• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musiktråden

J

Jimbo

Guest
Sv: Musiktråden.

Brothers In Arms - Dire Strait's cover by Vienna Symphonic Orchestra - YouTube

Mark knoppfler världens bästa gitarrist i sin klass har fortfarande inte lyckats att komponera en dålig låt.

Men gudars skymning.....vilken sågning av originalet =(
Tur att inte förskäraren låg nära till hands för då hade handlederna rykt!!!
Var är känslan, dynamiken......? TEMPOT???? Retardando/accelerando?

Knopfler, min gud.....du är och förblir "the master"

F

F.d. 14324

Guest
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest

TACK!!!
Så ska det låta!

Metallicas version var intressant...........men nja.... varken bandets kompetens eller låten kommer till sin fulla rätt!
Dansken på trummor kanske ska syssla med det han är bäst på?....dricka Carlsberg =)

J

Jimbo

Guest

Den har man ju spelat någon gång.....ha ha...

Sen har vi även Walk of life!
Även med svensk text:
"Här kommer Johnny ner för Bondegatan, beep bop be lula, han mår bra som fan...
Under armen har han Fender Stratan, ......."

F

F.d. 53078

Guest

Metallicas version? Jappe du har helt rätt

Man kan bara inte jämföra garagemusik med en Orkester där alla har studerat musik långt över 10 år på musikhögskola eller konservatorio.

Jag undrar alltid hur "skitmusik" kan bli populärt ta bara årets discolåt 1980 nº1 på listorna runt om i världen
Lipps Inc. - Funkytown Något enklare finns nog inte. Blinka lilla stjärna med ett pekfinger på ett piano är mera avancerat. Vi tog 5 barn som aldrig har eller kunde spela vi lärde dom spela denna låten på en dag.

Jimbo Dynamiken finns där det var därför jag skrev att man skall lyssna med en bra musikanläggning och inte med en PC såg du komentaren om Brothers in arm som sa att han hade spelatden så högt att grannarna ringde till polisen som kom och arresterade grannarna.
Nu spelar jag inte Gitarr så jag har svårt att utala mig riktigt om detta instrument, men visst har jag mina favoriter Classical gas många kända gitarrister spelar denna låten av Mason William
Mason Williams - Classical Gas - ORIGINAL STEREO VERSION - YouTube
Classical Gas Chello guitar

Bara jag slipper lyssna på Dragspel och Jan Malmsjö

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Den här låten tillägnar jag min hustru Kerstin som har stått ut med mig i 39 år ??

Eric Clapton med Old Love 2 solon ett med gitarr och ett piano.
Coola ner och njut

/Bosse

F

F.d. 53078

Guest

Jag tar mig friheten och kapar tråden lite om inte trådskaparen har emot det.
Tycker att den pasar med alla musikintreserade.

Det är så att vi skall representera en Svensk komposition med ett piano och två violiner samt en Chello.

Jag har funderat länge vilken låt som är lämpligast. Hade tänkt mig något som är okänt utomlands, men som håller en mycket hög kvalité.

En idé som jag har är Björn J´son Lindh Brusa högre lilla å.
På denna version spelar Janne Scaffer Gitarr som får bli ersatt med en violin som f¤rsta och dom andra 18 violinerna med en som andra stämma. Samma gäller okså för det ena pianot som blir chello.

Skulle behöva andra tips om inte trådskaparen har något emot

Janne Schaffer - Brusa högre lilla å (Live, Dec. 2009) - YouTube

F

F.d. 24320

Guest

Det är så att vi skall representera en Svensk komposition med ett piano och två violiner samt en Chello.

Jag har funderat länge vilken låt som är lämpligast. Hade tänkt mig något som är okänt utomlands, men som håller en mycket hög kvalité.

På denna version spelar Janne Scaffer Gitarr som får bli ersatt med en violin som f¤rsta och dom andra 18 violinerna med en som andra stämma. Samma gäller okså för det ena pianot som blir chello.

Det har jag absolut inget emot, är ju som meningen med tråden :music-icon:

Janne schaffer är helbra, har sett han ett par gånger, senast på Liseberg, och man rycks alltid med.
Tror han släppt en självbiografi i dagarna med som nog är intressant.

Kan inte så mycket om musik (mer än att lyssna då) men din version med piano, violin och chello skulle jag gärna höra. Tror det kan vara bra.
Hoppas du får fler synpunkter och tips
mvh benny :music-icon:

J

Jimbo

Guest

Mycket vackert stycke och arr. Väl framfört dessutom!

Annars rekommenderar jag någonting ur Björn och Bennys mästerverk "Kristina från Duvemåla"
Finns många vackra stycken där som väl lämpar sig till ovan nämnda sättning.
Risken är kanske dock att det verket är lite för känt....
Men svenskt är det så det förslår =)

F

F.d. 53078

Guest

Kristina från Duvemåla intressant, men det är en musical.
Att ersätta vocal med en violin är mycket arbete.
När jag menar inte känd så skall det inte vara någon av dom stora kompositörerna.

Detta skall bli material till en sommarkoloni för musikintresserade barn i olika grupper.
Dom skall bli intreserade av klassisk musik, Meningen är att dom skall få intensivutbildning 4-6 timmar om dagen på sitt instrument.
kvällarna skall dom få träna att spela i orkester. Då vill vi inta ett en del kan spela låtarna utan alla skall ha samma nivå.
Det kommer att bli bad i pool grillning mm så dom inte tröttnar. Min pojk har fått ett stipendium dit som innebär att att alla Föräldrarna är frivilliga och skall ta en komposition från desa länderna. Sista dagen på kollot så skall barnen spela detta på torget i Valencia.
Här komer lite ifrån fjol

Ad libitum curso academia alto rendimiento. Concerts alt rendiment 2011-6.mp4.AVI - YouTube

AD LIBITUM COLONIA MUSICAL CONCIERTO VIOLA DAVID FONS.MOD.AVI - YouTube

A. Márquez- Danzón nº2 Orquesta Ad Libitum - YouTube

J

Jimbo

Guest

Vackraste "svenska" stycket jag vet!

I från Sveriges hjärta Dalarna =)

Kalle Moraeus - Koppången - YouTube

Där har du allt...taktbrytningar,
själen i den svenska folkmusiken,
harmonier som får det kallaste hjärta att mjukna.

Borde fungera bra till er sättning. Byt ut ert piano mot en riktig orgel, så har ni en mäktig "matta" botten att bygga på
(sen andrastämman Kalle lägger under flöjtens parti är hög klass)

/J

Toppen