Sv: När vi skriver på forumen
OK, Pentti! Jag tycker egentligen precis som du i det här ämnet, men man kan bli lite feg ibland och undvika känsliga ämnen eftersom avsikten med inlägg lätt kan misstolkas och t.o.m. medvetet tolkas så att det kan uppstå en smått obehaglig debatt som kan trappas upp och bli ännu obehagligare. Så jag ligger lite lågt ibland.
Bättre fly än illa fäkta
Fegt? Javisst!
Jappe
.
Jag börjar känna mig hemma i det här forumet nu och inser att vi har otroligt mycket att ge varandra vad gäller tips och råd och avråd. Vi vanliga människor som inte har till yrke att hantera svenska språket har tillåtelse att strula omkring lite i texterna.
Av journalisterna kräver jag dock att man behärskar svenska språket i skrift. Av radio- och TV-kommentatorer, svenska språket i tal. Ett grundläggande krav i likhet med att en snickare skall kunna hantera en hammare.
Av bisittare till sportkommentatorer kan man få riktigt roliga ordvändningar. Det köper vi.
Sporten är i särklass med att bre på. Hur kan en passning vara "livsfarlig"?
Vi har en tenniskommentator som är en källa att ösa lustiga uttryck ur. T.ex.: Den bollen satte slut för den punkten, Det beror på hur lång matchen tar, Han radar upp sig till 3 st matchbollar, Vi är snart strax tillbaka, Han returnerar tillbaka bollen, Han slår en hård retur men den blir kvar på sin sida, Inom en icke alltför överskådlig framtid.
Annat från sporten: Biaggi hade en väldigt snabb hastighet, Jag höll på att sätta tungan i halsen, Halka på efterkälken, Man söker med lampa och ljus.
Talesätt och ordspråk blandas friskt.
Jag ser fram emot att få höra att "Den som gräver grop åt andra har också öron".
Jag har fler exempel också.