• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Några frågor om färskvattnet

F

F.d. 55425

Guest
Hej jag undrar hur ni gör med färskvattnet.Om ni fyller upp tanken och åker i väg en helg tappar ni ut allt när ni kommer hem eller fyller ni bara på om ni ska ut nästa helg igen ? Jag har tagit med mig en dunk vatten för att ha till mig och hunden att dricka av. Det andra använder jag till kaffe kokning, disk , tvätta mig och borsta tänderna. Funderar nu på om det är onödigt att byta allt vatten efter varje helg?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Några frågor om färskvattnet

Osram har laget et par varianter, har selv en 12V utgave. Ut i fra tabellen som følger med skulle det holde med 1 time i døgnet for min tank på 150 liter. Har koblet denne lampen over en tidsbryter slik at jeg kan gi opp til 3 timer. Etter omlag 10 minutter er ioniseringen i vatnet så sterk at vatnmåleren fyker opp og ner som en jojo. Har sett at lampen dreper biofilm i tanken (det hender at bilen står noen dager med mye vatn uten bruk) - da er det greit med et microporefilter i tillegg til det aktive kullfilteret jeg kjører allt vatn gjennom. Kullfilteret fjerner til og med sjøsmaken fra det avsaltede sjøvatnet i Mazzarron.
 
F

F.d. 17402

Guest
Sv: Några frågor om färskvattnet

Hej Vänner! Har åkt husbil i 5 år nu. Vi fyller tanken full varje gång vi ska ut , tappar aldrig
ur efter hemkomst, men gör rent tanken 2-3 ggr / år med kemtabletter.Har aldrig varit
sjuka eller något sådant trots att vi använder vattnet till allt ,dricka, matlagning ,hygien,
mm.Skall bilen stå längre tid 2 veckor eller längre då tömmer vi tanken. Ha en bra husbilssommar .Mvh Sune
:wub:
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Se till att tanken är ordenligt ren så behöver du inte tömma den varje gång och se till att du inte tankar i förorenat vatten. Rengör med FreeBact-20 10% rabatt för oss HBK:are.
kolla på www.aquafix.se
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Stämmer så är det. På AquaFix.se finns 2 medel beskrivna, ett för tankrengöring samt ett man häller i det vatten man ska dricka. Dessa bygger på klordioxid samt garanterat tar bort mikroorganismer, bakterier och virus (FreeBact och AquaCare). På den hemsidan finns länkar till DTI-Sweden med fakta och tester.
Produkterna har använts i flera år av tex Räddningsverket i katastrofområden m m.
Vi har 10 %
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Några frågor om färskvattnet

Vet inte om det är så bra att luften från trumasystemet cirkulerar i vattentanken, det kan nog föra med sej många sorters partiklar, som inte hör hemma i en ren färskvattentank.Mögel kan bara bildas o växa, om det dessförinnan på något sätt, skapats förutsättningar för detta.

På vår bil blåser det ned i den isolerade kåpan runt tanken, men inte ned i den?! :wideeyed:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Jag tömmer tanken och torkar ur den om bilen skall stå oanvänd någon tid. Antagligen lite överambitiöst att göra det varje gång men det är ju lätt gjort.

Vi dricker vattnet så länge vi vet att det kommer från en OK källa, typ kommunalt vattenverk. Det är ju oftast (alltid?) klorerat just för att hålla bakterierna i schack. Att 'stillastående vatten' skall bli otjänligt innan man hinner förbruka det har jag inte märkt vid normala svenska temperaturer.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Några frågor om färskvattnet

Fyller fullt vid vare tur(tömmer alltid när jag kommer hem och lämnar tanken "öppen"), behöver jag fylla under resan fyller jag bara på om det inte är väldigt varmt då känns det bra att tömma först och sedan fylla ända upp igen.

Använder vattnet till allt och har alltid fungerat bra men tankar alltid "kommunalt vatten".

Bor i Uddevalla och här smakar vattnet lite "skogssjö" så vi använder en filterkanna både hemma och i husbilen som får stå påfylld i kylskåpet. Alltid GOTT och KALLT vatten!

Lycka till Torbjörn :yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Några frågor om färskvattnet

Hej, jag har i många år nu tagit några droppar av detta medel i tanken när jag har fyllt vatten, det skall hålla vattnet friskt. Det blir aldrig någon hal beläggning i tanken nu som man ofta kan känna annars. Det skall också fixa till vatten som är tveksamt, samt bevara vattnet länge på långfärd med båt m.m.
Jag vet att en del är helt emot kemikalier men, men......Jag dricker inte så mycket av det, utan vill mest hålla vattnet och tanken fräscha.
En flaska på styvt 100ml. kostar ca. 100:- och räcker till 1.300L vatten. Finns att köpa på en del campingfirmor samt båtbutiker, men då blir priset det dubbla av någon anledning :D.

10527223_1.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Har kört husvagn och husbil sedan 87 och alltid använt vattnet i tanken om det är fyllt norr om alperna. Tömmer tanken varje gång jag kommer hem och fyller igen vad avfärd.
Ser till att använda vatten så att jag behöver fylla nytt inom tre dagar. Har aldrig fått några problem. Brukar rengöra med klorlösning varje vår samt efter färd till sydliga nejder det är allt som behövts. Nere vid medelhavet dricker vi flaskvatten. Inga problem med alger och dyl något år. Skurar aldrig insidan utan enbart kemisk rengöring för att inte repa insidan på tanken. Då får otäckheterna inget fäste. En litet rakabajsare då och då har säkert också gjort nytta genom åren:)
 
H

hianders

Guest
Sv: Några frågor om färskvattnet

Hej!

Igår gjorde jag ren färskvattentanken ordentligt för första gången sedan -07. Jag stoppade ner ena handen för att "sopa" ihop en del torrt gräs mm för att sedan använda lite Yes och vatten. På handen hade jag fått ett brons-orangefärgat pulver. Det fanns bara på botten av tanken och syntes inte vid inspektion. Lite jord eller sand kund man väl förvänta sig men inte detta.
Vid något enstaka tillfälle under alla år har jag hämtat vatten med en vattenkanna, annars har alltid full tank hemifrån.

Någon som kan förklara?

Hasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Kan kanske vara järnutfällning? Här i Skåne skulle jag tro att vi får kalkutfällning i stället.

Lite fin sand brukar finnas i botten som antagligen följer med från reningsverken eller från borrade brunnar.
 
Toppen