• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Den lilla Finncrispen är inte så oskyldig som du tycks tro. Ost är OK men undvik de försåtliga små bröden med sina lömska kolhydratiska innehåll!

Några oliver i stället till osten och ett glas rött eller rentav ett glas portvin

co.jpg

är bättre, tycker jag.

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Har du testat knäckebröd med Kalles kaviar och Västerbottenost (tillsammans)?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Alla ni som bryr sig om vad maten innehåller som vi stoppar i oss (och även ni andra)
Borde se denna film, den är dock ca100min. Så bänka er vid tillfälle.
Den borde t.o.m visas tidigt i skolan.
Mycket sevärd och pedagogisk, om vår största lagliga drog, och dess biverkningar.

Sockerfilmen | SVT Play

//Peter
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Roland & Viola, visst har jag testat det och det är förföriskt gott, liksom knäckebröd med god dansk leverpastej och rödbetor. Kruxet för mig är att just med den sortens läckerheter att begränsa mängden. Om jag exempelvis har Laptoppen fram medans jag äter, så kan jag lätt komma i "autonomfas" där huvudet är konsentrerad på skärmen och smakupplevelser medans händerna sysslar med att breda nya mackor. Till slut undrar jag vart tog all ost vägen? Jag blir tjock av osten. Just rågbrödets sälta och konsistens med kaviar och god ost garanterar en ohämmad frosseri som det är svårt att sätta P för.

Vi hade för några veckor sedan en "Seinfeld debatt" om just knäckebrödet här hemma, det dividerares om de olika sorter som finns och varför finns inte knäckebrödet någon annanstans i världen? Kärnpunkten i detta pseudo debatt blev varjefall om frågan på vilken sida av knäckebrödet skall man smeta smöret?
Den slätare sidan är ju botten av brödet, samma sida som legat mot ugnens botten vilken aldrig i andra brödsorter används som smöryta. Mina Karelska förfäder menade att en felvänd bröd var ren hädelse och framkallande alla framtida olyckor. De hade ju ett speciellt förhållande med bröd. Ett direkt arvegods av Vikingarna som hade sina viktigaste baser där. Piroger med kött på var deras specialitet. Allt serverades i högar på det fyra meter långa bordet i storstugan och mitt i bordet var köttgrytan.
Frun tycker och känner starkt att smöret på knäckebrödet skall bredas på den släta sidan, medans jag tycker att den buckliga sidan är bättre och logiskt mer rätt, dessutom kan man få mer smör på brödet på detta sätt, vilket inte är oväsentligt. Hela bygget blir också mer stabilt för kommande lager av pålägg då smöret är det perfekta klistret för pålägg, liksom majonäs. Grön sakerna stökar till harmonin och stabiliteten med knäckebröds byggen... Men finns det rätt eller fel sida av knäckebrödet?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Leverpastej och knaperstekt bacon (dyrlegerens nattmad i danska smörrebrödbutiker)!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Nu så har vecka numero 2 börjat och ribban har sänkts med 5kr/kg, dvs. nu får den intagna maten kosta bara 25kr/kg.
Har vägt mig också, men det har inte hänt så mycket i det här prisläget annat än jag har upptäckt läckerheter som tyvärr är för dyra. Nu när jag laddad hem Lidels Lasange som är på extrapris för 24,95 denna vecka, ser jag ingen fara att verkligen bli hungrig då den där lasagnen är verkligen god, speciellt med hembakade frallor.
Kan man äta lasagne hela veckan? Nähe. Men det just vitsen med metoden. Man blir fort less på billigt mat och äter därför mindre. Mindre mat = smalare midja. Det har han tänkt ut. Jag försöker också ha lite distraherande verksamhet så som trädgårds skötsel och annat småreparationer som jag inte hann med pga. Arcan under förra hösten. Finlir egentligen, men ändå. Skall göra en riktigt vedbo kring måtten 3.6 X 6m med lite luftiga sektioner och plåt tak. Betong plattor 50 X 50 som golv. Och gjutna plintar för de stående reglarna. Borde vara en operation kring fyra veckor om man tar det lilla lugna....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ny bantningsmetod, världsnyhet!

Jo BigSpender det var ju en annorlunda bantningsmetod, tycker du ska köra på tillräckligt länge och dokumentera ordentligt så du kan vetenskapligt visa om den fungerar!

Jag bantade för drygt 10 år sedan ner mig med en metod som inte rekommenderas nämligen svält. Åt mindre och nyttigare och blev jag hungrig så drack jag vatten. Räckte inte det så lyxade jag till det med ett äpple. Lättade 0.5kg/vecka stadigt. Har sedan dess hållit vikten.
 
Toppen