Sv: När vi skriver på forumen
Av journalisterna kräver jag dock att man behärskar svenska språket i skrift. Av radio- och TV-kommentatorer, svenska språket i tal. Ett grundläggande krav i likhet med att en snickare skall kunna hantera en hammare.
Jag håller helt och hållet med Alve i ovanstående. Det finns en fundamental skillnad mellan om du använder din skrift som professionell skribent (där det faktiskt finns ett regelverk att hålla sig till) eller som en glad "amatör" exempelvis här på forumet eller i en intern och gratisutdelad klubbtidning. Personligen kan jag bli oerhört frustrerad över skrivande journalister som saknar den yrkeskunskap som vi, dess betalande läsare, har rätt att kräva av dem. Tänk på snickaren och hammaren i citatet ovan. Att däremot ondgöra sig över eventuella brister i stavning eller grammatiska felaktigheter i en text på detta forum känns i mina ögon en aning småsint. Så länge det går att förstå vad skribenten avser så tycker jag att det räcker. Faran är ju annars, på sikt, att många av dem som sitter inne med specialkunskaper helt enkelt struntar i att delge oss andra dessa i olika sammanhang och frågeställningar. Och då har vi ju verkligen hamnat i en språkmässig återvändsgränd.
Sedan till dig Drutten: Jag tror inte att en bra eller dålig skrivförmåga i första hand beror på antal skolår - utan i betydligt högre grad på vilket yrke man valt här i livet - och fritidsintressen. Läser du massor med böcker, är intresserad av språk i allmänhet och har valt ett arbete där du har en fortlöpande möjlighet att förkovra ditt språk, så är detta av betydligt större vikt än antalet genomgångna/-lidna skolår. Med detta vill jag ha sagt att jag inte för ett ögonblick tror att en längre skolgång, per automatik, ger bättre skribenter än de som lämnade skolan efter exempelvis en sjuårig folkskola. Tro mig när jag säger att det varje år produceras ett stort antal akademiska arbeten vid våra kända lärosäten, vars innehåll är betydligt taffligare presenterat (språkligt sett) än de texter som finns på detta eminenta forum.
Staffan