• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mycket dåligt AGM-batteri från Biltema och dålig service/kompetens

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Ett nytt AGM-batteri för 2500 kr visar sig uselt när det blir minusgrader, och verkade även innan lite tveksamt.
Köpt på Biltema Gävle för bara en dryg månad sen.
Håller inte laddning, efter två dygn stillestånd håller det 12,1 volt.
Bilen startar inte i kyla minus 8.
Webaston går i ca 3 minuter och slår ifrån vid ca 11,8 volt, om man börjar med den utan att göra startförsök.
Gamla batteriet, ca 5 år, var bättre, men är kasserat.
Biltema ska ha in det för "undersökningar" i flera dygn.
Jag har ingen annan bil påställd nu de är avställda för vintern, en i garage.
Har 6 mils resa till Biltema Gävle.
Hur kommer jag hem utan bil?
Det struntar de i, och de klarar tydligen inte att göra ett belastningstest medan man väntar.
Läste på omdömessidor att flera är väldigt missnöjda med Biltemas batterier och kundbemötandet när de
klagat på felaktiga batterier.
Jag köpte två nya "silver-bly" för två år sen, de var sådär, men jag sålde den husbilen med kvitton på batterierna,
så köparen fick ta det eventuella problemet.
Jag tänkte mig att AGM ska vara en helt annan sak, mer än dubbla priset.
Vad är er erfarenhet av Biltema och bilbatterier?
Jag är förvånad över den dåliga servicen och kompetensen, de har ju inte börjat med detta i år.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.433
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Ok.
Såg att 80-900 är på utförsäljning när jag var i butiken och köpte 80-904 som ska ersätta.
Några få mindre Ah, men det får duga i personbilen.
Kvitto och serienummer inscannat. Håller det 4år så är jag glad.
Mätte mitt batteri efter att ha nu stått i 5 veckor efter laddning med Victron 25A laddare.
12,84v vilospänning.
Tycker det är acceptabelt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.014
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ifall du har en tång-amp.meter så skulle du kunna mäta vad det drar, men även vilken spänning du får vid belastning, ditt verkar iallafall kunna leverera strömmen som krävs, kommer man nedåt 7V vid belastning brukar startmotorerna inte orka med att få tillräcklig snurr.
Jag har också en sådandär batterianlysmätare ANCEL som man även kan ha inkopplad och som testar och mäter under start. Det "roliga" med den var att den var inte nöjd med batteriet vid en test "på skoj" för jättelänge sedan. Men jag blängde nog mera på mätaren än på batteriet då.
Nu har JEEP'en stått några dagar och jag kopplade in batterianlysen ANCEL för lite koll.
Det har blivit varmare ca. +6 och värdena på mätning gav detta.
Volt: 12.23V och har alltså inte sjunkit mer än efter en natts vila efter laddning, utan ökat lite med högre lufttemp.
Batteriets EN värde skall vara 760 men var 458. och utdömt men ändå förslag från testinstrumentet på att testa med att ladda.

Testaren ställd på startförsök. Första, tre dygn efter laddning.
Volt max. vid tändning på 10.15 V (bränslepump, lyse m.m. på.)
Volt min. vid start 7.48 V.
Utdömt som batteri av testen.

Avläsning av Voltkurva vid start nr 2.
EN värde 408
Volt före start 12.3 V
Volt min. vid start 9.2 V
Därefter direkt vid generatorladdning 14.6 V som sjönk snabbt till ca. 14.2 V ...... sen tog kurvans tid slut.

Lite underligt som jag nämnde. Batteriet är ju klart dåligt men verkar mer ha fått ca. 12.2 V som sitt nya rätta Voltvärde men har ändå skaplig startkraft kvar.
Men också som jag nämnde så är ju startmotorn en med utväxling som inte alls tar lika mycket ström som en direktverkande startmotor utan utväxling.
Tror nog också att batteriet faktiskt har varit så här en längre tid med långsam försämring men verkar ändå kämpa på fortfarande men på en lägre nivå med en snäll startmotor.
Ja, det är nog dags att handla igen...

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.760
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Grundligt test må jag säga.
Det känns helt klart som batteriet har tappat majoriteten av liven.
Ett tecken är när du startar och laddströmmen sjunker snabbt och man "tror" att batteriet är fulladdat.
Har du en vilo-spänning på ca.12,3V så är batteriet teoretiskt 50% laddat. Orkar generatorn hålla upp spänningen till 14,6V så kan man misstänka att batteriet inte tar emot laddning som det ska, alltså det är på sista versen, men fungerar det för dej så är det nog inte akut.

Min absolut roligaste 4x4 vinterbil var en Jeep GC 1995 med 5,2 V8'an som jag importerade från Tyskland för över 20år sedan, jag knäckte dock automaten i den då den fick smaka väl mycket pisk med mej bakom ratten, fann dock en nyrenoverad för 5000kr hos en lokal "automat-guru" nästan gratis!
Saknar den bilen än idag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.014
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, den lilla dosan från ANCEL är rätt användbar för smidiga tester, och jag borde nog ha litat på dess utvärdering för länge sedan när det troligen fanns lite garanti kvar, men sedan hade det varit problemet som tas upp här, Biltemas bedömning som tar flera dagar.... m.m. Ca. 270:-/år för batteriet med priset för sex år sedan, det täcker knappt botten i bensintanken på den vid en tankning.
Ja, JEEP'ar är roliga och gagnar bensinbolagen dessutom, men....... jätte-roliga och poppis när kompisar skall ha upp båtar :applaus:.

DSCF6213 - Kopia-400.jpg

Ha det bra. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.014
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, visste inte om jag skulle öppna en ny tråd eller fortsätta på den här, men fortsätter här så det finns lite förord på vissa nya prov.

Eftersom det skall bli kallare och jag har stort behov av just JEEP'en i vinterväglag så åkte jag och köpte ett nytt batteri, AGM igen och tänkte köpa ett som var märkt med BOSCH........ Men sedan tänkte jag att man får väl offra lite för vetskap och åkte åter till blåvita skylten som hade ett nyfyllt mindre berg av batterier.
Jag hade utrustat mig med ett bra mätinstrument i innerfickan. Bara för att visa att det troligen är rättvisande och av bra kvalité, och inte för att skryta, så är det ett FLUKE för uppåt 4000:- i nypris.
Jag närmade mig berget av batterier, och kanske för att ursäkta blåa skylten lite, så säljer de säkert massor med batterier till och under vintern och det är väl bara troligen ett mindre antal av dem som inte är bra men ändå märks och får mest stryk på sådana här och liknande medier.
Jag plockade fram mätinstrumentet, och tänkte att bra AGM batterier borde hålla runt 12.8V även efter vila.... Men man vet ju inte hur fullt de är laddade från början även om de troligen inte har lagrats mycket mer än ett halvår som inte borde påverka ett nytt friskt batteri nämnvärt.
Mätte på 70A, det med skydd över polerna och 760 i EN värde (80-700). Det finns ju även ett utan polskydd på 70A med EN värde på 720 (80-704).... fattar inte skillnaden på två så lika batterier eller nyttan med det....
Så mellan 12.58 och 12.61 på andra men inte högre än så efter koll på kanske 10st, och en frågande bläng från en i personalen. Jag log bara lite tillbaka.
Men så kom ett som visade 12.48, ingen katastrof kanske men troligen lika laddat som de andra från början.
Ungefär samma 12.60 voltvärde på de lite kraftigare AGM batterierna, så de kanske inte är helt fulladdade från början....

Jag fick syn på deras AGM Marin/Fritidsbatterier och stoppade in mätinstrumentet även där.
12,82V... Det ser bättre ut för att vara ett fulladdat AGM. Ytterligare två av samma storlek och samma värde. Testar några större med samma höga värden och funderar på om de bara är mer laddade från början än startbatterierna. Men sedan ett sista test av ett marin.... Och det står 12.24 på det i stället för 12.82...
Ja helt klart 12.24. Inte bra alls alltså och ägnar en tanke åt den som tar hem det till kanske båten eller som bobatteri, för så lite laddat i förhållande till de andra kan det ju inte ha varit från början.

Med viss tvekan så tar jag med mig hem ett 70A AGM (80-700) i alla fall, som visar 12.62 och allra högst av de AGM startbatterier jag kollat. Det lägsta av ca. tio stycken startbatterier var ju 12.48 men de flesta mellan 12.58 till 12.61, som om det nu skulle vara så högt de kan komma bara är ca. 75% laddning.... med 4 års garanti med från ett visst, till ett större krångel om det bråkar under garantitiden.

Väl hemma nu så har jag satt det på laddning med en Ctek som är rätt ny, och tänker kolla volt på det, efter laddning, efter några timmar, nästa dag och helst också efter några dagar om jag inte behöver det innan.... Men mitt gamla max 12.2 Volts batteri verkar att hänga i fortfarande, och funderar på att ha det tills det ev. blir riktigt kallt någon morgon. Men åter, min startmotor med planetväxel tar inte alls så många Amp vid start som de direktverkande.

Återkommer med fler mätningar om det kan ge något... och om det fulladdat hamnar runt 12.8 i vila som det borde. Men helt klart så saknas det lite klös i en del av de nya batterierna på hyllorna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.760
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En tanke Jankro, tänk sen på att din "gamla" GC troligtvis inte laddar med den högre spänning som ett agm kräver, så det skadar verkligen inte att regelbundet stödladda med din nya laddare.
Min vardagbil (Vito 2015) med original 2x80Ah AGM under sätena laddar oftast med 15V, iallafall på höst-vinter-vår, på sommaren kan den gå ner till 13,8V ("smartgenerator") bms styr även laddningen.

På min gamla husbil fick jag ett agm-startbatteri att överleva i 9år med regelbundna laddningar från extern laddare, i våras blev det dock byte tillbaka till ett vått bly-syra startbatteri, hoppas därmed att mppt-regulatorn ska orka upp till en högre laddstatus på startbatteriet vid fricamping.
 

Leif H

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
40794
Medlemskap
2025
Hej igen, visste inte om jag skulle öppna en ny tråd eller fortsätta på den här, men fortsätter här så det finns lite förord på vissa nya prov.

Eftersom det skall bli kallare och jag har stort behov av just JEEP'en i vinterväglag så åkte jag och köpte ett nytt batteri, AGM igen och tänkte köpa ett som var märkt med BOSCH........ Men sedan tänkte jag att man får väl offra lite för vetskap och åkte åter till blåvita skylten som hade ett nyfyllt mindre berg av batterier.
Jag hade utrustat mig med ett bra mätinstrument i innerfickan. Bara för att visa att det troligen är rättvisande och av bra kvalité, och inte för att skryta, så är det ett FLUKE för uppåt 4000:- i nypris.
Jag närmade mig berget av batterier, och kanske för att ursäkta blåa skylten lite, så säljer de säkert massor med batterier till och under vintern och det är väl bara troligen ett mindre antal av dem som inte är bra men ändå märks och får mest stryk på sådana här och liknande medier.
Jag plockade fram mätinstrumentet, och tänkte att bra AGM batterier borde hålla runt 12.8V även efter vila.... Men man vet ju inte hur fullt de är laddade från början även om de troligen inte har lagrats mycket mer än ett halvår som inte borde påverka ett nytt friskt batteri nämnvärt.
Mätte på 70A, det med skydd över polerna och 760 i EN värde (80-700). Det finns ju även ett utan polskydd på 70A med EN värde på 720 (80-704).... fattar inte skillnaden på två så lika batterier eller nyttan med det....
Så mellan 12.58 och 12.61 på andra men inte högre än så efter koll på kanske 10st, och en frågande bläng från en i personalen. Jag log bara lite tillbaka.
Men så kom ett som visade 12.48, ingen katastrof kanske men troligen lika laddat som de andra från början.
Ungefär samma 12.60 voltvärde på de lite kraftigare AGM batterierna, så de kanske inte är helt fulladdade från början....

Jag fick syn på deras AGM Marin/Fritidsbatterier och stoppade in mätinstrumentet även där.
12,82V... Det ser bättre ut för att vara ett fulladdat AGM. Ytterligare två av samma storlek och samma värde. Testar några större med samma höga värden och funderar på om de bara är mer laddade från början än startbatterierna. Men sedan ett sista test av ett marin.... Och det står 12.24 på det i stället för 12.82...
Ja helt klart 12.24. Inte bra alls alltså och ägnar en tanke åt den som tar hem det till kanske båten eller som bobatteri, för så lite laddat i förhållande till de andra kan det ju inte ha varit från början.

Med viss tvekan så tar jag med mig hem ett 70A AGM (80-700) i alla fall, som visar 12.62 och allra högst av de AGM startbatterier jag kollat. Det lägsta av ca. tio stycken startbatterier var ju 12.48 men de flesta mellan 12.58 till 12.61, som om det nu skulle vara så högt de kan komma bara är ca. 75% laddning.... med 4 års garanti med från ett visst, till ett större krångel om det bråkar under garantitiden.

Väl hemma nu så har jag satt det på laddning med en Ctek som är rätt ny, och tänker kolla volt på det, efter laddning, efter några timmar, nästa dag och helst också efter några dagar om jag inte behöver det innan.... Men mitt gamla max 12.2 Volts batteri verkar att hänga i fortfarande, och funderar på att ha det tills det ev. blir riktigt kallt någon morgon. Men åter, min startmotor med planetväxel tar inte alls så många Amp vid start som de direktverkande.

Återkommer med fler mätningar om det kan ge något... och om det fulladdat hamnar runt 12.8 i vila som det borde. Men helt klart så saknas det lite klös i en del av de nya batterierna på hyllorna.

M.v.h. JANKRO.
Bra testa, tycker det bekräftar att man inte skall handla batterier på Biltema, de har ingen kunskap och är inte ens billiga. Beställde ett Globalbatteri hos SGA som de fick hem dagen efter, mätte spänningen som var 12.76V.
Global i Haninge laddar alla batterier de har i lager enligt schema så där får man inga halvladdade batterier, går inte att jämföra med Biltema
 

Leif H

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
40794
Medlemskap
2025
En tanke Jankro, tänk sen på att din "gamla" GC troligtvis inte laddar med den högre spänning som ett agm kräver, så det skadar verkligen inte att regelbundet stödladda med din nya laddare.
Min vardagbil (Vito 2015) med original 2x80Ah AGM under sätena laddar oftast med 15V, iallafall på höst-vinter-vår, på sommaren kan den gå ner till 13,8V ("smartgenerator") bms styr även laddningen.

På min gamla husbil fick jag ett agm-startbatteri att överleva i 9år med regelbundna laddningar från extern laddare, i våras blev det dock byte tillbaka till ett vått bly-syra startbatteri, hoppas därmed att mppt-regulatorn ska orka upp till en högre laddstatus på startbatteriet vid fricamping.
Varför byter du till vått batteri och vad menar du med att MPPT regulatorn nu ska orka upp till högre laddstatus
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.760
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Varför byter du till vått batteri och vad menar du med att MPPT regulatorn nu ska orka upp till högre laddstatus
Dels för att min gamla (2005) modell på generator inte är anpassad för AGM, samt att min kombinerade DC-DC/MPPT Renogy dcc50s ger en laddström även till startbatteriet när solen tittar fram, dock är denna laddning inte heller anpassad för AGM.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.014
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En tanke Jankro, tänk sen på att din "gamla" GC troligtvis inte laddar med den högre spänning som ett agm kräver, så det skadar verkligen inte att regelbundet stödladda med din nya laddare.
Min vardagbil (Vito 2015) med original 2x80Ah AGM under sätena laddar oftast med 15V, iallafall på höst-vinter-vår, på sommaren kan den gå ner till 13,8V ("smartgenerator") bms styr även laddningen.

På min gamla husbil fick jag ett agm-startbatteri att överleva i 9år med regelbundna laddningar från extern laddare, i våras blev det dock byte tillbaka till ett vått bly-syra startbatteri, hoppas därmed att mppt-regulatorn ska orka upp till en högre laddstatus på startbatteriet vid fricamping.
Hejsan, nej laddningen ligger troligen lite lågt för AGM och har egentligen fått rätt många stödladdningar under åren. Mest på vintern när det varit kallt men även ibland på sommaren för den står så mycket och länge då.
Men som jag skrev så var inte batteritesten nöjd med batteriet för jättelänge sedan och visade lågt EN värde tidigt.
Men åter så tror jag att utväxlingen i startmotorn och jättelättstartad motor har troligen länge gjort att man sluppit att höra det där trötta varvtalet på startmotorn när det varit kallt m.m. för det brukar ju vara första synliga/hörbara tecknet på att ett batteri börjar att tröttna.
Voltmätaren i bilen ger ju inte mer info på skalan än att det finns dålig, skaplig eller jättebra spänning, även fast det finns siffror, rätt lång skala och gradering på den, men analog. Skall försöka mäta efter någon start då det brukar ladda på skapligt ett litet tag.... Men åter, startmotorn går lätt runt med sin utväxling, när den vrider runt en bilmotor som startar snabbt.

Spänningen efter laddaren var klar men ännu inkopplad var 13.57V.
När jag hade kopplat bort laddaren så var batterispänningen 13.24V.
Och något mer än en timme efter bortkopplingen så var spänningen 13.02V.
Så den rasade ju inte snabbt, för ett riktigt dåligt batteri har ju ramlat ner i närheten av spänningen det kommer att hålla bara någon timme efter laddaren kopplats bort, så det verkade bra.

Och så till lite mätningar av det nya batteriet ett dygn efter färdig uppladdning.
FLUKE'n sa 12.94V.
Sedan kopplade jag dit ANSEL analys så den fick jobba några gånger.....
Starttest gick ju inte att göra när batteriet var löst, men man talar om för mätaren om batteriet är löst eller sitter inkopplat i bilen m.m. så den vet hur läget ser ut.......
Den sa att spänningen var 12.86V. vilket är nära och lika FLUKE'ns, för den måste väl lägga någon liten belastning för att få fram sina mätvärden eller tända displayen, även om det inte bygger på belastningstest utan mattematik och motstånd.... eller något.... och 8/100V. i skillnad är inte mycket att bråka om, så det visar rätt och lika som FLUKE'n.
Så nu efter något dygn så var spänningen enligt testinstrumentet 12.86V. alltså ett bra värde på AGM.
Vi får se om det blir en senare mätning också.
Men... EN värdet, alltså så att säga kraften i batteriet vid bl.a. startmotorsnurr i kyla som är satt till 760 på klisterlapparna får testaren bara upp till 656 och bedömmer batteriet till ca. 86% kraft, och i alla fall godkänt som begagnat.
D.v.s. något klenare än deras 60Ah AGM batteri som är märkt med 680 EN och det minsta AGM startbatteri de har.
Jag måste väl tillägga att man kan ju inte vara säker på testmätaren, men den är använd på kanske 7/8st. nya batterier förutom till test av gamla dåliga. Den var ju tveksam på det AGM batteri som nu är underligt och sitter i bilen sedan rätt länge tillbaka, och den har mätt andra nya batterier bl. a. de fyra vanliga EXIDE marinbatterier som sitter som bodelsbatterier sedan några år, och de och andra batterier har fått högre mätvärde än det som står på dem när de var helt nya.....
Jag vet inte, men det verkar vara/är något lurt med även det här AGM batteriet fast spänningen är ok. och min startmotor orkar det säkert med... Men bedömt till 86% av sin fulla kraft när det är nytt, det borde kanske vara efter några år om de nu skall leva tre gånger längre än ett vanligt batteri.
Vi får se om jag orkar att bråka om det, eller struntar i det. Hade man inte haft testmätaren så hade det ju sett bra ut med spänningen i alla fall.
Bedöm gärna själva, och fundera......:confused:.... Om testaren visar falskt på AGM men ok. på andra "vanliga" batterier eller kan spå framtiden flera år framåt i tiden som skedde med det gamla som nu sitter i bilen och bevisligen är dåligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.014
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ok de ligger ju på en helt egen nivå och också i pris, får man väl ursäkta Blåa skyltens batterier med.
De "finaste" är ju dessutom så kollade så man kan lägga folks liv i deras konstruktion, JEEP'en vaknar ju åter med ett nytt batteri även om databoxen mår dåligt ett tag.
Men något som också var intressant var kurvan på effekten som dalar betänkligt med temperaturen.
Batteriet står ju ute i garaget som numera får klara sig utan underhållsvärme, för det är så torrt så rost på verktyg m.m. är inget problem, och lite sprayolja på helt råa metallytor avhjälper det problemet.
AGM Kapacitet.JPG
Det ser ju ut som det behövs uppåt 30° värme för att de skall ha full kraft och det sjunker mer än man kan förvänta sig vid lägre temp. Går ju i så fall att jämföra med en luftvärmepump som blir sämre ju mer värme man behöver......
Jag skall nog sträcka på ryggen och bära in batteriet så det blir lite mer uppvärmt och testa igen så man inte gnäller mer än man bör på kraften i batteriet.

Återkommer M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.760
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hejsan, ok de ligger ju på en helt egen nivå och också i pris, får man väl ursäkta Blåa skyltens batterier med.
De "finaste" är ju dessutom så kollade så man kan lägga folks liv i deras konstruktion, JEEP'en vaknar ju åter med ett nytt batteri även om databoxen mår dåligt ett tag.
Men något som också var intressant var kurvan på effekten som dalar betänkligt med temperaturen.
Batteriet står ju ute i garaget som numera får klara sig utan underhållsvärme, för det är så torrt så rost på verktyg m.m. är inget problem, och lite sprayolja på helt råa metallytor avhjälper det problemet.
Visa bilaga 237374
Det ser ju ut som det behövs uppåt 30° värme för att de skall ha full kraft och det sjunker mer än man kan förvänta sig vid lägre temp. Går ju i så fall att jämföra med en luftvärmepump som blir sämre ju mer värme man behöver......
Jag skall nog sträcka på ryggen och bära in batteriet så det blir lite mer uppvärmt och testa igen så man inte gnäller mer än man bör på kraften i batteriet.

Återkommer M.v.h. JANKRO.

Ursäkta, en Jeep-fråga.
När jag kopplade ur batteriet ur min GC så tappade tomgångsmotorn minnet, och man var tvungen att ta en liten tur med vänster broms, sen lärde den sig att hålla rätt tomgång.
Är din likadan?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.014
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej den går nog men bara underligt, så det är ett vanligt/normalt problem.
Jag läste på och det finns bara grunderna kvar för att den skall fungera, samt om man kollar datorn så varnar den för att den varit strömlös tills den är omstartad 50 gånger.....
Ungefär så här-
Om man lägger samman plus och minus en stund innan man sätter kablarna på batteriet igen så har man tömt allt i minnet och inget "skrot" ligger kvar, och även tömt alla kondningar inne i boxen som kan ställa till med bekymmer om de är dåliga. Jag tog mod till mig och bröt upp boxen och grävde mig ner i "gelantinet" som allt är ingjutet i och böt ut några kondningar och några andra komponenter till nya och lite mer tåliga, innan de går sönder.
Men, när man kopplat dit batteriet så går det fortare om man först kör en sväng på rätt sätt så den får all infon från alla givare m.m. på en gång i stället för vartefter.
Ungefär så här.
När man startat den (kall) så skall man inte låta pedalen/gasspjället vara i tomgångsläge alls helst. Man får fibbla lite med gaspedalen hela tiden och bromsa med vänstern som du skriver, men bara för att inte ha pedalen i tomgångsläge alls.
Jag har några km. ut till gamla E4'an och med ojämn gas och lägga ur växeln vid Stop och inte släppa ner den på tomgång så är jag ute på vägen. Där skall bilen bli varm med olika gaslägen och gärna några kickdown också. Så en bit på gamla E4'an svänga ut och dra på, på nya E4'ans motorväg (ny och ny de byggde första delarna av den när jag gjorde lumpen :rolleyes:) och in vid McDonald's och in på gamla E4'an igen. Sedan en raksträcka och ca. 100km/h och först då släppa gaspedalen ner på tomgång och inte röra något annat under minst tio sekunder till bilen tappat nästan all fart, och lärt sig läget för tomgång.
Sedan åka lite lugnt och stanna, stänga av motorn och låta bilen stå några minuter.
Sedan kan man starta, åka hem och bilen har lärt sig allt som tar onödig tid om man bara åker som vanligt med den.
Det är det här som gör att jag skrivit att bilen blir lite strulig när man bryter batteriinkopplingen så man inte gärna vill göra det i onödan vid koll av batteriet m.m. Men jag brukar ge den ström från annan källa vid byte av batterier för att slippa ceremonierna som annars behövs, men fixar allt strul på en gång som kan uppkomma.
Även vid byte av någon givare kan det vara idé/nödvändigt med denna ceremoni.

Ungefär så :). M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.014
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det här blir sista inlägget från mig (tror jag) om AGM batterier och mätningar. Det har blivit mycket siffror ser jag nu efteråt, kanske för mycket. Så en sammanfattning som slutkläm.

Det är ju tydligt att batteriet som sitter i bilen nu ca. sex år gammalt har tappat något på något sätt och inte vill överstiga ca. 12.2V i vila efter laddning, dessutom så är EN värdet lågt, som är ett slags värde på hur mycket klös det finns i batteriet egentligen vid startförsök i kyla tills spänningen understiger ett visst värde...........
Det kallas också för flera betäckningar bl.a. CCA som är samma som EN, men EN är mer omfattande och för att ha samma klös som i ett EN760 så behövs det CCA800.
Så om man nu går efter ett skrivet EN värde på batteriet till en bil, så kan man inte ersätta det med ett CCA batteri med samma värde för det blir för klent, men det finns tabeller, och det skiljer inte så mycket så det räcker nog att kolla typ vanliga Ah på batteriet i stället...

Så det nya batteriet. Med voltmätning innan val av batteri i butiken, så fanns det ju några få som låg märkbart lägre än de flesta andra, Om det beror på batteriet eller på att några få av någon anledning inte fått lika mycket laddning som de flesta andra under tillverkningen kan man ju inte veta, men några få låg underligt lågt i alla fall.

Det nya batteriet fick ju rätt bra voltvärde efter laddning och vila ca.12.9V.
Men det där EN värdet blev ju rätt lågt i förhållande till det 760 som står på batteriet, 657 och därmed så säger mätaren att batteriet har 86% av sitt klös kvar.
ANSEL11.jpg

Enligt tabellen till sidorna som PeterK hänvisade till så sjunker ju EN värdet betydligt vid lägre temperaturer och ute i garaget var det kanske 8° varmt bara.
Jag konkade in batteriet till ca. 22° värme och dessutom så fick det några värmebehandlingar av en värmedyna.
Nästa dag så blev det åter koll med mätaren och värdet blev bättre men kanske inte bra. EN värdet var då uppe i 682 och då säger mätaren att batteriet har 89% av klöset kvar.
ANSEL22.jpg

Men som avslutning på detta så finns det faktiskt att läsa att ett nytt batteri har lågt EN värde tills det får jobba upp sig.
Står det så, så är det väl så....kanske, och då borde det bli rätt bra efter ett tag, och man får väl vara nöjd.
Det kanske är annat på vanliga blysyra batterier för de brukar nog ha över fullt EN/CCA värde när de är nya, i alla fall några jag mätt på.

Det får vara bra så med batterikoll. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Jag har ju skruvat med mina bilar själv ända sedan slutet av 70 talet och då har man naturligtvis köpt delar från många olika ställen. För 30-40 år sedan var ju Mekonomen det enda alternativet om man inte skulle köpa direkt av Volvo eller VW som var de märken jag oftast hade och fortfarande har. På den tiden var ju Mekonomen alltid billigare än orginal.....Nu är det ofta tvärsom. Sedan kom Biltema och de hade då väldigt bra priser och väldigt ofta stod det tillverkarens namn på delar och till och med kartonger och det var Mahle på filter, SKF på lager, Continental på remmar osv. Tyvärr är ju numera Mekonomen till och med dyrare än orginal och Biltemas grejer är ett lotteri vad gäller kvaliteten. Har bytt många framhjulslager på mina bilar under åren. Och tidigare fick man bra garanti och kvalite med Biltemas. Men numera får man vara glad om de rullar 5000 mil. Jag har alltid noterat bytena både vad gäller mil, kostnad och var delarna köpts!
 
Toppen