• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorproblem ducato 2,3 diesel

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Jo jag vet, men de kunde väl göra så att de sitter fast rejält och bara lite finjustering finns kvar, som det finns på justerbara drevsatser för att hitta optimalt läge, Att de lossar fullständigt verkar ju vara helt vansinnigt.
Visa bilaga 232970

Z.tec motorn Mazda, Ford och väl vissa Volvo också är lika fantastisk. Kamaxlarna kilas fast med ett gångjärn till en uthusdörr som passar bra.
Lilla drevet på vevaxeln som är helt flytande kommer rätt genom att trycka upp vevaxeln mot en lagom nerslipad bult som skruvas in i ett gängat hål där det sitter en plugg. m.m.
Dreven till kamaxlarna sitter på liten kona och dras fast så de inte lossar och kraschar hela motorn. Bulten som håller drevet på vevaxeln skall vara ny och dras först med moment, sedan ytterligare ett kvarts eller var det kanske ett halvt varv tills den sträcks tillräckligt för att just inte släppa och krascha hela motorn.
När man är klar så sitter man där och funderar om allt hamnat rätt och dragits tillräckligt ett bra tag innan man törs vrida på startnyckeln med svetten rinnande i pannan.
Så, vafför gör de just på detta vise ???
Kanske delvis för att tvinga in motorerna på verkstad vid kamremsbyte :rolleyes:.

Förresten....... Gångjärnet till en uthusdörr och den avslipade bulten kan bytas ut mot en monteringssats till motorn/kamremmen som innehåller lite flottare delar än ett gångjärn och en avslipad bult, men hjälper nog inte från att bli svett i pannan när man är klar för att vrida på nyckeln i alla fall.
Visa bilaga 232969

M.v.h. JANKRO.
Hej alla!!
Jag tycker väl att det är för jävligt att detta händer när man har försökt och göra allt som ingår i ett vanligt service som att byta oljor,filter kamrem,på en motor som har gått 57700mil.(kamremmen är bytt 3 ggr redan i denna bil)Det som har hänt med min bil är att BULTEN TILL KAMAXEL SLÄPPTE,(DOM KAN INTE SLÄPPA ENLIGT ALLA VERKSTERNA) som jag har pratat med.Vad kunde jag gjort för att hindra detta,med en motor som hade gått så lite.
I sånt här fall borde kanske importören kunna göra något eller????????
Till alla som har motorkoden F1AE0481N bultarna KAN SLÄPPA!!
Mvh Teuvo
Tycker väl att sådarna här fall borde kanske fabriksgarnranti ha något att hjälpa till??
Till slut alla med motorkod:FIAE0481N KOLLA BULTARNA till kamaxlar.
 
Senast ändrad:

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hej alla!!
Jag tycker väl att det är för jävligt att detta händer när man har försökt och göra allt som ingår i ett vanligt service som att byta oljor,filter kamrem,på en motor som har gått 57700mil.(kamremmen är bytt 3 ggr redan i denna bil)Det som har hänt med min bil är att BULTEN TILL KAMAXEL SLÄPPTE,(DOM KAN INTE SLÄPPA ENLIGT ALLA VERKSTERNA) som jag har pratat med.Vad kunde jag gjort för att hindra detta,med en motor som hade gått så lite.
I sånt här fall borde kanske importören kunna göra något eller????????
Till alla som har motorkoden F1AE0481N bultarna KAN SLÄPPA!!
Mvh Teuvo
Tycker väl att sådarna här fall borde kanske fabriksgarnranti ha något att hjälpa till??
Till slut alla med motorkod:FIAE0481N KOLLA BULTARNA till kamaxlar.
Mvh Teuvo
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hej alla!!
Jag tycker väl att det är för jävligt att detta händer när man har försökt och göra allt som ingår i ett vanligt service som att byta oljor,filter kamrem,på en motor som har gått 57700mil.(kamremmen är bytt 3 ggr redan i denna bil)Det som har hänt med min bil är att BULTEN TILL KAMAXEL SLÄPPTE,(DOM KAN INTE SLÄPPA ENLIGT ALLA VERKSTERNA) som jag har pratat med.Vad kunde jag gjort för att hindra detta,med en motor som hade gått så lite.
I sånt här fall borde kanske importören kunna göra något eller????????
Till alla som har motorkoden F1AE0481N bultarna KAN SLÄPPA!!
Mvh Teuvo
Tycker väl att sådarna här fall borde kanske fabriksgarnranti ha något att hjälpa till??
Till slut alla med motorkod:FIAE0481N KOLLA BULTARNA till kamaxlar.
jag ska lämna bilen till en verkstad imorgon och ber dom och kolla om insugskammen också sitter fel så är det kamremmen har hoppat över några kugg,för det är ju bara avgasaxelsbulten har släppt!!.Det innebär väl att kamremmen har varit för dåligt spännt.Remmen är hel.
Kan detta vara en orsak?
Jag rätt så djävla besviken!!Kommer och kosta egentligen alldeles för mycket.
Mvh Teuvo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
jag ska lämna bilen till en verkstad imorgon och ber dom och kolla om insugskammen också sitter fel så är det kamremmen har hoppat över några kugg,för det är ju bara avgasaxelsbulten har släppt!!.Det innebär väl att kamremmen har varit för dåligt spännt.Remmen är hel.
Kan detta vara en orsak?
Jag rätt så djävla besviken!!Kommer och kosta egentligen alldeles för mycket.
Mvh Teuvo
Vem har gjort kamremsbytet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej alla!!
Jag tycker väl att det är för jävligt att detta händer när man har försökt och göra allt som ingår i ett vanligt service som att byta oljor,filter kamrem,på en motor som har gått 57700mil.(kamremmen är bytt 3 ggr redan i denna bil)
Ja om det nu har varit tre kamremsbyten på en motor som bara gått 5700mil eller kanske bara halva sträckan innan normalt första bytet krävs, eller t.o.m. byte först efter 18.000mil som verkar standard på din motor när den går mycket i en transportbil.
Åren skall ju ta ut sin rätt redan efter fyra till fem år i en Fiat...... Men man kan nog undra om riskfaktorn med tre mekbyten av remmen på ca. 5000mil som man kan tvingas till om man inte kör så mycket inte är en större riskfaktor än utsliten/föråldrad kamrem.....
Men som jag brukar skriva, intervaller på kamremmar skall man aldrig diskutera om det mot förmodan skulle hända något....... Och det är ju inte alls säkert att det här tråkiga problemet beror på sista kamremsbytet och någon följd av det, utan det mest tråkiga är väl att många nykonstruktioner på motorer och de flesta för avgasreningens skull gör att så mycket onödigt strular nu för tiden. Att hela motorer kan bli skrot i värsta fall bara för att en liten bult lossar och ingen mer säkerhet finns för att hålla saker på plats kan man ju också ägna en tanke.

(( Jag fick också en tanke på något som inte är så bra i många kamremsmotorer, lite utanför ämnet men....
-Om man har motorn avstängd och kopplingen nertryckt och bilen börjar rulla framåt och man i lite stress släpper upp kopplingen för att få stopp på bilen... och då har backväxeln i så snurrar motorn baklänges med en knyck.
-Om man har motorn avstängd och kopplingen nertryckt och bilen börjar rulla bakåt och man i lite stress släpper upp kopplingen för att få stopp på bilen... och då har ettans växel i så snurrar motorn baklänges med en knyck.
Detta gör att kraftigaste sträckningen på remmen sker där remspännaren sitter i stället för att största slacket på remmen normalt finns där, och beroende på knycken, spännarens konstruktion och kanske flera faktorer så finns risken att remmen kan hoppa fel någonstans.
Så om man står parkerad i en nerförsbacke så skall man lägga i ettans växel för att hjälpa till att hålla bilen lite, och står man i en uppförsbacke så skall man lägga i backväxeln för att hålla bilen lite just för att undvika att motorn snurrar bakåt om man fibblar till det lite.
Bilen hålls inte fastare på växeln om man gärna vill lägga i ex. ettans växel när man står i en uppförsbacke för att förhindra att bilen rullar bakåt.
Jag vet två fall där just det här har hänt, inte så att något gick sönder men remmen hoppade så motorn började gå illa, och jag undrar om det inte har hänt här på forumet för jättelänge sedan, för jag fick lite déjà vu känsla när jag skrev det här. ))

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Ja om det nu har varit tre kamremsbyten på en motor som bara gått 5700mil eller kanske bara halva sträckan innan normalt första bytet krävs, eller t.o.m. byte först efter 18.000mil som verkar standard på din motor när den går mycket i en transportbil.
Åren skall ju ta ut sin rätt redan efter fyra till fem år i en Fiat...... Men man kan nog undra om riskfaktorn med tre mekbyten av remmen på ca. 5000mil som man kan tvingas till om man inte kör så mycket inte är en större riskfaktor än utsliten/föråldrad kamrem.....
Men som jag brukar skriva, intervaller på kamremmar skall man aldrig diskutera om det mot förmodan skulle hända något....... Och det är ju inte alls säkert att det här tråkiga problemet beror på sista kamremsbytet och någon följd av det, utan det mest tråkiga är väl att många nykonstruktioner på motorer och de flesta för avgasreningens skull gör att så mycket onödigt strular nu för tiden. Att hela motorer kan bli skrot i värsta fall bara för att en liten bult lossar och ingen mer säkerhet finns för att hålla saker på plats kan man ju också ägna en tanke.

(( Jag fick också en tanke på något som inte är så bra i många kamremsmotorer, lite utanför ämnet men....
-Om man har motorn avstängd och kopplingen nertryckt och bilen börjar rulla framåt och man i lite stress släpper upp kopplingen för att få stopp på bilen... och då har backväxeln i så snurrar motorn baklänges med en knyck.
-Om man har motorn avstängd och kopplingen nertryckt och bilen börjar rulla bakåt och man i lite stress släpper upp kopplingen för att få stopp på bilen... och då har ettans växel i så snurrar motorn baklänges med en knyck.
Detta gör att kraftigaste sträckningen på remmen sker där remspännaren sitter i stället för att största slacket på remmen normalt finns där, och beroende på knycken, spännarens konstruktion och kanske flera faktorer så finns risken att remmen kan hoppa fel någonstans.
Så om man står parkerad i en nerförsbacke så skall man lägga i ettans växel för att hjälpa till att hålla bilen lite, och står man i en uppförsbacke så skall man lägga i backväxeln för att hålla bilen lite just för att undvika att motorn snurrar bakåt om man fibblar till det lite.
Bilen hålls inte fastare på växeln om man gärna vill lägga i ex. ettans växel när man står i en uppförsbacke för att förhindra att bilen rullar bakåt.
Jag vet två fall där just det här har hänt, inte så att något gick sönder men remmen hoppade så motorn började gå illa, och jag undrar om det inte har hänt här på forumet för jättelänge sedan, för jag fick lite déjà vu känsla när jag skrev det här. ))

M.v.h. JANKRO.
Hej
bilen är årsmodell 2008,så kamrems bytena har varit motiverade,den senaste remmen har gått ca.500 mil.
när jag skulle starta bilen då var den på plan mark.så teorin om växlar och koppling faller bort.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
bilen är årsmodell 2008,så kamrems bytena har varit motiverade,den senaste remmen har gått ca.500 mil.
när jag skulle starta bilen då var den på plan mark.så teorin om växlar och koppling faller bort.
Hej, ja som jag skrev så var det bara ett infall för allmän information som kan vara svårt att veta, men ev. bra att veta, och absolut inte riktat till dig som lösning av hur problemet kom. Det problemet skulle ju knappast kunna lossa låsskruven till drevet kan tyckas, och egentligen borde ju inte någon yttre påverkan kunna få ett så viktigt drev att lossna.


Det som är lite "intressant" med eländet är ju om drevet kan sitta fastkilat i rätt läge på något sätt även om skruven börjar lossa lite så det kan funka ett tag med lös skruv, eller om drevet lossar så fort skruven bara lossnar lite grann, för då innebär ju det att något hände precis när du vred på nyckeln nu, och allt hände på en gång.

M.v.h. JANKRO.
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hej, ja som jag skrev så var det bara ett infall för allmän information som kan vara svårt att veta, men ev. bra att veta, och absolut inte riktat till dig som lösning av hur problemet kom. Det problemet skulle ju knappast kunna lossa låsskruven till drevet kan tyckas, och egentligen borde ju inte någon yttre påverkan kunna få ett så viktigt drev att lossna.


Det som är lite "intressant" med eländet är ju om drevet kan sitta fastkilat i rätt läge på något sätt även om skruven börjar lossa lite så det kan funka ett tag med lös skruv, eller om drevet lossar så fort skruven bara lossnar lite grann, för då innebär ju det att något hände precis när du vred på nyckeln nu, och allt hände på en gång.

M.v.h. JANKRO.
Det är lungt
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja om det nu har varit tre kamremsbyten på en motor som bara gått 5700mil eller kanske bara halva sträckan innan normalt första bytet krävs, eller t.o.m. byte först efter 18.000mil som verkar standard på din motor när den går mycket i en transportbil.
Åren skall ju ta ut sin rätt redan efter fyra till fem år i en Fiat...... Men man kan nog undra om riskfaktorn med tre mekbyten av remmen på ca. 5000mil som man kan tvingas till om man inte kör så mycket inte är en större riskfaktor än utsliten/föråldrad kamrem.....
Men som jag brukar skriva, intervaller på kamremmar skall man aldrig diskutera om det mot förmodan skulle hända något....... Och det är ju inte alls säkert att det här tråkiga problemet beror på sista kamremsbytet och någon följd av det, utan det mest tråkiga är väl att många nykonstruktioner på motorer och de flesta för avgasreningens skull gör att så mycket onödigt strular nu för tiden. Att hela motorer kan bli skrot i värsta fall bara för att en liten bult lossar och ingen mer säkerhet finns för att hålla saker på plats kan man ju också ägna en tanke.

(( Jag fick också en tanke på något som inte är så bra i många kamremsmotorer, lite utanför ämnet men....
-Om man har motorn avstängd och kopplingen nertryckt och bilen börjar rulla framåt och man i lite stress släpper upp kopplingen för att få stopp på bilen... och då har backväxeln i så snurrar motorn baklänges med en knyck.
-Om man har motorn avstängd och kopplingen nertryckt och bilen börjar rulla bakåt och man i lite stress släpper upp kopplingen för att få stopp på bilen... och då har ettans växel i så snurrar motorn baklänges med en knyck.
Detta gör att kraftigaste sträckningen på remmen sker där remspännaren sitter i stället för att största slacket på remmen normalt finns där, och beroende på knycken, spännarens konstruktion och kanske flera faktorer så finns risken att remmen kan hoppa fel någonstans.
Så om man står parkerad i en nerförsbacke så skall man lägga i ettans växel för att hjälpa till att hålla bilen lite, och står man i en uppförsbacke så skall man lägga i backväxeln för att hålla bilen lite just för att undvika att motorn snurrar bakåt om man fibblar till det lite.
Bilen hålls inte fastare på växeln om man gärna vill lägga i ex. ettans växel när man står i en uppförsbacke för att förhindra att bilen rullar bakåt.
Jag vet två fall där just det här har hänt, inte så att något gick sönder men remmen hoppade så motorn började gå illa, och jag undrar om det inte har hänt här på forumet för jättelänge sedan, för jag fick lite déjà vu känsla när jag skrev det här. ))

M.v.h. JANKRO.
Jag tänker på nivåklossar. Numera är de flesta nivåklossarna skålade. Förr var dom helt plana. Är dom plana bör man kanske tänka på vilken växel man ska lägga i. Rätt eller fel, bara en tanke.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej alla!!
Jag tycker väl att det är för jävligt att detta händer när man har försökt och göra allt som ingår i ett vanligt service som att byta oljor,filter kamrem,på en motor som har gått 57700mil.(kamremmen är bytt 3 ggr redan i denna bil)Det som har hänt med min bil är att BULTEN TILL KAMAXEL SLÄPPTE,(DOM KAN INTE SLÄPPA ENLIGT ALLA VERKSTERNA) som jag har pratat med.Vad kunde jag gjort för att hindra detta,med en motor som hade gått så lite.
I sånt här fall borde kanske importören kunna göra något eller????????
Till alla som har motorkoden F1AE0481N bultarna KAN SLÄPPA!!
Mvh Teuvo
Tycker väl att sådarna här fall borde kanske fabriksgarnranti ha något att hjälpa till??
Till slut alla med motorkod:FIAE0481N KOLLA BULTARNA till kamaxlar.
Hej igen, jag har följt diverse husbilsforum både inom och utom Sverige sedan 2007 och aldrig sett något om ett sådant här fel.
Om det hade funnits ett sådant fel hade forumen varit fulla med beskrivningar om detta. Den motor det här gäller är byggd i
miljonupplagor och är den absolut vanligaste i husbilar i hela Europa, och är känd som mycket pålitlig, så något konstruktionsfel
kan man definitivt inte prata om. Och att en bult skulle börja lossa efter 5700mil och 15 år är minst sagt osannolikt.
Det mest sannolika är att något hänt vid mekande med motorn, förmodligen vid senaste kamremsbytet, kanske har någon
missuppfattat hur man bör göra för att byta kamrem, och trott att man behöver lossa kamremshjulen för att byta remmen, eller
kanske har man försökt att dra runt motorn i bulten, naturligtvis bara gissningar, men kanske ändå ett par förslag om hur det kan ha gått till.
Hoppas att du ändå får ordning på din motor på ett bra sätt.
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Hej igen, jag har följt diverse husbilsforum både inom och utom Sverige sedan 2007 och aldrig sett något om ett sådant här fel.
Om det hade funnits ett sådant fel hade forumen varit fulla med beskrivningar om detta. Den motor det här gäller är byggd i
miljonupplagor och är den absolut vanligaste i husbilar i hela Europa, och är känd som mycket pålitlig, så något konstruktionsfel
kan man definitivt inte prata om. Och att en bult skulle börja lossa efter 5700mil och 15 år är minst sagt osannolikt.
Det mest sannolika är att något hänt vid mekande med motorn, förmodligen vid senaste kamremsbytet, kanske har någon
missuppfattat hur man bör göra för att byta kamrem, och trott att man behöver lossa kamremshjulen för att byta remmen, eller
kanske har man försökt att dra runt motorn i bulten, naturligtvis bara gissningar, men kanske ändå ett par förslag om hur det kan ha gått till.
Hoppas att du ändå får ordning på din motor på ett bra sätt.
Bekant som gjorde kamrems byten är kunnig montör,så tror inte att han skulle göra sådant misstag.Hoppas det är vipparmar som har gått av.Verkstaden tar emot bilen i början på nästa vecka.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tänker på nivåklossar. Numera är de flesta nivåklossarna skålade. Förr var dom helt plana. Är dom plana bör man kanske tänka på vilken växel man ska lägga i. Rätt eller fel, bara en tanke.
Ja det är nog en bra tanke och knyckens styrka och ryck beror ju mycket på hur "fort" bilen rullar (även om det inte är fort alls).
Problemet skiftar ju också hur remspännaren hålls fast, ofta är det ju ett givet fjädertryck, med minst backspärr och för det mesta så drar man ju fast spänndrevet när allt är uppspänt av fjädertrycket och det bör ju ev. kollas ibland. Men eftersom det händer ibland så beror det väl mycket på att största avståndet mellan dreven och brythjul brukar nog vara där spännhjulet sitter och där blir största slacket om motor knycker bakåt. Nu är väl inte problemet så jättestort, dels för att bakknycken inte händer så ofta och det kuggar väl säkert inte över alla gånger och dels om det hoppar över något kugg på en kamaxel så går bilen lite sämre men man inte ens tänker på det. Det händer ju ibland att någon säger, jag böt kamrem på bilen och de klantarna hade monterat den förra remmen ett kugg fel så nu går bilen bättre än innan.....
Har det varit fel sedan förra kamremsbytet eller har det kuggat över någon gång.
Nyligen var det en nära kompis som köpte en Subaru "Jeep" för några år sedan. Han har sedan dess klagat på att den känns inte riktigt bra när man drar upp båtar eller drar tungt släp.
För ett tag sedan så gjorde han en rejäl service uppdatering på bilen (vilket var så trångt och eländigt som det bara kan bli på boxermotorn).
Och mycket riktigt så låg något fel i kuggen på remmen. Så sedan förra bytet eller ev. kanske troligen under tiden sedan bytet är väl frågan. Men han sa efter bytet nu går bilen som den borde gjort från början.
Subaru har visst bytt till kamkedja nu för tiden.

M.v.h. JANKRO.
 

tehe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Skinnskatteberg
HBK-Nr
35971
Medlemskap
2024
Ja det är nog en bra tanke och knyckens styrka och ryck beror ju mycket på hur "fort" bilen rullar (även om det inte är fort alls).
Problemet skiftar ju också hur remspännaren hålls fast, ofta är det ju ett givet fjädertryck, med minst backspärr och för det mesta så drar man ju fast spänndrevet när allt är uppspänt av fjädertrycket och det bör ju ev. kollas ibland. Men eftersom det händer ibland så beror det väl mycket på att största avståndet mellan dreven och brythjul brukar nog vara där spännhjulet sitter och där blir största slacket om motor knycker bakåt. Nu är väl inte problemet så jättestort, dels för att bakknycken inte händer så ofta och det kuggar väl säkert inte över alla gånger och dels om det hoppar över något kugg på en kamaxel så går bilen lite sämre men man inte ens tänker på det. Det händer ju ibland att någon säger, jag böt kamrem på bilen och de klantarna hade monterat den förra remmen ett kugg fel så nu går bilen bättre än innan.....
Har det varit fel sedan förra kamremsbytet eller har det kuggat över någon gång.
Nyligen var det en nära kompis som köpte en Subaru "Jeep" för några år sedan. Han har sedan dess klagat på att den känns inte riktigt bra när man drar upp båtar eller drar tungt släp.
För ett tag sedan så gjorde han en rejäl service uppdatering på bilen (vilket var så trångt och eländigt som det bara kan bli på boxermotorn).
Och mycket riktigt så låg något fel i kuggen på remmen. Så sedan förra bytet eller ev. kanske troligen under tiden sedan bytet är väl frågan. Men han sa efter bytet nu går bilen som den borde gjort från början.
Subaru har visst bytt till kamkedja nu för tiden.

M.v.h. JANKRO.
Hej alla!
nu har verkstan kommit igång med Ducaton,dom har haft fullt upp med folks hjulbyten.
Alla 8 vipparmar var av.Det är så kallat JTD-motor där vipparmarna är går av när kolv och ventil slår ihop.På så sätt är dom som ett slags säkringar för ventiler.Nu ska ventilerna kollas ändå.Byter alla 16 vipparmar.Kolvarna hade inga märken.
Så det var väl inte så farligt.
Ps. hur man vet vad som är JTD-motor innan man tar upp ventilkåpan och kan se vipparmarna.
H.Teuvo
 
Toppen