En liten rapport från fjällsemester (Mälardalen-Vemdalen, 39 mil enkel resa) med elbil:
Resan upp (mellan -5° och -10°) startade med fulladdat batteri, men eftersom 39 mil är ett par mil mer än batteriet sade sig klara av krävdes ett laddstopp någonstans på vägen. Lämpliga ställen med snabbladdare (för att inte behöva stå uppkopplad alltför länge) verkade finnas i Rättvik, Mora, Orsa, Noppikoski och Sveg. Rättvik passerades utan att vi letade efter laddstationen. I Mora var det lämpligt med en kaffepaus, så där svängde vi in till snabbladdaren och kunde välja plats (båda två var lediga). Min RFID-tag från Mer (gamla Bee) ville inte starta laddaren, men efter att ha ringt upp supporten startade de från distans (de fick även stänga av laddningen senare).
Ett besök i en närliggande butik och en fikapaus på Biltema, vilket totalt tog 1 tim och 22 min, räckte för att fylla batteriet med 10 kWh för 25 kr (har för mig att det stod 5 kr/kWh på dekalen på stolpen...? Kanske minns fel...). EDIT: Fel uppgifter. Återkommer när jag fått koll på läget...
Det gick lite sakta på slutet av laddningen då batteriet blev mer än 80% fyllt och laddströmmen automatiskt minskades. Jag var lite ouppmärksam, egentligen bör man inte ockupera en snabbladdare om man inte kan tillgodogöra sig laddströmmen. Detta av hänsyn till andra.
Nu räcker det i alla fall till Vemdalen, med råge.
Laddstationerna i Orsa och Noppikoski såg vi aldrig, men den i Sveg verkade fullsatt när vi passerade, så det kändes bra att vi passat på att ladda i Mora.
Hemresan (0°) företogs längre österut. Lämpliga laddställen verkade vid en snabb anblick vara Kårböle, Enviken, Falun.
I Kårböle hade vi drygt 80% kvar i batteriet så vi borde kanske inte ha laddat, men det var lunchdags och vi var hungriga så vi tog plats vid en av de två lediga 22 kW-laddarna och traskade iväg till värdshuset och avnjöt varmrökt lax och potatis. Båda 50 kW-laddarna var upptagna, men det gjorde inget då vi ändå inte kunde tillgodogöra oss så hög laddström den här gången. Ljusdals energi bjöd på strömmen trevligt nog.
Men, det här räckte inte. Vi behövde några enstaka kWh till för att klara oss hem, så när mörkret föll svängde vi in till laddstationen i Enviken och fick pulsa fram till laddstationen (20 kW). Ingen hade använt den sedan det börjat snöa (kvällen innan).
Vi tog en bensträckare på drygt 30 minuter under tiden bilen fick sitt (12 kWh för 48 kr). Mer än tillräckligt för att klara oss hem.
Bilen har 64 kWh batterikapacitet och enligt färddatorn förbrukades c:a 1,7 kWh/mil.