• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När vi skriver på forumen

Rolle-car

FD HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021
Sv: När vi skriver på forumen

Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det Inegn roll i

viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra

och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man

kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv

för sig, uatn odern som hlehet.

Gnaksa färkct tcyker jag
Så är det när man inte läser alla inlägg det var ju redan publicerat.Fast det är ju bra ändå.

 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: När vi skriver på forumen

Så här skrev Pentti: Jag bad om ursäkt redan tidigare, eftersom det inte räcker, så får tråden bli den sista som jag startar på detta forum.

Som Nisse i Näsåker skrev: Ta inte åt dig, Pentti!

Så här blir det ibland, inget att bry sig om! Fortsätt du att starta nya trådar!
Jag blev också modererad, censurerad o.s.v. i början och blir det fortfarande ibland när jag har varit på kalas. Som sagt: inget att bry sig om, man får inte vara för ömhudad här! Så småningom känner man in sig på det här forumet och lär sig att undvika vissa ämnen som är lite "känsliga". Fortsätt och skriv bara och starta nya trådar!

Jappe
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: När vi skriver på forumen

jag har lagt ut denna tidigare, men gör om det igen

Einlgt en uneörnskdning på ett egnsklet uivtnierset så seplar det inegn riol i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hielur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.
Gnaksa färckt tcyker jag!

:)
Jag fattade inte riktigt vad du menade, men när jag kört texten i ett rättstavnings program rann det upp ett ljus.
bosse b
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När vi skriver på forumen

Det är bra att många har hittat redigeringsknappen! På så sätt kan man rätta de grövsta felskrivningarna och dessutom undvika dubbelpostning.

Om man använder Firefox i stället för Internet Explorer så får man automatisk rättstavning.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: När vi skriver på forumen

Ett "känsligt ämne" är ju just detta som rubriken i denna tråd antyder, alltså hur medlemmarna uttrycker sig i skrift, interpunktion, stavning m.m. Ingen är fullkomlig inte ens jag. :rolleyes: Satt just och funderade på om det ska vara en punkt till om man avslutar en mening med m.m. :)

På "min tid" var skriftspråket närmast statiskt. Idag har det blivit mera dynamiskt. Många skriver lite hur dom vill, vilket ibland kan ge väldigt målande beskrivningar av det dom berättar om, ibland däremot motsatsen, svårbegripligt och tungläst.

Alla är vi olika med olika bakgrund, skolning o.s.v. och det finns ingen anledning att förhäva sig om man nu har råkar ha bättre utbildning eller större kunskaper i just ett avseende. Du kan vara jättekunnig i ett ämne men totalt undermålig i ett annat och då finns det ingen anledning att "mästra" andra bara för att du råkar kunna mer i just ett ämne.

Jag tror mig veta att Penttis ambition var god den här gången men han råkade hamna i ett mycket känsligt ämne och blev nog lite förvånad över den reaktion han fick.

Ett sätt att mildra effekten av orden i ett känsligt ämne är ju att använda sig av dessa fantastiska smilisar som på något finurligt vis ersätter alla dom funktioner som annars kroppsspråket ger vid en diskussion mellan människor.

Vad gäller andra känsliga ämnen så är det ju så känsligt så att där vågar jag inte ha någon uppfattning, inte den här gången i alla fall. ;)

Jappe (medlem i besserwisserklubben)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När vi skriver på forumen

Varför kan man inte skriva om ett känsligt ämne :confused: Jag tycker alla ämnen är viktiga att debattera.
Exempelvis att när man skriver med stora bokstäver DÅ SKRIKER MAN!!. inom dataspråket. Det kan ju vara så att den som skriver så inte vet om det, då blir det ett känsligt ämne när jag som vet om det påtalar det.
Någon annan tror att alla vet om det varvid han undrar eller blir förbannad på den som skriker.

Pentti ditt ämne är helt okey det skapade en liten debatt


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: När vi skriver på forumen

OK, Pentti! Jag tycker egentligen precis som du i det här ämnet, men man kan bli lite feg ibland och undvika känsliga ämnen eftersom avsikten med inlägg lätt kan misstolkas och t.o.m. medvetet tolkas så att det kan uppstå en smått obehaglig debatt som kan trappas upp och bli ännu obehagligare. Så jag ligger lite lågt ibland.

Bättre fly än illa fäkta


Fegt? Javisst!

Jappe


.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: När vi skriver på forumen

OK, Pentti! Jag tycker egentligen precis som du i det här ämnet, men man kan bli lite feg ibland och undvika känsliga ämnen eftersom avsikten med inlägg lätt kan misstolkas och t.o.m. medvetet tolkas så att det kan uppstå en smått obehaglig debatt som kan trappas upp och bli ännu obehagligare. Så jag ligger lite lågt ibland.

Bättre fly än illa fäkta

Fegt? Javisst!

Jappe


.

Jag börjar känna mig hemma i det här forumet nu och inser att vi har otroligt mycket att ge varandra vad gäller tips och råd och avråd. Vi vanliga människor som inte har till yrke att hantera svenska språket har tillåtelse att strula omkring lite i texterna.

Av journalisterna kräver jag dock att man behärskar svenska språket i skrift. Av radio- och TV-kommentatorer, svenska språket i tal. Ett grundläggande krav i likhet med att en snickare skall kunna hantera en hammare.

Av bisittare till sportkommentatorer kan man få riktigt roliga ordvändningar. Det köper vi.
Sporten är i särklass med att bre på. Hur kan en passning vara "livsfarlig"?

Vi har en tenniskommentator som är en källa att ösa lustiga uttryck ur. T.ex.: Den bollen satte slut för den punkten, Det beror på hur lång matchen tar, Han radar upp sig till 3 st matchbollar, Vi är snart strax tillbaka, Han returnerar tillbaka bollen, Han slår en hård retur men den blir kvar på sin sida, Inom en icke alltför överskådlig framtid.

Annat från sporten: Biaggi hade en väldigt snabb hastighet, Jag höll på att sätta tungan i halsen, Halka på efterkälken, Man söker med lampa och ljus.

Talesätt och ordspråk blandas friskt.

Jag ser fram emot att få höra att "Den som gräver grop åt andra har också öron".

Jag har fler exempel också.
:)
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: När vi skriver på forumen

Men snälla Penti har du inga andra problem, ett komma med mellanslag före är ju ändå ett komma. Många vet inte att det finns , . ! ? osv utan skriver små bokstäver från början till slut, då är det svårt att veta vad man vill säga, gäller nog kanske mest den yngre generationen.

Mitt råd är att man använder de tecken som finns på tangetbordet och förbjuder alla dessa smågubbar som bara krånglar till texten, är så urbota less på dessa!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: När vi skriver på forumen

"Det är bara och skriv" som en utförsåkare nästan alltid svarade.
Det spelar väl ingen roll hur vi skriver i detta forum, bara skriv på utan att bry dig om vad andra tycker och tänker. Fram med synpunkterna, idéerna, tipsen, råden, frågorna, förslagen m.m.
Den som inte förstår ställer bara en fråga.
Hur enkelt som helst.
V-backen ;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När vi skriver på forumen

Men snälla Penti har du inga andra problem, ett komma med mellanslag före är ju ändå ett komma. Många vet inte att det finns , . ! ? osv utan skriver små bokstäver från början till slut, då är det svårt att veta vad man vill säga, gäller nog kanske mest den yngre generationen.

Mitt råd är att man använder de tecken som finns på tangetbordet och förbjuder alla dessa smågubbar som bara krånglar till texten, är så urbota less på dessa!

Oj :swoon: inte kan man förbjuda något som underlättar budskapet och dom flesta använder :D ;)

Gurra :music-icon:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: När vi skriver på forumen

Morgontankar

Generositeten
skapar Värme och Trivsel på detta forum
Toleransen och Glädjen gör att här finns gott om spelrum
Demokratin och Förståelsen för andras tankar är klubbens signum
Humorn och Lekfullheten gör att alla sorters människor här får rum

Grammatiken
och Interpunktionen kan bli sekundära ting
Kommunikationen och Skrivlusten har här första tjing

:)

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: När vi skriver på forumen

Är det inte lite klent Web-agerande..
Skulle första inlägget in alls...

Libom

Lidbom, du har så in i bombens rätt, varför kan man inte ta bort sånt här oväsäntligt "mög" inlägg!!!!! Det måste vara torka i tangentfingrarna.

Pilot

Skall jag tyda ditt inlägg som att det är ditt tyckande och inte forumreglerna som bestämmer vad som skall finnas på forumet?
/Nisse web
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När vi skriver på forumen

Det är väll så här, att man skriver och läser det man är intresserad av resterande inlägg blir för min del olästa och okommenterade. Tycker inte man skall gå in i en tråd ock kalla tråden skräp!! Risken är ju att trådskaparen slutar skriva vilket till slut mynnar ut i att ingen skriver här :cool:
Så länge ett inlägg inte strider mot forumreglerna får det handla om vad som helst för min del :D

Gurra
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: När vi skriver på forumen

Redan när HBK bildades var målsättningen från HBK att stavning och grammatik i inläggen på forumet inte skulle få ha någon betydelse, det är faktiskt innehållet i inlägget som är av betydelse.
Detta har sagts ett par gånger tidigare här på forumet men kanske förtjänar att upprepas.
Och som regel förstår man mycket väl innehållet i inlägget även om det skulle vara en del problem med stavning och grammatik - vilket inte har hänt ännu - svenskan är inte sämre på HBK forum än på andra webbsidor!

Det som Jappe skriver här ovan:
Grammatiken och Interpunktionen kan bli sekundära ting
Kommunikationen och Skrivlusten har här första tjing

skulle gott kunna vara valspråket för forumet om vi ville uttrycka oss på vers men den prosaiska HBK-målsättningen är att stavning och grammatik inte har någon betydelse i inläggen, det är innehållet som räknas.

Och bristen på kroppsspråket i inlägget kan ursäkta användandet av 'smilies' - en glad liten gubbe kan i viss mån (även om det bara är lite) ersätta skrattrynkor, ett leende och varma ögon. :)




 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: När vi skriver på forumen

Hade inte Pentti fört fram sina tankar
som så många här nu klankar (på)
så hade denna tråd ej funnits någonstans
Bättre lite klander och kverulans
fart och fläkt och expressioner
som visserligen kan skapa aggressioner
men som ändå ger reflexioner
hos oss som gillar prestationer
mer än bara samma gamla repetitioner
av sådant som varit känt i generationer

:wink:

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: När vi skriver på forumen

Lidbom, du har så in i bombens rätt, varför kan man inte ta bort sånt här oväsäntligt "mög" inlägg!!!!! Det måste vara torka i tangentfingrarna.

Pilot

Skall jag tyda ditt inlägg som att det är ditt tyckande och inte forumreglerna som bestämmer vad som skall finnas på forumet?
/Nisse web

Suck..det var mitt tyckande..precis som Penttii fick tycka till!
Pilot
 
Toppen