• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MPPT-Regulator (hjälp)

F

F.d. 24323

Guest
Hej
efter jag läst tidigare strängar så trodde jag att jag var på gång att välja en lämplig regulator till min solpanel. Jag har nu införskaffat en 180W/24V panel till vår Dethleffs med 12V system.

Det skall vara en MPPT regulator för bästa effekt. Först tänkte jag mig en IVT, men eftersom jag helst ville ha en med inbyggd laddisplay (plus det faktum att det inte fanns någon på Conrad som man kunde ringa och prata med för att få reda ut begreppen) började jag kika på andra regulatorer.

Fastnade då för en Naps NC 3030. Ringde till legoelektronik där jag fick besked att den inte går till en 24V panel. Jag måste ha en regulator som tar 24V in men känner att det skall vara 12V ut. De sa att jag skulle ha en regulator som hette Max power, för den hade de egenskaper jag sökte (förutom ladddisplay förstås). Okey, tänkte jag (billig också) och sökte på nätet angående mer information om denna, Fann då samma regulator hos en konkurrent för ett par hundralappar mindre. Ringde till Solarit för att beställa denna regulator.....

Men, där fick jag svaret att denna inte alls passade mitt tänkta system (den klarade bara av upp till 130W). Där fick jag förslag att jag skulle använda en som heter Steca Solarix MPPT 2010. Denna regulator kostade dock runt 4000 kronor. Killen sa dock att man säkert kunde använda en enklare, men man inte skulle få ut full effekt ur sin panel.

Min mening är förstås att kunna fricampa så mycket som möjligt och därmed också kunna få ut så mycket som möjligt ur vår 24 volts panel. Ni som har liknande befintliga system får gärna komma med tips och råd. Regulatorn skall dock vara av typen MPPT.

Tack på förhand

Mr D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Av två anledningar:

Jag vill få ut mer laddström
Jag fick panelen till helt rätt pris

Ett tillägg: Jag fick tips om att det var bättre med 24V!
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Till IVT kan du ansluta det som Conrad kallar Fjärrkontroll. Då kan du ha regulatorn vid golvet och displayen i ögonhöjd, om du vill. Den visar in och ut på volt och amp.
Du kan också kolla denna regulatorn hos Solar-shop som klarar behovet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Jag vill helst ha tips med regulatorer som ni har eller vet fungerar. Det är tydligen skillnad på att klara båda 12V och 24V, den måste kunna ta 24V, känna att batterierna är 12V och anpassa sig automatiskt. Fick reda på att detta inte alls säkert att alla gör.

Det var också av en sk. "expert" som gick fick tipset om att använda 24V, det har alltså inget med gungor och karuseller att göra:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Prevent Charge för 55Euro är ingen MPPT regulator, det skall den vara för bästa effekt!

Esbjörn: Jag var först inne på denna kombination, men eftersom det inte går att fråga någon på Conrad Norden angående produkterna så började jag leta andra möjligheter. Har de inte bättre kundsupport så får de åtminstone inte mig som kund. Jag har ingeting emot att handla via Internet, men vill man rådfråga säljaren om något så bör/skall man kunna göra det anser jag!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Vi har 24V paneler och köpte IVT mppt regulator från Conrad. Har hittills funkat UA bortsett från att den stör radion vid starkt solsken. Har utan problem fått en kondensator och magneter att montera runt kablarna från Conrad, som sägs avhjälpa problemet. Däremot kunde dom inte hjälpa till med montering, så jag har ännu inte tagit tag i detta. Måste hitta nån som vet var och hur man löder i regulatorn.
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Hej Roland

Jo, det såg jag i den andra strängen. Det var också en av annledningarna att jag sökte vidare. Vill helst ha en beprövad regulator utan störningar. Men det är heller inte roligt att betala 3-4000 kronor eller ett par tusen på en som ingen har provat.

Det som är mest skrämmande är att man kan prata med en expert (läs: fackman) som säger att man skall ha en viss regulator. Sedan pratar man med en annan, som säljer samma produkt, som säger något helt annat. Kan det verkligen vara så svårt att få ett korrekt svar?
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

MPPT-solcellsregulator 20A passar väl ihop med panel 180W/24V.
Conrads art,nr 110372. kompletterad med display/fjärrkontroll
art,nr 110358.

Knaus 3/Aimo
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Nedan fungerar helt ok:
Cargador Solar MPPT De Alta Eficiencia- 24V 15Amps on eBay (end time 04-Apr-10 05:32:06 BST)
Bl.a. Robbanjusta använder denna, han kan säkert bistå med behövlig hjälp..

20A IVT från Conrads... Den går att finna inkl. fjärrkontroll förmånligt på eBay.
Fungerar klanderfritt.

24V solpanel med en MPPT regulator mot ett 12V system är mycket energi fördelaktigt!

Lycka till med installationen, ni lär inte bli besvikna med upp till 15A laddning.

Mvh. Magnus ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Dethleffs A5880:
Jag använder 24V solpanel och IVT MPPT 20A och har inga störningar, fast den inte är modifierad. Du kan ju kontakta IVT direkt om du vill. Håller med dig att Conrad är säljare och inte tekniker, men jag har bara haft bra kontakt med Conrad
Hälsningar
Esbjörn
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Hej alla!

Kan någon med ellärans grundformler förklara för mig varför en 24 V panel skulle ge mer laddning än en 12 V panel i ett normalt 12 V system vid samma yttre betingelser och samma effekt på panelarna???

Förstår bara att det möjligen behövs något klenare kablar mella panel och regulator men de andra fördelarna förstår jag inte!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Det ger inte mer med 24V. Däremot har jag bara hittat 24V-paneler som är större än 180watt. I övrigt är det nog bara kablarna som du säger att kablarna blir lite tjockare med 12V.
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

När man inte vet hur stor är maxefekt spänning av sina solpaneler
kan man inte rekommendera en regulator

Jag tror det är nätsolcell och de har ofta hög spänning

Är spänning för hög går regulator sönder med första solen

Steca MPPT 2010 kan få max. 100V t.ex

En Steca MPPT 2010 kosta max 2300 kr. 4000kr är oförskämt

Soltronic MPPT 7520 är en bra tipp
Bra regulator och leksaker (display) är med inbyggd, ser fin ut

Men men, utan maxefekt spänning är det bara läser i glaskula

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Vart får jag tag i en Steca 2010 för 2300? Her sett den i England för dryga 200 pund, men då blir det dyrare frakt och så vidare (3100 i Sverige). Vad det beträffar maxspänning så var det väl därför Steca rekommenderades så varmt, men han sa att maxspänningen aldrig hamnar över 40, snarare 33-36v. Men killen jag pratade med menade att man främst inte skulle få ut det mesta ur sin panel, inte att det var fara för hållbarhet. Men jag är som sagt en novis på området.
Kikar också på soltronic, finns det svenska återförsäljare?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Hej Esbjörn!

Din bevekelsegrund för val av 24 V panel är ju helt logisk.
Det känns för mig som att evighetsmaskinen uppfunnits om de andra fördelarna med 24 V skulle vara en realitet dvs bättre ur energisynpunkt.

Roadglider
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Jo, det är som Esbjörn säger. 12V paneler brukar inte ha så högt Watt-tal, även om de har kommit mer på slutet, de är dock rätt så dyra. Eftersom vi bara fått ge en tusenlapp för en ny panel var valet enkelt.

Söker nu med ljus och lykta efter en billigare Steca 2010 eller en Soltronic 7520
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen