• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nivåklossar vinter och sommar

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Nivåklossar vinter och sommar

Det är väl den som JAndersB skriver om här ovan? Ligger den verkligen stilla även på blankis? Vikten 6,7 kg per styck (i så fall kan jag lika väl använda mina metallklossar året runt)?

aake

Jo, det är dom. Tål alldeles utmärkt 5 tons bilar, ligger fast på is, är mångsidiga och lätta att få loss eftersom man kan vika upp en del som hävstång. Kanonprodukt.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Eila & Pentti

Jag är mycket tveksam till hydrauliska stödben för vinterbruk. Trycket i kombination med tillfällig tö kan göra att stödbenen och deras fotplattor kan vara långt nere i isen när jag vill lämna platsen. Orkar hydrauliken lika mycket vid uppdragning som vid nerkörning?? Om så är fallet så torde risken för att fotplattan blir kvar i isen vara stor.

Inte så lätt heller att komma åt med varmvatten för upptining inne under bilen. Ett par stadiga och rejäla nivåklossar av metall krånglar aldrig.

aake
Två kalla brädbitar under varje fot när det är vinterföre.
Inga som helst problem.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Två kalla brädbitar under varje fot när det är vinterföre.
Inga som helst problem.

Ja, det kanske jämnar ut sig. Lättsammare på sommaren, men lite mer besvär på vintern eftersom dessa brädbitar rimligen rätt ofta måste hackas loss ur isen.

aake

F

F.d. 29989

Guest

Här är är nivåklossarnas Rolls Royce = www.Milenco.com, lite dyrare men helt överlägsna Fiamma som är felkonstruerade, hårdplast med den sprickbenägna sidan neråt = går grananterat sönder efter några gånger. Fiamma fungerar kanske med lättare husvagnar med inte med HB. Milenco finns med 3 eller 4 nivåer. Jag har haft Milenco fyra-nivå-klossen i två säsonger, använder dom jämt då jag vill att bilen ska stå i nivå så inte dörrar far omkring, duschvattnet inte rinner ut. etc. Jag köpte klossarna på Campingvaruhuset. Min HB väger 4.0 ton. Mvh Philip.

Bilagor

• DSC_1243.jpg
    DSC_1243.jpg
    1,2 MB · Visningar: 11

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Ja, det kanske jämnar ut sig. Lättsammare på sommaren, men lite mer besvär på vintern eftersom dessa brädbitar rimligen rätt ofta måste hackas loss ur isen.

aake
Och det behöver du inte göra med andra alternativ?
Fakta är att dessa stödben är det bästa köp vi gjort till bilen, har pratat med några andra som gjort det också, och de är lika nöjda som vi.
Efter en vinters användning så har inte mina "plankor"frusit fast någon ång ännu.
Punkt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Och det behöver du inte göra med andra alternativ?
Fakta är att dessa stödben är det bästa köp vi gjort till bilen, har pratat med några andra som gjort det också, och de är lika nöjda som vi.
Efter en vinters användning så har inte mina "plankor"frusit fast någon ång ännu.
Punkt

Efter mer än 30 år av vintercamping så har naturligtvis allt som teoretiskt kan frysa fast även gjort det. Särskilt stor risk på vårvintern då det kan vara åtskilliga plusgrader på dagarna och ibland ner mot 25 minusgrader nattetid.
Men som jag skrivit så är det lätt att tina loss metallklossar med hetvatten.

Naturligtvis bekvämt med ett automatiskt nivelleringssystem sommartid (då jag sällan campar) och jag kikade på ett sådant när vi besökte Goldschmitt i Walldürn i höstas, men mina farhågor för trassel på vintern har avhållit mig från denna satsning än så länge.

Redigerat: Eftersom jag ser du skrivit "punkt" så får jag nöja mig med att diskutera med mig själv. Kombinationen plankbitar och hydrauliska stödben känns långt ifrån tilltalande. Att passa in dessa plankbitar på rätt plats på fyra ställen under bilen i vintermörkret lär kräva en del krypande och korrigerande. Det måste bli både snabbare och enklare med 1 - 2 kilklossar!

aake

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Goldschmitt sine hydrauliske støtteben er dobbeltvirkende og løfter like mye hver vei.
Det finnes og større føtter som henges på orginal føttene og sikres med 2 skruer, sitter de store stålplatene fast så ryker festet og en får få noen til å punksveise de på igjen - tre små punkter på hver plate. Dyr men god løsning.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Philip

Nu har jag beställt Milenco Quattro Level från Campingvaruhuset. Lite oklart utifrån företagets hemsida huruvida klossarna såldes parvis, priset anges per st, men gäller för ett par enligt mailuppgift).
Jag kommer att bli fullt nöjd om klossarna håller och fungerar sommartid.

På Milenco´s hemsida varnas för att köra över klossarna. Pga längden och höjden skulle skador på bilen kunna tänkas uppstå om man kör över kanten! Det tror jag inte på om man inte har en extremt låg och ömtålig bil.

aake

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

aake

Du har tydligen inte förstått finessen med brädbitar. Man hackar inte loss dem när man åker. Man lämnar dem kvar, och ser till att man har ett antal brädbitar med sig. (De behöver inte vara mycket större än den aktuella kontaktytan mot marken.)

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Du har tydligen inte förstått finessen med brädbitar. Man hackar inte loss dem när man åker. Man lämnar dem kvar, och ser till att man har ett antal brädbitar med sig. (De behöver inte vara mycket större än den aktuella kontaktytan mot marken.)

Där jag slår läger på mina vinterturer är snöröjningen oftast inte helt på topp och det behövs nog rätt stora träklossar för att få tillräcklig bärighet i packad snö. Jag är heller inte helt övertygad om att klossarna kan betraktas som källsorterade om de lämnas på parkeringsplatsen.

Tack för alla tips, ämnet är kanske färdigtröskat nu?

aake

Mac-B

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
2499
Medlemskap
2026

Där jag slår läger på mina vinterturer är snöröjningen oftast inte helt på topp och det behövs nog rätt stora träklossar för att få tillräcklig bärighet i packad snö. Jag är heller inte helt övertygad om att klossarna kan betraktas som källsorterade om de lämnas på parkeringsplatsen.

Tack för alla tips, ämnet är kanske färdigtröskat nu?

aake

Aake, jag kan garantera Dig att det inte är några problem med hydrauliska stödben vintertid, plankstumpar eller träfiberplattor under stödbenen har funkat ypperligt under vår husbil med totalvikt 10 ton. Inte heller har det varit några problem att sticka in plankstumpen under bilen i mörker om man har en ficklampa i ena handen. Jag har aldrig lämnat kvar pallningsvirke pga. att det varit fastfryset eftersom trä inte fryser fast lika lätt som stål. Hydrauliska stödben är något jag varmt rekommenderar och vi kommer definitivt ha det på nästa husbil.

Med vänlig hälsning. Mac-B

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK! Vi får se om Milenco-klossarna håller. Rapport kommer efter höstens långresa.

Jag var frestad att låta Goldschmitt installera automatiskt nivelleringssystem i fjol höst, särskilt då man hade ett kampanjerbjudande på runt 5000€ som totalpris, men min skepsis avseende vinterfunktionen fick mig att nöja mig med luftfjädring på bakaxeln och extra krängningshämmare.

Återigen, tack för alla tips!

Aake

annie783

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Viss de hydrauliske støtteben er av stål kan man vel løsne de ved å helle på varmt vatn. På samme vis som på nivåklossene først i denne tråden.

Så skulle hydraulikken klare å løfte støttebena opp.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste hydrauliske støtteben har en rund fotplate av 8 eller 10 mm stål, så hetvatn skulle fungere meget bra om en ikke har en blåselampe tilgjengelig :D
Vet ikke hva blåselampe heter på svenska, men de ble brukt til å starte glødekulemotorer.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knut

Jo, dessa lite gammalmodiga fotogendrivna apparater heter blåslampa även på svenska. Men jag brukar använda en gasolbrännare när jag inte har tillgång till 220V till varmluftspistolen. Men för att tina metall i snö är förvisso varmvatten bäst.

aake

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Har egentillverkade klossar av trä som jag i princip ej behöver dra handbromsen,eftersom hjulen står plant.
Har haft plast men de är värdelösa.
Man måste ha handbromsen dragen maximalt !

Jojje

Mac-B

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
2499
Medlemskap
2026

De fleste hydrauliske støtteben har en rund fotplate av 8 eller 10 mm stål, så hetvatn skulle fungere meget bra om en ikke har en blåselampe tilgjengelig :D
Vet ikke hva blåselampe heter på svenska, men de ble brukt til å starte glødekulemotorer.

Knut, jag tror inte det är lämpligt att elda med en blåslampa under bilen, det är dessutom helt onödigt, om man lagt en plankstump under stödbensplattan så är det bara att hissa stödbenen, om plankstumpen frusit fast i snön är det bara att åka undan och klappa till plankstumpen med en handslägga eller bända loss med grusskyffeln.

F

F.d. 55374

Guest

Har tillverkat dessa själv av 3mm aluminium med
en förstärkning inv. Dom klarar även att pallas upp.
Tommy R
DSC02207.JPG

Toppen