Naturvårdsverket och Länsstyrelsen har beslutat att det är förbjuden Camping i svenska naturreservat. Gäller även uppställning av husvagn och husbil. Denna skylt mötte oss på vår vandring i Veddö Naturreservat utanför Fjällbacka i Bohuslän.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har svårt att se hur man kan förbjuda parkering på härför avsedd plats. När på dygnet parkering sker eller vad man gör i en parkerad bil har väl ingen med att göra. Att använda ordet husbil på en förbudskylt håller inte juridiskt för i lagens mening finns inget som heter husbil. Däremot ska vi inte provocera när vi står över natten, men ingen kan väl påstå att vi stör på något vis genom att stå över natten vid ett naturreservat
... som grillar, skräpar ner och så vidare.... följa skyltningen oavsett om den är laglig eller ej...Vill vi behålla friheten i framtiden bör vi lyssna på de signaler som sänds ut och inte bara hävda vår rätt.
Hälsn
Bertil
Nattparkering med PB2 är en gråzon när det gäller campingförbud. Inget avgörande i högre rätt finns så vitt jag vet. Så länge den gåzonen finns kan vi tolka reglerna till vår förmån och hoppas på att klara oss pga oklar lagstiftning.
Jag är inte helt säker på att en prejudicerande dom skulle gå vår väg så jag ser inget värde i att provocera fram en prövning i förtid. Jag vet från tidigare debatter att det finns andra här som har motsatt åsikt, med detta är min åsikt.
Det jag försöker säga ovan är att jag tycker att det är onödigt att provocera. Om länsstyrelsen angivit att övernattningsförbud råder inom naturskyddsområden, så kommer åtminstone jag att respektera det. Det finns massor av andra ställen att stå på.
Finns en dom i Växjö mark o vattendomstol som tangerar. Den anger att parkering på en ställplats inte är att anse som camping. Det var juridiken.