• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Några frågor om färskvattnet

F

F.d. 55425

Guest
Hej jag undrar hur ni gör med färskvattnet.Om ni fyller upp tanken och åker i väg en helg tappar ni ut allt när ni kommer hem eller fyller ni bara på om ni ska ut nästa helg igen ? Jag har tagit med mig en dunk vatten för att ha till mig och hunden att dricka av. Det andra använder jag till kaffe kokning, disk , tvätta mig och borsta tänderna. Funderar nu på om det är onödigt att byta allt vatten efter varje helg?
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Några frågor om färskvattnet

Ja jag åker runt och tävlar med hunden på helgerna. Ok då gör jag så,kan ju låta bli att fylla tanken full känns som ett slöseri att tappa ur så mycke vatten efter varje helg. Borde väl lära mig att dricka av vattnet oxå så jag slipper att släpa med mig en dunk jämt. Tack för hjälpen !
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Hej!
Jag kalkylerar hur mycket vatten jag mest kan behöva under trippen och fyller därefter. Full tank väger 100 kg och kan vara onödigt att transportera vid en övernattningsresa.
Om jag inte skall ut på några veckor tömmer jag tanken och torkar ur så gott det går. Inför långa uppställningar kopplar jag en luftslang till Trumasystemet och ventilerar tanken några dagar. Jag har tidigare råkat ut för mögelbildning under långt uppehåll. Inte kul!
Jan-Evert
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Fyll bara i så mycket du tror du behöver så slipper du hälla ut så mycket när du kommer hem .Varför dricker du inte vattnet du har i tanken häller du i när du åker och häller ut när du kommer hem behöver du inte oroa dej ta med vatten bara för att koka eller borsta tänderna i verkar ju dumt?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Lite feg , tar med dricksvatten i en dunk vill inte riskera nåt i onödan , dessutom dricker min fru extremt mycket ( vatten) för att hålla njurana igång , så där är det ännu mer befogat med friskt vatten ..hälsningar Lasse
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Några frågor om färskvattnet

Har oxå varit feg och tagit med en dunk med drickvatten till hunden och mig. Nu har jag skickat efter Free Bact-20 att göra ren vattentanken med.Ska ta mig i kragen och börja dricka vattnet i husbilen i sommar.Fyller jag till helgen och tappar ur när jag kommer hem så blir ju vattnet max 3 dagar. Det ska väl inte vara nån fara med det.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Några frågor om färskvattnet

Läste i Campeer tidningen nr 4 tidningen ägs av Husbil & Husvagn är Finsk språkig. Att enligt Tyska tester är vattnet i tanken ohälosam o fulla av mikro organismer efter 2 dygn även fast man använder kemikalier. Behöver kokas förrän man dricker det.

Det var ett större reportage om vatten o hälsa med husbilar, har inte kollat om artikeln det finns på nätet. Kanske den finns på Svenska i H & H tidningen.

Det kom fram mycket som man inte har tänkt på tidigare.

Koti | camper

Leif
 
Senast ändrad:

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Några frågor om färskvattnet

Det är nog en bra idé ide att fylla upp så mycket vatten som man tror sig behöva och sedan tappa ur tanken när man kommer hem. Att dricka vattnet i tanken är nog bra att låta bli även om de flesta inte blir sjuka av det. Beroende på temperatur så är bakterietillväxten i stillastånde vatten ganska så stor och själv skulle jag aldrig dricka tankvattnet, inte ens med bakteriedödande medel i. Tänkvärt är att bakteriedödande medel även kan slå ut tarmfloran, vilket i sig kan vara värre än de bakterier som finns i tankvattnet.

/Rickard
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Några frågor om färskvattnet

Helg eller 2-3 dagar = halv tank aldrig full tank
varför det?
dricker alltid direkt från tanken. det är väl det den är till för.
har alltid gjort så. aldrig hört att man blir sjuk av det.
skillnad om det är 30 gr och veckogammmalt vatten
inga problem annars
sover gott!

/Bosse
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Hej!
Jag kalkylerar hur mycket vatten jag mest kan behöva under trippen och fyller därefter. Full tank väger 100 kg och kan vara onödigt att transportera vid en övernattningsresa.
Om jag inte skall ut på några veckor tömmer jag tanken och torkar ur så gott det går. Inför långa uppställningar kopplar jag en luftslang till Trumasystemet och ventilerar tanken några dagar. Jag har tidigare råkat ut för mögelbildning under långt uppehåll. Inte kul!
Jan-Evert
Vet inte om det är så bra att luften från trumasystemet cirkulerar i vattentanken, det kan nog föra med sej många sorters partiklar, som inte hör hemma i en ren färskvattentank.Mögel kan bara bildas o växa, om det dessförinnan på något sätt, skapats förutsättningar för detta.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Oj vad mycket åsikter om vattentanken :)

Jag fyller tanken till lämplig färdmängd ( = vikt ) när den är nästan tom. Sen fyller man fullt om man ska stå på nåt ställe en längre tid. Tanken töms när man vinterställer. Inte så svårt... eller?

Ett bra redskap i vattenhållningen är en hederlig vattenkanna. Samma typ som man vattnar blommorna i trädgården med, men utan stril :D. Man fyller på en kanna eller två när det behövs.

Vattnet i tanken används till disk, kaffe, hund, tvätt, dusch, tandborstning mm utan problem i 5 år (i Sverige, Dannmark och Tyskland). Driksvatten för oss som bor i bilen: flaskvatten.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Läste i Campeer tidningen nr 4 tidningen ägs av Husbil & Husvagn är Finsk språkig. Att enligt Tyska tester är vattnet i tanken ohälosam o fulla av mikro organismer efter 2 dygn även fast man använder kemikalier. Behöver kokas förrän man dricker det.

Det var ett större reportage om vatten o hälsa med husbilar, har inte kollat om artikeln det finns på nätet. Kanske den finns på Svenska i H & H tidningen.

Det kom fram mycket som man inte har tänkt på tidigare.

Koti | camper

Leif

Läste, men hittade inte artikeln på nätet. Kanske den bara finns i tidningen.
Hälsninar till Finland. Marjatta
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om färskvattnet

Vi fyller alltid fullt med vatten i tanken och använder det till allt; lagar mat, diskar, duschar och även dricker. Vi snålar inte med det och får därför en bra omsättning på det. Vid påfyllning försöker vi hålla en så hög hygien som möjligt; använder egna slangar och egen kanna, som vi är mycket noggranna med hur de hanteras.

När vi kommer hem tappar vi ur allt vatten, öppnar kranar och lock på tanken, varvid tanken får lufttorka, allt för att gammalt vatten får stå kvar så lite som möjligt. I år jag har jag prövat produkten FreeBact-20 för första gången. Den verkar lovande. Det lossnade förresten lite beläggningar vid vårtvätten, vilket förövrigt täppte till strilen i köket.

Vi har aldrig fått några besvär av att dricka vattnet. Det kan tilläggas att vi har varit ute på veckolånga paddelturer i skärgården med medhavt vatten, och har inte då heller fått några besvär av vattnet.

Jag vill avsluta med att poängtera hur viktig den personliga hygienen är, särskilt handhygienen, för att undvika smittor i allmänhet och vid hantering av livsmedel, dit dricksvatten kan räknas, i synnerhet.

Johan K.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Några frågor om färskvattnet

Läste, men hittade inte artikeln på nätet. Kanske den bara finns i tidningen.
Hälsninar till Finland. Marjatta

Tack för hälsningen.

Tydligen enbart i tidningen.

Kanske kommer det på Svenska i en motsvarande Svensk tidning som har samma ägare.

Jag kommer att använda skild dunk för mat vatten som man byter dagligen.
För övrigt så har inte jag heller blivit sjuk nån gång fast vi rest h-bil i många år men.

Leif
 
Toppen