• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mycket dåligt av Kabe & Fiat!

M

Matts Torebring

Guest
Jag har köpt 2 st nya husbilar av marknadens dyrare bilar. Ingen av dem har haft en temperaturgivare i cockpit som visar ute tempen när man kör. När jag konfronterat Kabe med detta får jag detta dumma svar: ”Du skulle ha valt automatlåda, då hade du fått en tuffare ratt och utomhusgivare till panelen”. Helt otroligt dumt! Säljaren skrämde mig dessutom från att välja automatlåda. Det kan många gånger vara riktigt trafikfarligt att inte veta ute temp när det närmar sig nollstrecket. Det är inte enkelt att komma ut med kablar för en utegivare, för oss som inte skruvar i bilarna. Nu har jag inhandlat en innetermometer som jag fäst upp i cockpit och med utesensor som jag fäst uppe i takrelingen. Jag återkommer om ett halvår om det inte funkar. Jag förmodar att det är många husbilar som har samma problem och är offer för tillverkarnas girighet att tjäna ännu mera pengar.

Bilagor

• IMG_0424.JPG
    IMG_0424.JPG
    2,9 MB · Visningar: 25
  • IMG_0426.JPG
    IMG_0426.JPG
    3 MB · Visningar: 16

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Mycket dåligt av Kabe & Fiat!

Kommer inte den placeringen att utsättas för fartvinden och därmed visa helt fel temperatur?
Normalt brukar man placera givaren under bilen skyddad för fartvinden.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Jag har en billig trådlös termometer från JULA. Utegivaren ser väldigt lik ut den du har. Givaren fäste jag med ett buntband i en tvärgående balk bakom spillvattentanken. Skyddad för vattensprut och solen kommer inte åt den. Den är ganska lätt åtkomlig för att klippa bandet och ta in den över vintern (vilket kanske inte behövs). Innetermometern fäster jag på ett kardborreband på instrumentpanelen. När vi står still flyttar jag ut den i bodelen.

Edit:
Såg att någon undrade över fartvinden. Den har ingen betydelse, temperaturen är ju inte annorlunda. Däremot känner vi en enorm skillnad om huden utsätts för vind. Då blir kyleffekten mycket märkbar.

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Sätter man givaren under bilen, så blir tempen för hög av motorvärmen, men det ger bra temp när man står stilla.

F

F.d. 2577

Guest

Enligt handboken finns det 2 olika modeller av instrumentering på 250, varav den ena saknar tempmätare. Även vi saknar denna så vi har köpt en dubbel, då kan vi även se innetempen. Den saknar jag mera.
Leffe

Senast redigerad av en moderator:

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Oj Matts

Jag har en liknande givare hemma, just nu i kylskåpet men på sommaren åker den in i husbilens kylskåp för att att hålla lite koll på kylan där inne. Men min fundering är mest om den tål regnväder? Jag skulle lägga den i en plaspåse för att undvika regnvatten. Sen får du förmodligen många extra grader sommartid när solen ligger på. Jag attraheras av att placera den under bilen med buntband och i plastpåse. Dock kvarstår frågan då hur mycket den påverkas av eventuell motorvärme. Det är inte lätt att hitta fuktfri skugga utanför en husbil.

Mvh
larsemil

F

F.d. 55319

Guest

hej.

Du kan testa och placera givaren på armen på vänster backspegel i lä för fartvinden,ingen värme från motorn.Visserligen kommer solen på den vid stillastående.men jag har provat under bilen och då blir det 2-3 gr varmare

Hälsningar från Portugal 20 gr idag
Helge o Catarina

J

Jimbo

Guest

Problemet är inte att komma ut med en kabel...finns hur många genomföringar som helst, Oftast är det väl tyvärr sladden som är för kort på "hemma"-termometrar.

Om man vill installera en termometer själv rekommenderar jag att titta bakom handskfacket där oftast genomföringen finns till ex kupeuttag. På flera bilmodeller ligger även styrboxen bakom mellanväggen (torpedväggen) höger fram.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vår bil har som standard en yttertermometer med visning på instrumentpanelen men jag har ändå satt en extra trådlös givare på insidan av gasolluckan med mottagaren på väggen i bodelen. När man står parkerad kan man se yttertemperaturen utan att behöva slå på tändningen.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Ringde Fiat om detta.
Fick till svar att det var bara bilar som utrustades med ACC som hade utetemperaturgivare.
ACC står för automatisk klimatanläggning

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

ja montreal så enkelt är det beställer inte kabe termmometer så blir där ingen, det är lika med köparen till bilen beställer man inte automatlåda såblir där ingen det är lika mycket fel tänkpå båda sidor.

M

Matts Torebring

Guest

Det måste väl ändå ligga på Fiat och även på beställaren att bygga så trafiksäkra fordon som möjligt. Finns inte utetemparaturkontroll under körning saknar man viktiga faktorer som påverkar trafiksäkerheten i högsta grad. Att baka in det i ett paket med automatlåda ger jag inte mycket för.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest

Hej är det någon som vet var givaren ska sitta (om sån monteras)är det fram under bilen eller i någon av sidospeglarna.har en med sk ecc men utan givare.
kanske tillomed någon som vet färgen på kablarna till givaren tror inte fabriken plockar bort den kabelstumpen om dom inte monterar nån givare är lite frusterande å ha den funktionen i instrumenten men utan funktion

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Möjligheten till utetermometer finns ju inkonstruerat i bilarna, så det är bara för Kabe att specificera det vi beställning, men klaga inte på Fiat, för de bestämmer inte det! Däremot tycker jag det är konstigt av Kabe, som väl vill profilera sig som åretruntbil? :cool:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

kabe har inte varit så stor tillverkare av husbilar så dom har nog inte haft så mycket att sätta emot mot fiatt det blir såkert ändring på det nu när dom börjar bli stora kabe är mycket lyhörd för kundernas önskemål, så påverkar vi dom såkommer det säkert och det är likadantmed andra husbilar det fins inte där heller, sen det där med att dett fins på automater det är bra för då lockar det mer till köp av en sådan det är något jag har funderat över att där fins så lite bilar på marknaden med automatlåder det är väl fiats fel när jag köpte min kabe kunde jag inte välja hde jag kunnat det så hade jag valt en sådan ivår moderna tid så köper man väl minte en bil som kostar en miljon med en växellåda frå Tfordens tid.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Allt som behövs till utetermometern utom möjligen givaren finns säkert redan i bilen, så det är i huvudsak en programmeringsfråga, om Kabe som väl beställer något hundratal chassin per år beställer är det säkert inte ett problem för Fiat, bara Kabe beställer och naturligtvis betalar! Men med de priserna som är på Kabe:s bilar håller jag med det borde ingå! :wink:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Det har funnits yttertempmätare 52mm med en givare som skulle fästas bakom stötfångaren vet att VDO och BG tillverkade sådana har själv en BG liggande

Toppen