• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorstyrka

F

F.d. 3353

Guest
Sv: Motorstyrka

Hur är Mercedesmotorer jämfört med andra? En 85Hk från början av -90talet, har fått för mig att de är starkare (segare?) än andra tillverkare?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorstyrka

Av gammal erfarenhet så kan jag säga att en gammal Merca motor var inte ett dugg bättre än andra dieselmotorer om vi snackar personbilsdieslar vilket det sitter i husbilar. Vill man ha en billig och funkande bil (typ vår) så blir det 80-90 hästar och 3500kg. Ja, det är helt riktigt, den är inte snabb men hänger med trafiken så länge det inte är uppförsbackar. Men den är stor och rymlig när vi väl är framme! Men lägger man upp 100.000 till så får man en diesel med turbo och bra drag så man kan stressa hela semestern för att hinna hem och betala av bilen igen.. Se och läs det hela med lite ironi, man får oftast vad man betalar för och då ska man kanske se vad man behöver, vad man är villig att betala. Jag köper gladeligen en ny Corvette C6 för 40.000:- *L*
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

Nu får jag mej att känna mej lite "dum" vi har åkte på ett antal resor nere i Tyskland och jag har väl fullt upp med att köra bilen och jag har nog missat dessa omtalade kasselbackarna eller så har det varit ett par backar i mängden .

Jag kommer ihåg att kring Berlin så var det rätt mycket uppför samt nedanför München mot Salzburg .
Samt från Italien mot Salzburg .

En backe som jag reagerade på var dock uppför till "busstationen" på Khelsteinhaus och vi kom då från Österike den var 24% .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorstyrka

Samma här,Kasselbackarna var nog ett problem längre tillbaka i tiden....vi har heller aldrig märkt av dom omtalade backarna. Livet är bekvämt med automatlåda och farthållare :) Trots det kändes det lite jobbigt när vi körde upp till Eisriesenwelt i somras,där var det ganska smalt och en stigning på 21% under 5 kilometer,men det gick bra både upp och ner...
 
Toppen