• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nivåklossar vinter och sommar

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
När jag började med husbilslivet fick man (låta) tillverka nivåklossar och dessa hemsnickrade men besvärande tunga året-runt-klossar fungerar fortfarande efter flera decennier.
IMG_4794 (Large).jpg

Året-runt-klossen nertill är tillverkad av tjock halkskyddsmönstrad stålplåt och tål omild behandling. Om de fryser fast på vintern så tinas de snabbt loss med lite hetvatten. De misstycker inte heller om man slår till med en slägga! Den stora fördelen med dessa klossar är att de ligger stilla även på isigt underlag. Jag har försökt med plastklossar på vintern men det fungerar dåligt, klossen glider iväg på snön.

Nackdelen med dessa plåtklossar är vikten 7½ kg per styck. På sommaren under långturer försöker jag därför klara mig med plastklossar. Den överst på bilden väger knappt 1½ kg och är både längre och högre än min gamla metallkloss. Men tyvärr inte alls samma hållfasthet som metallklossarna. Håller inte för en 5 ton bil och har som synes redan efter fem övernattningar börjat vika sig i hörnet. Detta är det andra paret plastklossar jag är på väg att slita ut sedan jag köpte tyngre bil i höstas, det första paret var av ännu vekare material. Jag ser i katalogen från KAMA att det finns en kraftigare kloss att köpa, "Nivåkloss Magnum", och jag har idag beställt ett par sådana. Men något annat än rejäla plåtklossar kan jag inte tänka mig för vinterbruk! Jag är även skeptisk till hydrauliska stödben på vintern, osäkert hur det fungerar när dessa fryser fast i underlaget (vilket de säkert skulle göra på mina fjällfisketurer).

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nivåklossar vinter och sommar

Varför inte fixa metallklossar av Aluminium? Det borde bli en bra kompromiss mellan vikt och hållbarhet?!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Då skulle man rimligen utgå från halkskyddsplåtar av aluminium. Tror du verkligen att dessa tål den aktuella belastningen? Jag skulle vilja höra om någon gjort ett praktiskt prov innan jag kostar på mig detta.
Klossarna av stålplåt krävde ombyggnad ett par gånger, med förstärkningar både på längden och på tvären innan de blev tillräckligt stabila.

aake

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

SSAB i Borlänge och OUTOKUMPU i Avesta tillverkar ultrahöghållfast rostfri stålplåt. På Högskolan Dalarna i Borlänge finns en mycket sofistikerad stor apparat som kan bocka ihop sån här plåt på de mest underliga sätt. Det finns även utbildning på hög nivå där de både forskar och lär ut om sån här hantering.
Det skulle inte förvåna mig om de inte kan ta fram såna här klossar som håller även för tanks och som till och med kan matcha vikten hos plastklossarna.

F

F.d. 1470

Guest

Åke, dom italienska som kama säljer, vilka du kan vika ihop i fyra delar och en massa kombinationer har vi använt nu i flera år. Kanon.

Anders

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Anders

Max belastning 3,5 ton enligt katalogen. Du har kanske haft tur?

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men du skall väl inte ha hela bilen på två klossar? :D

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag kan inte se något stort problem att tillverka ett par tillräckligt stabila av aluminium. En mekanisk verkstad som sysslar med aluminiumsvetsning skall klara det ganska lätt. Aluminium är ju segt och bra, även på vintern, där plast gärna spricker. Du får skaffa dej en rejäl gummi/plastklubba i stället för slägga när du skall ha loss dom från frusen mark bara. :)

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

När jag började med husbilslivet fick man (låta) tillverka nivåklossar och dessa hemsnickrade men besvärande tunga året-runt-klossar fungerar fortfarande efter flera decennier.
Visa bilaga 71754

Året-runt-klossen nertill är tillverkad av tjock halkskyddsmönstrad stålplåt och tål omild behandling. Om de fryser fast på vintern så tinas de snabbt loss med lite hetvatten. De misstycker inte heller om man slår till med en slägga! Den stora fördelen med dessa klossar är att de ligger stilla även på isigt underlag. Jag har försökt med plastklossar på vintern men det fungerar dåligt, klossen glider iväg på snön.

Nackdelen med dessa plåtklossar är vikten 7½ kg per styck. På sommaren under långturer försöker jag därför klara mig med plastklossar. Den överst på bilden väger knappt 1½ kg och är både längre och högre än min gamla metallkloss. Men tyvärr inte alls samma hållfasthet som metallklossarna. Håller inte för en 5 ton bil och har som synes redan efter fem övernattningar börjat vika sig i hörnet. Detta är det andra paret plastklossar jag är på väg att slita ut sedan jag köpte tyngre bil i höstas, det första paret var av ännu vekare material. Jag ser i katalogen från KAMA att det finns en kraftigare kloss att köpa, "Nivåkloss Magnum", och jag har idag beställt ett par sådana. Men något annat än rejäla plåtklossar kan jag inte tänka mig för vinterbruk! Jag är även skeptisk till hydrauliska stödben på vintern, osäkert hur det fungerar när dessa fryser fast i underlaget (vilket de säkert skulle göra på mina fjällfisketurer).

aake
http://www.ep-hydraulics.nl/sv/info/Home/170

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Men du skall väl inte ha hela bilen på två klossar? :D

I vilket fall när det gäller den gula klossen på min bild så är det uppenbarligen fordonets totalvikt man uppger då det i katalogen står "Max belastning 5000 kg", men trots att jag aldrig har försökt få plats med mer än ett hjul på klossen så viker den sig alltså efter några dygn. Sannolikt så att jag backade upp så långt på klossen att hela belastningen hamnade längst bak, klossen lättade lite från marken i framkant. Lätt till, och sådant tål mina hembyggda metallklossar!

Nu har jag i KAMA-katalogen upptäckt ytterligare en plastkloss "Fiamma Level Up Maxi". För den anges "max axelbelastning 10 ton" och jag ändrar min beställning hos den lokala återförsäljaren.

För vinterbruk envisas jag med att vilja använda metallklossar, både för att de ligger stilla och för att de går lätt att tina loss med hetvatten. Det där med slägga var mer på skämt, hetvatten räcker fullgott!

aake

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tog det faktiskt inte som ett skämt, eftersom jag också prövat att få loss klossar som frusit fast ordentligt i marken, det var lite pyssel! :wink:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Eila & Pentti

Jag är mycket tveksam till hydrauliska stödben för vinterbruk. Trycket i kombination med tillfällig tö kan göra att stödbenen och deras fotplattor kan vara långt nere i isen när jag vill lämna platsen. Orkar hydrauliken lika mycket vid uppdragning som vid nerkörning?? Om så är fallet så torde risken för att fotplattan blir kvar i isen vara stor.

Inte så lätt heller att komma åt med varmvatten för upptining inne under bilen. Ett par stadiga och rejäla nivåklossar av metall krånglar aldrig.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag tog det faktiskt inte som ett skämt, eftersom jag också prövat att få loss klossar som frusit fast ordentligt i marken, det var lite pyssel! :wink:

När klossen frusit fast i flera cm djup svallis så kan det krävas lite våld, även om några liter hett vatten gör det mesta jobbet, förutsatt att man har klossar av metall. Ditt förslag om aluminiumklossar skulle ur värmeledningssynpunkt vara optimalt.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vikten 6,7 Kg /set är nog för paret, men jag hade nog låtit kopiera Fiammakilarna i aluminium i stället. Bara till formen, inte till konstruktionen förstås. Det blir nog betydligt hållbarare i din användning.

Ulf Th

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025

Vi har klarat oss utan kilar i fyra år, MEN igår var vi och köpte ett par Fiamma Level Up Jumbo.
Enligt medföljande instruktion skall dom klara 8 ton per axel.

Det jag vill komma till är att det går att köpa till Anti-Slip Plate 97901-007.
Fiamma_Anti_Slip_Plate_for_Fiamma_Levellers[2].jpg
Det är det lilla "gallret" till vänster på bilden. Det skall passa modellerna Level Up, Level Up Jumbo, Level Pro och Level System Magnum.
Jag har inte hittat någon svensk återförsäljare.

Ulf

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Det är väl den som JAndersB skriver om här ovan? Ligger den verkligen stilla även på blankis? Vikten 6,7 kg per styck (i så fall kan jag lika väl använda mina metallklossar året runt)?

aake

Använder dessa på vintern och de funkar också bra på blankis, om man tar det lite lugnt när man kör upp på dem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fiama utvalget finnes i Kama katalogen, har i dag sett noen Level Up Magnum hos en forhandler i Norge. Han hadde priset de til 229 kr for et par inkludert transporttaske.

Toppen