• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorstyrka

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Har hittat en begagnad husbil som har totalvikt 3.100 och är halvintegrerad. Motorn är en 2,5 diesel men har endast 55kw motorstyrka. Är motorstyrkan för dålig? Orkar den att hålla hastigheten och orkar den upp för branta backar? Dessutom är den bara inregistrerad för 2 personer inkl föraren. Är det krångligt och dyrt att ändra på detta?
Tacksam för svar från en som ev tänker pröva på husbil men vill börja med något billigt.
Bernt-Olof
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Motorstyrka

Har en på 48 KW Helintegrerad

Det är precis den klatar branta backar på 1:an

På landsväg sjunker hastigheten i backat och i motvind.

Det är på vippen att det är för lite Hp. Skulle gärna haft lite mer.

Hadde det varit den normala bilen hadde jag inte behålt den. Nu är det på semesten så vad gör det om det sjunker till 80 eller i långa stora lut till 50.

Den är nästan helt 4 kantig så det är ett stort luftmotstånd i den.

Men den var mer tänkt för korta utflykter i närområdet så då behöver man inte ha så mycket Hp. Kanske inget man skulle köra till spanien med, dit är det så långa transportsträckor. Så det bror lite vad du skall ha den till.

Det är med andra ord lite för långresor, men skall du inte köra så långt har det ju inte så stor betydelse om man förlorar några Km/h.

Har varit runt t ex från skåne upp till Västerås och till Skagen. Kör man bara 3-4-5 timmar / dag så är det OK.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

Hej.

Det är förmodligen 2,5 L diesel utan turbo, nackdelar förutom kraftlösheten är högre bränsleförbrukning och högre motorljud. Köp inte!

Jägarn:eek:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

Testade två likadana bilar Bürstner T620. Den ena med sugdiesel och den andra med turbo. Det jag la märke till är att ljudnivån var klart mycket högre i sugdieseln. Det var svårt att höra vad den andre sa vid 80km. Valde den med turbo. Bra med kraft i bilen som väger 2800 kg och bränslesnål ca 1l/mil
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

Det beror väl på priset? Man kan väl stå ut med lite sämre prestanda om priset är rätt. Samma sak med bränsleförbrukningen, om det är en deciliter högre, så vadå? Det är nog resten av husbilen som ska passa dig. Vad prioriterar du - motorvägshastighet eller mysig körning på mindre vägar. Accepterar du 60km/tim söder ut i backen från Jpg?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorstyrka

Håller med Esbjörn hade själv en 1990 alkov innan funkade kanon, toppade 120:D
Men den var för stor för oss 8 bäddar.
Du får ha flera passagerare än vad det står i regbeviset
Ett tips sök här på forummet finns massor att läsa om detta:D

Gurra
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Motorstyrka

Jag köpte en nästan ny Adriatik 610 Alkov år 1990 och i den satt en vanlig 2,5 sugdiesel. Den gick jäkligt bra faktiskt. Det går ju inte att jämnföra med den som jag har nu på 146hk, men mycket fint gick den.
Det är ju lite så att man blir bortskämd med all kraft nuförtiden både i vanliga bilar samt husbilar.
Sedan måste jag tillägga att den Adriatiken var en av 6 uthyrningsbilar som ÖstgötaCamping hade den sommaren. I och med att jag knäckade lite extra hos dem så fick jag prova alla sex bilarna innan jag bestämde mig. Det var faktiskt rätt så stor skillnad på bilarna rent prestandamässigt, trots att det var samma motor i alla.
För att inte tala om skicket! nån var helsabbad bara efter 4 veckors uthyrning!

Så rådet jag kan ge är att provköra och bedömma därefter om kraften räcker!
Bränslemässigt så tar den som jag har nu mera soppa än den gamla Adriatiken iaf. Fast det kanske beror på att det är frestande att gasa lite mer nu när man har mera kraft.

Skall man vara ärlig så är inte en modern personbil så mycket billigare att köra (bränslemässigt)en en lite äldre bil heller:mad:

Bara helt jäkla otroligt mycket dyrare att äga!

Anders som åker Manta 400 replika samt Cooper S 64a och Miata
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Motorstyrka

Har du möjlighet att testa den i Göteborgsbacken? Ser att du bor i Jönköping.Lasta i ett par hundra kilo innan testkörningen. Du får krypa upp på 2:ans växel.Sverige är backigt. Inte kul att ligge som en propp i uppförsbackarna med 20 bilar bakom som inte kommer förbi.Köp en med större motor, bra med lite mer motorkraft när det behövs.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Motorstyrka

Hejsan
Jag har en LMC 6400 på Fiat Ducato 14 -89 När jag köpte den så stod det i annonsen 2,5 TD
Nu var jag och tittade i reg. beviset där stod motoreffekt 55Kw är denna motor utan turbo? Har ingen erfarenhet av någon annan husbil men nog tyckte jag i början att den hade väldigt hög ljudnivå, har tilläggsisolerat så nu ok Jag har varit tvungen att växla ner till trea i några backar, jag känner till backen i Jönköping mot Norge har kört den några gånger men inte med denna husbil. Jag är nog kanska säker att jag skulle vara tvungen att sätta i 2 an med nuvarande husbil
Ha de paffw 1977
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Motorstyrka

.................. Inte kul att ligge som en propp i uppförsbackarna med 20 bilar bakom som inte kommer förbi............

Jag är inte den i forumet som har mest erfarenhet av just husbil men inte får man sådana köer bakom sig so m 20 bilar. 2 - 3 på sin höjd ett kort tag. det finns viserligen backar som har potensial att man skulle kunna få så många bilar efter sig men dom har nästan alltid ett extra körfelt för långsamgående fordon. På rak arm kommer jag bara på Hallandsåsen men det finns fler bara jag kommer inte ihåg vad ställerna heter.

Då har jag änu mindre med HP

Så så faligt är det inte, fast man skulle ibland önska att HP var fler. Men som ett annat inlägg, det glömer man när det bär utför igen.

Och som någon påpekar det är väll alltigd en kostnadsfråga. Men ett bra argument att pruta med också. Man kan ju alltid byta bil sedan.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Motorstyrka

Ska man hålla sig runt hemorten eller andra kortare turer är det ok med motor på runt 70-90 hästar. Vill man åka om vi gör under sommaren genom Tyskland till Italien-Spanien- Kroatien, Frankrike eller vart man nu vill åka då är allt under 125 hästar värdelöst. Väger man nära överlast eller har en bil tyngre reggad än 3500 kg, då vill jag nog hävda att minimigränsen går vid 150 friska kusar. Hade tidigare en Knaus alkov 3200 kg 92 hp, det var helt värdelöst att försöka hålla takten med trafiken i högerfilen på autobhan i Tyskland. Nu med 3400 kg fulltankad och lastad för 4-6 veckor söderöver och 147 raska fålar är körningen ett rent nöje. Vi kör inte så fort ändå, ligger i runt 90-105 på motorvägar men kan lätt att köra om lastbilar i långa uppförslut. Att lägga in 4:an och bara sticka förbi tunga , sega tradare i Kasselbackarna i 100 knyck är en lisa för själen.
Ove.G
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

Jag tycker min 2,5 td är alldeles för slö och den har 70kw = 95 hkr och är en alkovbil enligt min avatar även om den är billig så finns det säkert lika billiga fast med bättre ork .
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

Visst är det så att lite mer motorstyrka gör att motorn behöver arbeta mindre och därmed ger ett mindre / lägre motorljud?

Någon bekant sa att det bör vara minst 115-125 hk och diesel för att de ska bli något sånär acceptabelt ljud i Kuppen.

Är det så??
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Motorstyrka

Jag skulle också vilja veta mer om det här, eftersom vi är ute efter en "nybörjarbil", dvs så billiig och bra som möjligt:D

Samtidigt så får den inte vara för svag, eftersom det medför större risker i körningen. Vi kommer att göra en hel del långresor med den, hur påverkar det?
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Motorstyrka

Jag har haft en solifer 6700 den var det bensin motor på ca 85 hästar det funkade om man ej har bråtom för övrigt en bra bil om man som vi var 5 pers men det är klart vill man ej ligga i lastbils filen på autobahn så måste man ju ha en stakare motor då blir det ju en nyare bil som kostar mer då bilarna runt 90 oftast hade dom här motorerna men det funkar
 

ulla & heikki

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Nora
HBK-Nr
1059
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

jag har solifer 596 halvind. 1,9 td 90hk, funkar bra även på långresor ( norge, finland). dieselförbrukningen är lite dryg litern per mil. Jättenöjd med bilen. Mvh heikki
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Motorstyrka

Hej det kanske är en helt okey första bil provkör du ska väl inte åka upp å ner för backarna i jönköping hela semestern ,det där med fler passagerare
kolla vad du har för lastvikt samt kolla vad den väger nu är nästan aldrig samma som på pappret om du plockar in en till kanske du kör med överlast
å bilen blir ju inte piggare med maxvikt ,kolla noga innan du slår till de finns massor med bilar till salu många har två (sin gamla +en nyköpt =prutmån)
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

I går provkörde vi en Burstner T 610 1990 års modell med 75 hkr. Vi körde på lite mindre vägar där det gick lite upp och ner. Verkade trots allt rätt pigg av sig. Den tidigare ägaren hade varit i Italien ett par somrar och tyckte att det gick bra. Något sakta kanske i Kasselbackarna. Är det någon som har erfarenhet av denna bil? Det verkar som om regnvatten stannar på taket och har svårt att rinna av. Det fanns ev en fuktskada längst fram i högra hörnet, skall kolla med mätare om det är fukt i taket och väggen.
B-O
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Motorstyrka

Hovedpoenget må da være at flest mulig oppdager, og kan oppleve det flotte med husbil ferie!

Om magefølelse eller budsjettet tillater en 3,4t bil med 55kW, vel så kjøper man det og tilpasser hastighet og ferie til dette, og reiser ut, og har det trivelig med det man har!

Man MÅ ikke ha minimum 125 hester for å ha det trivelig.

For å ha det trivelig må man --ha-- en Husbil! og så kan man ta det derfra :) Smilet og trivselen med husbil semester er ikke proposjonal med effekten. Kjøp en husbil man er bekvem med, og klarer man 50 opp hallandsåsen eller 90 så er semester så uendelig mye mer enn dette. Bruker man 20 timer eller 23 timer kjøretid til kroatia, så hvilken rolle spiller det..... Bare man har en Husbil :)

MVh
Rusken
 
Toppen