Sv: När gör Ni oljebyte?
...................Är inte detta lite överkurs? Såvida man inte har stält undan bilen en avsevärd tid.Då menar jag år................
Nej det är inte överkurs om man är rädd om motorn. Står den så 1 månad varför inte vrida runt. Det är bara att öpna huven och rykka till lite i fläktremas hjulet på vevaxlen eller knäppa till startnyklen så motorn hoppar till. Har man inte tid att lägga 30 sekunder på det när man endå tittar till bieln eller går förbi den? Med tanke på priset för en ny motor så är det Bra timmpening. på en timmes jobb har det hunit gå 120 månader!
Hin bil står väldigt utsatt för fukt utomhus på en gräsyta där det han vara dimma på höstkvällar. Det gör att det kan komma in fukt och ärga. Men med tanke på det ytterst lilla jobet skulle jag göra det i larmgarage ochså (dock inte startat upp den där).
Ja kolven bara väger något ton vevaxlen betydligt mer. Men dom gör det på hjälpmaskiner och pumpar och sådant också. Trycket är väll snarare tvärt om, en bilmotor har väll bara ett tryck runt 2 kg, är det inte först under 0,5 kg som en bilmotor kommer i fara? Var ett bra tag sedan jag byggde om och trimade bilmotorer.
Det där att man skall vrida motorn kommer från motor ingengörer och motorkonstruktörer. Men dom kan ha fel. Jag kanske skall ringa upp min bekant på Volvo Penta, tidigare driftsingengör nu mera motorkonstruktör där, att dom har helt fel vad dom säger. Skall även tala om för en annan bekant som jag skall träffa i nästa veka, han har jobbat med motorer på Wärtsilä och är ni mer driftsingengör med fartygsdislar, att han har fel trots sina många år med motorer, och att han skall se på Husbilsklubens hemsida hur han skall bete sig med motorer, han som var vida känd för sin skiklighet med motorer, hur dum kunde jag vara som litade på vad han sa!
Att jag använder Biltemas olja bror på att den är billig och den säljs på vägen till husbilen så det är bara att plocka upp på vägen dit. Tror inte det är någon höger kvalite på den men jag byter i stället ofta.
Ja det är delvis rärr om man byter till en bätre olja och byter till en mer syntetisk olja. det var därför jag inte vågade byta till en helsyntetisk olja. Det är inte atomatiskt att man får sämre truck eller att det skulle krypa mer så det läcker. Problemet är att den gör mer rent och löser smuts. Det gör att där slagg och smuts tidigare tätat så kan det försvinna och oljetryket kan läcka ut en del där och att det även börjar läcka till itsidan mär det blir renare. Han som hadde bilen före sa att han bytt olja varje år. Jag skruvade ner oljetråget och inspekterade och torkade riktigt rent. Det såg bra ut och var inte massa gamla avlagringar. Den stora faran är om motorn är riktigt skitig invändigt då kan klumpar av skit lossa och åka med i smörjsystemet. När dom sjoken sedan fastnar i en förträngning kan det bli stopp och lager skär. Det är vanligast enligt min erfarenhet att det är kamaxellagren som inte får smörjning och skär. Så första milen var jag lite nervös när jag körde med bilen. Bäst hadde varit att slå isär motorn och totalrengöra den. Men dels hadde jag inget bra ställe och stå. Dels är det lite synd att göra det på en gammal motor som går bra.
Det gick bra och inga läckor hadde jag. Nu vet jag inte oljetrycket för det är en sådan där dum grej med en lampa om tryket är för lågt bara.
Skilnaden när motorn är kall är att delarna har inte den dimention dom skall ha vid rätt driftstemperatur. När det är tillräkligt varm så har dom utvidgat sig. Värmen sprider sig också undan för undan, så hela motorn är inte lika varm i början. Man skall därför inte varva för hårt eller belasta den innar motorn har rätt Temperatur. Det tar inte så lång tid. en halvtimme är väldigt överdrivet. I för sig, total drifttemperatur kan ta 1 timmeom man skall ha upp temperaturen i växelådan och allt, men efter 10 - 15 minuter skiljer det inte mycket.
Militären har ju inte precis rykte om sig att ta hand om sina grejer men varför skall dom bry sig, skattebetalarna betalar ju. Men det är nog inte så faligt med oljan för den blir ju inte skitigare när den motorn står stilla. Det som är fatan är fukt och ärjning.
När jag flög var det noga att drenera bränslesystemet på alla lågpunkter från vatten. Det kunde vara en del kondensvatten om planet stått lite. Förvånande för dom förvarades alltid fulltankade för att undvika kondens.