vilket inte är oväsentligt. Hela bygget blir också mer stabilt för kommande lager av pålägg då smöret är det perfekta klistret för pålägg, liksom majonäs. Grön sakerna stökar till harmonin och stabiliteten med knäckebröds byggen... Men finns det rätt eller fel sida av knäckebrödet?