• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsdator i bilen

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nya FIAT Ducato 250

Jag har kommit så här långt med mitt montage:


PCmontage 1.jpg

En GPS-puck ligger istoppad längst fram under plastskalet och går via en USB-kabel till en chassikontakt till vänster om rattstången.
Här ligger också en liten omvandlare 12V - 19V för en ASUS eee miniPC. För att den inte skall ligga och dra ström när datorn inte är inkopplad så har jag dragit ena polen för matningen till en fyrpolig DIN chassikontakt och tillbaka till omvandlaren. 19V från omvandlaren går till de andra polerna i DIN.kontakten. När jag ansluter datorn så ligger det brygga mellan 12V-stiften och kortsluter så att omvandlaren får spänning. 19V går då ut genom DIN-kontakten till datorn.


PCmontage 2.jpg
PCmontage 3.jpg

Här sitter de två kontakterna för datorn. Den vänstra, en fyrpolig DIN, ger spänningsmatning till datorn. Den i mitten är en USB-anslutning från GPS-pucken. Sedan tidigare har jag monterat den högra strömbrytaren som startar fläkten i värmeväxlaren under bordet bakom förarstolen. Den var ju lite knepig att komma åt tidigare under färd.


PCmontage 4.jpg

Fästen för skivan som håller själva datorn består av två stycken koppelbeslag till fönsterbågar. Stiften har ett spår som låser honbeslaget i skivan när det trycks fast.


PCmontage 5.jpg

Skivan för datorn sitter så här och skall nu kompletteras med hållare för datorn och fastmonterade sladdar för USB och ström.


PCmontage 6.jpg

Lite provisoriskt ditlagd dator som håller på att kasa ner när bilden tas. Det klarade sig dock :rolleyes: .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Jag har nu blivit klar med installationen och testade det på väg till jobbet i morse. Det funkade perfekt tills jag startade radion. Då visade det sig att det hade blivit dålig mottagning. Misstänkte först störning från datorm. När jag stängde datorn ökade störningen till ett kraftigt brus som överröstade programsändningen. När jag stängde strömförsörjningen till datorn genom att dra ur kontakten tystnade bruset.

Felet är tydligen att omvandlaren 12V > 19V läcker något som stör radiomottagningen. Denna störning ökar kraftigt när omvandlaren går på tomgång, dvs förbrukaren inte är inkopplad.

Frågan är om det finns någon där ute som har tips på åtgärd. Kanske några ferrithistorier på kabeln? Kondensator? Jag kan inget om sådant så alla tips mottages med tacksamhet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

stoppa in den i en aluminium box HF tät

Skulle jag också prova med. Prova med vanlig folie runt som är enklaste alternativet.

Alternativ 2 blir att flytta ut omformaren från platsen ovan radion. Den ligger mycket nära radion. Nästan på radion.
Kanske flytta den ner där du har uttagen vid vänster sidan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Här går det undan med svaren. Suveränt forum detta!

Jag skall prova med aluminiumfolie till att börja med. Skall denna folie eller aluminiumburk anslutas till jord (-) eller ligga helt isolerad?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Navigationsdator i bilen

Ha den så långt borta ifrån radion och antennen som möjligt skruva gärna fast den i jorden chassit .
Det är så att omvandlaren jobbar på samma frequens som radion och fungerar som en liten sändare den påverkar 10.7mhz oscilatorn i radion och går inte att avstöra med condensator
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsdator i bilen

Det beste er å jorde Faraday buret, for høyfrekvens kan det fungere uten jording. Problemet ditt kan være induktiv kobling mellom transformatoren i DC-DC boksen og mellomfrekvens i radioen, i dette tilfellet hjelper ikke et Faraday bur og flytting av omformeren er det eneste som hjelper.

Heldigvis så reduseres magnetfeltet med kvadratet av avstanden, så en halv meter er masse avstand.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsdator i bilen

Eftersom jag hatar sladdar och allsköns kopplingar så föredrar jag en liten 10-tummare med inbyggd GPS, inbyggt navigationsprogram (Ovi Maps), inbyggt 3G-modem, inbyggt wlan, Windows 7 och en effektiv batteritid på 12 timmar.

Visserligen kostar den någon tusenlapp mer men vad gör man inte för bekvämligheten. Den släpps i Sverige om någon månad. Så här ser den ut!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Jag tackar för tipset om en annan dator men jag tror knappast det tar bort bruset på min applikation ;) .

Jag har nu flyttat omvandaren till en plats över säkringsboxen till vänster om rattstången. Jag har också kapslat in den i tjock aluminiumfolie (hobbyfolie) och prövat med att ansluta folien till bilens jord. Inget har hjälpt.

Jag får helt enkelt köra utan radio när navigatorn är igång (på bilbatteri). Jag kan köra utan batterianslutning också men då laddar jag ur datorns batteri och måste då belasta bodelsbatteriet när jag vill använda datorn vid stillastående. Inget lysande alternativ då vi aldrig står vid elstolpe. Dock bara problem om vi skulle stå åtskilliga dagar utan att köra.

Jag tackar för allt engagemang och förslag på lösning.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Navigationsdator i bilen

Som vanligt ett fint hantverk av Michael.

Jag har dock några synpunkter på placering efter mina egna erfarenheter.
  • Medpassageraren har ingen möjlighet eller svårt att avläsa kartan.
  • Medpassageraren kan inte nå datorn för att hjälpa till med ev. inställningar.
  • Den är alltför synlig utifrån och kan därför inbjuda till inbrott.
  • Skärmen blir lätt utsatt för solljus som gör den svårläst och kan ge bländande reflexer.
  • Det bör finnas en viss fjädring för att hårddisken inte skall ta skada vid körning på skumpig väg etc.
Gunnar /medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Jodå jag ser alldeles utmärkt i backspegeln. Detta provade jag innan jag påbörjade arbetet. Beträffande medpassagerare så har hon (för det är bara jag som kör) tretton tummar mitt i näven när det kommer till datorer. Annikka har dessutom svårt att kika på kartor eller dylikt vid körning (illamående).

Den enda alternativa placeringen med tanke på passagerarkrockkudde, reglage och radio i mittkonsolen mm är i så fall lågt placerat under knappraden för varningsblinkers, centrallås, backspegelvärmare mm. Då tycker jag att den kommer för lågt och är hundarna dessutom lösa i bilen så ligger datorn pyrt till.

Inbrottsrisken är nog minimal eftersom det enda som syns när vi inte kör är de två snabbfästena (koppelbeslagen) och dessa kommer jag att kamouflera med något som skall sitta i fästet när datorn inte används (Michelingubbe kanske eller Husbilskalles bror).
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Navigationsdator i bilen

Har kollat 3 olika nätdelar och endast HP störde dom andra var ACER och en billig Ktech universal med utbyttbara zenerdioder för utspänningen
acer´n fick högsta betyget jämn utspänning upp till 3Amp medan ktech började att falla mycket sakta redan vid 1.6 Amp (Lovad 2.8 Amp vid 19 v) men vid 3 Amp så sjönk den till 18.4 V laptoppen tror jag inte drar mer ström kostar 16€ helt OK Juan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsdator i bilen

Jag tror Håkan J kom med lösningen! Har provat en gammal omställbar omvandlare. Den gav inte några störningar alls. Det blir till att byta i morgon. Lite onödigt stor kapacitet men det gör ju inte så mycket.

Än en gång tack för alla förslag och idéer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsdator i bilen

Fordelen med en for stor omformer er at del jobber lettere og ikke utvikler så mye varme som en som går på grensen av hva den klarer.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsdator i bilen

Skitsnyggt Michael.., kan man beställa jobbet av dig? :)
 
Toppen