• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mycket dåligt av Kabe & Fiat!

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Sv: Mycket dåligt av Kabe & Fiat!

Är det inte viktigare att veta temperaturen så nära vägbanan som möjligt ?
Tror att det kan vara missvisande att ha givaren på taket där den kan utsättas för solen.:confused:

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

"En liten undran bara, varför skall givaren skyddas för fartvinden?"

Kör du på vintern med salt och slask så bildas det is på den och visar därmed fel temperatur och på sommaren kommer den att bli smutsig och blir då långsammare vid temp.förändringar.

Jojje

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Köpte själv en ny bil i våras och klok som jag var denna gång läste jag igenom
instruktionsboken noga innan köp och konstaterade att bl.a. skulle utomhustermometer
och oljenovåindikator skulle finnas på bilen. En vecka efter leverans upptäckte jag att ingenting fungerade och påpekade detta till säljaren och fick beskedet att åka till Fiatrepresentanen för att få detta fixat. En vecka senare när jag hämtade bilen fick jag besked att denna utrustning inte skulle finnas på denna bil.
I dag har jag ställt en skriftlig fråga till Fiat via deras hemsida Premium Aria, fråga experten om det går att eftermontera och om det i så fall finns någon prisindikation.
Får jag något besked kan jag lägga ut det för ev. interesserade.

Så kom då svaret från Fiat efter en månad och två påminnelser. Svaret kopierat direkt från mejl.
"På Fiat Ducato finns endast yttertemperatur i displayen på bilar med antingen, helautomatisk Klimaanläggning alternativt automatväxlad manuell växellåda, kallad ”Comfort Matic”, övriga modeller har inte konfiguration i bodycomputern för att hantera yttertemperatur och detta kan därför inte eftermonteras!"

Så var det med det, bara att fortsätta köra utan yttertempmätare eller att montera en
väderstation. Såg förresten någon som monterat yttergivaren under markisboxen si skydd för regn. Nybilsköpare bör ställa krav så kommer det säkerligen att komma som
standard så småningom. Ingen säljare vill tacka nej till en miljonafffär.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Skaffa en Garmin nuvi 1690 navigator den visar yttertemp. on line
Jag har haft min i snart ett år och upptäckte för några veckor sen att den visar yttertempen :). Har de senaste veckorna jämnfört med en annan mätare och de visar lika
Ha de paffw

F

F.d. 18251

Guest

Hej
Jag köpte en termometer med trådlös givare på Clas Olsson, art.nr. 36-4055 och kostar 149:- Fördelen med den är att givaren är otroligt tät och endast locket för batteriet behöver tätas och det gjorde jag med plasttejp. Jag gjorde en klämma i plåt och spände fast den i en balk mellan golv och balk, så att man lätt kan ta loss den för batteribyte. Dessutom på "läsidan" av balken så att inte vatten och annat sprut kommer åt den.
Sedan satte jag innedelen med ett kardborreband på ovandelen på instrumentpanelen så att man kan se temp. inne/ute. Termometern är också lätt att ta med sig in i bodelen.

M

Matts Torebring

Guest

Nu har jag kört mer än 100 mil med min utegivare monterad på takrelingen och kan konstatera att det fungerar alldeles utmärkt. Rent och fint och ingen smuts och naturligtvis en bra tempreaturkontroll. Enda felet var att jag satte den på passagerarsidan, den sidan man alltid ställer mot solen. Flyttar jag den till andra sidan kommer det inte att synas några märken alls. Mvh Matts Torebring

Toppen