• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mustek-GPS

F

F.d. 11514

Guest
Hej!
Vi tänker ta en tur ner i europa nästa sommar och har pratat om att skaffa GPS.
Nu har Net on net ett bra pris på MUstek GPS med europakartor, GPS Europe med 4,2 tums skärm.
År det någon som har erfarenheter av denna Gps eller någon annan prisvärd modell så blir vi glada för synpunkter.
Hälsningar Siv.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mustek-GPS

Hej,

Om du trycker på Sök i den blå raden ovan och skriver GPS* så kommer du att få en massa svar.
Detta ämne är inte helt lätt och om du tänkt använda GPS i många år så skulle jag rekomendera att du väljer ett känt fabrikat. (Mustek är ej känt för GPS)
Garmin,TomTom,Navigon,Mio är mer kända bland lågprismärken även om det finns fler.
Jag själv använde Garmin i många år och föll sedan för Mio under 2005. Ska köpa ny under 2008 och det blir inte Mio för deras kartuppdateringar är både dyra och för långsamma.
Så valet för mig blir Garmin eller TomTom men jag är ingen guru utan det finns många som kan detta bättre och du hittar dem i sökningen ovan.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mustek-GPS

Engham,

Mustek är ett Taiwanesisk företag (som många andra) som bara har funnits med i ett par år. Såna företag är ofta känsliga dom hoppar på marknaden med en ny produkt för att höja deras försäljnings siffror utan att kunna fullfölja sina löfte om updatering av mjuk - hårdvara.

Jag personligen skulle vilja avråda att köpa ett sånt produkt, lägg hellre till ett par hundra lappar och köp en GPS från ett företag som bevisar vad dom menar med garantier - updateringar osv.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Mustek-GPS

Varför skall man inte köpa Mustek då,viserligen är den så kallad lågpris företag,men för den delen så behöver den inte vara dåligt.Dom är kända i datorbranchen och hemelektroniken(dvd)Visst finns det skeptiker,men alla har gått den vägen och blandat sig in den jungeln.Ex.vem hade trot att Samsungs skulle blanda sig in i fotobranschen likaså Sony och många fler.Så visst kan köpet av Mustek-GPS vara en bra affér.Kanske den saknar lite av all lul-lul som andra har..:) :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

Det här med navigation är en oändlig röra. Man måste först ställa sig frågan "vad ska jag ha den till och hur?"
1. Ska jag bara navigera från A till B
2. Vill jag kunna lägga in andras intressepunkter eller PIO som är samma sak.
3. Vill jag kunna göra egna POI filer
4. Hur vill jag montera den i bilen. Kolla avståndet om den sitte på rutan. Där har faktiskt storleken betydelse.
5. Vill du navigera i hela Europa.
6. Vill du ha kartor även över öst Europa.

Håller med Håkan att Garmin och Tom Tom är stora och inte att förglömma MIO.

Mustek tar dig med all säkerhet lika bra som alla andra från A till B men frågan är hur mycket mer kan den göra.

Det finns säker alternativ på dom stora märkena i samma prisklass som Mustek som då klarar mer.

Net On Net Pris:
Mustek Europa 4,2" 1990kr
Tom Tom One XL Europa 4,3" 2290kr

Jag håller på Tom Tom

Hoppas jag inte rörde till det för mycket nu.

Lycka till engham
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mustek-GPS

Zubac,

Jag skrev ALDRIG att det var ett dålig val inte heller skrev jag att det var ett lågpris företag. Jag skrev att företaget inte har många års erfarenhet på den GPS marknaden darför är jag personligen skeptisk, men det kan gott vara att om ett antal år företaget bevisar att dom håller vad dom lovar det vet varken du eller jag det får framtiden bevisa.

Under den tiden håller jag personligen avstånd från alla dessa företag, jag vill ha mera info och bevis. Once again detta är MIN personliga mening, alla gör ju vad dom anser är rätt.

Vad du menar med lul-lul låter som du vet vad du talar om.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Mustek-GPS

Nej,Belgien jag vet inte men lul-lul är i mina ögon ex.Mp-3 spelare..
Ha de
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mustek-GPS

Zubac,

Sorry, ser tyvärr inte direkt sammanhanget mellan en MP3 och en GPS. Som jag skrev i ett tidigare inlägg du vet tydligen bättre.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mustek-GPS

Jag köpte en scanner en gång från Mustek, billig och totalt värdelös. Efter den betan, aktar jag mig väldigt noga för att köpa någonting från det företaget.

Jappe
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Mustek-GPS

Tack alla ni som svarat!
Vi har ingen erfarenhet alls av GPS, men vi ska ta oss från punt A-B. Från ort till ort, men
Jag hade även tänkt att man tex. skulle kunna lägga in kordinater till en ställplats som någon rekomenderat, det är väl möjligt? För er som kan det här med GPS är det nog en dum fråga men det är det vi vill använda vår GPS till.
Hälsningar och än en gång tack till er som svarat!
Siv.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mustek-GPS

Engham,

Din fråga om att kunna lägga in GPS co-ordinator beror på en hel del faktorer, den ene GPS kan det en annan inte. Bäst att reda ut det med försäljaren om den GPS du har interesse i kan lägga i co-ordinator, finns update till osv.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mustek-GPS

Jag personligen skulle satsa på en mera vanlig navigator.
Dom som man vet med säkerhet klarar av det mesta och har kartor är Garmin, Mio och Tomtom. Vet att det kan vara svårt med dom forna öststaterna till vissa fabrikat men det är på G.
Men dessa 3 är nog dom vanligaste och lätta att pilla i själv samt att det finns massor med support på forumen för bilnavigation.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mustek-GPS

Jappe,

Detta är ju typisk dom Fjärran Östern länder. Dom har t.ex en bra produkt som säljes bra och sedan ska dom ju börja med något nytt. Produkten visar sig inte vara bra men självklart ska dom sälja ut lagret och för att kunna bli av med sitt lager dumpar dom prisorna till allas glädje utan att egentligen ställa frågan varför dom plötsligt dumpar prisorna.

Jag har bott en mycket lång tid i Fjärran Östern innan jag flyttade till Belgien och således erfarenhet med såna företag. Vid ett tillfälle var jag i Taipei, eftersom jag inte hade något annat att göra åkte jag ner till Kaoshiung för hade en längre tid behov av en update driver till en produkt. Till min förvåning fanns inte ens företaget, checka företaget hos myndigheterna visade sig att företaget var registrerade under ett annat namn och teoretisk inte fanns det var bara en adress no more. Inte undrar på att jag aldrig fick något svar på mina e-mail, än idag ar den köpta artikel från Hong Kong värdelös pga att XP inte känner igen den driver som medföljer. Once again 350 US$ down the drain :mad:

Med detta inlägg vill jag inte påstå att det är så med varenda Fjärran Östern företag men sanningen är att det ligger inte långt ifrån. Vid köp se till att det finns en lokal handlare och helst med den möjligheten att byta ifall inte nöjd med en köpte artikel. Många bättre företag som har varit med i svängen många år har lyckats att bygga up en mycket bra reputation som t.ex Garmin som också tillverkar sina produkter i Taiwan men är representerade i den Västra världen och erbjuder en måttlig till god service.

Det ser ut som många är stolta över att dom har köpt en GPS till absolut "rock bottom prices", grattis säger jag hoppas dom också får den avtalade servicen när något händer kanske blir det som i mitt fall att företaget inte ens finns kvar. Mitt råd : köp inte den billigaste det kan kosta mer än det smakar i framtiden. Prisorna på GPS ligger trots allt ganska nära varandra men 100 SEK kan göra en stor skillnaden. Good luck !!! ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Mustek-GPS

Hej.
Köp den du känner för,har en garmin 350 och har haft en navman 510 ?.Ingen funkade till min belåtenhet.Garmin var det fel på från fabriken,den andra gick inte att se på i motljus.På en resa fån Klippan till Rössjöholm via Eket tog garmin ut kursen Klippan via Helsingborg till Rössöholm.Detvar en omväg som heter duga.Då var den inställd på snabbaste vägen ? Fasten jag var halvvägs framme ville den ej ge sig utan jag skulle till Helsingorg först.Det är inte första gången den har så fel. Se bara ttill att det finns en svensk bruksanvisning med och inte så att du måste sitta och leta dig fram på gps en.Garmins ligger på datan,suporten är kass ,sex veckor för att få ett svar via mail om nerladdning av friluftskartan !!!
mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Mustek-GPS

Hej.
Glömde säga graben har en navigon ? som han är nöjd med.Sen en sak som är bra att ha är en kartbok som heter GPS Attlas Sverige.Här finns alla gps kordinater i hela sverige,rastplatser och golfbanor,i bokhandeln kostar den tror det var 380:- och skickar man efter den från Liber 160 eller 190:- inkl. frakt.
mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Mustek-GPS

Hej igen!
Nu har vi fått lite att fundera på....av alla råden. Det är tur att vi har lite tid på oss innan det blir dax för köp....men det blir nog inte den billigaste. Har vi tur kanske det kommer någon ny test i Råd och rön, så att vi får ännu mer vägledning i denna djungel av fabrikat och finesser.
Tack än en gång...Siv.:D :D :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mustek-GPS

Hej igen!

Det kanske är bäst att tillägga att Mustek kanske kan göra bra GPS-ar, det vet jag inte, men tänker heller inte ta reda på det. Jag är nöjd med min Garmin 660.

Till saken hör också att Expert, där jag köpt scannern, tog tillbaka den och gav mig pengarna åter utan att krångla.

Jappe
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mustek-GPS

Jappe,

Ett viss företag kan vara jätte bra på en product men inte på ett annat, det har jag fått lära mig för längesen.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Mustek-GPS

Hej Engham.
Låt inte bara råd och rön avgöra. Hela nätet är full av gps tester. Det ända som ankommer på dig är tålamod. Och vänta till mellandagarna.

mvh
Werner
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Mustek-GPS

Tror du att det blir billigare i mellandagarna?
Jag trodda att eftersom GPS-navigatorn har blivit vald till årets julklapp så är det priskrig nu, men så är kanske inte fallet?
Vi ska fortsätta att titta runt på nätet och inte lita på Råd och rön endast, de råd vi fått här väger tyngre eftersom vi vet att ni testat på "riktigt".
Nu ska jag gå på personalfest och äta och drick julbord! Maken är i Stockholm så man vet aldrig hur kvällen slutar!
Trevlig helg önskar "gräsänkan" Siv.;)
 
Toppen