• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nattlig attack

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Den tryggheten är inbyggd i Sverige, inga husbilar blir fysiskt sabbade här.
Länk/info om motsatsen åberopas.
Ja du Michael.... Jag beundrar verkligen din energi att ha kontakt med alla husbils ägare här i Sverige...

Men tyvärr känner jag till flera husbilar i Sverige som fått bla. inbrott/skador

Det finns tom medlemmar här som fått inbrott och stor skadegörelse i husbilen..

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns inte någon inbyggd trygghet för någonting, någonstans. Risker kan uppstå överallt. Man bör alltid analysera och kalkylera risker och konsekvenser. Oavsett var man är och i vilken situation. Men det är helt klart att motståndet mot turismens baksidor ökar i Sydeuropa. Det måste vi vara observanta på. Det blir allt tydligare i populära storstäder, men eskalerar också i andra populära turistområden. De negativa konsekvenserna för lokalbefolkning uppvägs långt ifrån alltid av de intäkter turismen skapar. Skulle kunna utveckla det mer, men sammantaget är den här ökande och befogade inställningen till turism, något vi måste observera och förhålla oss till.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är väl samma som inom många områden, först är det ett pitoreskt inslag i miljön, lite kul och ev. en extra inkomstkälla för den lokala befolkningen. Sedan blir det lite besvärligt och t.ex. den fina utsikten störs av de som inte hör hemma på platsen. Lite skräpigt dessutom.
De står i vägen och börjar bara vara till nytta och glädje för de som tjänar pengar på utbölingarna, restaurangen och mataffären, och då när det blir för mycket så sätter hatet in och då beror det på individerna hur kraftiga protesterna blir.
Förr var det "baddjävlarna" som köpte sommarhus bland lokalbefolkningen som blev illa omtyckta när de blev för många. Nu är det de etablerade baddjävlarna, kanske i andra generationen, som blir upprörda över de invaderande husbilarna som stör deras inmutningar.
Sedan får man inte glömma campingen, även om den ligger två mil bort så ser den varje fricampare som en förlorad dyr campingavgift.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är väl samma som inom många områden, först är det ett pitoreskt inslag i miljön, lite kul och ev. en extra inkomstkälla för den lokala befolkningen. Sedan blir det lite besvärligt och t.ex. den fina utsikten störs av de som inte hör hemma på platsen. Lite skräpigt dessutom.
De står i vägen och börjar bara vara till nytta och glädje för de som tjänar pengar på utbölingarna, restaurangen och mataffären, och då när det blir för mycket så sätter hatet in och då beror det på individerna hur kraftiga protesterna blir.
Förr var det "baddjävlarna" som köpte sommarhus bland lokalbefolkningen som blev illa omtyckta när de blev för många. Nu är det de etablerade baddjävlarna, kanske i andra generationen, som blir upprörda över de invaderande husbilarna som stör deras inmutningar.
Sedan får man inte glömma campingen, även om den ligger två mil bort så ser den varje fricampare som en förlorad dyr campingavgift.

M.v.h. JANKRO.
Hur kan du vara så säker på att campingen är dyr? Även om vi sällan ligger på camping, har vi stött på sådana som är mycket lite dyrare än en ställplats. ;)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur kan du vara så säker på att campingen är dyr? Även om vi sällan ligger på camping, har vi stött på sådana som är mycket lite dyrare än en ställplats. ;)
Jag jämför en campingplats med en gratis nattparkering som lokalbefolkningen reagerar på och börjar att bråka om.
Är det redan en etablerad ställplats där man står så har ju bråk och protester troligen redan avhandlats ett flertal gånger av ansvariga och lokalbefolkningen och kan inte längre skyllas på husbilarna.
En ställplats som börjar bedömmas och prissättas efter hur poppulär den är kan ju ibland slå priset på en enklare camping.
Jag menade mest att en camping som man inte ens vet att den finns två mil bort kan inte lida nämnvärt av gratis nattparkeringar flera mil bort.
OK. då... kanske en husbil av tio skulle ha hamnat där till slut.

M.v.h. JANKRO.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Under min tid med resande och mycket kontakter med den rörliga delen av husbilarna som kör runt för att se och upptäcka så har jag och många med mej lagt märke till den ständigt ökande andelen husbilar överallt.
Redan Jojje skrev på den tiden om det och det gick så långt att de bestämt sej för att stanna hemma för att det var så tjockt med husbilar överallt.
Men så började skjutandet och sprängningarna i Helsingborg och man gav sej av på sista resan.
Det säljs säkert mycket mer av lite mindre plåtisar än förut och en del typ vw med uppfällbart tak men mera en övernattningsbil.
Där jag står på den största platsen med den minsta bilen är fortfarande 7,5m det största som går in. Jag skulle med en motorsåg kunna fixa flera 8meters platser men man vill inte ha det så utan det ska vara grönt och lummigt när alla träden börjar skjuta skott vilket börjar nu. Även takhöjden är ett problem men ändå söker sej en och annan husbil hit eftersom det är smockfullt på de andra campingarna och betydligt dyrare desutom.
Träffade Stefan igår de stod ju här ett bra tag men är nu på väg hem till sundsvall.
Ett mycket bra ställe som jag använt ett antal gånger som första övernattning på resan hem från Bahia Camping. Billigt pris öppen restaurang.
Det jag ville få fram var att det kommer förmodligen välla in husbilar som har det trångt söderut och trots att vi är dyrare än spanien är vi ett billigt land när man kommer med euro. Jag förutsåg det tidigare och det var en av orsakerna att jag har en så liten husbil som fortfarande har allt som en större husbil har. Jo jag har ju nöjt mej med en enkelsäng och sparar nästan 2 kvadratmeter det är det som är hemligheten. Söderut har man hus med havsutsikt men så går det en väg utanför som är fullproppad med 3m husbilar som tar bort utsikten fullkomligt ja sånt kommer att komma och polisen har knappast tid med sånt lagbryteri utan det blir privata parkeringsbolag som får sköta det om de nu kan få in några pengar så att det blir någon provision. Kanske blir svårt och kostsamt att få in pengar så då lär vi få samma problem som finns överallt härnere. fast här har de gott om poliser som gör sitt jobb.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Det har blivit för många husbilar. På sommaren trängs man också med utländska (mest tyskar) De gamla trevliga nattparkeringarna har bom/stenar eller har långtidsparkerande husbilar, så snart är det dags att återgå till personbil och hotell - inte lika kul, men billigare

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag jämför en campingplats med en gratis nattparkering som lokalbefolkningen reagerar på och börjar att bråka om.
Är det redan en etablerad ställplats där man står så har ju bråk och protester troligen redan avhandlats ett flertal gånger av ansvariga och lokalbefolkningen och kan inte längre skyllas på husbilarna.
En ställplats som börjar bedömmas och prissättas efter hur poppulär den är kan ju ibland slå priset på en enklare camping.
Jag menade mest att en camping som man inte ens vet att den finns två mil bort kan inte lida nämnvärt av gratis nattparkeringar flera mil bort.
OK. då... kanske en husbil av tio skulle ha hamnat där till slut.

M.v.h. JANKRO.
Har du varit på en camping på senare tid? Där står ofta många husbilar, så din teori om att husbilar bara hamnar där i yttersta nödfall
är inte riktigt ok. Det finns massor av husbilsägare som gärna betalar för bekvämligheten, tryggheten, miljön och trivseln på en campingplats, och jag tror att de har blivit fler. Många kommer från husvagnslivet och vill ha de faciliteter som campingen erbjuder. Lite avstånd är ofta inte längre ett problem, ett par elcyklar avhjälper det! :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har du varit på en camping på senare tid? Där står ofta många husbilar, så din teori om att husbilar bara hamnar där i yttersta nödfall
är inte riktigt ok.
Hej igen, det finns säkert massor med husbilar på campingplatser, och min teori är inte alls att husbilar bara hamnar där i nödfall.
Men just det här handlade ju om att campingägare flera mil bort anklagar kommuner m.fl. att deras försök ibland till gratis nattparkeringar, eller gratis enklare ställplatser tar bort kunder från deras campingar.
Det är ju just de husbilarna som står/vill stå på sådana enkla platser över natten bara, som knappast hamnar, eller ens hittar till en camping flera mil bort som ersättning för en stängd gratisplats och då knappast kan kallas förlorad inkomst.

M. mycket v. h. JANKRO.

Ps. Nej, jag hamnar väldigt sällan på campingplatser.... Bara när jag tar riktig "vilosemester" och inte vill göra ett skvatt på flera dagar.
Men jag vet att de finns om viljan faller på....;)

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hoppar tillbaka till trådens huvudämne...
Natten var lugn jag var den ända husbilen de nu kunde attackera, eftersom inga andra husbilar stod nu här...
Polisbilen stod kvar ca 1 tim och under den tiden kom det en privatbil...
Den stannade polisen och det tog ca 20 min innan de kunde köra härifrån...

I går flyttade jag till en annan plats, för att gathundarna började bli jobbiga och skäller på alla som nu kommer förbi husbilen..

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så är det nog med oss alla... ;)
Nej, i varje fall inte med mej, jag använder alla varianter av övernattningar efter behov och möjlighet, någon låsning av någon sådan typ ägnar jag mej inte åt, men om jag fricampar, vilket jag gärna gör, ser jag till att det inte irriterar omgivningen, och hittills har det fungerat, vi har varken blivit utskällda, bortjagade, eller fått stenar kastade på oss. Men vi breder aldrig ut oss med möbler, markis och cyklar, eller ställer oss så att vi är i vägen för badande eller sommarstugeägare eller andra lokalt boende. Och självklart inte framför någons utsikt.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Nej, i varje fall inte med mej, jag använder alla varianter av övernattningar efter behov och möjlighet, någon låsning av någon sådan typ ägnar jag mej inte åt, men om jag fricampar, vilket jag gärna gör, ser jag till att det inte irriterar omgivningen, och hittills har det fungerat, vi har varken blivit utskällda, bortjagade, eller fått stenar kastade på oss. Men vi breder aldrig ut oss med möbler, markis och cyklar, eller ställer oss så att vi är i vägen för badande eller sommarstugeägare eller andra lokalt boende. Och självklart inte framför någons utsikt.
Så du menar att de här som fått stenar/ägg mm kastad och eller att man bankar på natten på husbilen har brett ut sig, genom att de har satt ut markis, möbler, cykel mm... Och/eller ställer sig i vägen för badande eller andra mm...
Är det det du menar att de har gjort och då har omgivningen retat sig på dem.. .?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
De

Det bästa vi vet är att fricampa (GRATISPLATSER) i naturen. Använda trafikverkets tömningsplatser, släppa gråvattnet i en grusbädd, fylla vatten på en bensinstation i samband med tankning M.a.o det ni betalar för löser vi GRATIS.
Flera av de saker du räknar upp har vi väl redan betalt via olika skattemedel.. ;)

Toppen