• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsdator i bilen

J

Jimbo

Guest
Sv: Navigationsdator i bilen

Vad kör du för program och kartor?

Själv har jag alltid kört Fugawi i båten men sjökort funkar inge vidare på vägar =)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsdator i bilen

Vi har i noen år kjørt med Fugawi og veikart som ett av alternativene, en billigere (og muligens bedre) løsning er Autoroute fra Microsoft - har selv Mappoint utgaven (grunnet en utviklerutgave av denne). Har også en pakke som desverre ikke lengre er i salg med alle Promobil sin stellplatzer i Europa i en kartpakke tilsvarende Falck sin navigator - alle brukes samtidig.
GpsGate er et bra program som gjør at en kan bruke så mange gpsavhengige programmer samtidig som en måtte ønske.

Siste program i samlingen er Mapfactor - Products - PC Navigator 8 Truck med 2 programmer, ett for bruk under kjøring og ett for ruteplanlegging.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsdator i bilen

Mapfactor kommer med mer enn en oppdatering pr. år, ofte blir det da ny versjon - ser at Michael har en nyere enn jeg, mulig jeg skal oppgradere snart eller vente på Navigator 10 (kommer muligens til høsten).

Topp produkt, for oss er Fugawi på vei ut, men vi har en mengde private POI liggende der som vi må løfte over før vi kan kutte den ut.

Promobil planleggeren blir ikke oppdatert, ellers så var det en bra sak.

M$ sinet produkter og Mapfactor er langt på vei likeverdige for personbil, Mapfactor Navigator i Truck utgave er meget bra for oss med biler som har litt ekstra høyde, bredde og vekt - tror den vet om lengdebegrensninger også.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Navigationsdator i bilen

Tror jag skall ge Fugawi en chans, efter som det redan är installerat, och ladda in vägkartor istället......
Måste bara hitta några bra europakartor att lägga in i biblioteket =)

Nu gäller det bara att inte lägga dem paralellt med sjökorten....för då kanske man kör rakt ut i vattnet =)

Va förvånade de skulle bli när det kom en Frankia mitt i farleden med bäring Sandhamn...ha ha ha
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsdator i bilen

Jeg kjøpte Europa DVD fra Fugawi til vår pakke. Det finnes mer detaljerte kart for Sverige, men da må orginal Fugawi være innkjøpt i Sverige.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Jag har just kommit hem från en sex veckors semester till England via Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike.

Före avresan gjorde jag en del listor med ställplatser, museer, ångtåg mm mm. Dessa listor skulle gå att ladda in i PC Navigator men jag lyckades inte. Efter ett antal försök och olika varianter gav jag upp. I stället har jag använt Autoroute 2010 där jag kunnat ladda in dessa listor och få upp punkter för respektive lista.

Så långt allt väl. Jag är dock inte speciellt imponerad av Autoroute. Jag har haft en del problem enligt följande:
  1. Markören ligger ca 60 meter efter där bilen är
  2. Kör jag annan väg tar det lång tid för programmet att hitta ny rutt
  3. Felaktiga körinstruktioner ("Ta vänster ramp" när jag skulle haft höger)
  4. Vägar saknas (jag kör ute i grönsakerna enligt kartan)
  5. Programmet talar om hur jag skall köra i rondellen om 5,2 km men inte hur jag skall köra i rondellen om 300 meter.
Autoroute har dock ett ganska bra gränssnitt och är ganska lättanvänt, mera som ett vanligt datorprogram. Det är lätt att växla mellan att lägga upp eller ändra en rutt och till navigation. PC Navigator är mera som en liten GPS i datormiljö med två separata moduler, en för att lägga upp en rutt och en för navigering.

Jag har gjort en viktig förbättring av min installation. I facket ovan radion har jag klämt in en datormus med scrollhjul. Egentligen var det bara scrollhjulet jag ville ha men det verkar inte finnas en pryl med enbart detta. Musen är kopplad via en hub till datorn. Till hubben går ocksp GPS-mottagaren. Finessen är att det är lätt att med hjälp av scrollhjulet ändra skala på kartvisningen på skärmen. Helt fantastiskt att kunna växla mellan översikt över ett stort område och ner till gatunivå bara genom att snurra lite på hjulet. Funkar helt ypperligt under färd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.760
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsdator i bilen

Jag tycker nog att det bästa är att köra Autoroute för den unika överblicken, och en vanlig navigator för körinstruktionerna?!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Hej Michael

En del av problemen låter som om "Pucken" inte har tillräckligt många satelliter att arbeta med.
Har du någon koll under resan hur många satelliter "du har" när det går segt!

Kåre

En som ALLTID kör med Autoroute/Mappoint:p
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Hur kollar jag antalet satelliter i Autoroute? Kör jag riktigt långsamt, nästan stillastående, så hinner programmet ikapp och visar var jag faktiskt är.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Hej!

Då har troligen ett annat problem.
Fel på GPS-pucken, fel anpassning av GPS-pucken, för lite minne i datorn eller något annat som strular.

Hos mig funkar AR 2010 perfekt.
Ligger hela tiden rätt och uppdaterar ny rutt omedelbart om man kör fel.
Sedan har jag också vid något enstaka tillfälle upptäckt att allt kartmaterial inte är 100% uppdaterat. Men det gäller säkert alla tillverkare.
Jag tycker att det är stor skillnad på AR 2007 och 2010. Den senare är snabbare och har en bättre driftsäkerhet. Dessutom bättre uppdatering på kartorna.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Navigationsdator i bilen

De problem jag har haft med Autoroute 2010kan jag direkt härleda till min dators begränsade RAM. Funkar för det mesta klanderfritt men "Laggar" ibland och bilden fryser (efter ca 6-7 timmars körande). Har man lite is i magen så kommer datorn ikapp men det kan ta lååååång tid ibland.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Hur kollar jag antalet satelliter i Autoroute? Kör jag riktigt långsamt, nästan stillastående, så hinner programmet ikapp och visar var jag faktiskt är.


Du ser det på GPS pane om du låter den vara framme när du kör.
Brukar lägga den längst ner i högra hörnet.

Kåre
 

Bilagor

  • GPS pane.jpg
    GPS pane.jpg
    44,1 KB · Visningar: 1

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Tja, jag kör XP på en Intel Atom 160 med 2 GB minne. Det borde vara en ganska vanlig konfigurering för användning av navigationsprogram i bil. Jag kan tycka att krävs det mer så är MS lite ute och cyklar.

Eller är jag ute och cyklar som tror att programmet skall användas som GPS-navigator i bil?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsdator i bilen

Jag har testat på en "enklare PC" och det var riktigt segt.

Med min Core 2 Duo I7300 2Ghz 3GB ram flyter allt på som det ska, fläkten går en hel del så det tyder på att det är rätt krävande.:rolleyes:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Jag har testat på en "enklare PC" och det var riktigt segt.

Med min Core 2 Duo I7300 2Ghz 3GB ram flyter allt på som det ska, fläkten går en hel del så det tyder på att det är rätt krävande.:rolleyes:

Lasse

Jag har en gammal ThinkPad på 1,5 Ghz och 1,24 Ram.

Inga problem! :)

Kåre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsdator i bilen

Mistenker grafikkhåndteringen, ser at den er meget høy i både AR o mappoint med innkoblet GPS.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Mistenker grafikkhåndteringen, ser at den er meget høy i både AR o mappoint med innkoblet GPS.


Kan nog vara så Knut.

Ju mer man zoomar ut och på så sätt får fler POI´s på skärmen, så kan det bli svårt att få skärmen uppdaterad snabbt nog.


Kåre
 
Toppen