När jag började med husbilslivet fick man (låta) tillverka nivåklossar och dessa hemsnickrade men besvärande tunga året-runt-klossar fungerar fortfarande efter flera decennier.
Året-runt-klossen nertill är tillverkad av tjock halkskyddsmönstrad stålplåt och tål omild behandling. Om de fryser fast på vintern så tinas de snabbt loss med lite hetvatten. De misstycker inte heller om man slår till med en slägga! Den stora fördelen med dessa klossar är att de ligger stilla även på isigt underlag. Jag har försökt med plastklossar på vintern men det fungerar dåligt, klossen glider iväg på snön.
Nackdelen med dessa plåtklossar är vikten 7½ kg per styck. På sommaren under långturer försöker jag därför klara mig med plastklossar. Den överst på bilden väger knappt 1½ kg och är både längre och högre än min gamla metallkloss. Men tyvärr inte alls samma hållfasthet som metallklossarna. Håller inte för en 5 ton bil och har som synes redan efter fem övernattningar börjat vika sig i hörnet. Detta är det andra paret plastklossar jag är på väg att slita ut sedan jag köpte tyngre bil i höstas, det första paret var av ännu vekare material. Jag ser i katalogen från KAMA att det finns en kraftigare kloss att köpa, "Nivåkloss Magnum", och jag har idag beställt ett par sådana. Men något annat än rejäla plåtklossar kan jag inte tänka mig för vinterbruk! Jag är även skeptisk till hydrauliska stödben på vintern, osäkert hur det fungerar när dessa fryser fast i underlaget (vilket de säkert skulle göra på mina fjällfisketurer).
aake
Året-runt-klossen nertill är tillverkad av tjock halkskyddsmönstrad stålplåt och tål omild behandling. Om de fryser fast på vintern så tinas de snabbt loss med lite hetvatten. De misstycker inte heller om man slår till med en slägga! Den stora fördelen med dessa klossar är att de ligger stilla även på isigt underlag. Jag har försökt med plastklossar på vintern men det fungerar dåligt, klossen glider iväg på snön.
Nackdelen med dessa plåtklossar är vikten 7½ kg per styck. På sommaren under långturer försöker jag därför klara mig med plastklossar. Den överst på bilden väger knappt 1½ kg och är både längre och högre än min gamla metallkloss. Men tyvärr inte alls samma hållfasthet som metallklossarna. Håller inte för en 5 ton bil och har som synes redan efter fem övernattningar börjat vika sig i hörnet. Detta är det andra paret plastklossar jag är på väg att slita ut sedan jag köpte tyngre bil i höstas, det första paret var av ännu vekare material. Jag ser i katalogen från KAMA att det finns en kraftigare kloss att köpa, "Nivåkloss Magnum", och jag har idag beställt ett par sådana. Men något annat än rejäla plåtklossar kan jag inte tänka mig för vinterbruk! Jag är även skeptisk till hydrauliska stödben på vintern, osäkert hur det fungerar när dessa fryser fast i underlaget (vilket de säkert skulle göra på mina fjällfisketurer).
aake