• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Är det någon som känner till om man kan nollställa serviceindikatorn på Fiat Ducato 2,8 JTD 2006 manuellt på något sätt och i så fall hur
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej Roger. Om Du går till medlemsförteckning och kollar in mina inlägg så finner Du lösningen i mitt inlägg no 27. Lycka till.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej Roger

Det är det här Olle menar.

Inställning av serviceindikatorn: Bilen skall stå stilla. vrid startnyckeln till MAR och håll in knappen E - fig. 32 under ca 10 sekunder: I displayen visas då "CFG 1" eller "CFG 2" eller "CFg 3" fig.39. Gör ett kort tryck på knappen E för att markera den önskade inställningen och håll sedan in knappen en gång till under fem sekunder för att lagra den nya frkvensen i minnet: Displayen övergår sedan till att visa klockan och vägmätaren.

Ha de
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej
Detta står även i min instruktionsbok men tyvärr dyker ej CFG 1, 2, 3 upp när jag håller knappen intryckt ca 10 sekunder vid läge MAR så jag komer ej vidare.

Roger tackar.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hurra nu har jag nollställt serviceindikatorn. Gjorde felet att starta nollställningen från trippmätarläget men men den ska stå på total körsträcka när knapp E trycks in 10 sekunder
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Vad är vitsen med serviceindikator om inte bilen servats och släckts av behörig personal efter en service??? Vem stämplar i serviceboken om man släcker den själv.Denna "värdehandling?!" skall ju styrka att service utförts av kunning mek och vara till hjälp för nästa ägare.. Frågan blir då kan man lita på serviceboken och mätarställningen. Jobbar med bilar och är mycket tveksam till mätarställningar och serviceböcker. Varför tror Ni???
// Bror
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Håller med dig till fullo Brollan, det går ju inte att lita på serviceboken om det börjar manupileras även där.

Nej vänner lämna in bilen och låt behörig person sköta detta, då gäller alla garantier också.

Så tycker Laika.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Tack Hymerfrik,
har alltid funderat över varför vi har serviceindikatorer och serviceböcker om det är så enkelt att manipulera detta. Spelar väl ingen roll om man köper bilen ny och har den till dödagar men det kan ju vara synd om nästa ägare som tror att allt är OK men servad bil enligt serviceföreskriferna som finns och det kanske inte är det. Vem är lurad?? Bilhandlarn som oftast får skulden. Har inget med bilhandel att göra med har köpt en och annan bli under de snart 45 år jag har haft förmånen att få köra bil och allt har inte alltid varit klockrent. Sorjset att man på ett forum som detta ens talar om detta att släcka servicelampor. Någon kan ju bli drabbad eller lurad Eller????????.............Är det du nästa gång??? Girig????
// Bror
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hej. Det är inget som säger att man måste lämna in på Fiatverkstad. Garantin skall gälla oavsett verkstad, Rätta mig om jag har fel. Mvh. Olle.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Tror inte att du kan lämna bilen hos Kalle på hörnet och räkna med att garantin skall gälla även om kanske kalle är MYCKET bättre än s.k. auktoriserande verkstäder som kanske också är rädd om sina kunder även om inte Kalle inte har stora kunddiskar och glasfasader och personal som dräller omkring.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Nu menade jag kanske inte en "Kalleverkstad" utan en Mecaverkstad eller dyl. Tvingad att använda märkesverkstad togs väl bort för något år sedan. eller.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hhhhmm, förstår inte riktigt problemet att någon skall bli lurad.

Om någon nollställer serviceindikatorn, för att man inte vill den skall påminna varje gång man startar och man själv gjort oljebyte, då är det bra för den ägaren.

När jag sedan skall sälja den, har man ingen stämpel i serviceboken och ingen faktura att visa. Enkel för nästa ägare att konstatera.

Så en stämpel i serviceboken vid rätt intervall o km ställning, samt kvitto på att man varit på en "riktig" verkstad, det är väl vad nästa ägare skall titta efter.
Har väl inget med serviceindikatorn att göra.

Såvida vi inte talar om manipulerade mätare m.m men då talar vi ju om riktig brottslighet och det var ju inte ämnet i denna tråd.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Hmmmmmm.
serviceindikatorn ger ju information om att det är dags för service eller..............? Skylla på att man inte vill ha lampor som blinkar etc lämna in bilen på service. Detta är avsikten med denna lampa - påminnelse.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Tror inte att du kan lämna bilen hos Kalle på hörnet och räkna med att garantin skall gälla även om kanske kalle är MYCKET bättre än s.k. auktoriserande verkstäder som kanske också är rädd om sina kunder även om inte Kalle inte har stora kunddiskar och glasfasader och personal som dräller omkring.

Du behöver inte lämna din bil på märkesverkstad för att garantin ska gälla.http://www.eubildelar.se/upload/gruppundantaget.pdf
Mindre verkstäder har inte råd att bli av med sina kunder dom måste sköta sig
för att överleva.
/Sören
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Det var just det jag menade, Sören.H Mvh. Olle.
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Nollst Serviceindikator Fiat Ducato 2006

Vårt problem är att förra ägaren inte har gjort sevicen enligt boken!
när vi köpte bilen så gjorde säljaren en sevice,men faktum kvarstår ju att sevisarna inte är utförda på en aukt. verkstad innan.Då gäller ju inte garantin i allafall.

Lennart.
 
Toppen