• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nattlig attack

Robi

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Är precis hemkommen från Spanien. Där ett av syftena var att besöka olika platser för att eventuellt ta husbilen ner dit. Vi såg flera stora parkeringplatser som var ypperligt att ställ sig med husbilen. Men över allt var stora skyltar uppsatta med förbjdet att parkera med husbil. På en av dessa stod det två husbilar en holländare och en svensk bil. Jag klev fram och hälsade på damen som åkte ensam i sin bil. Denna dam kunde berätta hårresande saker om hur husbilsfolket härjade här förr Så även där tröttnade folk på eländet och började kasta Sten på bilarna. Därav reagerade myndigheterna och skyltar kom upp.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är precis hemkommen från Spanien. Där ett av syftena var att besöka olika platser för att eventuellt ta husbilen ner dit. Vi såg flera stora parkeringplatser som var ypperligt att ställ sig med husbilen. Men över allt var stora skyltar uppsatta med förbjdet att parkera med husbil. På en av dessa stod det två husbilar en holländare och en svensk bil. Jag klev fram och hälsade på damen som åkte ensam i sin bil. Denna dam kunde berätta hårresande saker om hur husbilsfolket härjade här förr Så även där tröttnade folk på eländet och började kasta Sten på bilarna. Därav reagerade myndigheterna och skyltar kom upp.
Egentligen bra.....
Men att tro att den som kastar stenen.... Kastar den på just rätt persons husbil skall vi nog akta oss för att tro...

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Egentligen bra.....
Men att tro att den som kastar stenen.... Kastar den på just rätt persons husbil skall vi nog akta oss för att tro...
I bibeln står det att den som aldrig syndat kastar den första stenen...

Skämt o sido om vi inte åker till Spanien och turistar så bönar dom och ber oss komma efter ett tag

Palma stad där bönade dom att turister kom hit igen när Spanien öppnade efter Covid-19. Men det har dom redan glömt bort och vill att vi ska åka hem....

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tomtpriserna stiger. Det byggs hotell och campingplatser i stället för bostäder. Livsmedel och varor kostar allt mer. Det så viktiga utelivet runt Medelhavet har blivit betydligt dyrare för de som bor där. Hyreskostnader och bostadspriser på befintliga bostäder stiger dramatiskt i attraktiva områden eftersom det är mer lönsamt att korttidshyra till turister. BNP inriktar sig allt mer på turism. Turistjobben ökar, men är säsongsbetonade. Mycket av annat produktion i länderna minskar drastiskt. Många som jobbar i turistnäringen och i näringar som är beroende av turismen måste klara sig hela året på 3 - 6 månaders inkomst. Det blir trångt i städerna och på vägarna i högsäsong. Vattenförsörjningen i ex Spanien ransoneras för industri och bofasta, för att räcka till för turism. Renhållningen klarar inte av peakarna. Så att vara ett attraktivt turistland kan vara en återvändsgränd, om det inte hanteras rätt. Det börjar dessvärre se ut så här på allt fler av våra turistmål. Den här vanmakten upplever många bofasta snart dagligen och det riskerar i förlängningen att vända sig mot all sorts turism. Vem är ansvariga för den här utvecklingen? Det är ytterst vi turister! Jag vet, jag är också en av dem!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Samma med båtlivet och hamnarna, det är ju inte det att befolkningen har ökat så mycket trots att invandringen har peakat.
Den främsta orsaken är att människor har råd att skaffa sej dyra leksaker och att de som har råd rår över sin egen tid så att istället för att arbeta kan åka bort med en husbil och kanske parkera med sin 10 x 4 m husbil framför någons utsikt.
De som har råd att bo fint av den inhemska befolkningen eller för all del den invandrade vill ju inte ha en massa husbilar där som ockuperar.
Sen tror jag man blir trötta på att även de inhemska husbilarna väller in till badstränder när de har semester.
Svenskar utomlands bryter säkert inte ofta mot regler vi är ju ett laglydigt folk eller var?
Vi är ju där och hjälper till att rädda vinteröppna restauranger som inte har råd att slå igen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mycket bra sammanfattning.... o så börjar Österlen också bli... brukar jag alltid framföra...men säkert fler områden i Sverige...Hur är det med Gotland Öland vissa delar av västkusten med flera ? ?

Man blir ju frustrerad ledsen och jag vet inte vad, när man kommer till gamla ställen med nya förbudsskyltar....
Men eftersom "man" jag och många andra har privilegiet att mest hålla sig hemma under värsta semestertiderna och ex.. anfalla trädgården eller annat "kul"...... Hm, ja, så märker man ju inte av den värsta trängseln och värsta strulet med för mycket husbilar.
Men noterar ju ändå att det är fler än vanligt även utanför värsta säsongen, men det svider lite att konstatera att en friplats som det kanske förr stog tre bilar på även om det fick plats tjugo st. numera troligen hade tjugo bilar under högsäsong och därför har nya totalförbudsskyltar kommit upp.

M.v.h. JANKRO.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Klimatförändringarna kommer nog i en inte alltför avlägsen framtid göra medelhavsområdet icke attraktivt som turistmål. Då kommer nog grekerna hitupp på coolcation-semester istället för att lasta sten på nordeuropeer som sitter och svettas i husbilar i deras land.

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ja ... Vi behöver ju inte gå längre än till oss själva, det finns många trådar i detta forum om europeiska HB som parkerar lite hur som helst i Sverige, och ett beteende som inte passar oss.
Men vi knyter näven i fickan, kasta sten på HB är inte ok,
Men om man står på anvisade platser i Europa då är det nog inga problem.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag klarnade bilden....
Detta med att det under många år har slängs sten eller att man bankar på husbilen sent på natten fick sin tydlighet idag...
En husbil stannade ganska nära mig och i den sitter ett par från igoumenitsa...
De har två hundar och kom direkt bort till mig och började prata...
De hade själva blivit utsatt för stenkastning även om det nu är flera år sedan...
Och såhär ligger det till.... Campingen i början av Drepano går dåligt, jag har också hört det av vänner som varit på campingen.. Den är även ofräsch och mycket dålig service....
Så för flera år sedan så kom ägaren överens med lokala ungdomar att om de skrämmer husbils folket så bjuder camping ägaren dem på 1 öl för varje husbil de lyckas skrämma in på campingen...

Dessa ryckten har ju gått här i många år... Men jag har aldrig hört det från en som tydliggör så klart varför dessa tråkiga händelser uppstår...

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eller i varje fall sluta snylta, utan istället uppträda så att grekerna tycker att det ger något att husbilarna är där. Handla lokalt, äta på tavernan, fråga om man får stå på ett visst ställe, kanske erbjuda en slant om möjligt som ersättning. Ta kontakt med lokalbefolkningen, det sprider sig fort och är positivt. Absolut inte stå nära eller på infartsvägarna till ställplatser och campingar, eller t.o.m. använda deras faciliteter när dom tittar bort. Sköta
avfall snyggt, är containern full får man söka upp en annan, inte slänga skräpet bredvid. Hittar man ingen tömning för toan ger det ingen rättighet att tömma i buskarna.
Jag skulle gärna vilja fråga dig Montreal... Och ni andra som har tryckt på gilla knappen i inlägg no18

På vilket sätt gagnar teorierna i inlägg no18 de drabbade och Hbk's värdighet i att försöka hålla sig till fakta...?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kl är nu ca 01:30 lokal tid och polisen har precis kört iväg...
Ca kl 00:30 vaknar jag av att det bankar högt på husbilen... Denna gång ställde jag mig bättre, jag ställde bilen i skenet av den ända gatlycktan här...
Bilderna blev bättre men inte 100...

IMG_20241101_013130.jpg

IMG_20241101_010215.jpg

Polisen tror att bilen är en Audi, skoda Eller något ditåt..

Jag passade också på att fråga polisen om varför de ibland jagar bort mig härifrån.... Svaret jag fick förvånade verkligen mig...
De sa att någon har klagat och då måste de göra något år saken... Då du står för nära stranden :swoon:.... Men denna plats jag står på är ju en parkeringsplats.... Och jag står ju inte en på gräset...Här bytte jag ämne...
Och sa... Så om jag klagar till er om parkering kaoset i Igoumenitsa så måste ni göra något åt det...
Det syntes tydligt att de inte gillade vad jag sa....
Sen sa jag... Men det skulle jag aldrig göra för då får ni verkligen att göra...

Precis när polisen skulle köra frågade jag om de gör en rapport på ärendet (blev lite misstänksam när de inte frågade efter bilderna).... Då svamlar han en massa och sa att han har skrivit.... Okey så i morgon kan jag komma till polisstationen och hämta en kopia...
Ja.... Svarede de och körde iväg...

Kan också nämna att jag frågade dem om de kände till fallet med paret från Igoumenitsa... Jodå det gjorde de...
Och efter det satte polisen in 2 motorcykel poliser som patrullerad här väldigt ofta... Båda poliser nickade Ja...
Kan också nämna att vi pratade om camping ägaren som erbjuder ungdomarna öl om de stör husbilarna... Allt kände poliserna till..

Toppen