• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nivåklossar vinter och sommar

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Nivåklossar vinter och sommar

Ser bra ut. Hur mycket väger din bil?

aake

Ca 3600 kg
Har även gjort till våra kompisars bil tror att den
väger 4500-5000 kg
Tommy R

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lite längre, lite bredare och lite högre (så att man inte behöver palla under) och med ett lagom stort hål för handen i den höga änden så tror jag att du har en produkt som skulle slå på marknaden! Jag köper gärna en prototyp (ett par) av dig och skulle även kunna hämta i Timrå.

aake

F

F.d. 55374

Guest

Tyvärr aake, så lever jag i frihet (pensionär), har jobbat i verkstadsbranchen
och då kunde man göra sådana kilar när det blev lite spillplåt över.
Tror nog att du kan vända dig till någon verkstad, det är ett ganska enkelt jobb,
dessutom är aluminiumplåt inte så dyr. Mina mått är 600x160mm. tror höjden
är 110mm.
Tommy R

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29989

Guest

Philip

Nu har jag beställt Milenco Quattro Level från Campingvaruhuset. Lite oklart utifrån företagets hemsida huruvida klossarna såldes parvis, priset anges per st, men gäller för ett par enligt mailuppgift).
Jag kommer att bli fullt nöjd om klossarna håller och fungerar sommartid.

På Milenco´s hemsida varnas för att köra över klossarna. Pga längden och höjden skulle skador på bilen kunna tänkas uppstå om man kör över kanten! Det tror jag inte på om man inte har en extremt låg och ömtålig bil.

aake
aake.
Mina kom i par med tjusig förvaringsväska.
Jag tror dom menar att "uppkörningdelen" kommer då att vika sig upp i karossen.
Lycka till.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

aake.
Mina kom i par med tjusig förvaringsväska.
Jag tror dom menar att "uppkörningdelen" kommer då att vika sig upp i karossen.
Lycka till.

Förstår det. Det brukar ofta ske med mina klossar, men det tål min bil.

aake

F

F.d. 14324

Guest

Hej på er.

Jag vet inte om detta tillför tråden något men jag har läst här om iden att tillverka nivåklossar i aluminium och jag fick se en uppkörningsramp till ett Rekosläp och tyckte då att detta kanske kan vara en bra utgångspunkt om man skulle få för sig att tillverka egna.

Jag har inga mått på den kilformade profilen i ändan på rampen men jag gissar på att den är ca 5-6 cm hög i den tjocka ändan och kanske 1-2 cm i de smala.
Sidan som är nedåt på bilden är räfflad och jag tror det går att se en skymt av räfflorna om man klickar på bilden.
Godstjockleken uppskattar jag till 2 mm och längden på kilen 20-25 cm.

Ingen färdig lösning men en rätt bra utgångspunkt för utveckling och jag tror att triangelformade fackverk är ett bra sätt att få dem starka.

IMG_2913.JPG

mvh jocke

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Mina Milenco Quattro Level kom i går. Ser rejäla ut och inte tyngre än att de går hantera problemfritt. Men lite väl stora: L 78 cm x b 24 cm x h 20 cm och tar upp mycket packningsutrymme. Jag borde nog ha nöjt mig med Milenco Triple Level, vilka faktiskt var avbildade i Philips inlägg (även om han skrev om den större modellen). Dessa är lika breda men 18 cm kortare och 4 cm lägre.

aake

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Mina Milenco Quattro Level kom i går. Ser rejäla ut och inte tyngre än att de går hantera problemfritt. Men lite väl stora: L 78 cm x b 24 cm x h 20 cm och tar upp mycket packningsutrymme. Jag borde nog ha nöjt mig med Milenco Triple Level, vilka faktiskt var avbildade i Philips inlägg (även om han skrev om den större modellen). Dessa är lika breda men 18 cm kortare och 4 cm lägre.

aake

Är i behov av nya klossar och såg inläggen från maj månad. Funderar på hur de fungerar med olika hjulstorlekar.Den tidigare bilden på tripple såg ut att passa dåligt på de hjulen, verkar på bilden som hjulen var 16 tum och klossarna var för 15 tum. Jag tror det är en fördel med långa och slippa att nyttja hela höjde!?
Bengt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

KarinoBengt

Hej!

Milenco quattro och triple är helt identiska t.o.m. tredje nivån. Quattro blev för långa för mig i brist på lämplig förvaringsplats, varför jag även köpte ett par kortare. Triple ryms bra bakom passagerarstolen.

Du har nog rätt i att dessa klossar är avpassade för 15'' hjul, men materialet är så stabilt att klossarna verkar hålla bra trots att det inte blir kontakt med hela ytan på mina stora hjul, men egentligen hade jag inte tänkt uttala mig om dessa klossar förrän efter den kommande vintersäsongen.
Jag tror att jag får hålla mig till metallklossar under vintern; genom sin värmeledande förmåga så tinar sådana raskt ner i ytlagret på vintervägen (om de förvaras i uppvärmt utrymme under transport) medan plastklossar ligger ovanpå isen och lätt knuffas iväg när man försöker köra upp på dem.

Jag har ett helt oanvänt par Milenco Quattro Level till salu billigt om du skulle råka ha vägarna förbi Östersund.

Hälsningar

aake

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Jag har ett helt oanvänt par Milenco Quattro Level till salu billigt om du skulle råka ha vägarna förbi Östersund.

Hälsningar

aake

Tack för erbjudandet, men har ej vägarna uppåt landet i år. Ska nog söka vidare efter klossar som är anpassade till 16 tums hjul, har för mig att jag hört någonstans att det fanns olika storlekar. Bilen måste stå stadigare på dessa i varje nivå. Jag har nivåklossar idag så jag kan avvakta ett tag. Tack för redogörelsen!
Bengt

Toppen