Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kan inte rekommendera tigo. Jättestora problem med dom. Tappar bt, går bara sönder. Vi har slutat med dom. Kör bara med Solaredge optimering.Tigo optimerare. Används normalt på lite större solanläggningar som hushåll. Optimeraren kopplas in på varje panel som någon gång under dagen skuggas, tex. av en takkupa.
Tigo Optimering
Solelgrossisten Sverige AB är officiell distributör för TIGO i Sverige. Tech-företaget TIGO från Kalifornien erbjuder en optimeringslösning som gör att effektförlust håller sig till en drabbad panel. Löv eller skugga från träd kan påverka effekten från en solcellsanläggning. Då panelerna är...shop.solelgrossisten.se
Normalt finns på paneler som används till hus 3 st bypassdioder som minskar skuggningsproblemen men har aldrig sett detta på de småpaneler vi använder på husbilar.
Ok inget jag har märkt.SolarEdge har stora problem med störningar på sina optimerare (som de flesta andra leverantörer). Elsäkerhetsverket håller på att kolla upp dem, och det ser inte bra ut :-( De lägger ut en stor brusmatta på många frekvenser vilket bl a kan störa ut amatörradio och "smartahem"-produkter.
Det här med att "korskoppla" laddning/förbrukning (plus på ena och minus på andra batteriet) bör man absolut göra om man har dubbla bodelsbatterier.Jag har en C-Teck Dual 250 s och tycker mig märka att den levererar något mer än den MPPT-regulator jag hade innan. Har rätt så bra koll på grejorna eftersom jag har en shunt och en Victron och så har jag en batteribank på 190 amp med AGM batterier. När jag kopplade om kablarna från laddarna till plus på na och minus på andra batteriet så får batterierna med "kräm".
Men allt detta är bara vetenskapligt testat av mig, inte någon annan, så ta det för vad det är.