• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ni som har en "plåtis"

ThomasElisabet

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2025
Hej.
Tänkte kolla med er som har en "plåtis" efter 2007 om det här med olika fabrikat på huset. Planlösningen jag tänker är en tvärbädd bak o köket innanför skjutdörren o soffa mitt emot (bakom förarplatsen).
Det finns Pössl 2win, Adria Twin, CI Kyros 2, Roller Team Livingstone, Knaus Boxstar, La Strada o säkert ytterligare några. Byggda på Fiat allihop oftast.

Vad är största skillnaden på dom, planlösningen är ju densamma på dom allihop tycker jag?
Vem tillverkar dom, o vart, om det nu har någon betydelse egentligen?
Är bäddmåtten olika, toautrymmet mindre/större. 3 sovplatser?, hur stor är sovplatsen därframme, bredd o längd?
Motorn är väl densamma.

Tacksam för lite klarheter i vad man ska titta på.

Thomas

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Ni som har en "plåtis"

Jag tror det bästa sättet är att bekanta sig med de olika bilarna. Vi har alla olika preferenser och smak! Titta på bilder men besök/hemsök både säljare och kanske också HBK-medlemmar. Välkommen om du har vägarna förbi!

Ett par tips ska du få av mig: välj en modell där kylskåpet sitter på "normalhöjd" - inte nere vid golvet. Man tröttnar oerhört fort på att krypa efter kylvarorna!

Sedan är vi jättenöjda att vi har en bil med dieselvärmare och 12V kompressorkylskåp. Vi är alltså i princip oberoende av gasol. Det gillar vi.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har letat plåtis senaste halvåret och då efter en med långbädd över 200cm. Tillverkarnas måttuppgifter stämmer inte riktigt vad gäller bäddmått, tex Pössl Roadcruiser ska ha en säng som är 200cm men i verkligheten är den bara ca 196cm.
Kan nu efter allt letande säga att det skiljer en del mellan olika plåtisar vad gäller duschutrymme och annat. Har hittills kommet fram till att Bavaria-camp Marino due är den som klarar det mesta av vi önskar. Problemet är att det bara finns två st till salu och då i Tyskland. Den ena har euro4-motor och går inte regga här numera.

Så leta och jämför på tillverkarnas hemsidor och mät sedan. Fiat måste det nästan vara ifall det ska vara bädd på tvären då de är bredast.

F

F.d. 28264

Guest

Jag håller med Maja att det är väldig personlig vad du väljer.

Vi har inte fått vårt husbil än men jag kan berätta hur vi tänkte när vi valde.

När man börja titta det finns så mycket som är "fin", "lyxigt" "frän" och annat, och det gör det väldig svårt att bestämma sig.

Så vi gjorde en lista på vilka funktioner vi behövde tillfredställa och sen kollade vi vilken husbil som passade in. Jag förklarar, vi åker till italien varje år och kommer inte att använda husbilen på vinter, vi är bara 2 stycken (vuxet barn) och det måste vara svalt inomhus. Då behovde vi en smidig och liten husbil på vägarna bra kvalitet, bra lastutrymme osv. och lufkonditionering i bodelen, naturligvis som Maja säger kylskap högre upp.

Vad kommer husbilen att användas för? Frågor man kan ställa sig är:

* kommer ni att stanna länge på en kamping?
* hur manga ska åka?
* ska ni utomlands?
* kommer ni att laga mat hela tiden (ugn, hur många lågor...)
ja, du förstår principen....

Till en början måste jag säga att jag inte var helt nöjd med inredning men jag var iaf säkert att det skulle uppfylla alla funktioner. Sen en gang man har beslutat hittar man bara positive saker om sin husbil och nu läääääängtar jag så mycket. :spinny:
Skriv och berättar vad det blev.....

H

Husbilgolf

Guest

Hej.
Tänkte kolla med er som har en "plåtis" efter 2007 om det här med olika fabrikat på huset. Planlösningen jag tänker är en tvärbädd bak o köket innanför skjutdörren o soffa mitt emot (bakom förarplatsen).
Det finns Pössl 2win, Adria Twin, CI Kyros 2, Roller Team Livingstone, Knaus Boxstar, La Strada o säkert ytterligare några. Byggda på Fiat allihop oftast.

Vad är största skillnaden på dom, planlösningen är ju densamma på dom allihop tycker jag?
Vem tillverkar dom, o vart, om det nu har någon betydelse egentligen?
Är bäddmåtten olika, toautrymmet mindre/större. 3 sovplatser?, hur stor är sovplatsen därframme, bredd o längd?
Motorn är väl densamma.

Tacksam för lite klarheter i vad man ska titta på.

Thomas

Hej
Skillnaden finner du i val av material t.ex., typ av isolation och även hur mycket som är isolerad, om det är "snabbjobbat" eller noggrannt osv. Men som du säger; planlösningen är snarlik!
Men det finns i huvudsak 3 längder, 5.99 (5.91 för Mercedes) är den vanliga. Det finns bilar på 5.41 och 6.36 också.
Under 6 meter finns väl bara Bresler med rejält dusch utrymme, annars är det en kompromiss att duscha!
Jag håller med andra som svarat att kylskåpet bör stå högt placerad, diesel värmare är en höjdare, och för mig som bruker bilen året om, är isolationen viktig. Velour som tyg är bättre för ljuddämpning.
Froli bädd underlag är komfortabelt, madrassens tjocklek betyder mycket för sömnkvalité. Adria Twin har något bredare säng än de andre, har jag för mig.
Du finner plåtis gjort på MB Sprinter, de är smalare än Fiat, men ger en personbilkänsla när du sitter bak rattet. Bakhjulsdriven, bra på hal väg. CS, Bresler och HRZ gör många bilar på Mercedes.
Några få (Pössl och La Strada) är gjort på Renault Master. Bilen är 6.20 om det är av betydelse, men håller hög kvalité. Ett antal har varit på turné i Afrika och bilarna har klarat av belastningen.
Vem som har gjort bilarna? Adria har sin fabrik i Slovenien. De gjorde också bilar för Pössl förut, men Pössl (största plåtis producent med flera 1000 varje år) producerar sina bilar nu hos Dethleffs. CI, Rollerteam m.fl. produceras på samma fabrik i Italien. Alla har precis samma badrum! Knaus har egen fabrik, och har hatt ett rejält lyft i kvalité med nya ägare. Knaus har även köpt BavariaCamp som gör vackert handarbete. BC sina bilar är typ "all inclusive" och är väl genomtänkta!
Om du tänkar köpa begagnat, och inte ser problem med att handla i Tyskland, finns många spännande bilar på Mobile.de
Wohnmobil- und Wohnwagen-Suche bei mobile.de
Behöver du råd, finner du alltid någon här på forumet som kan hjälpa med tips om import. Pratar du tyska, finner du mycket interessant här:
Erweiterte Suche - Kastenwagen Forum
Om jag själv skulle hitta en 5.99 plåtis, begagnat, i Tyskland just nu, hade jag köpt denna: (Knobloch är en fascinerande producent av högkvalité plåtisar!) Vill kosta +- 300 000 på svenska skylt!
Citroën Knobloch Heyerdahl als Kastenwagen in Dresden

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes en Knobloch Heyerdal i Sverige, aake prøvde å selge den sist høst - regner med den kommer på markedet igjen nå.

aake sin er på MB Sprinter 4x4.

F

F.d. 58823

Guest

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For Sverige er det nesten en fordel 19% i stedet for 25%, for Norge en stor ulempe med moms på moms - det er aldri mulig å dra av moms ved privatkjøp. Normalt er det og en grense for hvor gammel bilen kan være for å dra av ved kjøp hos firma. En 2008 som denne ville ikke ha muligheten hos et firma heller, om den ikke har vært registrert på firmaet hele tiden.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Om jag själv skulle hitta en 5.99 plåtis, begagnat, i Tyskland just nu, hade jag köpt denna: (Knobloch är en fascinerande producent av högkvalité plåtisar!) Vill kosta +- 300 000 på svenska skylt!
Citroën Knobloch Heyerdahl als Kastenwagen in Dresden[/QUOTE]

Och den andra "drawbacken" är att det är vacumtoalett. Efter lite sökning så verkar det som att den dånar, kompressorn går igång på nätterna.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Beträffande toautrymmet så har Pössl en del modeller med lite större volym. Med hjälp av skjutdörrar kan man vid behov utnyttja en del av "mittgången" i husbilen och får därmed ett lite större badrum än vad man vanligen ser i plåtisar. Jag tror att lösningen finns hos en del andra plåtistillverkare också.

PÖSSL ROADCRUISER - Reisekomfort deluxe

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Om sängen är ett par cm mer eller mindre kvittar nog, men kolla kvaliteten på bilarna. Där skiljer en del.
Tvärbäddar har mer utrymmen undertill.
Plåtis slipper extra luftfjädring och kanske stödben (gungar knappt)
Har testat -10graders kyla. Inga problem, men kallras från bakdörrarna märks. Trodde fktiskt att vinter skulle märkas mer. Dieselvärme kanske kompenserar dålig isolering:)

Toppen