• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När vi skriver på forumen

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: När vi skriver på forumen

Ja nu är det dags att börja skolan igen så jag måste fråga om det finns en pensionerad lärare eller lärarinna som kan hjälpa till med skrivspråket, som tidigare påpekats har många av oss endast 7 årig folkskola så det får vara på den nivån.
Detta är skrivet mest på skämt men jag sällar mig till linjen bättre att man skriver så gott man kan än att man tystnar. Så pang på skrivbordet igen.
:music-icon:2179 Drutten

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Sen finns det dom i min ålder som har nioårig grundskola o inte blir det bättre för det.

Nej skriv så det ryker det fungerar ändå.

F

F.d. 3088

Guest

Sexårig folkskola och tre år i grundskolan. Resten i livsskolan :D
Tråden blev ju riktigt sköj i slutet :music-icon:

GH

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Av journalisterna kräver jag dock att man behärskar svenska språket i skrift. Av radio- och TV-kommentatorer, svenska språket i tal. Ett grundläggande krav i likhet med att en snickare skall kunna hantera en hammare.

Jag håller helt och hållet med Alve i ovanstående. Det finns en fundamental skillnad mellan om du använder din skrift som professionell skribent (där det faktiskt finns ett regelverk att hålla sig till) eller som en glad "amatör" exempelvis här på forumet eller i en intern och gratisutdelad klubbtidning. Personligen kan jag bli oerhört frustrerad över skrivande journalister som saknar den yrkeskunskap som vi, dess betalande läsare, har rätt att kräva av dem. Tänk på snickaren och hammaren i citatet ovan. Att däremot ondgöra sig över eventuella brister i stavning eller grammatiska felaktigheter i en text på detta forum känns i mina ögon en aning småsint. Så länge det går att förstå vad skribenten avser så tycker jag att det räcker. Faran är ju annars, på sikt, att många av dem som sitter inne med specialkunskaper helt enkelt struntar i att delge oss andra dessa i olika sammanhang och frågeställningar. Och då har vi ju verkligen hamnat i en språkmässig återvändsgränd.

Sedan till dig Drutten: Jag tror inte att en bra eller dålig skrivförmåga i första hand beror på antal skolår - utan i betydligt högre grad på vilket yrke man valt här i livet - och fritidsintressen. Läser du massor med böcker, är intresserad av språk i allmänhet och har valt ett arbete där du har en fortlöpande möjlighet att förkovra ditt språk, så är detta av betydligt större vikt än antalet genomgångna/-lidna skolår. Med detta vill jag ha sagt att jag inte för ett ögonblick tror att en längre skolgång, per automatik, ger bättre skribenter än de som lämnade skolan efter exempelvis en sjuårig folkskola. Tro mig när jag säger att det varje år produceras ett stort antal akademiska arbeten vid våra kända lärosäten, vars innehåll är betydligt taffligare presenterat (språkligt sett) än de texter som finns på detta eminenta forum.

Staffan

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

som tidigare påpekats har många av oss endast 6 årig folkskola så det får vara på den nivån :music-icon:2179 Drutten

Jag tror inte att det är skoltidens längd som har mest betydelse. Det mesta lär vi ju oss senare i livet. Det är nog bara så att vissa har lättare för grammatik och rättstavning än andra.

PS! Det är viktigt att rubriker och ledord blir rätt stavade, annars är det omöjligt att hitta rätt inlägg vid sökning.

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Av journalisterna kräver jag dock att man behärskar svenska språket i skrift. Av radio- och TV-kommentatorer, svenska språket i tal. Ett grundläggande krav i likhet med att en snickare skall kunna hantera en hammare.

Jag håller helt och hållet med Alve i ovanstående. Det finns en fundamental skillnad mellan om du använder din skrift som professionell skribent (där det faktiskt finns ett regelverk att hålla sig till) eller som en glad "amatör" exempelvis här på forumet eller i en intern och gratisutdelad klubbtidning. Personligen kan jag bli oerhört frustrerad över skrivande journalister som saknar den yrkeskunskap som vi, dess betalande läsare, har rätt att kräva av dem. Tänk på snickaren och hammaren i citatet ovan. Att däremot ondgöra sig över eventuella brister i stavning eller grammatiska felaktigheter i en text på detta forum känns i mina ögon en aning småsint. Så länge det går att förstå vad skribenten avser så tycker jag att det räcker. Faran är ju annars, på sikt, att många av dem som sitter inne med specialkunskaper helt enkelt struntar i att delge oss andra dessa i olika sammanhang och frågeställningar. Och då har vi ju verkligen hamnat i en språkmässig återvändsgränd.

Sedan till dig Drutten: Jag tror inte att en bra eller dålig skrivförmåga i första hand beror på antal skolår - utan i betydligt högre grad på vilket yrke man valt här i livet - och fritidsintressen. Läser du massor med böcker, är intresserad av språk i allmänhet och har valt ett arbete där du har en fortlöpande möjlighet att förkovra ditt språk, så är detta av betydligt större vikt än antalet genomgångna/-lidna skolår. Med detta vill jag ha sagt att jag inte för ett ögonblick tror att en längre skolgång, per automatik, ger bättre skribenter än de som lämnade skolan efter exempelvis en sjuårig folkskola. Tro mig när jag säger att det varje år produceras ett stort antal akademiska arbeten vid våra kända lärosäten, vars innehåll är betydligt taffligare presenterat (språkligt sett) än de texter som finns på detta eminenta forum.

Staffan
Hej Staffan!
Det var bara på skoj som jag föreslog en lärare jag håller med dig i ditt inlägg till fullo
Hade ingen aning om att det skulle bli en sådan storm av detta men helt klart är att många blev berörda.Drutten:music-icon:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Eftersom allt som har skrivits på det här forumet innehåller väldigt mycket information om allt möjligt i husbilsrelaterade frågor så

håller jag helt med Knarrevik om följande:

PS! Det är viktigt att rubriker och ledord blir rätt stavade, annars är det omöjligt att hitta rätt inlägg vid sökning.

För en stund sedan blev jag påmind om (tack någon) att vi som har Firefox lätt kan kontrollera stavningen genom att högerklicka på ett ord och därmed få fram den rätta stavningen.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 24435

Guest

Lite mycket gnällande tycker jag! Huvudsak att vi förstår vad som menas, rubriker och ledord är ju viktiga men i övrigt...njae....visa inte pekfinger åt dem som vill förmedla något, detta lägger bara på locket för många intressanta inlägg. Skriv som ni vill, bara vi förstår, stavning, grammatik etc fick vi i skolan............

F

F.d. 16304

Guest

Eftersom allt som har skrivits på det här forumet innehåller väldigt mycket information om allt möjligt i husbilsrelaterade frågor så

håller jag helt med Knarrevik om följande:

För en stund sedan blev jag påmind om (tack någon) att vi som har Firefox lätt kan kontrollera stavningen genom att högerklicka på ett ord och därmed få fram den rätta stavningen.

Jappe

Jepp! Håller med! Dessutom vill jag säga att även det gör inte så mycket att det är lite stavfel här o där. Som någon sade innan, detta forum skall läsas o skrivas av oss medlemmar. Som f.d. skribent har jag däremot lätt för att se om någon 'hastat' ned ett inlägg utan att bry sig om att korrekturläsa det egna inlägget innan man klickar på knappen 'skicka'. DET förfarandet tycker jag är respektlöst gentemot andra medlemmar, både i detta fora och andra. I synnerhet är det rubrikvalet som spökar, men även syftningar och särskrivningar kan göra ett inlägg helt obegripligt (ty det talade språket och det skrivna är två helt olika saker).

Den bästa särskrivningen jag vet :D :
'- En lång hårig sjuk sköterska'

som blir något helt annat än:
'- En långhårig sjuksköterska'

Mitt råd till alla är bara, korrekturläs innan du klickar på knappen. Blir det fel, so what, men läs igenom i en gång.

Mors

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kontroversiellt kanske, men skulle inte webbarna kunna få möjlighet att korrigera rubriker med uppenbara stavfel. Det skulle ju göra sökfunktionen bättre.

Ex: Mohsel i stället för Mosel o.s.v.

Jappe

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Jag hade egentligen bestämt mej för att inte lägga mej i ämnet mer då jag blev lite upprörd över hur man kan lägga energi på att "märka" i text om där finns mellanslag efter punkt, komma et.c.
Det är klart att det är viktigt att rubriker blir rättstavat och att man lägger lite extra krut på detta.
Iövrigt tycker jag det är petitesser om man skulle råka stava fel el. dylikt.
GLÖM inte att vi har olika förmågor och vissa har svårt för stavning och vissa har svårt för att räkna o.s.v, idag finns det namn på vissa oförmågor (dyslektiker) men de är absolut inte mer obegåvade för det, det som kan hända när det blir för mycket påpekande är ju att dessa kanske tappar sugen att vara med och det skulle kunna leda till att husbilklubben skulle tappa ovärderligt med kunskap och vetande!

Tack för mig i detta ämne!
Pilot

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

TanuinteillauppKnutSkrivermaninteförattallaskallförstådetmanvillförmedlaMeddettainläggvilljagvisahurdetkanbliiextremafallPentti
>
>
>
>
För tydligande följer längre ner.
>
>
>

Ta nu inte illa upp Knut! Skriver man inte för att alla skall förstå det man vill förmedla. Med detta inlägg vill jag visa hur det kan bli i extrema fall.
Pentti

F

F.d. 16416

Guest

:rolleyes:Skrivs väl förtydligande och inte för tydligande?
Jag förstod dock, vad du menade. Ett litet fel har ingen betydelse.
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Sedan kan man förstås se att oavsett om man särskriver eller inte så blir det fel. T.ex ett vetebröd som bakas helt av vete:
Detta bröd bakas utav helvete.

Som synes helt och hållet en betoningsfråga som inte går att få fram i skrift hur man än bär sig åt, talspråket måste ändras till skriftspråk för att bagaren inte ska få det så svettigt... :p:D

Toppen