• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nästan ända fram - med DHL.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Paketet lämnade Kina igår och sedan gick det undan men i Göteborg blev det stopp! En hel dag hade dom på sig att leverera paketet till Orust men det blev för svårt. Jag hoppas att jag kan få det på fredag - efter helgen!

dhl.JPG
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Brukar vara samma här, postverket har väl spara bort gubbarna bara enstaka vikarier kvar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Hadde en pakke som låg for utkjøring i over en uke før jeg fikk den etter gjenntatte purringer. Det mest irriterende var et par linjer i statusen om forsøk på levering og vi var hjemme.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Posten och DHL är väl olika företag? Varför klanka på Posten för att DHL inte leverarar fort nog?

Dessutom tar väl Tullen en viss tid eftersom försändelsen kommer från plats utanför EU.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Apropå tullen, jobbade ett tag i en internationell koncern med fabriker runt om i världen. Ett haveri i Ryssland och delar skickades i ilfart från Sverige. Tyvärr hamnade de på en tullstation som skulle ha semesterstängt, de blev liggande fyra veckor... Nya delar fick skickas andra vägar...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

DHL er eid av Deutsche Post, og i Sverige benytter de ofte posten for leveranse om det ikke er noe spesiellt.

I dette tilfelle ser det ut som en pakke som gled rett igjennom på tollen, men hvor utkjøringen ikke fant frem til Jappe.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Har samma erfarenhet. När svenska postsystemet tar över blir det halv tvärnit ofta.
Skickade efter delar från Holland på en Lördag. Måndag morgon redan i sverige, men sen............. Fredag, fick avin, hämtning på ICA postservice. Går paketen upp till Norrland för sortering först? (Detta var en seriös undran.)

Ett plus till lantbrevbärarna i alla fall. Min kommer glatt släpande på mina paket om jag råkar vara hemma.

En annan fundring.
En kompis...
Ett paket från Tyskland till Sverige 160:- i frakt. Samma paket från Sverige till Tyskland, över 500:- ???? Han undrar fortfarande om det blev fel.

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Posten var inte inblandad den här gången. Jag ville bara visa hur snabbt ett paket kan skickas från Kina och hur svårt det kan bli sista biten. Det är DHL hela vägen!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Grattis till din nya platta Jappe! Den kommer säkerligen nu på fredag (vanlig arbetsdag).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Jag tycker att Posten sköter sig utmärkt för det mesta. När jag handlat från Långtbortistan, exempelvis Kina, har det ibland tagit väldigt lång tid innan försändelsen dykt upp på den svenska horisonten men när detta väl har skett har det gått undan. Någon gång har det bromsats upp på grund av tullhantering.

Värre är det då med dessa företag som handlar med varor till konsumenter men använder speditionsfirmor utan utlämningsställen. Är jag inte hemma så blir det krångel med ny utkörning eller i bästa fall utkörning till jobbet vilket inte alltid är så populärt (hos arbetsgivaren/paketmottagaren).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Håller med Michael.
Problemet är inte Svenska Posten. Har handlat mycket från ex.vis Kina. Det Kinesiska Postverkets effektivitet är under all kritik. Oftast ligger prylarna upp till 2 veckor innan dom lämnar lander. Orsaken är att papperen åker runt på olika instanser. Mycket av varorna som har fri frakt går ibland på båt & där åker 2 veckor till. Kommer sedan varorna till Sverige i början på veckan så tar det bara ett par tre dar. När jag köpte min solcellsregulator från Kina med fri frakt så skickades den med TNT. Regulatorn kom till Sverige på under 24 timmar (Tidsskillnad inräknad) men sedan tog det stopp. Tullen hade kommit ut på plan & behövde ha en vecka på sig att cleara ut paketet. 200:- i tull & 150:- tog TNT för klareringen.


Lite info: När man handlar från Kina så är det väldigt vanligt att man gällande kvitto på email & ett kvitto på ca. 35% av vad man betalat tillsammans med varan. Förr gick detta bra & kvittot användes för beräkning av tullavgift. I dag funkar inte detta, tullen kräver kopia på banktransaktionen då varan betalades.

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Jag beställde bl a oljefilter från Augustin i Tyskland och paketet skulle skickas med UPS.
Jag följde försändelsen till 11/9-13 då det stod "Ute för leverans till adressaten".
Samma stod det 12/9 och 13/9 men inget paket kom.
13/9 ringde en man och sa att han hittat ett paket på en väg i Kinna som var adresserat till mig.
Jag åkte ett par mil och hämtade det och det var det paket som varit ute för leverans i 3 dar.
Jag väntade för det skulle bli intressant att se vad som hände.
14/9 var paketet fortfarande ute för leverans.
Jag ringde UPS och de kontrollerade men kunde naturligtvis inte hitta något.
När jag åter kollade loggen så var paketet helt plötsligt levererar och signaturen (inte min) stod som oläslig.
Varför jag bråkade var för att jag vile att de skulle betala mina resekostnader, så jag reklamerade transporten till UPS.
Nä, se det gick inte, det skulle reklameras till Augustin som var leverantör av godset.
När jag kontaktade Augustin så gick det inte att reklamera för paketet var ju levererat enl UPS.
Moment 22 således.
UPS hade alltså varit inne och fifflat med loggen vilket inte skulle gå enligt dom själva.
Jag tycker att deras handlande gränsar till kriminellt, och jag kommer aldrig att anlita dem igen.
Men man orkar ju inte hålla på och bråka om ett par hundralappar hur länge som helst, och jag kunde ju hämta paketet till slut tack vare en ärlig människa.

Varning för UPS således.
:mad:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Wizard, mye tyder på at UPS har kontaktet budet som finner at han mangler pakken - kvitterer selv uleslig for den og saken er så ute av verden. Måten han klarer dette på er at en kan taste inn tracking nummeret om strekkoden på pakken er så skadet at den ikke kan leses. Skader skjer ved at pakker gnir seg mot hverandre under transport - derav denne bakdøren.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nästan ända fram - mrd DHL.

Jag bor i Dalsland & hit kör inte UPS själva utan dom anlitar FLYGFRAKT. När hemsidan säger "ute för leverans" så innebär det att dom lämnat det till FLYGFRAKT som inte kör hit för ett paket utan först när dom har fler leveranser till området.

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Det finns en ganska sjuk förklaring på att det går sakta på slutet för vissa paket.

DHL har olika prissättningar och express kunderna måste få valuta för extrakostnaden
så man håller helt enkelt på ekonomiförsändelserna någon dag!:yes:
Källa på det. DHL själva.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Jo Biltema är bra så sätt, billigt snabbt "men bra"?
Inget bry bara att reklamera!!
Jag menar vill man ha en sak utan bry ( bry, kostar pengar!!!!!!!!!)
Var tror ni grejorna kommer i från (Ja inte "Puttin"!!!!
Sak samma m. H-bil, vadå östern!
Mvh.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Jo Biltema är bra så sätt, billigt snabbt "men bra"?
Inget bry bara att reklamera!!
Jag menar vill man ha en sak utan bry ( bry, kostar pengar!!!!!!!!!)
Var tror ni grejorna kommer i från (Ja inte "Puttin"!!!!
Sak samma m. H-bil, vadå östern!
Mvh.


Hej
Förlåt men jag förstår inte vad du vill säga?:mcride:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Paketet lämnade Kina igår och sedan gick det undan men i Göteborg blev det stopp! En hel dag hade dom på sig att leverera paketet till Orust men det blev för svårt. Jag hoppas att jag kan få det på fredag - efter helgen!

Visa bilaga 84331



Att ni har så bråttom det finns ju dagar även efter Fredag ;)
 
Toppen