• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nästan ända fram - med DHL.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

UPS och deras något underliga leveranssätt har även jag råkat ut för. Jag beställde några färgpatroner från Epson som tyvärr bara använder UPS. Första leveransförsöket skedde och då var ingen hemma. I brevlådan låg en lapp med lite uppgifter och uppmaning att kontakta UPS för att komma överens om ny leveransdag.

Jag bad dem komma nästa dag då jag råkade vara ledig och kunde vara hemma och ta emot. Dum som jag är stannade jag hemma hela dagen men inget paket kom. Jag ringde således och beklagade mig varvid jag fick reda på att de visst varit hemma för leverans men att ingen var hemma. Snacka om nödlögn! Jag hade varit hemma hela dagen och gått ut och in på tomten som är en triangel med kortsidorna ca 20 * 20 meter. Ytterdörren hade stått på vid gavel hela dagen eftersom det var en av de varmare dagarna den sommaren. Det är dessutom singel på gången från grinden till ytterdörren som knastrar ganska tydligt så jag hade utan tvekan hört om budet hade kommit även om jag var i det bortersta hörnet av tomten, som mest ca 20 meter. Ändå har de mage att påstå att de varit hemma hos mig och försökt leverera. På frågan varför det inte låg någon lapp i brevlådan denna dag också hade UPS inget svar.

Min teori är att budet räknade med att ingen skulle vara hemma denna dag heller eftersom det var en privatadress. Han hade säkert tagit chansen och stannat i Sandskogen för att bada eller kanske ta en glass. Det enda jag kunde göra nu vara att bestämma ny leverans och denna gång få leveransen till jobbet. Jag skrev också till Epson och berättade vad som hänt men det hände förstås inget. De levererar väl inte så ofta till privatpersoner.

Numera kollar jag noga vem som levererar och är det inte Posten eller Schenker som har utlämningsställe i huset intill eller DHL som har utlämningsställe i Ystad som jag kan besöka på hemväg från jobbet så begär jag alltid leverans till jobbet. Det är dock inte alltid så populärt hos arbetsgivaren/godsmottagaren.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Merkelig! UPS gjør nesten det samme i Australia, en forsendelse var logget som forsøkt levert flere ganger og det hadde de aktuelle dagene alltid vært noen i huset. Fikk pakken først etter klage og da fikk jeg vite at til vår adresse kjørte de ut bare en gang pr. uke, men det var info fra ansatt på terminalen - ikke offesiell info fra UPS. Sterkt da å logge utkjøring og ingen hjemme i en hel uke!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skulle tro du har handlet hos tabletkungen.se, de bruker dhl og du får betale litt i moms til dhl:

Vad gäller angående moms och tullavgifter?
En tull/momskostnad tillkommer med ca 150:- per surfplatta för paket som skickas med DHL Express.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Så här skrev du! Hur i harrans namn kunde du veta att det var en platta jag har köpt?

Jappe

Läste i en annan tråd om din tveksamhet i valet av "padda". Vad jag fortfarande inte vet med säkerhet är om du har valt "paddan" med ett "i" framför eller ångrat dig och valt något annat. Det mesta kommer från CHINA (SCHENZHEN) vilket gör det svårt att gissa så det ska bli spännande med en uppföljning...

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Wizard, mye tyder på at UPS har kontaktet budet som finner at han mangler pakken - kvitterer selv uleslig for den og saken er så ute av verden. Måten han klarer dette på er at en kan taste inn tracking nummeret om strekkoden på pakken er så skadet at den ikke kan leses. Skader skjer ved at pakker gnir seg mot hverandre under transport - derav denne bakdøren.

Kan så vara, men det ruskiga är att de backat loggen tre dar, Det tror jag inte att budet kan göra själv???

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ikke om han har en online terminal, men om han har den eldre som tømmes over til online systemet så kan han sette leveransedato ved signaturen. Dette vil skjule poster som kommer etter leveransen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Farsen fortsätter! Jag fick ett SMS: "Vi har försökt leverera en försändelse till dig idag". Arg som fan ringde jag upp DHL:s kundtjänst och skällde litegrann. DHL:aren sa att "hon" inte hittade till adressen och att hon hade ringt mig! I helsicke heller; det finns inga sådana loggar i nallen! Hon ljuger alltså!

Till slut så fick jag beskedet att paketet "kan finnas på Hasselboden i Stenungsund efter kl 4 i eftermiddag". "Kan finnas"!! Vad är det med detta företag? Jag har fått massor med paket levererade till min adress utan problem tidigare! Att åka hem från Stenungsund efter kl 4 en fredagseftermiddag är inte särskilt lustbetonat eftersom många åker till sina lantställen på Tjörn och Orust på helgerna!

Giv mig styrka! Måtte Diefwulen ta DHL!

Jappe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Farsen fortsätter! ... Att åka hem från Stenungsund efter kl 4 en fredagseftermiddag är inte särskilt lustbetonat eftersom många åker till sina lantställen på Tjörn och Orust på helgerna!

Giv mig styrka! Måtte Diefwulen ta DHL!

Jappe

Jepp! Paddan (med eller utan "i") har landat på en fredag efter att ha rest ända från Kina... Nu fick jag dagens "wow" upplevelse. Ska bli kul att få veta hur det gick med Stenungsund, bemötandet där och sen när du öppnade försändelsen Jappe. Väntar med spänning!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag fick tag på paddan till slut, en 8-tums Samsungkopia som är riktigt snabb och trevlig. Mobil life + lyckades jag få in i den men inte iGO primo. Det finns ett sätt att via torrent komma åt iGO:n men det verkar lite knepigt. Poiviewern hittar jag ingen motsvarighet till, tyvärr så iPaden leder klart på poäng hittills. Vi får se!

p.jpg

Finns det någon app som fungerar lika bra i android som Poiviewern i iPad? Någon som vet?

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Poiviewern hittar jag ingen motsvarighet till, tyvärr så iPaden leder klart på poäng hittills. Vi får se!
Jappe

Fattas bara, inte ens originalet kan mäta sig med din Mini trots att den är första generationen.

En näsvis fråga, har plattan plats för simkort, vilket märke och pris?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tyvärr jag kan ingenting om Samsung plattor, vet bara att många har den. Här får Knarrevik göra en insats. Har den plats för SIM-kort, då har du både telefon och GPS (utan krav på Internetuppkoppling) också. Lycka till Jappe!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Paddan har plats för 2 simkort + minneskort. Jag har just installerat svenskt tangentbord som är befriande fritt från den jobbiga stavningshjälpen som Swiftkey lider av. Denna padda har allt jag behöver utom Poiviewer och iGO primo, vilket då möjligen skulle avgöra det hela till iPadens fördel. Vi får se!

Jag tror den heter Ampe82 och den kostar c:a 900 pix med "expressfrakt" från Kina. Nu hade jag tänkt lägga in en bild här men jag vet inte hur man gör. Förmodligen mycket enklare med kamera och dator.

Jappe

PS. Gick över till datorn och la in en bild för jämförelse.

pad.jpg

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Features a high performance dual core MTK8312 1.3GHz processor
7.9" capacitive IPS touch screen with 1024x768 resolution
Supports Android 4.2.2 operating system with the ability to download apps
Built-in 3G module and supports 2G/3G calling
Conveniently surf the internet via Wi-Fi
Can transfer data via Bluetooth
Built-in GPS module
Built-in 0.3MP front camera and 5.0MP rear camera
8GB hard drive and can expand memory with an external TF card

Kan man koppla upp sig utan WiFi, enbart med simkortet?

PS! Man har tydligen höjt priset till 1271 kr!

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det finns många varianter. Den här är det.

sk.JPG

Den har dubbla simkort + fack för minneskort, GPS, WiFi och 3G. Kamera fram och bak m.m.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag hittade några A82:eek:r på Ebay men bara en av dem hade 3G vilket innebär att bara den kan koppla upp sig mot nätet. De andra endast 2G.
Synd att RAM- minnet är endast 512 MB.

image.jpg

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag är mer orolig för Jappes bild där det endast står WiFi och inget om varken 2 eller 3 G (phone eller cellulär?). Han har 512 i cash minne och externt upp till 32 GB så han klarar av många Appar, men jag undrar fortfarande om den funkar som telefon(?). "GPS" kanske syftar på att platta är OK som telefon också...

Senast ändrad:
Toppen