• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu finns Ducato med el-drift

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.711
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Där har du helt rätt! Tänk att Toyota var den som var dominant inom elhybrider, men trodde att bränsleceller var det som gäller för framtiden, istället blev det ett typ Nokia / Facit syndrom
Nu är det elektrifiering med batterier som alla satsar på.
Men nästa teknikskifte kan det mycket väl vara bränsleceller som gäller, men det ligger många år bort i tiden
Skall bli kul att följa utvecklingen av batteridrivna husbilar

Inte helt sant...

Volvo och Daimler siktar på vätgas – begär 1.000 stationer
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.217
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Det kommer att bli tråkigt när laddstationer eller särskilda tankdepåer bestämmer vart vi ska åka eller övernatta :swoon:
Rent investeringsmässigt så är det ju betydligt enklare och billigare att investera i laddstationer än det har varit att investera i bensinstationer. Tänk vad enkelt det kan bli när man bara kan koppla till elsladden till bilen när man handlar på ICA eller går till frisören. Är ganska säker på att det i framtiden blir enklare att hitta en laddstation än ett tankställe.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Rent investeringsmässigt så är det ju betydligt enklare och billigare att investera i laddstationer än det har varit att investera i bensinstationer. Tänk vad enkelt det kan bli när man bara kan koppla till elsladden till bilen när man handlar på ICA eller går till frisören. Är ganska säker på att det i framtiden blir enklare att hitta en laddstation än ett tankställe.
Det får vi hoppas för idag är det ett el-ende om man ska fylla upp en bil som inte kan snabbladda (läs laddhybrid).
Finns iof laddplats hos några få handlare redan idag men där brukar va fullt oberoende av vilken tid man väljer att handla :-(
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.217
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Det får vi hoppas för idag är det ett el-ende om man ska fylla upp en bil som inte kan snabbladda (läs laddhybrid).
Finns iof laddplats hos några få handlare redan idag men där brukar va fullt oberoende av vilken tid man väljer att handla :-(
Ja så är det säkert, det går trögt i början och det är dem så är först i förändringen som får dra det tunga och jobbiga lasset. När efterfrågan stiger så kommer ”varenda” ICA-handlare att sätta upp laddstolpar för att locka flera kunder. Känneren handlare som håller påmed att projektera för ett antal laddare. Vi bor själva i en hyresrätt och hyresvärden är i dagsläget inte intresserad att sätta upp laddstolpar vilket ju visar på trögheten men det kommer att ändra sig.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2025
Ja så är det säkert, det går trögt i början och det är dem så är först i förändringen som får dra det tunga och jobbiga lasset. När efterfrågan stiger så kommer ”varenda” ICA-handlare att sätta upp laddstolpar för att locka flera kunder. Känneren handlare som håller påmed att projektera för ett antal laddare. Vi bor själva i en hyresrätt och hyresvärden är i dagsläget inte intresserad att sätta upp laddstolpar vilket ju visar på trögheten men det kommer att ändra sig.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2025
I ett paradigmskifte som just har börjat så går det ganska fort.
Här kommer två bilder från 5:avn i New York. En bild från 1900 med bara hästar, 1913 syns bara bilar
 

Bilagor

  • 2A997308-E9FA-4088-B96C-754CBD5E561F.jpeg
    2A997308-E9FA-4088-B96C-754CBD5E561F.jpeg
    122,7 KB · Visningar: 14
  • 79A678CD-A2A2-4E08-B4B4-77066EE92D33.jpeg
    79A678CD-A2A2-4E08-B4B4-77066EE92D33.jpeg
    98 KB · Visningar: 14

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kommer verkligen laddstolpen, sladden och kontakten vara framtiden? Känns som den delen borde kunnas göra snabbare, mera rationellt?

Kan inte ”batteripaketet” bli standardiserad, man svänger in på elmacken, kör fram till en ramp och 180 sekunder senare har man ett nytt laddat batteripack installerat, betalt och klart?

Kanske en affärsidé för Gasolfyllarna, en produkt till...?

Troligen är jag ute och cyklar, men en fördel med att vara helt oteknisk, är att man inte heller upptäcker eventuellt svaga punkter i en komplicerad teknisk miljö. :msn_embarrassed::)

Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.711
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kommer verkligen laddstolpen, sladden och kontakten vara framtiden? Känns som den delen borde kunnas göra snabbare, mera rationellt?

Kan inte ”batteripaketet” bli standardiserad, man svänger in på elmacken, kör fram till en ramp och 180 sekunder senare har man ett nytt laddat batteripack installerat, betalt och klart?

Kanske en affärsidé för Gasolfyllarna, en produkt till...?

Troligen är jag ute och cyklar, men en fördel med att vara helt oteknisk, är att man inte heller upptäcker eventuellt svaga punkter i en komplicerad teknisk miljö. :msn_embarrassed::)

Tommy
Tesla hade visning på batteribytarstation för 7 år sedan

 
Senast ändrad:
F

f.d. 53452

Guest
Kommer verkligen laddstolpen, sladden och kontakten vara framtiden? Känns som den delen borde kunnas göra snabbare, mera rationellt?

Kan inte ”batteripaketet” bli standardiserad, man svänger in på elmacken, kör fram till en ramp och 180 sekunder senare har man ett nytt laddat batteripack installerat, betalt och klart?

Kanske en affärsidé för Gasolfyllarna, en produkt till...?

Troligen är jag ute och cyklar, men en fördel med att vara helt oteknisk, är att man inte heller upptäcker eventuellt svaga punkter i en komplicerad teknisk miljö. :msn_embarrassed::)

Tommy
Du har helt rätt Tommy om världen vore idealisk (idealistisk). Men i affärsvärlden strävar aktörer mot monopolliknande situationer för "sina" produkter. Vi kan redan se det bland de stora laddstationskedjor som håller på att växa fram. Det troliga är att vi om några år kommer ha fem till tio mer eller mindre globala kedjor som har sådan täckning att de har oligopolliknande ställning på samma sätt som dagens bensinstationer. På liknande sätt som dagens bensinstationer är caféer och minilivs så kommer laddstationerna använda tiden det tar att ladda för att ha ett produkt och tjänsteutbud som ger affärsresultatet. Dagens bensinstationer tjänar det mesta på allt annat än bensin eller diesel.
Elbolagen kommer liksom oljebolagen att leverera energin till laddstationerna som i sin tur gör affärerna med kunderna.
Den stora skillnaden gentemot bensinstationerna är att vi har alternativ i form av eluttag hemma men varken bensin eller diesel. Detta tror jag kommer leda fram till en enorm utveckling av batterier, laddningstekniker kompletterande tjänster och produkter. Ja du förstår jag också önskar en ideal värld. Tänk vad allt skulle vara skönt.
 
F

f.d. 53452

Guest
Tesla hade visning på batteribytarstation förra året

Tekniskt möjligt och "relativt" enkelt om alla batterier var standardiserade. Men fullständig utbytbarhet vill inte någon biltillverkare ha eftersom det inte skyddar användningen av deras batteri/bil.
Sedan behövs det en rejäl överkapacitet/tillgång på batterier för att det ska finnas tillräckligt med färdigladdade batterier att bytas vid varierande tidpunkter och behov. Dessa batterier är en stor investering som ska "betalas" med tiden vi tjänar. Därför är jag övertygad att det knappast blir så. Dessutom har vi alltid hemmakonkurrensen med "vägguttaget i garaget".
Läser man alla hemmafixare som vill göra service och reparationer på sina husbilar billigare så lär aldrig det bli utbytesbatterier på husbilar. Vi har ju dess utom laddstolpen på ställplatsen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns, i Sverige så klart, ett forskningsteam som byggt just en sådan apparat som byter batteripacken. De jobbar på att ta fram ett standardiserat batterisystem så "alla" kan byta pack på macken.
Men frågan är just hur många tillverkare som vill hänga på just med tanke på att många integrerar batterierna i olika delar av bilen...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Batteribyte är ju inte aktuellt. Knappt någon tillverkare visar intresse för det. Problemet är ju bland annat hur kontakterna till batteriet ser ut efter några år. Höga strömstyrkor och glapp är ingen rolig kombination. Och titta under bilen efter en snöslaskig dag på E4:an, elfel kan bli ett problem.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det vi nu ser är början på en batteridriven husbil.
Kommer ta några år innan prestandan blir acceptabel.
Glöm vätgas, kanske om 30år om det kommer alls.....
Saxat från Dagens industri:
"
När AB Volvo och Daimler Truck i torsdags höll ett högnivå-seminarium om sina vätgasplaner var riktningen kristallklar. För några år sedan fnös lastbilsbranschen åt elektrifieringen. Men inte nu. Volvos och Daimlers gemensamma bolag Cellcentric ska bygga Europas största bränslecellsfabrik, klar för drift 2025. De båda lastbilstillverkarna efterlyser nu en harmoniserad vätgaspolicy inom EU och ett nätverk av tusentals vätgasstationer på kontinenten. En kombination av batteridrift på korta sträckor i städer och vätgasdrivna bränsleceller på längre sträckor, menar de, är den enda vettiga vägen framåt för en lastbil.

Drivkrafterna bakom förändringen är att Toyotas envisa bränslecellssatsning ser ut att lyckas, att Kina hakar på och att vätgasproduktion passar bra ihop med den allt billigare vindkraften."

Tror inte det ligger så långt fram i framtiden...
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2025
Saxat från Dagens industri:
"
När AB Volvo och Daimler Truck i torsdags höll ett högnivå-seminarium om sina vätgasplaner var riktningen kristallklar. För några år sedan fnös lastbilsbranschen åt elektrifieringen. Men inte nu. Volvos och Daimlers gemensamma bolag Cellcentric ska bygga Europas största bränslecellsfabrik, klar för drift 2025. De båda lastbilstillverkarna efterlyser nu en harmoniserad vätgaspolicy inom EU och ett nätverk av tusentals vätgasstationer på kontinenten. En kombination av batteridrift på korta sträckor i städer och vätgasdrivna bränsleceller på längre sträckor, menar de, är den enda vettiga vägen framåt för en lastbil.

Drivkrafterna bakom förändringen är att Toyotas envisa bränslecellssatsning ser ut att lyckas, att Kina hakar på och att vätgasproduktion passar bra ihop med den allt billigare vindkraften.
Ja för tunga fordon så kan detta vara rätt strategi.
Men enligt mig ligger det inte mot 2025 utan mot kanske tidigast 2035
För personbilar är det batteriteknik som gäller inkl Toyota
Men vist är bränsleceller en spännande teknik att följa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kul melding i Australske media i nå er at eldre vogntogdragere bygges om til batteridrift for ruten Sydney til Brisbane med batteribytte underveis på et par truckstop. De største transportselskapene regner med at ombyggingen og investeringen i batteribytte stedene betaler seg i løpet av 2 år. Electric Trucks With Interchangeable Batteries Are Under Trial In Australia er en av kildene.

Dragerene bygges om når det er tid for renovering av motor - noe som skjer normalt etter 5 års drift.
 
F

F.d. 22252

Guest
I början när man spekulerade om batteridrivna bilar var det ganska självklart att man skulle ha ett bytessytem men så blev det inte. Fast det skulle vara en bra lösning för alla som pendlar och kan byta batteri hemma och ladda i lugn takt vilket sparar batteriernas lvslängd. En sak jag funderat på är ju kontakterna i alla bilar och laddstolpar.
Speciellt med tanke på att vi har salt på vägarna. Ett litet glapp eller saltvatten ger ju upphov till ljusbågar som bränner upp bilen eller laddstolpen. De flesta bilarna är ju nya nu men efter några år kommer det hända saker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For de fleste småbiler er kontakter, elektronikk og batteri kapslet i en stor enhet i golvet. For de Australske dragerne med batteribytte er det heller ikke noe problem :D De som ville hatt et problem med saltede veier er småbiler med batteribytte, men de ser ikke ut til å være særlig aktuelle. Hjemmebytte ville kreve endel teknisk utrustning for å løfte batteri inn og ut av bilen. Tesla hadde planer for batteribytte på spesielle stasjoner, men fant at hurtigladere var nesten like raske og mye billigere å bygge ut.

Lade og batteribytte stedene for dragere her i Australia vil kunne kobles på nettet og handle kraft på spotmarkedet. Det vil i praksis si at de lader når strømmen er billig og lar være å lade når den er spesiellt dyr. Det finnes tider på døgnet hvor spotmarked prisen er negativ. Om de og settes opp for å kunne selge kraft når prisen er høy er ikke klarlagt. Et Universitet i Qld installerte for noen år siden store solpanelr og batterier og fikk spotpris tilkobling. Nå er dette en inntektskilde for universitetet da de lader batteriene på negativ spotpris og selger kraft til nettet når prisen er veldig høy.
 
Toppen