• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigations kostnad över en 5 års periode

F

F.d. 25168

Guest
Der finns efterhånden, mange sät at navigere i Europa ( bärbar, navigator, Android / Iphone )

Ingenstans er kostnad nämnt for brugen av disse apparater :(

Til eksempel: 6 ugers semester ( 1- sverige / 1-tyskland / 2-frankrig / 1-spanien / 1-nederlandene )


Indköbspris
Kartuppdateringer
Extra omkostninger ( speedalarm-inapp buy- trafikinfo osv. )
Måneds abb. ved teleudbyder
Kontantkort i utlandet.

___________________________________________________________

Garmin 1340LMT : Garmin 1340LMT/EUROPA

Indköbspris: 1395,-kr
Kartuppdateringer: Incl. 4xårlig
extra omkostnad: ingen ( poi kan downloades gratis, från utal af hemmasider incl. Hbk's mange med billed og tekster )
Måneds abb: Ingen
Kontantkort utlandet: ingen

Kostnad totalt om året i en 5 års period: 279,- kr

__________________________________________________________

Iphone / Ipad med Igo primo

Indköbspris: iphone 4 8Gb 4500 igo priomo 379:-
Kartuppdateringer: 0:- (har fått 3 uppdateringar hittills i år)
Extra omkostninger:
  1. Safety Cameras 95,00kr årligt
  2. 3D Package (Western Europe) 75,00kr
  3. Explorer’s Package (Western Europe) 75,00kr
  4. Traffic information service for Western Europe 189,00kr årligt
Måneds abb. ved teleudbyder: 0:- Inget extra abonnemang för att navigera.
Kontantkort i utlandet. 0:- Behövs ej eftersom kartorna är nedladdade i minnet.

Kostnad totalt om året i en 5 års period: Incl Iphone / Ipad: 1.289 kr Excl Iphone / Ipad: 390 kr

___________________________________________________________

Samsung Galaxy S2 med Navigon Europa ( Android )


Indköbspris: Samsung galaxy S2 16GB 4500,-, Navigon Europe 545:-
Kartuppdateringer: 275 årligt via freshmaps
Extra omkostninger: Adac Stellpladser+Poi package+Lpg/Cng mackar = engangs 285,-kr
Måneds abb. ved teleudbyder: 0:- Inget extra abonnemang för att navigera.
Kontantkort i utlandet. 0:- Behövs ej eftersom kartorna är nedladdade i minnet.

Kostnad totalt om året i en 5 års period: Incl Galaxy S2: 1341 kr, Excl Galaxy S2: 441kr


Hvordan ser det ud med andre Navigation's systemer ( navigon-tomtom-iphone/ipad-android )
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Nokia 5230 1000kr. Stängt av assisterande gps så ingen uppkoppling. Fria kartor. Nackdel den hinner inte med att säga sväng höger förrän jag passerat korsningen. Med andra ord skräp.
Ha det
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

En bra app för navigering med kartorna i minnet för att kunna användas offline kostar bråkdelen av en navigator och är betydligt smartare. Uppdateringar är gratis (hittills flera ggr/år) för överskådlig tid. En smart telefon eller platta har man ändå, den skaffar man inte enbart för navigering.

En bra app för ställplatssökning kostar mellan 10-75 kronor.

Motsvarande kostnad per år blir 90-150 kr.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

En TomTom för knappt 2000.- och en Garmin för drygt 1800.-.Dessutom ett kartabonnemang från TomTom för ca 750.-.
Men å andra sidan händer det så mycket i den branschen att det kanske inte ger så mycket att tittta tillbaka - kanske bättre att se framåt?
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

En bra app för navigering med kartorna i minnet för att kunna användas offline kostar bråkdelen av en navigator ( priser imellem 4-700,-kr )och är betydligt smartare . Uppdateringar är gratis (hittills flera ggr/år) för överskådlig tid ( Navigon och andre koster kartuppdateringen ca. 200,-kr pr år ). En smart telefon eller platta har man ändå, den skaffar man inte enbart för navigering. ??? har man, det må da väre en udgift at anskaffe en sådan !!

En bra app för ställplatssökning kostar mellan 10-75 kronor. Hvilken app som körer off-line koster 10-75 kr ??, navigator och in-buy app's koster mycket mere

Motsvarande kostnad per år blir 90-150 kr. Smartphone / tabs har vel abb til teleudbyder ?? 2-700 kr pr mdr. + kontantkort til dom forskellige lande utenlands

Hvorfor gör du inta som jag i förste indlägg, sätter kroner ind i hvert spörgsmål, om man inta har nogen navigator/smartphon/tablet, då ville man kunne fraträkke dom ting man har och inta har, så ville hver isär kunne sammenligne, hvad prisen der ville väre i en 5 års periode.

Og träffe sina egna valg
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

En TomTom för knappt 2000.- och en Garmin för drygt 1800.-.Dessutom ett kartabonnemang från TomTom för ca 750.-.
Men å andra sidan händer det så mycket i den branschen att det kanske inte ger så mycket att tittta tillbaka - kanske bättre att se framåt?

Giver dig helt ret :)

Derfor jag önskede at Hbk's medlemmer kunne träffe et upartisk valg, om dom havde de aktuelle ökonomiske udgifter ved dom forskellige sät at navigere på :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

  • Navigon och andre koster kartuppdateringen ca. 200,-kr pr år
  • Hvilken app som körer off-line koster 10-75 kr ??, navigator och in-buy app's koster mycket mere.
  • Smartphone / tabs har vel abb til teleudbyder ?? 2-700 kr pr mdr. + kontantkort til dom forskellige lande utenlands

  • Navigon har gratis uppdateringar, det är bara om du vill ansluta till Freshmaps med nya kartor varje kvartal som den kostar en engångssumma på 139 kr.
  • Promobil Mobil Life + kostar 45 kr och kan användas offline, du laddar ned databasen i förväg. Hakims ställplatser (Quickstop) med HBK:s ställplatslista kostar 10 kr (online).
  • Du behöver inga kontantkort utomlands för att använda navigering.

Detta har jag försökt att förklara åtskilliga gånger tidigare bl.a. till någon vars namn börjar på B men jag har tydligen inte lyckats så bra.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

  • Navigon har gratis uppdateringar, det är bara om du vill ansluta till Freshmaps med nya kartor varje kvartal som den kostar en engångssumma på 139 kr.
  • Promobil Mobil Life + kostar 45 kr och kan användas offline, du laddar ned databasen i förväg. Hakims ställplatser (Quickstop) med HBK:s ställplatslista kostar 10 kr (online).
  • Du behöver inga kontantkort utomlands för att använda navigering.
Detta har jag försökt att förklara åtskilliga gånger tidigare bl.a. till någon vars namn börjar på B men jag har tydligen inte lyckats så bra.



Om du gör en beregning, som jag har gjort i överste indläg for garmin i en 6 ugers semester hvert år i 5 år, skal jag nok kopiere din beregning ind i förste indläg.

Du er velkommen til at navngive dom apps du vil bruge, bare husk alle udgifter i forbindelse hermed, ellers kan der jo ikke sammenlignes.

6 ugers semester ( 1- sverige / 1-tyskland / 2-frankrig / 1-spanien / 1-nederlandene )


Indköbspris
Kartuppdateringer
Extra omkostninger ( speedalarm-inapp buy- trafikinfo osv. )
Måneds abb. ved teleudbyder
Kontantkort i utlandet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Egentligen vet jag inte varför jag skall svara på detta eftersom alla uppgifter finns på itunes men här kommer uppgifterna för iGO Primo som jag anser är den bästa appen idag:

Indköbspris: 379:-
Kartuppdateringer: 0:- (har fått 3 uppdateringar hittills i år)
Extra omkostninger: safetycamera 139:- per år
Måneds abb. ved teleudbyder: 0:- Inget extra abonnemang för att navigera.
Kontantkort i utlandet. 0:- Behövs ej eftersom kartorna är nedladdade i minnet.

PS! Egentligen behövs inte safetycamera då appen varnar både visuellt och med sgnal när fartgränsen överskrids.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Tänk om du någon gång under de här fem åren väntar ett viktigt samtal och det ringer samtidigt som du "illnavigerar" i Milanos centrum! Telefonen har en funktion och navigatorn en annan! Det kan bli dyrt!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Tänk om det du någon gång under de här fem åren väntar ett viktigt samtal och det ringer samtidigt som du "illnavigerar" i Milanos centrum! Telefonen har en funktion och navigatorn en annan! Det kan bli dyrt!

Jappe

Det går att avvisa samtalet med ett klick! Men om du måste svara sker navigeringen i bakgrunden till du är färdig med samtalet.

Men jag känner igen problemet, vissa personer bl.a. min mor ringer tills hon kommer fram. Jag höll tummarna att hon inte skulle ringa när jag förirrade mig in i Paris. Rondellen runt Triumfbågen är inte att leka med!
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Egentligen vet jag inte varför jag skall svara på detta eftersom alla uppgifter finns på itunes men här kommer uppgifterna för iGO Primo som jag anser är den bästa appen idag:

Indköbspris: 379:-
Kartuppdateringer: 0:- (har fått 3 uppdateringar hittills i år)
Extra omkostninger: safetycamera 139:- per år
Måneds abb. ved teleudbyder: 0:- Inget extra abonnemang för att navigera.
Kontantkort i utlandet. 0:- Behövs ej eftersom kartorna är nedladdade i minnet.

Bra Knarrevik :) var jo inta als svårt vel :)

Jag har inta Itunes !!! inta mening vi skal yppe kiv eller gnälle, men oplyse hvad tingene kostar til dom uindviede i denne värden, så forsöger at lägge dine oplysninger i 1'st indlägg.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

ITunes kan nås av alla som har Internetuppkoppling.

Apple - iTunes - Everything you need to be entertained.


Okay, det vil kräve jag skulle söge alle oplysninger til alle dom sät der finns, och selv udfylde 1'st indlägg.

Mycket mere behändigt och präcist, at bruge användere der bruger disse forskellige metoder til at oplyse priser och andet.

Jag kender inta IGO primo, da jag bruger Garmin :) så havde inta kunnet giva de oplysninger du opgav :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

1. För det första så är det enbart "blåtand" vi använder när vi pratar i tfn körandes, eller hur? :)
2. På Route66 kommer det endast upp en liten bild i botten på tfn. svara JA /NEJ, 80% är kvar som nav
vilket val du än gör går den över till helskärms navigering efter några sekunder.
3. Ringa upp är oxå röststyrt via GPS mjukvaran, än mer trafikfrämjande än att söka efter ett tfn nr. för "hand".
4. Väntar jag ett viktigt tfn samtal så får jag låta bli att åka till Milano! ;)

Route66 för hela Europa; 400:- inkl. fria kart uppdateringar!

Magnus

Tänk om du någon gång under de här fem åren väntar ett viktigt samtal och det ringer samtidigt som du "illnavigerar" i Milanos centrum! Telefonen har en funktion och navigatorn en annan! Det kan bli dyrt!

Jappe
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Route66 för hela Europa; 400:- inkl. fria kart uppdateringar!

Magnus

På den App jag har downloadet kan jag inta se priser för udlöb af prövetid :)

Ser ud til dette koster extra:

Navigation eller kart uppdateringer
Fartfäller
Trafikinformation

Vet mere om 19 dage :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Carnival - jeg synes godt om denne tråd og dit ønske om at få fakta om GPS omkostninger objektivt frem.
Super. ;):)
Tror du at ret mange vil bruge den samme smartphone i 5 år :confused:
- udviklingen går stærkt.
Der kan imidlertid være mange andre ting som GPS er sammensat med, som gør valget vanskeligt.
Skærmens størrelse, lay out, telefon, fotoapparat, internetbrug etc.
Blot et faktum af at nogle telefoner med GPS, er elendige som telefoner kan gør fravalget.
Ingen kæder ( sammensætninger ) er stærkere end den svageste.

Hvor ville jeg dog ønske at der var flere forskellige sammensætninger i smartphones så det ikke behøvedes at være minimerede konfigurationer uden tilkoblingsmuligheder som f.eks. antenne, USB, keyboard, mus, harddisk ( 1 TB ) etc.
Tilpasning til autocamper eller hjem med docking station f.eks.
Så kunne den centrale enhed jo sagtens være en smartphone med store hukommelser > 64 GB.
Meget tyder på at det går i den retning med windows 8 for alle enheder.

Jeg antager at disse sammenligninger alene sigter til smartphones ?

-----------

Carnival - Jag gillar den här tråden och din önskan att få fakta om GPS-kostnaderna objektivt framåt.
Super. :wink: :)
Det kan dock finnas många andra saker som GPS består av att göra valet svårt.
Skärmen storlek, layout, telefon, kamera, Internet osv.
Bara ett faktum att vissa telefoner med GPS, - är telefon eländig da inte bra.

Inga kedjor (sammansättningar) är starkare än den svagaste.

Vad jag skulle önska att det fanns flera olika konfigurationer i smartphones så det var inte nödvändigt att vara minimerad konfigurationer utan anslutningsmöjligheter sådan. Antenn, USB, tangentbord, mus, harddisk ( 1 TB ) etc.
Anpassning till husbil / hem med docking station -exempelvis.
Så kunde den centrala enheten vara säkert en smartphone med stort minne> 64 GB.
Uppgifter tyder på att det går i riktning mot Windows 8 för alla enheter.

Jag antar att dessa jämförelser enbart hänvisar till smartphones ?
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Blot et faktum af at nogle telefoner med GPS, er elendige som telefoner kan gør fravalget.

Menar du att vissa telefoner med GPS inte lämpar sig som telefon att ringa med?

I så fall vilka, eller är detta också något som du gripit i luften?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Navigations kostnad över en 5 års periode

Exakt samma syn på iPhone usla förmåga att telefonen i Danmark, liksom många andra här i HBK.
Men Läs och ta del av beklagar om iPhone.

I framtiden jag kommer inte att kommentera dina kommentarer.
Du uppmuntrar mig oavbrutet på konflikten.
STOP.

----------

Nøjagtig samme opfattelse af iPhones elendige evne som telefon i Danmark, såvel som mange andre her i HBK.
Læs dog og tag til efterretning beklagelsene over iPhone.
Fremover kommenterer jeg ikke dine kommentarer.
Du opfordrer jo mig uafladeligt til konflikt.
STOP.
 
Toppen