• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mustek-GPS

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

Jag har under en längre tid sonderat utbudet av GPS:er och stått i valet och kvalet vad skall man välja. Garmin, Mio, TomTom, Navigon etc. Var och en har sina fördelar men jag tycker inte att någon har allt. Det finns alltid något som man saknar.

Nu har det kommit en ny gps från TomTom som heter GO 920T. Den har i mina ögon allt man kan begära av en gps. Kartor för 41 länder inklusive nordamerika. Enkel att lägga in egna pois. Listan på finesser kan göras lång.

GPSkoll.se
 
Senast ändrad:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.721
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

Hej måste bara påpeka en sak om GPS som är viktigt för en husbilist och det är att kunna lägga in kordinater eftersom de flesta ställplatser är anngivna med kordinater
Dom flesta billiga GPS har inte den tjänsten så kolla innan ni köper-
Har själv en Garmin 660 och jag är mycket nöjd med den trots att högtalare gick sönder som tur ligger agent i billdal tog en vecka så fick jag en ny

Hade tidgare en MIO269 efter två rep på två mån varge gång lyckades jag häva köpet


GOD JUL O NYTT ÅR önskar PER oANNBRITT


ALLA medlemmar

har bara träffat en Men det blir ändring på det nu har anmält och betalt Kroppekaketräffen

Då ska de bli skoj och träffa alla :mcride: :mcride: :santa-4-icon: :santa-4-icon: :santa-4-icon: :santa-4-icon:
 

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Sv: Mustek-GPS

Hej Mustek. Vi hade en Navigon som gick sönder som jag inte sörjer. Den hade den egenheten att uppmana en att göra en U-sväng då man körde på motorväg. Plötsligt och helt galet kom uppmaningen "om möjligt, gör en U-sväng". Vi tog namn efter seriefiguren Kronbloms polare Svängrot och kallade vår vägvisare för Svängrotan.
Nu till min fråga: finns det en GPS i vilken man kan använda de koordinater som finns i Reisemobils Bordatlas? Kan man själv knappa in och få vägledning till resmålet? Kan någon i klubben rekommendera en bra GPS, vilken/a i så fall? :santa1:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

Hej

Att lägga in externa filer som exempelvis Bordatlas stellplatz går väl nästan att göra på vilken GPS som helst. Det är bara så att det är mer eller mindre krångligt. En del behöver tilläggsprogram som man måste betala för.

Vill man göra det enkelt för sig så väljer man förslagsvis en TomTom eller en Garmin navigator. De har enkla program för att lägga in egna pois. Programmen med manualer är på svenska och de har hemsidor på svenska.

Kenneth
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

Kenneth.

Vad är det för skillnad mellan poins och waypoints. Garmin 660 har ju möjligheten att själv lägga in egna waipoints (500 st).
mvh
Werner
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

titta bland annat på tråden "årets julklapp"

där finns många tips.

mvh
Werner
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

Werner

Jag har ingen Garmin men jag skulle tro att Waypoints är en adress/plats som du kan spara under pågående navigation. Pois eller intressepunkter, som är ett svenskt ord, är i detta sammanhang filer som du hämtar från datorn och lägger in i din GPS, som exempel husbilsklubbens ställplatslista.

Kenneth
 
Toppen