• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MPPT-Regulator (hjälp)

F

F.d. 24323

Guest
Hej
efter jag läst tidigare strängar så trodde jag att jag var på gång att välja en lämplig regulator till min solpanel. Jag har nu införskaffat en 180W/24V panel till vår Dethleffs med 12V system.

Det skall vara en MPPT regulator för bästa effekt. Först tänkte jag mig en IVT, men eftersom jag helst ville ha en med inbyggd laddisplay (plus det faktum att det inte fanns någon på Conrad som man kunde ringa och prata med för att få reda ut begreppen) började jag kika på andra regulatorer.

Fastnade då för en Naps NC 3030. Ringde till legoelektronik där jag fick besked att den inte går till en 24V panel. Jag måste ha en regulator som tar 24V in men känner att det skall vara 12V ut. De sa att jag skulle ha en regulator som hette Max power, för den hade de egenskaper jag sökte (förutom ladddisplay förstås). Okey, tänkte jag (billig också) och sökte på nätet angående mer information om denna, Fann då samma regulator hos en konkurrent för ett par hundralappar mindre. Ringde till Solarit för att beställa denna regulator.....

Men, där fick jag svaret att denna inte alls passade mitt tänkta system (den klarade bara av upp till 130W). Där fick jag förslag att jag skulle använda en som heter Steca Solarix MPPT 2010. Denna regulator kostade dock runt 4000 kronor. Killen sa dock att man säkert kunde använda en enklare, men man inte skulle få ut full effekt ur sin panel.

Min mening är förstås att kunna fricampa så mycket som möjligt och därmed också kunna få ut så mycket som möjligt ur vår 24 volts panel. Ni som har liknande befintliga system får gärna komma med tips och råd. Regulatorn skall dock vara av typen MPPT.

Tack på förhand

Mr D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Hej!

Vi köpte förra våren en ny 12 V panel på 160 W och gav lite över 30:-/W. Kunde av utrymmet på taket inte ha större.
Nog ännu bättre priser nu kan jag tänka!

Roadglider
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Helt rätt Roadglider. Det är utrymmet på taket som är avgörande. Luckor och annat är i vägen, annars är det flest watt som gäller.
24volt-paneler är konstruerade för att kopplas samman till 220v-system för energiproduktion i villor och kraftanläggningar. Seriellt kan dom klara 800volt.
En 24-volt-panel toppar ca ungefär 44volt. IVT Mppt klarar 60volt, Stecas mppt klarar 100volt (har ingen display) och Soltronics mppt 7520 klarar 75volt. Sen ska dom förstås klara tillräckligt många ampere.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Vart får jag tag i en Steca 2010 för 2300? Her sett den i England för dryga 200 pund, men då blir det dyrare frakt och så vidare (3100 i Sverige).

Solarladeregler Laderegler MPPT 2010 Steca Solarix 12V/24V - preVent GmbH

Med frakt till Sverige ca. 2300 SEK
Finns billigare i eBay men frakt mest dyrare.
och Prevent kan jag rekommendera

Vad det beträffar maxspänning så var det väl därför Steca rekommenderades så varmt, men han sa att maxspänningen aldrig hamnar över 40, snarare 33-36v.

Vad han sa och vad är verkligen är två par skor ;-)

Max. spänning testa man im labb under kostljus med 1000W
men 800-1000W är bara genomsnitt i mellan Europa
Man räkna alltid minst 15% till vid regulator
Vill du senare en panel lägga til sen behöva du 100V

Men killen jag pratade med menade att man främst inte skulle få ut det mesta ur sin panel, inte att det var fara för hållbarhet.

Fara för solpanel är inte men för regulator


Kikar också på soltronic, finns det svenska återförsäljare?

Vet inte men du kan fråga Soltronic info@soltronic.de

Få du ingen svar kan jag hjälpa
Men med Soltronic bara en solpanel ! regulator går bara till 75V

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Helt rätt Roadglider. Det är utrymmet på taket som är avgörande. Luckor och annat är i vägen, annars är det flest watt som gäller.
24volt-paneler är konstruerade för att kopplas samman till 220v-system för energiproduktion i villor och kraftanläggningar. Seriellt kan dom klara 800volt.
En 24-volt-panel toppar ca ungefär 44volt. IVT Mppt klarar 60volt, Stecas mppt klarar 100volt (har ingen display) och Soltronics mppt 7520 klarar 75volt. Sen ska dom förstås klara tillräckligt många ampere.

Esbjörn: Detta tycker jag är underligt: När man pratar med en facl´kman så säger han att volttalet inte överstiger 36V, vad skall man tro. Jag får olika bud hela tiden. du verkar ha koll, om man har 180w och 24V vad bör regulatorn ta för max volt och ampere?

Sedan kom brasklappen att den skall klara ingångsvolten samtidigt som den känner av system voltantalet. Vart står det på specifikationen? Men enligt killen på solarit så gäller det iaf. för Steca solaris 2010, men ett pris på över 3000 (och avsaknad av display) avskräcker.

Jag blir inte klokare!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Solarladeregler Laderegler MPPT 2010 Steca Solarix 12V/24V - preVent GmbH

Med frakt till Sverige ca. 2300 SEK
Finns billigare i eBay men frakt mest dyrare.
och Prevent kan jag rekommendera



Vad han sa och vad är verkligen är två par skor ;-)

Max. spänning testa man im labb under kostljus med 1000W
men 800-1000W är bara genomsnitt i mellan Europa
Man räkna alltid minst 15% till vid regulator
Vill du senare en panel lägga til sen behöva du 100V



Fara för solpanel är inte men för regulator




Vet inte men du kan fråga Soltronic info@soltronic.de

Få du ingen svar kan jag hjälpa
Men med Soltronic bara en solpanel ! regulator går bara till 75V

Mvh.

Norbert


Tack Limes!!!!!!!!

Det stod i klarspråk på deras hemsida. Förstod dock inte vad du menade med Soltronic, bara en Solpanel? Jag kommer inte att utöka antalet paneler, finns inte plats. Är det lite med 75V?

Handen på hjärtat, vilken skulle du välja i min sits?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Skönt med 160 W och 12 V inga större regulatorproblem i alla fall! Vår klarar 20 A och har aldrig varit i närheten av detta värde!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Men du gav heller inte en tusenlapp för din panel:spinny:
Har väl heller inga problem med regulatorn, men eftersom det egentligen är den enda kostnaden vi får, vill jag se till att vi köper rätt MPPT
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Tack Limes!!!!!!!!

Det stod i klarspråk på deras hemsida. Förstod dock inte vad du menade med Soltronic, bara en Solpanel? Jag kommer inte att utöka antalet paneler, finns inte plats. Är det lite med 75V?

För två solpaneler med 40V är Soltronic med 75V för lite
40v + 40v +¨15% är 92V ;-)

Handen på hjärtat, vilken skulle du välja i min sits?

Båda bra, men jag har sålt flera hundra Steca och inte en har ja få tillbaka pga. defekt mellan garantitid. :)
Med annan märke hade jag mindre tur
Med Steca gör man alldrig fel

Vill du absolut har display sen är Soltronic bra

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

För två solpaneler med 40V är Soltronic med 75V för lite
40v + 40v +¨15% är 92V ;-)



Båda bra, men jag har sålt flera hundra Steca och inte en har ja få tillbaka pga. defekt mellan garantitid. :)
Med annan märke hade jag mindre tur
Med Steca gör man alldrig fel

Vill du absolut har display sen är Soltronic bra

Mvh.

Norbert
Du har sålt flera hundra? Vill du sälja en till? Jag köper hellre av någon med nyttiga råd! Vad har du för priser, du kan skicka PM om du inte vill diskutera här.
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Hej alla!

Kan någon med ellärans grundformler förklara för mig varför en 24 V panel skulle ge mer laddning än en 12 V panel i ett normalt 12 V system vid samma yttre betingelser och samma effekt på panelarna???

Förstår bara att det möjligen behövs något klenare kablar mella panel och regulator men de andra fördelarna förstår jag inte!

Roadglider

Formeln säger ( I= U/R ) där I= ström, U= spänning R= resistans = motstånd

En klen ledning ger ett större motstånd än en grövre ledning.
D.v.s. om motståndet ökar så minskar strömmen som kommer fram.
Man kan känna om en ledning blir varm = effektförlust !!

Om man höjer spänningen t.ex från 12 till 24 Volt så minskar förlusten,
enligt samma formel: ( I= U/R ) D.v.s. det kommer fram mer ström eftersom motståndet är konstant i ledningen.
Det är därför man skickar ström från Porjus med 400 000 Volt.

Ström & spänning är vad man sparar i batteriet.
När man tömmer batteriet gäller ( P= U x I ) där P= effekt U =spänning I= ström. (även här har ledningens grovlek samma betydelse, kolla kabeln till startmotorn )

Jim ;)
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Hej!
preVent har en panel 180W 36V som enl uppgift på deras hemsida går att använda med Steca MPPT Solarix och ger 12V till batteriet. Vitsen med detta är att 36V panelen är betydlig mindre än 2 parallellkopplade 12V paneler. Synpunkter?
Hälsningar
Per
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Jag är tveksam till att 36v är fysiskt mindre. Än så länge är det solcellens yta och verkningsgrad som är styrande. Men visst, den blir lite mindre än 2 st med sammalagt lika antal watt. Vi hoppas väl alla på att verkningsgraden blir så kraftig att villataket räcker för produktion av hushållselen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

När den dagen kommer måste man nog lägga dom under takpannorna så att inte skattmasen får syn på dom, risken är stor att man åker på både energiskatt och inkomstbortfall för statskassan om mynddigheterna upptäcker tilltaget.:D
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Skall man koppla MPPT regulatorn via EBl:n (Solar ingång) eller direkt på batteriet? Vi har en Schaudt EBL 99. Kan ni också förklara varför ni svarar si eller så. I den andra tråden ser jag att det är lite olika bud beträffande detta. Nu har jag åtminstone fått min Solcellspanel.

Tack på förhand
Mr Dethleffs
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

EBL 99 är en flaskhals, går direkt på batteriet.

Dessutom behöver du en extra stickpropp från Schaudt 3F-Block
och säkring är för lite för din solpanel tror jag.
Pinne 1 är minus, 2 är plus och 3 är plus utgång

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Om man går direkt på fritidsbatterierna, laddar det via EBL:n (baklänges) när fritidsbetterierna är fulla (läste det någonstan, men verkar konstigt) eller laddar det enbart fritidsbatterierna?

Jag fann en annan monitor som var billigare än den hos prevent. Går det att använda vilken som helst bara de kopplas med vanliga kablar och inte någon datakabel som är gjord för någon specifik regulator? Tycker att 1500:- är lite väl dyrt bara för att se laddningen?
 
Toppen