Sv: När gör Ni oljebyte?
Rolandn;
Din körsträcka är nog en hel del överdriven. Vist blir det lite mer slitage än att köra i jämn fart med varm motor. Det mesta av den slitagen bror på att man startar innar det är olja i smörjsystemet. Enkelt att köra runt motorn med avstämgningen utdragen så det inte kommer bränsle till motorn. Nu kan det vara lite svårt att göra det på nyare motorer, men varva inte upp något dom första sekunderna.
Varför man varmkör, är för att driva ut fukt från motorn och även ut inredningen. Har man möjlighet att ha motorvärmare på så behöver man inte starta. Fukt är en stor fiende som man skall bekämpa.
Jag hoppas vi är överens om att fria vattendroppar mellan axel och lager i stället för olja inte är bra för motorn.
Däremot skall man vrida motorn en bit, minst 1/4 varv. Inte ett helt varv för den skall alltid i ett nytt läge. Det är en av dom viktigaste uppgifterna underhållspersonal har på t ex upplagda fatyg det är att baxa motorena i ett nytt läge med jänma mellanrum.
Jag har halvsyntetisk olja, för motorn har tidigare gått på mineralolja.
Köper bilig på Biltema och byter ofta. Bättre att byta ofta, än att ha en bättre olja länge.
Vad jag förstått så fins det några som inte vet ett dyft om motorer. För dom kan jag tala om att oljan har 3 uppgifter - lika viktiga.
1 Smörja lagerytor ( det vet nog alla ).
2 Kyla motorn, altså föra bort värme från varma delar t ex kolven.
3 Rena motorn från slagg och förbräningsrester. Då blir oljan skitig och renas i oljefiltert. När oljan börjar bli mättad på skit så får man byta till en ren olja. Så om oljan blir skitig är bra, för då fungerar den 3:e uppgiften oljan har. Därför bra att byta oljan ofta för att den 3:e uppgiften skall fungera så bra som möjligt.
På stora motorer har man seperatorer som renar oljan.
Så har man inget att göra i vinter så kan man åka och vrida motorn.
Det fins mer än en som inte har vridit motorn och fått ett haveri när dom startat upp sin motor efter ett längre tid. Ventiler, kolvringar allt ärgar fast efter en tid.