• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket dåligt AGM-batteri från Biltema och dålig service/kompetens

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Ett nytt AGM-batteri för 2500 kr visar sig uselt när det blir minusgrader, och verkade även innan lite tveksamt.
Köpt på Biltema Gävle för bara en dryg månad sen.
Håller inte laddning, efter två dygn stillestånd håller det 12,1 volt.
Bilen startar inte i kyla minus 8.
Webaston går i ca 3 minuter och slår ifrån vid ca 11,8 volt, om man börjar med den utan att göra startförsök.
Gamla batteriet, ca 5 år, var bättre, men är kasserat.
Biltema ska ha in det för "undersökningar" i flera dygn.
Jag har ingen annan bil påställd nu de är avställda för vintern, en i garage.
Har 6 mils resa till Biltema Gävle.
Hur kommer jag hem utan bil?
Det struntar de i, och de klarar tydligen inte att göra ett belastningstest medan man väntar.
Läste på omdömessidor att flera är väldigt missnöjda med Biltemas batterier och kundbemötandet när de
klagat på felaktiga batterier.
Jag köpte två nya "silver-bly" för två år sen, de var sådär, men jag sålde den husbilen med kvitton på batterierna,
så köparen fick ta det eventuella problemet.
Jag tänkte mig att AGM ska vara en helt annan sak, mer än dubbla priset.
Vad är er erfarenhet av Biltema och bilbatterier?
Jag är förvånad över den dåliga servicen och kompetensen, de har ju inte börjat med detta i år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
För att kunna köra ett test på ett batteri måste det först vara laddat till 100%, sen kan man utföra tester.

Har du testat att med en extern laddare att ladda upp batteriet till 100%?
I moderna fordon laddas startbatteriet sällan till 100%.
Har du ett äldre fordon så fungerar det sällan bra med ett AGM, de äldre ger inte tillräckligt hög spänning, modernare fordon med AGM original ger ca.15V I laddspänning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.990
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, har du mätt eller kollat spänningen på bilen när generatorn laddar för fullt, eftersom du böt batteriet som i.o.f. var fem år gammalt, men också tappade kraften likväl som det här nya.
När batteriet ligger så lågt i spänning som 12.1V så borde generatorn i alla fall ge ett flertal tiondelar över 14V och kanske bara 10 till 15Amp. under det den kan ge som max. en kort stund efter start av motorn och laddning.
Har du mätt spänningen på batteriet direkt efter bilen är avstängd och kanske en timme efter det, då ett AGM bör ligga runt kanske 13V. Om så är fallet sjunker det till 12.1V även om du kopplar bort det från bilen i två dygn, så inget drar tjuvström.

Det är ju mycket möjligt att det är fel på batteriet, och utan att försvara säljarna av batterier så har de börjat med noggrannare koll numera för att i sin tur kunna få det utbytt/ersatt.
Det är också många batterier som dör i förtid numera enligt en "batterigubbe" jag pratade med för något år sedan om bobatterier till husbilar bl.a. som ofta önskas bli återlämnade men som får knäcken av misshandel med både för mycket tömning och för stora uttag med kraftiga invertrar m.m. Men just de problemen gäller ju inte startbatterier.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
814
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag köpte 3st Biltemas AGM-batterier för några år sedan till motorbåten jag hade då. De skulle driva bogpropeller och ankarvinsch. Jag lämnade tillbaka dem efter tre månader. De tog slut väldigt snabbt jmfrt. med de Tudor "startbatterier" de ersatte (som hade fungerat klanderfritt i 3 år)....
Köpte istället 3st AGM (Tudor?) på Batteriexpressen vilka fungerade klanderfritt under de sista två år jag hade båten. Körde samma även till start.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025
Ett nytt AGM-batteri för 2500 kr visar sig uselt när det blir minusgrader, och verkade även innan lite tveksamt.
Köpt på Biltema Gävle för bara en dryg månad sen.
Håller inte laddning, efter två dygn stillestånd håller det 12,1 volt.
Bilen startar inte i kyla minus 8.
Webaston går i ca 3 minuter och slår ifrån vid ca 11,8 volt, om man börjar med den utan att göra startförsök.
Gamla batteriet, ca 5 år, var bättre, men är kasserat.
Biltema ska ha in det för "undersökningar" i flera dygn.
Jag har ingen annan bil påställd nu de är avställda för vintern, en i garage.
Har 6 mils resa till Biltema Gävle.
Hur kommer jag hem utan bil?
Det struntar de i, och de klarar tydligen inte att göra ett belastningstest medan man väntar.
Läste på omdömessidor att flera är väldigt missnöjda med Biltemas batterier och kundbemötandet när de
klagat på felaktiga batterier.
Jag köpte två nya "silver-bly" för två år sen, de var sådär, men jag sålde den husbilen med kvitton på batterierna,
så köparen fick ta det eventuella problemet.
Jag tänkte mig att AGM ska vara en helt annan sak, mer än dubbla priset.
Vad är er erfarenhet av Biltema och bilbatterier?
Jag är förvånad över den dåliga servicen och kompetensen, de har ju inte börjat med detta i år.
Köpte ett hos batteriexperten, verkar " hålla" - två år.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Jag har laddat det fullt med en rejäl bra garageladdare vilket ger samma eländiga resultat som att köra
5 - 6 mil. Generatorn laddar helt ok, det är också uppmätt. Blev inte att skriva allt, men Biltema har fått
all information, utan att ge någon vettig respons.
Fick prata med en kille som inte kunde språket. Bara svammel.
Som på mammas "vård" boende ungefär, helt förskräckande illa. att detta elände sprider sig börjar jag ana.
Efter 50 år med lika många bilar lär man sig hur ett bra resp dåligt batteri fungerar.
Det blir inte svårare av att ha högskoleutbildning inom fysik med viss ellära.
Detta batteri är uselt.
Biltema borde ersätta taxiresa t.o.r. eller ha ett batteri för lån medan de försöker "undersöka" ett dåligt
batteri, som kan undersökas snabbt med belastningsprov.
De begriper inte hur stora problem man får av sånt här om man inte bor bredvid varuhuset.
Inget som helst ansvar.
Vissa butiker verkar gå väldigt dåligt?
Det kan vara nästan tomt, utom vid cafe och korvbar.
Ungefär som på mackarna.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Hejsan, har du mätt eller kollat spänningen på bilen när generatorn laddar för fullt, eftersom du böt batteriet som i.o.f. var fem år gammalt, men också tappade kraften likväl som det här nya.
När batteriet ligger så lågt i spänning som 12.1V så borde generatorn i alla fall ge ett flertal tiondelar över 14V och kanske bara 10 till 15Amp. under det den kan ge som max. en kort stund efter start av motorn och laddning.
Har du mätt spänningen på batteriet direkt efter bilen är avstängd och kanske en timme efter det, då ett AGM bör ligga runt kanske 13V. Om så är fallet sjunker det till 12.1V även om du kopplar bort det från bilen i två dygn, så inget drar tjuvström.

Det är ju mycket möjligt att det är fel på batteriet, och utan att försvara säljarna av batterier så har de börjat med noggrannare koll numera för att i sin tur kunna få det utbytt/ersatt.
Det är också många batterier som dör i förtid numera enligt en "batterigubbe" jag pratade med för något år sedan om bobatterier till husbilar bl.a. som ofta önskas bli återlämnade men som får knäcken av misshandel med både för mycket tömning och för stora uttag med kraftiga invertrar m.m. Men just de problemen gäller ju inte startbatterier.

M.v.h. JANKRO.
ja, allt detta har jag gjort för att utvärdera det. Dessutom mätt upp att det inte går någon tjuvström, men ändå kopplat loss det helt som fullt uppladdat. På igen efter ett par dygn och orkar inte ens driva en webasto mer än 4- 5 minuter och motorn blir då inte ens ljummen. Webaston drar mellan nära noll och 4 ampere beroende på läget i cykeln.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
För att kunna köra ett test på ett batteri måste det först vara laddat till 100%, sen kan man utföra tester.

Har du testat att med en extern laddare att ladda upp batteriet till 100%?
I moderna fordon laddas startbatteriet sällan till 100%.
Har du ett äldre fordon så fungerar det sällan bra med ett AGM, de äldre ger inte tillräckligt hög spänning, modernare fordon med AGM original ger ca.15V I laddspänning.
Det laddar upp till 14,8 volt när batteriet är urladdat. sjunker sen till 14,2. Bilen är av årgång -09 en VW skåp kombi 5-cyl, 4-motion, som jag tänkt bygga som enkel campingbil, i stället för den Transit 4wd jag slumpade till Ukraina med tjutande växellåda och läckande styrservo mm mm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har laddat det fullt med en rejäl bra garageladdare vilket ger samma eländiga resultat som att köra
5 - 6 mil. Generatorn laddar helt ok, det är också uppmätt. Blev inte att skriva allt, men Biltema har fått
all information, utan att ge någon vettig respons.
Fick prata med en kille som inte kunde språket. Bara svammel.
Som på mammas "vård" boende ungefär, helt förskräckande illa. att detta elände sprider sig börjar jag ana.
Efter 50 år med lika många bilar lär man sig hur ett bra resp dåligt batteri fungerar.
Det blir inte svårare av att ha högskoleutbildning inom fysik med viss ellära.
Detta batteri är uselt.
Biltema borde ersätta taxiresa t.o.r. eller ha ett batteri för lån medan de försöker "undersöka" ett dåligt
batteri, som kan undersökas snabbt med belastningsprov.
De begriper inte hur stora problem man får av sånt här om man inte bor bredvid varuhuset.
Inget som helst ansvar.
Vissa butiker verkar gå väldigt dåligt?
Det kan vara nästan tomt, utom vid cafe och korvbar.
Ungefär som på mackarna.

Jag har också dålig erfarenhet av Biltema's AGM.
Tror det var 2016 jag bytte ut 3st GEL-bobatterier som då var 11år och på sista versen, fick då tips här att Biltema's AGM var ett bra bra/prisvärt batteri.
De höll inte ens 2 säsonger som bobatterier, riktigt dåliga för det jobbet.
Blir dock lite förvånad att de inte klarar jobbet som startbatteri.

Biltemas fyråriga garanti var inte värd något i mitt fall, de mätte bra vilo-spänning, och då var det inget fel på batterierna enligt dem, alltså väldigt okunniga på batterier.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
För att kunna köra ett test på ett batteri måste det först vara laddat till 100%, sen kan man utföra tester.

Har du testat att med en extern laddare att ladda upp batteriet till 100%?
I moderna fordon laddas startbatteriet sällan till 100%.
Har du ett äldre fordon så fungerar det sällan bra med ett AGM, de äldre ger inte tillräckligt hög spänning, modernare fordon med AGM original ger ca.15V I laddspänning.
Nej, man kan utvärdera ett batteri även om det bara är laddat till 50%.
I det läget kan ett bra batteri klara en stor belastning, men inte ett dåligt, som säckar direkt.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Jag har också dålig erfarenhet av Biltema's AGM.
Tror det var 2016 jag bytte ut 3st GEL-bobatterier som då var 11år och på sista versen, fick då tips här att Biltema's AGM var ett bra bra/prisvärt batteri.
De höll inte ens 2 säsonger som bobatterier, riktigt dåliga för det jobbet.
Blir dock lite förvånad att de inte klarar jobbet som startbatteri.

Biltemas fyråriga garanti var inte värd något i mitt fall, de mätte bra vilo-spänning, och då var det inget fel på batterierna enligt dem, alltså väldigt okunniga på batterier.
Katastrofalt okunnigt av Feltema mao. Då ska de inte kränga bilbatterier öht.
Såg på Trustpilot och nåt mer ställe vad det nu var, att folk är oftast väldigt missnöjda.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Jag har köpt totalt fyra stycken Biltema AGM till olika bilar som startbatteri.

Dessa har fungerat utan anmärkning i åratal.

I åratal, då är det mao åratal sen du köpte dessa.
Som jag skrev är mitt nyinköpt, en dryg månad sen, och samma gäller alla de som skriver
negativa omdömen och känner sig lurade, det är vad jag såg upp till två år gamla köp.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Har bara positiva erfarenheter. vilket artikelnummer är det i ditt fall?

art 80-900

Såg att de sänkt priset med ett par hundralappar på detta efter mitt köp.
Jag har frågat via e-post varför de inte kan använda sin batteritestare för
ca 650 kr som ska "avslöja alla fel".
Att de inte gör det borde vara ett indicium för de som tänker.
I stället för att begära in batteriet under 2 - 3 dygn, och man blir utan både
batteri och bil. (Och i mitt fall inte råkar bo intill varuhuset utan på 6,5 mils avstånd
vilket för den som tänker, betyder stora extra bekymmer)
Samt meddelat att det går inte att tro på någon kompetens betr deras
övriga kontroller.
Inget svar.
Jag köper nu batteri på annat håll.

De två "silver-bly" batterier jag köpte -2022, till en husbil två st, var dåliga, men
användbara.
Det finns /kompetent/ folk som har erfarenhet av skillnaden Biltema-Bosch batterier
och jag går efter egna erfarenheter och detta.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2025
Ett nytt AGM-batteri för 2500 kr visar sig uselt när det blir minusgrader, och verkade även innan lite tveksamt.
Köpt på Biltema Gävle för bara en dryg månad sen.
Håller inte laddning, efter två dygn stillestånd håller det 12,1 volt.
Bilen startar inte i kyla minus 8.
Webaston går i ca 3 minuter och slår ifrån vid ca 11,8 volt, om man börjar med den utan att göra startförsök.
Gamla batteriet, ca 5 år, var bättre, men är kasserat.
Biltema ska ha in det för "undersökningar" i flera dygn.
Jag har ingen annan bil påställd nu de är avställda för vintern, en i garage.
Har 6 mils resa till Biltema Gävle.
Hur kommer jag hem utan bil?
Det struntar de i, och de klarar tydligen inte att göra ett belastningstest medan man väntar.
Läste på omdömessidor att flera är väldigt missnöjda med Biltemas batterier och kundbemötandet när de
klagat på felaktiga batterier.
Jag köpte två nya "silver-bly" för två år sen, de var sådär, men jag sålde den husbilen med kvitton på batterierna,
så köparen fick ta det eventuella problemet.
Jag tänkte mig att AGM ska vara en helt annan sak, mer än dubbla priset.
Vad är er erfarenhet av Biltema och bilbatterier?
Jag är förvånad över den dåliga servicen och kompetensen, de har ju inte börjat med detta i år.

Obs att garantin gäller inte om man "laddat ur batteriet till under 12 volt"
"det bildas oxid på plattorna och kapaciteten försämras"

Nyinköpt, fullt laddat hemma efter att bara kört hem, ca en timmes bilkörning, morgonen efter är
polspänningen 12.1 volt, ganska kallt och startar webaston för att köra de 20 minuter som behövs för att
få värme på motorn.
Den slår då ifrån efter mindre än 10 minuter (tog inte tid exakt men motorn var inte det minsta ljummen)
Polspänning 11.88 volt.
Testade som jag beskrev ev tjuvström, men fanns inte.

Att plattorna oxiderar är inget vidare uttryck, det bildas sulfat vid djupurladdning.
Men detta var en oavsiktlig urladdning omöjlig att undvika då man omöjligen vet
att ett nytt batteri är bara skrot.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.420
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
art 80-900

Såg att de sänkt priset med ett par hundralappar på detta efter mitt köp.
Jag har frågat via e-post varför de inte kan använda sin batteritestare för
ca 650 kr som ska "avslöja alla fel".
Att de inte gör det borde vara ett indicium för de som tänker.
I stället för att begära in batteriet under 2 - 3 dygn, och man blir utan både
batteri och bil. (Och i mitt fall inte råkar bo intill varuhuset utan på 6,5 mils avstånd
vilket för den som tänker, betyder stora extra bekymmer)
Samt meddelat att det går inte att tro på någon kompetens betr deras
övriga kontroller.
Inget svar.
Jag köper nu batteri på annat håll.

De två "silver-bly" batterier jag köpte -2022, till en husbil två st, var dåliga, men
användbara.
Det finns /kompetent/ folk som har erfarenhet av skillnaden Biltema-Bosch batterier
och jag går efter egna erfarenheter och detta.
Ok.
Såg att 80-900 är på utförsäljning när jag var i butiken och köpte 80-904 som ska ersätta.
Några få mindre Ah, men det får duga i personbilen.
Kvitto och serienummer inscannat. Håller det 4år så är jag glad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När jag köpte mina 3 Biltema AGM så hade jag med mej en multimeter och plockade ut de 3 batterier med högsta vilospänning.
Hur länge och med vad laddade du ditt nya batteri innan montering?
Klarar din bil av att ladda ett AGM= ca.15V?

Märkligt att din Webasto tillåts starta vid en så låg batterispänning.
Hur vet du att "tjuvström" inte förekommer?
Mina erfarenheter säger att alla fordon har en "tjuvström" i varierande storlek, som beror på fordonets ålder, modell m.m.
Sedan iallafall 10år bakåt har vissa märken en batterivakt/bms som bevakar startbatteriet och stänger av förbrukare när spänningen sjunkit till en viss nivå, eller fordonet stått oanvänt en viss tid, då tillåts inte start av typ en Webasto.
Normalt brukar ett fordon klara ca. 4 veckors stillestånd, sen börjar startbatteriet krokna.
Nu blev det många frågor, men vissa saker måste utredas innan du ev. monterar ett annat AGM.

t.o.m min 21år gamla HD går ner i djup sömn efter någon veckas stillestånd, då går larmet inte att avaktivera med fjärren längre, för att skona startbatteriet.
 
Senast ändrad:
Toppen