• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När gör Ni oljebyte?

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Jag använder en olja som heter Synova 5W-45W från Midland Oil. Den kostar 165:- /litern. Borås bilhall använder sig numera av den oljan vilket betyder att många husbilar i Boråstrakten kör på olja från Midland. Nåja... Antingen man startar husbilen en gång i månaden eller inte alls har nog ingen större betydelse. Det viktigaste är nog vad man själv tror på. Den psykologiska faktorn är ju alltid viktig.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

En liten fundering.

Ni som varmkör på vintern och har JTD dieselmotor hur får ni den fullt varm som ni skriver. Känns som en omöjlighet. Bara undrar?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Inga problem alls att få motorn varm. Jag använder mig av motorvärmare så det tar inte lång stund alls innan mätaren lågger sig på mittstrecket
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Mycket bra fråga Gurra ! Hoppas nu att någon initierad kan åta sig att vara försvarare åt varmkörningstesen. Jag har absolut inte den kunskap som krävs i detta ämnet utan förlitat mig på de "experter" som stått tillbuds.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Instämmer, varför och som sagt hur blir den varm. Inte kan väl en liten motorvärmare räcka?

:yes:Tror ni tokvarvar:yes:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Under kriget när tempen låg neråt 40 grader minus varmkörde man motorn för att oljan inte skulle stelna ,motorvärmare på den tiden var en motorfilt som låg över motorhuven under motorn hängde en hink med koks som värmde tråget.
Jag var olyckligtligsvis inte med då men de gamla gubbarna på regementet berättade
om detta och annat. någon av oss som är veteran och varit med :confused:


Gurra
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Jodå motorvärmaren räcker garanterat till att värma motorn till 90grader är inga problem.

Men nu till frågan varför värma motorn om man inte ska köra.

Mår den bättre av värme en gång i månaden.

Eller mår den bättre av att inte köras als den tid den är avstäld,för oss ställer av bilen.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Två svar från mig byt olja när du skall, intervall eller känsla
Värma motor Näää ingen anlednig.:D
Någon annan har annat svar:confused:


Gurra
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

"Men nu till frågan varför värma motorn om man inte ska köra"
Ställer mej oxå frågande till detta beteende.Och varför hålla den varm med motor värmare,till vilken nytta.Klart skall man ut å köra en vänna så kan det ju vara lönt,om man vill att inte bromsar å annat mekaniskt skall skärva,ja då kan det vara lungt.Framför allt om bilen står ute.Olja byter man på hösten innan man ställer in den heller ställer av.Allt för att den gamla oljan inne håller bensin och vatten å de är inget bra för en motor å ha i sej över vintern.Och bilig Biltema olja går alldeles utmärkt att använda bara den håller api standarden
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Ha ha nu sitter jag och driver med er naturligtvis så byter jag olja var 12mil,glykolen dricker jag upp fyller på vatten ,frugan undrar hur kan du bli full på vatten -men vad vet hon,hon fick ju bromsvätska i sin grogg.ha ha.

Tänkte bara skämta lite hoppas ingen tar illa upp.:)
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

om man åker ut kör på vinteren med massa salt & slask då blir det ju ännu värre oljan är ju i tråget när motorn inte går så jag förstår inte
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Dä ä Möe å rea ut (småländska) Fortsätt å förklara:)

Gurra
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Å sa frugan det blev tio meter bromsspår i toan och så va jag fast fick byta olja på direkten 15/40 blev det och nu går hon som en klocka.:wink:
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Ha ha nu sitter jag och driver med er naturligtvis så byter jag olja var 12mil,glykolen dricker jag upp fyller på vatten ,frugan undrar hur kan du bli full på vatten -men vad vet hon,hon fick ju bromsvätska i sin grogg.ha ha.

Tänkte bara skämta lite hoppas ingen tar illa upp.:)
Heehii dendäringa glykolen verkar kul,var koper du den:twitcy:
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Rolandn;

Din körsträcka är nog en hel del överdriven. Vist blir det lite mer slitage än att köra i jämn fart med varm motor. Det mesta av den slitagen bror på att man startar innar det är olja i smörjsystemet. Enkelt att köra runt motorn med avstämgningen utdragen så det inte kommer bränsle till motorn. Nu kan det vara lite svårt att göra det på nyare motorer, men varva inte upp något dom första sekunderna.

Varför man varmkör, är för att driva ut fukt från motorn och även ut inredningen. Har man möjlighet att ha motorvärmare på så behöver man inte starta. Fukt är en stor fiende som man skall bekämpa.

Jag hoppas vi är överens om att fria vattendroppar mellan axel och lager i stället för olja inte är bra för motorn.

Däremot skall man vrida motorn en bit, minst 1/4 varv. Inte ett helt varv för den skall alltid i ett nytt läge. Det är en av dom viktigaste uppgifterna underhållspersonal har på t ex upplagda fatyg det är att baxa motorena i ett nytt läge med jänma mellanrum.

Jag har halvsyntetisk olja, för motorn har tidigare gått på mineralolja.
Köper bilig på Biltema och byter ofta. Bättre att byta ofta, än att ha en bättre olja länge.
Vad jag förstått så fins det några som inte vet ett dyft om motorer. För dom kan jag tala om att oljan har 3 uppgifter - lika viktiga.
1 Smörja lagerytor ( det vet nog alla ).
2 Kyla motorn, altså föra bort värme från varma delar t ex kolven.
3 Rena motorn från slagg och förbräningsrester. Då blir oljan skitig och renas i oljefiltert. När oljan börjar bli mättad på skit så får man byta till en ren olja. Så om oljan blir skitig är bra, för då fungerar den 3:e uppgiften oljan har. Därför bra att byta oljan ofta för att den 3:e uppgiften skall fungera så bra som möjligt.
På stora motorer har man seperatorer som renar oljan.

Så har man inget att göra i vinter så kan man åka och vrida motorn.

Det fins mer än en som inte har vridit motorn och fått ett haveri när dom startat upp sin motor efter ett längre tid. Ventiler, kolvringar allt ärgar fast efter en tid.
 
Senast redigerad av en moderator:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Hej Vidioman "Däremot skall man vrida motorn en bit, minst 1/4 varv. Inte ett helt varv för den skall alltid i ett nytt läge. Det är en av dom viktigaste uppgifterna underhållspersonal har på t ex upplagda fatyg det är att baxa motorena i ett nytt läge med jänma mellanrum. "
Är inte detta lite överkurs?Såvida man inte har stält undan bilen en avsevärd tid.Då menar jag år.Det med att vrida motorn runt på fartyg är väll för att dess motor delar väger,ja u va dom kan väga mycket, en vevstake på ett ton och kolvar flera hundra kilon.Sen är det väll så att ett fartygs smörj system bygger på mängd olja och inte på så hårt tryck i systemet gämfört med en modern motor.
Jag blev avråd att använda delsyntetisk olja p.g att motorn har gått för långt(1000)med teorin att ölje trycket skulle bli sämre och delsyntetens krypande efekter så kunde jag även få olje läckage.Har du märkt något av detta
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: När gör Ni oljebyte?

Kölis 75 ! Har du lärt dig ngt. mer av informationen på ämnet ???? He. He Glöm inte att vrida runt motorerna 1/4 varje månad Mvh.Gubben som höll ut i 35 år gick i pension vid 58 !:mcride:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Japp! Jag har inga fritidsproblem längre! Har ju 12 hojar och en traktor samt husbil att gå och vrida på nu och slipper se alla dåliga tv program. Inser nu att jag har haft en enorm tur att ingen motor har rasat för mej trots att jag inte har kört på Biltemas oljor.
 
Toppen