• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det GRINIGT

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.614
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nu är det GRINIGT

080202 024x.jpg

En kontrast till Kingens bild. Så här ser det ut just nu i Malmö, så vi tar en tur med husbilen mot Blekinge över weekenden. Och i afton blir det dans till Nords orkester.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Hej på Er vänner.
Vill bara berätta för Kingen och andra att just i skrivande stund lyser solen från en klar himmel. Det blåser utav hel---- men ingen snö eller regn (ÄN).

Fick samtal precis från Trollhättan och där är det snökaos.

Hoppas att Du kan ta Dig till Göteborg imorgon utan problem, hls kurt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu är det GRINIGT

Storm och ösregn i natt hoppas jag på!

Den här tråden har legat nere ett tag, men nu är det dags att veva igång den igen. Ett "oväder" är på väg mot Västkusten och då är det dags för biltvätt!

Det inträffade ju en gigantisk jättevärldssensation i Stenungsund månadsskiftet januari/februari i år, när jag sprayade husbilen med grönsåpa före den dåvarande stormen och det fungerade! På morgonen var bilen ren! Bildbevis finns i ett tidigare inlägg på den här tråden.

Så ni som bor på Västkusten: ut och spraya era husbilar/bilar med grönsåpa ikväll! Förhoppningsvis får vi ett rejält oväder! Jag frånsäger mig allt ansvar om det bara skulle bli ett mindre oväder, så att bilarna ser ut som zebror i morgon.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Tack till Dig Jappe att Du tar upp en Gammal tråd. Nu står min "inrikesbil" på parkeringen utanför bostaden men Grönsåpan ligger i Husbilen som står på Hising Irland.

Skulle behöva "tvätta" bilen men det får väl bli en annan gång.
Ring mig nästa gång det blir oväder över Göteborg är jag tacksam.

Hälsningar från "nykteristen" på Berget.
:twitcy::wub::twitcy::wub::twitcy::confused:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Japp! Då har vintern kommit till Bästkusten igen. Hoppas vi får slippa den även i år här i Stockholm *L*.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu är det GRINIGT

Inga problem, Kurt! Du hinner ta inrikesbilen och hämta grönsåpan. Ovädret kommer inte förrän i natt!

En tanke dök upp i skallen här! Det finns kanske grönsåpa på bensinstationerna, fast det tror jag inte. Såpan skulle ju kunna ersätta alla möjliga, mer eller mindre giftiga och dyra preparat och det skulle nog inte "vara bra för affärerna"!

Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Tack, Jappe. Som Du kanske vet så står min bil ute hos Annpe i Bulycke. Och skall jag ta mig över "brorn" ---
Hisingsbron---
Älvsborgsbrorn--så tar det cirka minuter. Vet inte om jag hinner innan regnet kommer kommer men jag får väl åka till --Macken-- å köpa Grönsåpa.

MVH / Kurt
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Hej Roland. Ja, man blir lite avunds på Er där nere om Ni redan har 10gr varmt. Vi skulle åkt ut i helgen men här väntas ett hel---- väder med vindar större än Gudrun säger dom. Vi bor högst upp på ett berg så här kan det blåsa ganska GRINIGT. Så vi avstår från att åka ut denna helg. Hls kurt
Ja vi har kört 60 mil denna helg fast regn o rusk och grinigt det gick som smort men klart mörkt o grinigt. Man längtar så efter våren redan men snart är den här.

Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Japp! Då har vintern kommit till Bästkusten igen. Hoppas vi får slippa den även i år här i Stockholm *L*.
Ja det får vi enerligt hoppas Gölis. Det är inget att stå efter. Ja vi får väl tänka en tanke till barnen som vill åka pulka kälke skidor vad allt barnen gör. Själva juldagarna kan väl få bli vita också. Men sedan kan vintern få vara tycker jag.

Anita o Risto i Täby
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu är det GRINIGT

Resultatet av nattens biltvätt var inte hundraprocentigt. Det var inget riktigt oväder, tyvärr. "Inrikesbilen" blev ren, men på husbilen fanns det kvar några ingrodda smutsränder. Totalt sett är jag nöjd! Återstående smuts kräver lite behandling med tvättborsten, inte särskilt jobbigt.

Mina erfarenheter av den här metoden är alltså att på några utsatta ställen måste man använda borste, men på största delen av bilen sköter ovädren tvättandet med bra resultat.

Jag ser fram emot nästa oväder med tillförsikt och har jag nu lärt mig att använda tvättborste på ett par tre ställen innan naturens egen tvättmaskin sätter igång.

Arbetsskygge Jappe
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Inga problem Jappe, det är en ny dag i morgon igen med mer Göteborgsvinter. Själva står vi i solskenet och tvättar våra bilar med svamp och slang samt solglasögon här i Stockholm:twitcy:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu är det GRINIGT

Här finns inga problem med västkustvädret, Kölis! Grått och trist som vanligt. Man vänjer sig vid det. Jag var ute i regnet och sprayade på dom få återstående smutsränderna, så i morgon är det nog färdigtvättat för den gången.

Jappe
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det GRINIGT

Smart att utnyttja vädret makter. Har en Cheva van som jag inte ids tvätta så det blir en hink med lite diskmedel i samband med regn.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Kungsbacka nu kl 7.55

Ute: 10.8 + Bergvärmen tuffar långsamt.
Underbart elmätaren vilar ...... Ha, ha Fortum o Telgeenergi. Sorry

Inget regn !!!!!!!

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25107

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Det är väl tur att vi har väder,
Tänk om vi inte hade något väder.
Är på väg upp att starta och se till vår rullande sommarstuga,
så kanske det trillar in lite vår och sommarkänsla.
Var positiva det kommer en vår.

Karlskrona kl 08:20 Regn i luften +11,1 gr

Roland & Ann-Britt
:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

Nu är det grinigt, usch! Igår hade vi 10 grader varmt och vi klippte häcken, kratta löv, man jobbade i bara en T-shirt ute. Nu singlar det "lappvantar och frigolitskivor" från himlen. Snöslungan är framtagen, skopan sitter på traktorn, alla bilarna har vinterhjul på. Kom igen Kung Bore så tar vi en match, det blir inte så många till *L*
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Nu är det GRINIGT

När det är grinigt hos oss p.g.a att husbilen gått i vinteride,brukar vi ta oss en promenad ner till våra fina stränder här i Åsa.
Denna bild är tagen idag 16 november i stenviken,man blir inte direkt sugen på att bada!

Visa bilaga 11277
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen