• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MPPT sol laddare, bäst?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som har erfarenhet av billiga MPPT solcellsladdare?
(bra och dyr = Victron, Mastervolt osv, inte vad jag frågar efter.)

Märke, modell, inköpsställe?

Dags att byta PWM laddaren som sitter original i min bil?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tigo optimerare. Används normalt på lite större solanläggningar som hushåll. Optimeraren kopplas in på varje panel som någon gång under dagen skuggas, tex. av en takkupa.

Normalt finns på paneler som används till hus 3 st bypassdioder som minskar skuggningsproblemen men har aldrig sett detta på de småpaneler vi använder på husbilar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest
Som man nämnt i tidigare inlägg, svårt att få ut något vettigt från egna tester (som inte har exakt samma förutsättningar). Men hur som, jag använder en Victron SmartSolar MPPT 75/15 (varianten med blåtand; så man får ut data och grafer till telefonen).
Upplevde att mina 2x100w levererade mer parallellt än seriellt under testet.
Skulle absolut rekommendera en regulator som det går att ansluta app till om man vill få ut data alternativt en batteriövervakare som man ansluter till batteriet för att få förståelse över hela anläggningen :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag har en C-Teck Dual 250 s och tycker mig märka att den levererar något mer än den MPPT-regulator jag hade innan. Har rätt så bra koll på grejorna eftersom jag har en shunt och en Victron och så har jag en batteribank på 190 amp med AGM batterier. När jag kopplade om kablarna från laddarna till plus på na och minus på andra batteriet så får batterierna med "kräm".
Men allt detta är bara vetenskapligt testat av mig, inte någon annan, så ta det för vad det är.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Tigo optimerare. Används normalt på lite större solanläggningar som hushåll. Optimeraren kopplas in på varje panel som någon gång under dagen skuggas, tex. av en takkupa.

Normalt finns på paneler som används till hus 3 st bypassdioder som minskar skuggningsproblemen men har aldrig sett detta på de småpaneler vi använder på husbilar.
Kan inte rekommendera tigo. Jättestora problem med dom. Tappar bt, går bara sönder. Vi har slutat med dom. Kör bara med Solaredge optimering.
Vi säljer anläggningar från 6 kw/p till hur stora som helst.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
SolarEdge har stora problem med störningar på sina optimerare (som de flesta andra leverantörer). Elsäkerhetsverket håller på att kolla upp dem, och det ser inte bra ut :-( De lägger ut en stor brusmatta på många frekvenser vilket bl a kan störa ut amatörradio och "smartahem"-produkter.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en C-Teck Dual 250 s och tycker mig märka att den levererar något mer än den MPPT-regulator jag hade innan. Har rätt så bra koll på grejorna eftersom jag har en shunt och en Victron och så har jag en batteribank på 190 amp med AGM batterier. När jag kopplade om kablarna från laddarna till plus på na och minus på andra batteriet så får batterierna med "kräm".
Men allt detta är bara vetenskapligt testat av mig, inte någon annan, så ta det för vad det är.
Det här med att "korskoppla" laddning/förbrukning (plus på ena och minus på andra batteriet) bör man absolut göra om man har dubbla bodelsbatterier.
Det ger jämnare laddning, bättre total kapacitet och jämnare slitage på batterierna.
Extra viktigt om man har inverter
 
Toppen