• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigations kostnad över en 5 års periode

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jeg har och vil altid väre en nörd, der önsker at pröve alt det nye, det må ligge i mine gener,

De flesta på detta forum är nog långt ifrån datanördar utan vill ha en färdig lösning för att lättvindigt kunna hitta sina resmål öch övrnattningsställen. Det är då som navigerings- och ställplatsappar kommer till sin rätt, enkelt, billigt och med så få prylar som möjligt.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

"lättvindigt kunna hitta sina resmål öch övernattningsställen"

Du mener vel en Garmin, mere enkelt kan det inta blive, alt andet opfylder jo inta önskerne :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

De flesta på detta forum är nog långt ifrån datanördar utan vill ha en färdig lösning för att lättvindigt kunna hitta sina resmål öch övrnattningsställen. Det är då som navigerings- och ställplatsappar kommer till sin rätt, enkelt, billigt och med så få prylar som möjligt.
Betr "färdig lösning" men för vad(?), så tycks många som köpt iPhone 4s ha en del övrigt att önska, i varje fall enligt denna artikel hämtad från världsbladet Metro; http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/1440_manga_har_problem_med_iphone_4s#xtor=AD-500-%5Bprisjakt.nu/pryl%5D-%5B%5D-%5BTextlank%5D-%5Baftonbladet%5D-%5B%5D-%5B%5D
Kanske tillhör användandet av typlika tingestar fortfarande framtiden vad avser funktion (ex att ringa med samt batteritid), enkelhet, säkerhet och inte minst "valuta för pengarna och egen nedlagd tid"!

Tacka vet jag kända enkla och fungerande prylar som svarar upp mina önskade/faktiska behov och ger mig vettig "valuta för utlagda pengar" - när sådana prylar är födda då köper jag dem (kanske om de är färdigutvecklade och tillräckligt enkla?)!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Tacka vet jag kända enkla och fungerande prylar som svarar upp mina önskade/faktiska behov och ger mig vettig "valuta för utlagda pengar" - när sådana prylar är födda då köper jag dem (kanske om de är färdigutvecklade och tillräckligt enkla?)!

Har du aldrig funderat över att alla miljarder kr som läggs på utvecklingskostnader bidrar till att föra utvecklingen framåt och gör våra prylar enklare att använda.

Jag tycker att det är bra när man kan ersätta flera elektronikprylar med 1 som även en pensionär som jag förstår mig på.

De s.k. apparna ersätter många av mina prylar som blivit omoderna alltför fort. Dessutom är det en ekonomisk fråga.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jodå Knarrevik många gånger, jag har både funderat och arbetat med adm- och produktutveckling under hela mitt arbetsliv inom Tv radio, telefoni och senast med bilutveckling. Har även under 2 perioder fuskat som projektledare för företagsövergripande datasystem inom såväl tele- som fordonsverksamhet.

System/hjälpmedel får inte bli så komplexa att normala människor/organisationer inte kan hantera dem, ex i dagsläget apoteket och bilbesiktningen och i avsaknad av back up.

Vad avser att under en längre resa ex förlita sig enbart till en iPhone och lägga in "alla ägg i samma korg/apparat" (tfn, GPS, internet, etc) innebär att faller en så faller alla!

Din ex iPhone kanske slutar att fungera, du tappar den alt blir stulen, den blir strömlös och det går säkert att räkna upp mer trivialiteter vad som kan hända i verkligheten!

Om du däremot har en separat tfn, GPS resp dator, etc så vore det mer än häpnadsväckande om alla dessa skulle slås ut samtidigt och därmed också sluta fungera.

Betr kostnad, så är jag övertygad om att dessa separata och rationella fungerande prylar inte kostar mer än en iPhone i dagsläget samt även att de har längre livslängd och är färdigutvecklade produkter!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Du glömmer en viktig sak, något som du säkert gjorde i din yrkesverksamhet och som säkert Tieto också har gjort, säkerhetskopierat.

Synkronisering och säkerhetskopiering av iPhone/iPad sker numera trådlöst så det är inte längre någon större risk att man förlorar vare sig viktig eller oviktig data. Såvida inte någon riktigt allvarlig katastrof drabbar oss men då kanske vår viktiga data inte längre har så stor betydelse.

Beträffande kostnaden så har väl de flesta en mobiltelefon idag och kostnaden för diverse appar är bara en bråkdel av en navigator.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Underliga tingestar, som jag inte har behov av dyker ständigt upp.
Kostnadseffektivt månne men gagnar det mig och underlättar det mitt liv.?

Tillhör de gamle, som inte så lätt rycks med i teknikernas möjligeter, vilka skapar nya behov!

För att göra mitt husbilsliv, så bra som möjligt har jag flera tekniska system, som tillgodoser mina behov förträffligt.

-En Garmin 1490/T
-En ASUS eee PC 901med utökad hårddisk och modem för mobilt bredband
-En Canon IXUS 60
-En gammal Nokia, som saknar kamera men har kontantkort

När vi reser på kontinenten navigerar jag med Garmin.
Hustru har en fin översikt på ASUSEN med AutoRoute, när hon vill kolla ett stickmönster eller skicka ett mail stör det inte mej.
Får hon syn på en vacker alptopp greppar hon IXUSEN och förevigar den.
Ringer barnen svarar hon i Nokian.

Såg en tysk gentleman i min ålder på campingen i Kroatien i somras. Han kom åkande på en sån där tvåhjulig ståmanick och stannade då och då och tog foto med sin iPad. Såg lite säreget ut. Han hade nog skippat sin IXUS!

Köpte en gång ett mekaniskt multivertyg, men föredrar en vanlig sax, en vanlig nagelfil. en vanlig skruvmejsel, en vanlig korkskruv osv.

Min syn på hur mitt liv tillgodoses med mina gamla tekniska lösningar.

Glömde nämna, att vi även gärna bläddrar i de fina tyska ställplatsböckerna!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Betr back up, förlorar du ex din iPhone i Spanien och du har allt i den, så måste du köpa en ny iPhone där(?) eller gör du det när du kommer hem igen, apropå användbar back up?

Om du/ni alternativt har dubblerat innehavet till 2 st iPhone .... så har du en kostnad för dessa på 12.000 - 16.000 Sek (obs, enbart i inköpskostnad). Du har troligen 2 st iPhone, för även din partner har väl en likadan pryl hoppas jag för jämnlikhetens skull, annars har ju inte din partner tillgång till ex GPS, tfn, mm i (sin) bil, ..... och du kan utan reserv inte använda din egen back up!

God Natt Knarrevik, jag vill absolut inte omvända dig - bara vända lite på dina argument men jag tror på mitt liksom tydligen även Carnival, Decker, mfl. Det är väl trevligt att vi var och en får tro på just det vi vill och inget annat!
/ med husbilshälsningar, Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

-En Garmin 1490/T
-En ASUS eee PC 901med utökad hårddisk och modem för mobilt bredband
-En Canon IXUS 60
-En gammal Nokia, som saknar kamera men har kontantkort
Roadglider

Ja, du ser själv, många manicker att hålla reda på!

En smart telefon/platta kunde ha gjort hela jobbet inkl. modemet.

Om sanningen skall fram har jag några kameror också och förlusten av tagna semesterbilder bekymrar mig mer än förlorade data på min telefon som finns säkerhetskopierade. Bilderna blir nog borta för alltid med en stulen/borttappad kamera.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

God morgon knarrevik!

Du citerar mig, som en "politiker" med en lösryckt fras i mitt inlägg eller som man säger "Som Fan läser bibeln".

Just flera system, som vi utnyttjar anpassat efter våra behov och situationen, var ju andemeningen i mitt inlägg

Känner i skrivande stund inget behov av ETT elektoniskt multiverktyg för att tillgodose detta.

Roadglider
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Betr back up, förlorar du ex din iPhone i Spanien och du har allt i den, så måste du köpa en ny iPhone där(?) eller gör du det när du kommer hem igen, apropå användbar back up?
/ med husbilshälsningar, Bengt

Nej, jag får nog vänta med inköpet till jag kommer hem!

Så dyr är inte en modern telefon som du beskriver, det får allt räcka med 3-4000, där går gränsen. Den senaste smarta telefonen jag skaffade kostade 2200 och är en Android, den skaffade jag enbart för mitt intresse att följa med i utvecklingen.

Min fru är inte så intresserad av manicker överhuvud taget men hon kan numera följa med på iPaden vid navigering tack vare den stora skärmen. Tidigare hade hon oftast motsatt uppfattning än navigatorn om vägvalet.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Nej, jag får nog vänta med inköpet till jag kommer hem!

Så dyr är inte en modern telefon som du beskriver, det får allt räcka med 3-4000, där går gränsen. Den senaste smarta telefonen jag skaffade kostade 2200 och är en Android, den skaffade jag enbart för mitt intresse att följa med i utvecklingen.

Min fru är inte så intresserad av manicker överhuvud taget men hon kan numera följa med på iPaden vid navigering tack vare den stora skärmen. Tidigare hade hon oftast motsatt uppfattning än navigatorn om vägvalet.
Bra Knarrevik, nu faller det mesta på plats!
Bla ditt och din frus skilda syn på "manicker", jag använder(!) bara dem som vi för vår del gemensamt kan/vill/måste kunna nyttja, mina separata "upptäckter/teknikintressen" är hon tyvärr totalt ointresserad av - liksom jag av hennes ex stickande, mm ..... !

Eftersom telefoni-, GPS-, bildfunktioner och en del annat är gemensamma "basfunktioner" på ex resor, så har vi klarat ut "vår måsteinformation" = telefoni, GPS-funktion, papperskarta, Boardatlas, PC med bla AutoRoute och kameror - allt detta har Kicki faktiskt under mycket högljudda protester "tagit till sig" och använder fullt ut!
Detta ska bara fungera och det är bådas vårt ansvar och för vårt eget bästa som det bara SKA FUNGERA, vid ex sjukdom/utslagning måste båda enskilt klara allt, det är vi förhoppningsvis väl(?) förberedda på!

Betr kostnader så är de för oss underordnade funktionalitet/begriplighet och säkra basfunktioner, det är behoven och inte mina teknikintressen som får styra!
En annan aspekt är att vi klarar ut såväl resmål som vägval före resans start, bortsett från olyckor, köer, mm. Men i detta är vi ju alla olika!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Eftersom telefoni-, GPS-, bildfunktioner och en del annat är gemensamma "basfunktioner" på ex resor, så har vi klarat ut "vår måsteinformation" = telefoni, GPS-funktion, papperskarta, Boardatlas, PC med bla AutoRoute och kameror - allt detta har Kicki faktiskt under mycket högljudda protester "tagit till sig" och använder fullt ut!
Detta ska bara fungera och det är bådas vårt ansvar och för vårt eget bästa som det bara SKA FUNGERA, vid ex sjukdom/utslagning måste båda enskilt klara allt, det är vi förhoppningsvis väl(?) förberedda på!

Min fru har inte ens körkort och frågan är om jag vågat sätta henne bakom ratten även om. Jag får väl lita på SOS-flyget.

Nu kanske du förstår att jag vill ha 1 enkel pryl som klarar det mesta på mina resor.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

NÄE, men det har väl inte bara med körkort att göra ... men det är er valda lösning och den respekterar jag självklart, liksom du förhoppningsvis min.

Tack för tankeutbytet Knarrevik, det är trevligt och utvecklande att få "bryta" uppfattningar/insikter på ett så positivt och öppet sätt som med dig! Det är ju så man lär känna varandra - förhoppningsvis kan vi ses "därute" med bilarna någon gång och kanske kan vi då fortsätta .... !
/ Bengt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Carnival.
Synd att denna tråd stoppas.
Jag hoppades att det var en riktig bedömning också Nokia med GPS.
Alla jämförelse din goda presentationer.

-------------------------

Carnival.
Ærgelig at denne tråd gik i stå.
Jeg havde håbet der kom en saglig bedømmelse også for Nokia med GPS.
Alle til sammenligning som dit gode oplæg var.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Har testet endel på Nokia C5 og C6 med GPS. C5 har for liten skjerm til praktisk bruk, C6 er like brukbar som en iPhone eller Android om du har aGPS aktivert. Uten er fiks noe tregt (som på en Android) - driftstid med GPS er uansett litt for kort. Kvalitet på kart meget bra, men jeg har ikke testet under kjøring.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jag har en gammal Nokialur med aGPS. Den drar mycket batteri när GPS är igång. Testade den live när vi körde vilse i Miami - hade den igång en dryg timme. Var lite orolig för telefonräkningen eftersom aGPS tydligen också använder GSM masterna som hjälp vid positioneringen om jag förstått det rätt.

Jag hade inte behövt oroa mig. Datatrafiken i Miami kostade en dryg femma (hade laddat ner Floridakartan i förväg hemma).
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jag har letat efter kvitton ett tag nu men tyvärr hittar jag dem inte.

Men jag kommer ihåg ganska väl vad jag har spenderat på mina gps & tillbehör.

2007: köpte en Garmin nuvi 300 för under 900Kr (troligtvis 888kr) och den har jag aldrig uppdaterat kartan på. I den har jag hbk listan med bilder och text.

2011: Navigon 70 PL pris: 1700Kr. troligtvis 1695kr men kan ha varit 1595kr.
Navigon fresh maps: 300Kr. Normalt pris var ca 800kr men de hade en drive just då.
Minneskort till garmin: Jag tror att det kostade ca 200Kr

Detta ger mig en totalkostnad på ca 3100 kr på ca 4,5 år och det blir i månaden: ca 55 Kr.

Nu står jag inför ett vägval och vet inte vilket håll jag ska gå åt, och det har jag diskuterat i andra trådar med flera av er.
Köpa en nyare Garmin, skaffa en Iphone eller Android, Ipad eller motsvarande, Ska datorn få börja följa med när jag är ute och reser??:confused:
Troligtvis blir det en nyare Garmin till husbilen och min navigon i personbilen men det behöver inte utesluta de övriga alternativen.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Jag hade inte behövt oroa mig. Datatrafiken i Miami kostade en dryg femma (hade laddat ner Floridakartan i förväg hemma).

A-gps använder ytterst lite datatrafik och går att stänga av. Då blir å andra sidan mobilen/plattan lika långsam som en vanlig navigator.
 
Toppen