• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MPPT sol laddare, bäst?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som har erfarenhet av billiga MPPT solcellsladdare?
(bra och dyr = Victron, Mastervolt osv, inte vad jag frågar efter.)

Märke, modell, inköpsställe?

Dags att byta PWM laddaren som sitter original i min bil?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Skillnaden mellan billiga och dyra är spridningen i kvalitet. Sedan kan billiga störa mer på radiomottagning än dyra märken. Men en billig kan vara lika bra, men du får kanske köpa fem stycken för att hitta en som är perfekt...
Kvalitet är toleranser...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag hade min cetek s250 dual så köpte jag några Kina laddare... Kopplade den med ett relä imellan så jag kunde växla snabbt mellan laddarna.... Det var marginell skillnad mellan cetek och en Kina laddare för ca 20-30€ :twitcy:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Märkte skillnad redan idag med den lågt stående februarisolen.
Fick in +3,8 A, det hade jag inte fått med PWM regulatorn så här års, i nästan fulladdad batteribank.

Det mesta jag sett med PWM regulatorn var 10A, fortsättning följer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jodå många tester är bra.... Men att inte testa två olika solregulator vid exakt samma tidpunkt är helt förkastligt.... Här om dagen var det molnigt... Solen lyste fram sällan bland molnen, men när den väl gjorde det så laddade min regulator med 33,5A..... Nästa dag skiner solen hela dagen..... Och jag tänker nu måste väl gårdagens siffror slås.... Men till min förvåning så kommer samma anläggning inte upp i mer än 22A.....
Även om jag upplevde solen skarpare i dag så blev det inte så...... Du vet säkert varför!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men att inte testa två olika solregulator vid exakt samma tidpunkt är helt förkastligt
Jag håller med, men vem har testat regulatorer, länk?
För tydlighets skull, jag har inte testat någon ting.
Om du kallar min observation för ett test så är det märkligt i vad du lägger i ordet test.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Hej
jag har köpt två st olika regulatorer från kina och båda har inte fungerat något bra. Nu har jag köpt en victron smart solar 75/15 och en batterisensor victron som pratat med regulatorn. Ska seriekoppla två 100w paneler.
Kopplade in regulatorn förra helgen och provade appen det verkar fungera.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hej
jag har köpt två st olika regulatorer från kina och båda har inte fungerat något bra. Nu har jag köpt en victron smart solar 75/15 och en batterisensor victron som pratat med regulatorn. Ska seriekoppla två 100w paneler.
Kopplade in regulatorn förra helgen och provade appen det verkar fungera.
Hej! Vad kommer det sig att du ska seriekoppla dem? Normalt så pararellkopplar man dem. Vilken typ av regulator har du då som vill ha så hög spänning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fördel med seriekopplade solpaneler är att man kan använda klenare kablar, kan vara bra ifall man har typ 10st paneler på taket, (stor ström)
En annan fördel är att man tidigare får upp ok spänning från panelerna på morgonen, dvs. laddningen startar tidigare.
För detta krävs också en regulator som kan hantera den högre spänningen.

Men en stor nackdel är att blir någon av panelerna delvis skuggade så lägger den panelen ribban så att säga, med låg effekt som följd från hela installationen .
Jag har 3st 120W paneler som jag valde att parallellkoppla, använder originalkablarna på panelerna fram till en kopplingsdosa på taket, sen 10m2 kablar ner till regulatorn, har som bäst sett dryga 19-20A till AGM-batterier.

Hehe.. Olof hann före mej
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Hej
Det är som de tidigare skrivit om att det startar tidigare med höger volt styrka regulatorn startar inte laddcykelen om den inte har 5 volt högre än batteribanken. Med tanke på känsligheten med skuggning kommer jag att prova en Titgo duo optimerare som startar vid 16 volt.
Tror att det ska fungera.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Det är som de tidigare skrivit om att det startar tidigare med höger volt styrka regulatorn startar inte laddcykelen om den inte har 5 volt högre än batteribanken. Med tanke på känsligheten med skuggning kommer jag att prova en Titgo duo optimerare som startar vid 16 volt.
Tror att det ska fungera.
Ansluter du panelerna i serie innebär skuggning av en panel att du fortfarande når över tillslagsspänningen,Titgo duo ser jag ingen fördel med,denna är inte en MPPT-regulator?
Ursäkta trådkapningen, Michael S
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
En del regulatorer tål ju inte över 40V, så då går det inte att seriekoppla någon panel alls.
Man får alltid räkna med värsta läge = 23 V per panel. Elektronik förlåter inte överspänning alls, inte ens en bråkdel av en sekund tyvärr, om inte kretsen har fått överspänningsskydd. De flesta är tillverkade i Kina och saknar oftast skyddskretsar.
Det som inte märks sätter man inte dit för att spara pengar...
 
Toppen