Sv: Ni som har en "plåtis"
Hej.
Tänkte kolla med er som har en "plåtis" efter 2007 om det här med olika fabrikat på huset. Planlösningen jag tänker är en tvärbädd bak o köket innanför skjutdörren o soffa mitt emot (bakom förarplatsen).
Det finns Pössl 2win, Adria Twin, CI Kyros 2, Roller Team Livingstone, Knaus Boxstar, La Strada o säkert ytterligare några. Byggda på Fiat allihop oftast.
Vad är största skillnaden på dom, planlösningen är ju densamma på dom allihop tycker jag?
Vem tillverkar dom, o vart, om det nu har någon betydelse egentligen?
Är bäddmåtten olika, toautrymmet mindre/större. 3 sovplatser?, hur stor är sovplatsen därframme, bredd o längd?
Motorn är väl densamma.
Tacksam för lite klarheter i vad man ska titta på.
Thomas
Hej
Skillnaden finner du i val av material t.ex., typ av isolation och även hur mycket som är isolerad, om det är "snabbjobbat" eller noggrannt osv. Men som du säger; planlösningen är snarlik!
Men det finns i huvudsak 3 längder, 5.99 (5.91 för Mercedes) är den vanliga. Det finns bilar på 5.41 och 6.36 också.
Under 6 meter finns väl bara Bresler med rejält dusch utrymme, annars är det en kompromiss att duscha!
Jag håller med andra som svarat att kylskåpet bör stå högt placerad, diesel värmare är en höjdare, och för mig som bruker bilen året om, är isolationen viktig. Velour som tyg är bättre för ljuddämpning.
Froli bädd underlag är komfortabelt, madrassens tjocklek betyder mycket för sömnkvalité. Adria Twin har något bredare säng än de andre, har jag för mig.
Du finner plåtis gjort på MB Sprinter, de är smalare än Fiat, men ger en personbilkänsla när du sitter bak rattet. Bakhjulsdriven, bra på hal väg. CS, Bresler och HRZ gör många bilar på Mercedes.
Några få (Pössl och La Strada) är gjort på Renault Master. Bilen är 6.20 om det är av betydelse, men håller hög kvalité. Ett antal har varit på turné i Afrika och bilarna har klarat av belastningen.
Vem som har gjort bilarna? Adria har sin fabrik i Slovenien. De gjorde också bilar för Pössl förut, men Pössl (största plåtis producent med flera 1000 varje år) producerar sina bilar nu hos Dethleffs. CI, Rollerteam m.fl. produceras på samma fabrik i Italien. Alla har precis samma badrum! Knaus har egen fabrik, och har hatt ett rejält lyft i kvalité med nya ägare. Knaus har även köpt BavariaCamp som gör vackert handarbete. BC sina bilar är typ "all inclusive" och är väl genomtänkta!
Om du tänkar köpa begagnat, och inte ser problem med att handla i Tyskland, finns många spännande bilar på Mobile.de
Wohnmobil- und Wohnwagen-Suche bei mobile.de
Behöver du råd, finner du alltid någon här på forumet som kan hjälpa med tips om import. Pratar du tyska, finner du mycket interessant här:
Erweiterte Suche - Kastenwagen Forum
Om jag själv skulle hitta en 5.99 plåtis, begagnat, i Tyskland just nu, hade jag köpt denna: (Knobloch är en fascinerande producent av högkvalité plåtisar!) Vill kosta +- 300 000 på svenska skylt!
Citroën Knobloch Heyerdahl als Kastenwagen in Dresden