• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mycket dåligt av Kabe & Fiat!

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Mycket dåligt av Kabe & Fiat!

Den bästa placeringen av givaren är bakom främre kofångaren,enda nackdelen är när man stannat, då kan den påverkas av motorvärmen till en början.

Jojje

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det finns tempmätare som man kan koppla till 12 volt direkt och jag hade nog placerat givaren bakom grillen i skydd för fartvinden samt får man ju enheten även skyddad för solen då man vill kolla hur varmt det är .
Att man sedan hade fått den kopplad till 12 volt gör ju att man knappast får batteritorsk .

Men jag håller med att detta är sådant som borde vara standard .

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Äldre mb hade yttertempgivaren monterat bakom nummerplåten

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

När jag talade med Fiat's support i Danmark så talade jag till sist med en tekniker
och han sade att allt var förberett för utegivare när det gäller både instrument och kablar. Det var givaren som fattades och en omprogrammering av datorn om man hade en s.k flerfunktionsdisplay i bilen.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

På min 09 är givaren i vänster spegel.

Fartvinden är ju inte varmare/kallare än luften i övrigt.

Leif

Bilagor

• DSCN3862.JPG
    DSCN3862.JPG
    707,9 KB · Visningar: 7

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Förr monterades givarna oftast bakom främre kofångaren, men numera (kanske för att det nu alltid går en del av kabelstammen dit) så sitter dom oftast i en av ytterbackspeglarna.

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Köpte själv en ny bil i våras och klok som jag var denna gång läste jag igenom
instruktionsboken noga innan köp och konstaterade att bl.a. skulle utomhustermometer
och oljenovåindikator skulle finnas på bilen. En vecka efter leverans upptäckte jag att ingenting fungerade och påpekade detta till säljaren och fick beskedet att åka till Fiatrepresentanen för att få detta fixat. En vecka senare när jag hämtade bilen fick jag besked att denna utrustning inte skulle finnas på denna bil.
I dag har jag ställt en skriftlig fråga till Fiat via deras hemsida Premium Aria, fråga experten om det går att eftermontera och om det i så fall finns någon prisindikation.
Får jag något besked kan jag lägga ut det för ev. interesserade.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nej det finns inte. Visst skulle det ha varit bättre.
Kanske det finns andra likvärdiga som har belysning. Vi får se, tips kanske kommer.

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Tror att det vore lämpligare att montera givaren betydligt närmare vägbanan. Det är ju där det kan vara halt.
Leif

F

F.d. 29978

Guest

Nej det finns inte. Visst skulle det ha varit bättre.
Kanske det finns andra likvärdiga som har belysning. Vi får se, tips kanske kommer.

På 70-talet fanns det som biltillbehör med en röd lampa som blinkade för frostvarning. Numera är det väl standard på alla bilar utom Fiat. Men en avancerad färd dator finns det. Jag trodde att jag inte lyckats hitta rätt mod.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Ser ut som det finns många Fiat ägare som har samma problem.
Jag har som jag skrivit tidigare talat med Fiat i Danmark och ni kan läsa vad jag fått för svar i tidigare inslag.
Ett förslag.
Finns det inte någon i klubben som har god kontakt med sin Fiat verkstad som kan fråga vad som egentligen krävs för extra delar och arbete för att få den mätare som ändå sitter original på bilen att fungera. Enligt mitt svar från Danmark så var tydligen det mesta förberett.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Jag stångades en hel del med min Fiatverkstad för några år sedan i denna fråga eftersom jag ansåg att det borde kunna gå att lösa. Fick då efter en tid förklaringen att kontrollenheten eller styrenheten (dvs enheten som tog signalen från givaren och gav den vidare till displayen) var en del av ACC:n.

Har ingen aning om ifall det var en nödlögn för att få slut på diskussionen eller om det är sanning.

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På 70-talet fanns det som biltillbehör med en röd lampa som blinkade för frostvarning. Numera är det väl standard på alla bilar utom Fiat. Men en avancerad färd dator finns det. Jag trodde att jag inte lyckats hitta rätt mod.

Billigare än så här går det nog inte att komma undan.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Klockor-och-Termometrar/Termometrar/Digital-termometer-med-larm/

Det kan ju vara problem att få igenom sensorn genom kabelgenomförningarna till motorrummet, men då går det ju alltid att märka upp kabeln och sedan klippa av den och efter montering skarva ihop den igen.

F

F.d. 29978

Guest

Var sitter utegivaren för inne/ute termometern på Kabe panelen?
Har Kabe tagit givaren för eget bruk i bo delen. Om man läser Fiat instruktionen skall det finnas en ytter tempmätare i Kabe versionen med färd dator.
Eller är det kopplat till ALKO chassit?
Jag tror inte det beror på snikenhet. En sådan här funktion kostar lite vid tillverkning.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kikar man i Cardic katalogen BDS på sidan 28 Katalog 2010 så ser man ett par olika och dessa visar både ute och inne samtidigt .
Det är belyst display samt larm som visar då det är halkrisk , vissa har även minne för min och max temp .
Dom jag menar heter:
280500 = 179:-
280501 =156:-
280605 =158:-

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej [Affezell.
Vår Adria Coral 2010 stiger i värde för varje dag som går när man läser på detta forum, som standard ingick både yttertermometer, & "hasplåt under hela motorn" visserligen hasplåten i plast men kylan har svårare att komma åt, med föjld att det blir varme i bilen!!! "Ps"
Skall bli intressant när där skall bytas olja & filter, jobbigt att ta av hela detta plast skydd!!!!!!!
Mvh.
quote=Affezell;338272]Ringde Fiat om detta.
Fick till svar att det var bara bilar som utrustades med ACC som hade utetemperaturgivare.
ACC står för automatisk klimatanläggning[/quote]

F

F.d. 29925

Guest

En liten undran bara, varför skall givaren skyddas för fartvinden?
Temperaturen förändras av fartvinden, eller?:confused:

Toppen