• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket dåligt AGM-batteri från Biltema och dålig service/kompetens

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Ett nytt AGM-batteri för 2500 kr visar sig uselt när det blir minusgrader, och verkade även innan lite tveksamt.
Köpt på Biltema Gävle för bara en dryg månad sen.
Håller inte laddning, efter två dygn stillestånd håller det 12,1 volt.
Bilen startar inte i kyla minus 8.
Webaston går i ca 3 minuter och slår ifrån vid ca 11,8 volt, om man börjar med den utan att göra startförsök.
Gamla batteriet, ca 5 år, var bättre, men är kasserat.
Biltema ska ha in det för "undersökningar" i flera dygn.
Jag har ingen annan bil påställd nu de är avställda för vintern, en i garage.
Har 6 mils resa till Biltema Gävle.
Hur kommer jag hem utan bil?
Det struntar de i, och de klarar tydligen inte att göra ett belastningstest medan man väntar.
Läste på omdömessidor att flera är väldigt missnöjda med Biltemas batterier och kundbemötandet när de
klagat på felaktiga batterier.
Jag köpte två nya "silver-bly" för två år sen, de var sådär, men jag sålde den husbilen med kvitton på batterierna,
så köparen fick ta det eventuella problemet.
Jag tänkte mig att AGM ska vara en helt annan sak, mer än dubbla priset.
Vad är er erfarenhet av Biltema och bilbatterier?
Jag är förvånad över den dåliga servicen och kompetensen, de har ju inte börjat med detta i år.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
När jag köpte mina 3 Biltema AGM så hade jag med mej en multimeter och plockade ut de 3 batterier med högsta vilospänning.
Hur länge och med vad laddade du ditt nya batteri innan montering?
Klarar din bil av att ladda ett AGM= ca.15V?

Märkligt att din Webasto tillåts starta vid en så låg batterispänning.
Hur vet du att "tjuvström" inte förekommer?
Mina erfarenheter säger att alla fordon har en "tjuvström" i varierande storlek, som beror på fordonets ålder, modell m.m.
Sedan iallafall 10år bakåt har vissa märken en batterivakt/bms som bevakar startbatteriet och stänger av förbrukare när spänningen sjunkit till en viss nivå, eller fordonet stått oanvänt en viss tid, då tillåts inte start av typ en Webasto.
Normalt brukar ett fordon klara ca. 4 veckors stillestånd, sen börjar startbatteriet krokna.
Nu blev det många frågor, men vissa saker måste utredas innan du ev. monterar ett annat AGM.

t.o.m min 21år gamla HD går ner i djup sömn efter någon veckas stillestånd, då går larmet inte att avaktivera med fjärren längre, för att skona startbatteriet.
jag skrev ju att jag kopplade loss ena polen och mätte ev tjuvström. Iofs inte ner till milliampere. Det som händer är ju av en helt annan dignitet så milliampere är helt irrelevant. Jag skrev också som svar till dig att det laddar 14.8 volt på ett oladdat batteri.
Ja, webaston startar vid 12.1 volt vilket jag håller med om är fel, behöver väl kalibreras. Den är gammal. Slår ifrån redan efter 4 - 5 minuter vid senaste testet.
Jag har en annan bil i garage hela vintrar, trots gammalt batteri klarar det en halv vinter utan att laddas. Provade förra vintern, startade lätt efter flera månader. 4 Veckor stämmer inte om allt är ok och i 10 + grader.
Min husbil som numera är en stor USA-dito har dubbla vanliga gamla bly-syra på 80 AH styck som startbatteri och de har jag satt underhåll på.
Den bilen står ute. Bodelens batteri "verkar" hållas laddat av bilens bakre elsystem med rejäl laddare, oroande hög laddningsspänning hela tiden.
Jag kommer köpa ett icke AGM och stoppa in i min potentiella campingbil som drabbats av Biltema.
Sen aldrig igen. Vad jag ska ha för bodelen där vet jag inte än, funderar på allt mellan inget och litium för 30.000 kr..
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Ja, annars kan jag ju inte veta att dessa batterier är bra.
Men igen då, då vet du inte om DAGENS Biltemabatterier är bra. Det är det frågan gäller.
De kan ha bytt tillverkare.
Läs recensioner här, av 644 omdömeslämnare ger 70% EN stjärna och några skulle vilja ge minus en.
Många skriver om just batterierna och känner sig blåsta.

 

Petri L

HBK Intresserad
Inlägg
37
Kommun
Nykvarn
Denna är (testare) bra att ha till detta, samt liggandes i husbilen.. Tex ladda fullt dagen innan, mät och sedan startat du den och mäter igen. Sen kan man kontrollmäta var 6e timme för att se om det droppar ned, gör det det så kopplar du ur och gör allt från början igen, men du kopplar ej in den i bilen.. Batteri- och generatorprovare
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Är det ojämn kvalitet på Biltemas AGM? Jag har haft deras i flera år u.a.

Numera är det nog så, tror du inte det finns något skäl till att de säljer ut den modell jag råkade ut för
sen några dagar?
Och jämför med vad hundratals kunder anser om den där garantin.
Speciellt på dyrare bilbatterier.

 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Numera är det nog så, tror du inte det finns något skäl till att de säljer ut den modell jag råkade ut för
sen några dagar?
Och jämför med vad hundratals kunder anser om den där garantin.
Speciellt på dyrare bilbatterier.

Man lär nog bläddra långt bland alla dessa omdömen för att hitta hundratals inlägg om batterigarantin, och det orkade inte jag. Det var ju en massa klagomål på allt möjligt som har med Biltema att göra. Skall tråden handla om bilbatterier var det en dålig länk i mitt tycke.
 

Leif H

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
40794
Medlemskap
2025
Biltemas personal har ingen kompetens på batterier eller andra kvalificerade produkter, det är ett lågprisvaruhus som inte ens är billigt, deras 4 års garanti på batterier är ett skämt. De litar heller inte på testinstrument de har till försäljning.
Skulle aldrig köpa batterier där.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Konsumentverket har undersökt detta och svarat att jag kan gå på "ursprungligt fel"
och behöver inte åberopa garantin.
Jag har själv kompetensen att avgöra aktuellt fel och det finns ett kompetent vittne,
den som köpte och monterade batteriet åt mig.
Ej medlem här trots ägare av husbil, och det ska inte jag heller vara.
Pungar ut med den lilla avgiften ARN har börjat med och driver ärende där.
(Minimikrav för ett ärende är 2000 kr, här är det 2500 + kostnader)
Inte av ekonomiskt behov utan för att visa Biltema vad som gäller.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Konsumentverket har undersökt detta och svarat att jag kan gå på "ursprungligt fel"
och behöver inte åberopa garantin.
Jag har själv kompetensen att avgöra aktuellt fel och det finns ett kompetent vittne,
den som köpte och monterade batteriet åt mig.
Ej medlem här trots ägare av husbil, och det ska inte jag heller vara.
Pungar ut med den lilla avgiften ARN har börjat med och driver ärende där.
(Minimikrav för ett ärende är 2000 kr, här är det 2500 + kostnader)
Inte av ekonomiskt behov utan för att visa Biltema vad som gäller.

Biltemas personal har ingen kompetens på batterier eller andra kvalificerade produkter, det är ett lågprisvaruhus som inte ens är billigt, deras 4 års garanti på batterier är ett skämt. De litar heller inte på testinstrument de har till försäljning.
Skulle aldrig köpa batterier där.

Tack för ett högst relevant inlägg.
I motsats till såna som till varje pris och upprepat ska skydda detta fuskföretag med
irrelevanta påståenden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Lycka till!
Berätta gärna här hur det gick i slutändan.

Jag förstår din irritation, när man frågar här om ett problem runt sin husbil, och får svaret från en som har en likadan husbil och den fungerar perfekt, dessa svar hjälper sällan, men man får helt enkelt blunda för dem, sånt e livet.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
694
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tjaa vad ska man skriva och vilka slutsatser ska man dra? Jag tycker att ett forum bör sträva efter att alla medlemmar känner sig väkomna och att alla får möjlighet att skriva om saker.
Den här tråden är lite lurig på det sättet att egentligen har trådskaparen redan i rubriken skrivit en sammanfattning av sitt budskap. Han har varit och köpt ett batteri som han tycker är totalt värdelöst och när han sen går tillbaka till affären så tycker han att de inte alls bryr sig, och dessutom är okunniga och svåra att prata med om problemet....
Tjaa...riktigt vad tråden då ska handla om..blir ju oklart.
Det mesta står ju redan i rubriken.
Det är alltid ett misslyckande när en " kund" inte är nöjd och det är alltid ett misslyckande när en medlem i t ex hbk inte är nöjd..... eller rättare sagt..så tänkte man förr i tiden...den gamla goda tiden... när kunden var viktig.
Personligen har jag inte köpt något batteri på just Biltema... men är exakt lika irriterad o förbannad på Jula... jag tycker att det sprider sig en allmer okunnig o nonchalant atityd.... själv pekar jag ut Jula men har exempel från Coop, CityGross olika apotek, Mc Donalds mm mm.
Min irritation handlar då om att expediten är viktigare än kunden.
Enligt mig så ska Hans fortsätta att va medlem och gärna också skriva o delta i trådar.
 

Leif H

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
40794
Medlemskap
2025
Tack för ett högst relevant inlägg.
I motsats till såna som till varje pris och upprepat ska skydda detta fuskföretag med
irrelevanta påståenden.
Yes, tyvärr handlar de flesta hos lågprishandlare utan kompetens. Det kan vara svenska företag i olika branscher eller internat handlare t.ex Amazon vilket tyvärr konkurrerar ut företag med specialistkompetens.
Resultat blir dålig eller ingen support eller ingen hjälp i garantiärenden.

Finns ett talande ordspråk: man får vad man betalar för!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Yes, tyvärr handlar de flesta hos lågprishandlare utan kompetens. Det kan vara svenska företag i olika branscher eller internat handlare t.ex Amazon vilket tyvärr konkurrerar ut företag med specialistkompetens.
Resultat blir dålig eller ingen support eller ingen hjälp i garantiärenden.

Finns ett talande ordspråk: man får vad man betalar för!
Men även "lägprisprodukter" ska väl vid normal användning klara någon vecka.
När det gäller batterier är det mycket lätt att skada dem så pass att de degraderas kraftigt.
Jag väntar bara på alla budget-LFP batterier som kommer att tappa rejält i kapacitet pga felaktig skötsel.

Trodde själv att jag knäckt mitt nya våta startbatteri, då husbilen stått utan laddning i 2 månader, var nere på 10,8V, men efter en uppladdning så verkar det leverera som tidigare, fast jag vet att jag tagit några år från dess liv med denna behandling.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, efter blivit lite nyfiken på det Biltema AGM 90A/h jag har och som suttit i min klumpeduns JEEP i lite mer än sex år nu.
Det finns en voltmätare i bilen som visat lite lågt tills jag ändå lätt har startat motorn, men som jag inte direkt reflekterat på.
Har alltid laddat på med en Ctek någon gång ibland, och på sommaren kan bilen nog stå mer än tre veckor orörd ibland utan laddning.
Kom nu på efter allt detta skrivande att spänningen visade lågt efter mätning med en voltmätare direkt på batteriet också.
Ca. 12.12V när jag kollade och bilen stått ett tag. Startade dock lätt vid försök.
Laddade på med Ctek'en i AGM läge.
Den blev klar, inte snabbt utan troligen efter en normalcykel.
Lät den stå och och mätte nästa morgon 12.2V ??
Laddade igen till nästa morgon. Laddaren var klar och nöjd. Mätte med laddaren inkopplad ca. 13,3V, Kopplade loss laddaren och mätte efter fem minuter 12.56V, så rätt lågt direkt. Efter någon timme 12.4V och nästa morgon 12.15V.
Alltså är också detta AGM rätt kass, eller helt kass egentligen, visserligen över sex år gammalt, men ....

Men då är ju frågan varför det inte märkts något på bilen när jag startar den.
Motorn är ju stor och troligen seg, särskilt i kyla. Men rätt välservad, med uppgraderat tändsystem, nya Boschspridare, utbytta komponenter i styrboxen så ev. seghet att väcka upp den skall vara borta, m.m. Samt sist men inte minst så för att inte behöva en kraftig startmotor så sitter det (original) en Mitsubishi startmotor i den med planetväxellåda, så själva elmotorn är rätt klen men snurrar snabbt i stället och drar troligen därmed inte mycket ström alls i stället för en direktverkande elmotor, och eftersom det räcker med en dutt med startnyckeln i startläge så startar motorn lätt och troligen därför man inte märker något särskillt av förfallet på batteriet och jag tror det varit ca. -12° några starter utan laddarhjälp på evigheter.
Har lite lust att koppla bort tändningen för att kolla om batteriet slaknar snabbt om motorn inte går igång, men äldre databox gör att den kan tjura lite efter felmeddelande m.m.
Vi får se men batteriet är inte bra i alla fall, skall kolla om det sjunker lägre om det står någon eller några dagar till. Lite "intressant" om det inte blir sämre efter flera dygn än efter ett halvt dygn.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej, efter blivit lite nyfiken på det Biltema AGM 90A/h jag har och som suttit i min klumpeduns JEEP i lite mer än sex år nu.
Det finns en voltmätare i bilen som visat lite lågt tills jag ändå lätt har startat motorn, men som jag inte direkt reflekterat på.
Har alltid laddat på med en Ctek någon gång ibland, och på sommaren kan bilen nog stå mer än tre veckor orörd ibland utan laddning.
Kom nu på efter allt detta skrivande att spänningen visade lågt efter mätning med en voltmätare direkt på batteriet också.
Ca. 12.12V när jag kollade och bilen stått ett tag. Startade dock lätt vid försök-
Laddade på med Cteke'n i AGM läge.
Den blev klar, inte snabbt utan troligen efter en normalcykel.
Lät den stå och och mätte nästa morgon 12.2V ??
Laddade igen till nästa morgon. Laddaren var klar och nöjd. Mätte med laddaren inkopplad ca. 13,3V, Kopplade loss laddaren och mätte efter fem minuter 12.56V, så rätt lågt direkt. Efter någon timme 12.4V och nästa morgon 12.15V.
Alltså är också detta AGM rätt kass, eller helt kass egentligen, visserligen över sex år gammalt, men ....

Men då är ju frågan varför det inte märkts något på bilen när jag startar den.
Motorn är ju stor och troligen seg, särskilt i kyla. Men rätt välservad, med uppgraderat tändsystem, nya Boschspridare, utbytta komponenter i styrboxen så ev. seghet att väcka upp den skall vara borta, m.m. Samt sist men inte minst så för att inte behöva en kraftig startmotor så sitter det (original) en Mitsubishi startmotor i den med planetväxellåda, så själva elmotorn är rätt klen men snurrar snabbt i stället och drar troligen därmed inte mycket ström alls i stället för en direktverkande elmotor, och eftersom det räcker med en dutt med startnyckeln i startläge så startar motorn lätt och troligen därför man inte märker något särskillt av förfallet på batteriet och jag tror det varit ca. -12° några starter utan laddarhjälp på evigheter.
Har lite lust att koppla bort tändningen för att kolla om batteriet slaknar snabbt om motorn inte går igång, men äldre databox gör att den kan tjura lite efter felmeddelande m.m.
Vi får se men batteriet är inte bra i alla fall, skall kolla om det sjunker lägre om det står någon eller några dagar till. Lite "intressant" om det inte blir sämre efter flera dygn än efter ett halvt dygn.

M.v.h. JANKRO.
Ifall du har en tång-amp.meter så skulle du kunna mäta vad det drar, men även vilken spänning du får vid belastning, ditt verkar iallafall kunna leverera strömmen som krävs, kommer man nedåt 7V vid belastning brukar startmotorerna inte orka med att få tillräcklig snurr.

Jag flyttade över ett av mina fulladdade Biltema AGM som åkt ut ur husbilen till en äldre xc70 d5, det funkade ca. en vecka med mitt smååkande, sen orkade det inte starta Volvon längre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ifall du har en tång-amp.meter så skulle du kunna mäta vad det drar, men även vilken spänning du får vid belastning,

Har inte alla ett par sådana :cool::p.
Jag har också en sådandär batterianlysmätare ANCEL som man även kan ha inkopplad och som testar och mäter under start. Det "roliga" med den var att den var inte nöjd med batteriet vid en test "på skoj" för jättelänge sedan. Men jag blängde nog mera på mätaren än på batteriet då.
Vi får se om det funkar ett tag till, för jag har starthjälp att ta till så jag avvaktar med att byta, men det skulle vara intressant att se om det fortfarande är skapligt i funktionen/Amperen och det mest är Volten som ligger lågt, men trådskaparens batteri slaknade ju även helt vid startförsök.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen